waarschijnlijk een volautomatische tester. hij zal ontladen tot 3,5V, maar nu staat die in oplaadmodus.

stap1: opladen tot 4,2V en laadstroom < 10%
stap2: ontladen tot 3,5V en capaciteit meten
vermoedelijk stap3: weer opladen tot 'vol' of 'storage spanning"
hij doet maar 1 LOOP

4.14V is de huidige spanning van de cel
STA: CHG => status charging
0.98A => de stroom die erin gaat
MODE: CHG => laden dus
STOP 3,5V => eindspanning van het ontladen
LOOP 1 =>1 cyclus

4.06W => het vermogen dat erin gaat
00121mAh => de stroom die erin is gegaan
00071mR => interne weerstand van 71mOhm
00472mWh => energie die erin is gedaan
000:08:21 => tijdsduur dat die aan het laden was.

of de tester meet fout, of de cel is niet goed meer, want 71mOhm is veel teveel voor een high power cel.
10zulke cellen in serie, heb je 0,71 Ohm. 2 zulke parallel heb je nog steeds 0,355ohm. als die accu 10A moet leveren, zakt de spanning 3,55V in (instant van 42V naar 38.45V).
bij vol vermogen van de controller zijnde 17A, zakt je accu direct 6V.
dus van 42V naar 36V (50%). als de accu dus halfweg is op 36V) ziet de controller nog 30V en step schakelt uit.

volgens specs moet dat 3x minder zijn. max 24mOhm. en mag ze met 20A ontladen.
als je 20A uit die cel trekt bij 0,71ohm, dan zakt de spanning 1,4V. direct dus van vol 4,2V naar 2,8V . met andere woorden: ze kan geen 20A meer leveren. cel is oud (of tester meet fout ;-) )

Hij gebruikt in ieder geval geen cellen uit 1 batch want er zitten afwijkingen ik kleur tussen. Blijkbaar gebruikte of toch fake Samsungs

Maar goed dat die lader de Rin kan meten, zelfs als die meetmethode/meting niet perfect zou kloppen, je hebt dan bij iedere cel de zelfde afwijking dus je kunt ze in ieder geval matchen. Maar mijn gevoel zegt dat de TS dat niet gedaan heeft ;-)

Vraag van mijn kant, ik zie dat er capped en non-capped cellen zijn. Welke gebruik je voor puntlassen, of maakt dat niks uit?

Op maandag 28 oktober 2024 08:21:39 schreef fred101:
Welke getallen zeggen je niks?

Het ding staat zo te zien in laadmode en hoort te stoppen bij 3,5V. De spanning is grofweg 4,14V. De stroom is 1A positief dus hij laadt nog steeds. Daar is dus iets fout in de firmware, hij hoort niet te mogen beginnen met laden als de stop spanning lager is dan de cel spanning. Gevaarlijk China-crap ding dus en niet onbeheerd gebruiken.
Hoeveel hij erin heeft gepompt over tijd is mAh en mWh W=Watt=vermogen
EDIT, blijkbaar kent fcapri hem en is de stop-spanning de spanning bij ontladen en geeft hij de stop-spanning bij laden niet weer. Beetje vaag, ik zou daar in charge mode de stop-spanning vermelden bij laden, zeker omdat het zelfde venstertje ook nog charge vermeldt.

Verder zit of je meter of de lader of beide er naast qua spanning. Meestal klopt de DMM (als het geen low budget ding is) Zowiezo is de laatste digit van geen enkele meter betrouwbaar. Dus het is in dit geval gokken, iets wat je absoluut niet moet doen bij matchen van dit soort Li-ion's. Dan moet je echt een betere meter gebruiken met minstens 2 digits meer.

thvx

Op maandag 28 oktober 2024 08:30:29 schreef fcapri:
waarschijnlijk een volautomatische tester. hij zal ontladen tot 3,5V, maar nu staat die in oplaadmodus.

hij doet maar 1 LOOP

LOOP 1 =>1 cyclus

of de tester meet fout, of de cel is niet goed meer, want 71mOhm is veel teveel voor een high power cel.
10zulke cellen in serie, heb je 0,71 Ohm. 2 zulke parallel heb je nog steeds 0,355ohm. als die accu 10A moet leveren, zakt de spanning 3,55V in (instant van 42V naar 38.45V).
dus van 42V naar 36V (50%). als de accu dus halfweg is op 36V) ziet de controller nog 30V en step schakelt uit.

als je 20A uit die cel trekt bij 0,71ohm, dan zakt de spanning 1,4V. direct dus van vol 4,2V naar 2,8V . met andere woorden: ze kan geen 20A meer leveren. cel is oud (of tester meet fout ;-) )
[bijlage]

duidelijk thx

Op maandag 28 oktober 2024 08:43:58 schreef fred101:
Hij gebruikt in ieder geval geen cellen uit 1 batch want er zitten afwijkingen ik kleur tussen. Blijkbaar gebruikte of toch fake Samsungs

Maar goed dat die lader de Rin kan meten, zelfs als die meetmethode/meting niet perfect zou kloppen, je hebt dan bij iedere cel de zelfde afwijking dus je kunt ze in ieder geval matchen. Maar mijn gevoel zegt dat de TS dat niet gedaan heeft ;-)

[bijlage]

Vraag van mijn kant, ik zie dat er capped en non-capped cellen zijn. Welke gebruik je voor puntlassen, of maakt dat niks uit?

ik had er nog 38 liggen van samsung , de 2 verschillende heeft de zelfde capaciteit .

Op maandag 28 oktober 2024 08:21:39 schreef fred101:

EDIT, blijkbaar kent fcapri hem en is de stop-spanning de spanning bij ontladen en geeft hij de stop-spanning bij laden niet weer. Beetje vaag, ik zou daar in charge mode de stop-spanning vermelden bij laden, zeker omdat het zelfde venstertje ook nog charge vermeldt.

ik heb ook zo een chinese lader. bij mij zitten de batterijen aan de buitenkant op een adapterprint, en heb ik de data op display EN bluetooth app op de smartphone.

er zijn er verschillende waarbij je dan kan selecteren om 3 cycles te doen. dus automatisch opladen, leegtrekken, opladen...

MAAR, met chinezen weet je nooit, het kan een namaak van een namaak van een originele zijn. dus in hoevere werkt alles nog correct...

Op maandag 28 oktober 2024 08:30:29 schreef fcapri:

hij doet maar 1 LOOP

LOOP 1 =>1 cyclus

[bijlage]

Een vraagje , wat is de loop , die kan van 1 tot 9 ?

Op zondag 27 oktober 2024 20:47:21 schreef fred101:
Heb je die Samsungs ook van Ali ? Het font heeft een ander uiterlijk dan wat ik zie op sites die geen fakes verkopen.
Jouw cel:
[afbeelding weggelaten om ruimte-redenen]
Andere samsungs. Kijk naar de vorm maar ook de verticale verdeling van de puntjes:
[afbeelding weggelaten om ruimte-redenen]

Ik vond het ietwat detaillistisch geneuzel, maar heb mijn eigen Samsung-cellen (uit gerenommeerde accu's) er eens bij gepakt en vrees dat je gelijk hebt: op al mijn cellen staat het type in duidelijk cursief lettertype en hoewel er soms wat haaltjes hier en daar zijn, lijkt het inderdaad niet op de cellen van de topicstarter.

@ Fcapri: vergeet niet dat dit soort klemveertjes-houders absoluut ruk zijn kwa betrouwbaarheid van de interne-weerstandsmeting. Toen ik begon met grondig reviseren van m'n videocamera-accu's heb ik met mijn Imax B6 niet voor niets elke cel 10 keer in een houder gestopt om van elke meting de weerstand te noteren. Na 10 metingen middelde ik die waarde en zette ik die cel apart bij die waarde op tafel. Uit 16 cellen maakte ik daarna 4 groepen die gemiddeld het dichtst bij elkaar lagen kwa interne weerstand, gewoon door eindeloos schuiven en rekenen. Zal vast met een hele mooie formule kunnen, maar ik ken 'm niet en bedenken gaat 'm ook niet worden ;)

Die methode werkt tot nu toe erg goed en bij geen enkele accu lopen de celgroepen erg uit de pas, hooguit 20 mV tijdens het laden is wat ik tot nu toe gemeten heb, daarna grijpt de balancering nog wel eens in.

Grappig genoeg heb ik de data van mijn Panasonic NCR18650B's eens bekeken en kom tot de ontdekking dat daarin niet eens een vermelding van de interne weerstand staat ;)

@ topicstarter: Ik mag je feliciteren: je hebt nog net, maar dan ook echt nét geen catastrofale kortsluiting gemaakt bij het puntlassen. Meerdere positieve aansluitingen zijn voorbij de aansluiting gepuntlast, zeer, zeer dicht bij de overgang naar de negatieve aansluiting. De isolatie stelt bijzonder weinig voor, daar zit je met puntlassen of slijtage door trilling zo doorheen.

Je mag me vragen hoe ik dát weet...

Nou vermoed ik dat dit al weinig kans van slagen heeft vanwege de verschillende cellen (en zo te zien duidelijk twee gebruikte), maar toch.

@ Fred: wat betreft flat-top en button-top cellen: maakt niet echt uit. Flat-toppers bieden meer oppervlak om te puntlassen, button-tops zijn wat geschikter om direct in een apparaat met houder te stoppen. Het enige jammere is dat de meeste houders daar niet geschikt voor zijn (alleen flat-top/unprotected cellen, die zijn iets korter)

Ik ben nu onderweg naar huis , als ik thuis kom zal ik verder doen en jullie op de hoogte houden.

Op maandag 28 oktober 2024 10:24:42 schreef weardguy:
[...]
Ik vond het ietwat detaillistisch geneuzel, maar heb mijn eigen Samsung-cellen (uit gerenommeerde accu's) er eens bij gepakt en vrees dat je gelijk hebt: op al mijn cellen staat het type in duidelijk cursief lettertype en hoewel er soms wat haaltjes hier en daar zijn, lijkt het inderdaad niet op de cellen van de topicstarter.

Ik vind het idioot dat Samsung volgens jullie niet in verschillende productielijnen met subtiel verschillende apparatuur dat ene type cel zou kunnen maken.

Misschien is de "cel-label-machine" halverwege de jarenlange productie stuk gegaan en vervangen. Misschien was er zoveel vraag dat ze hun tweede fabriek hebben ingezet die andere cel-label machines heeft.

Ik heb hier Samsung SDI 18650 INR 25R cellen van NKON. Die zijn ook iets anders dan sommige plaatjes van hier.

@Umbrow: Je hebt een foto gepost van een cel-tester. Die zou de boel moeten kunnen opladen en weer ontladen en de capaciteit laten zien. Ik denk dat je cellen gewoon echt zijn en dus 2400+ zullen testen.

(Samsung specificeert dat je tot 2.5V moet ontladen om de capaciteit te testen en ik zou aanraden om niet zo diep te gaan, dus 100mAh minder is acceptabel).

Beste leden ,
Hier een update .
Na thuiskomst ben ik aan slag gegaan met het opstellen van de batterij , en het is me gelukt !
Ik heb er nog een oplaad poort bij gemaakt .
Mvgr

Beste leden ,
Ik heb de batterij die ik gekocht had bij aliexpres verlost van zijn mantel.
Op de foto's is te zien dat er niets op de batterijen staan kwa merk/volt of ampere ofzo.
Als ik de batterij pack meet , meet ik 38,7v maar hij liet de motor niet draaien .
Dus als ik goed begrijp is deze batterij kwa volt wel goed maar kwa amperage niet voldoende. !
Ik heb 1 batterij van de pack los gemaakt en hem aan de lader/tester aangesloten ,in begin was het 3,85 V , na 60 min was hij vol (4,17 v zoals op de foto te zien is).
Hoe meet ik de mah van deze batterij ?
En wat is de waarde 00691 mAh en 2847 mWh ?

691mAh is er in gegaan van stroom.
691mAh x 4V = ongeveer 2800mWh (milli watt uur) . is 2x een manier om de capaciteit van een accu weer te geven

als je er dus 691mA uit trekt gedurende 1 uur zou ze weer op 3.85V moeten staan. of je trekt er 2.8watt uit gedurende 1uur

https://secondlifestorage.com/index.php?attachments/image_nkaluf-jpg.12311/

nu sta je dus op 100% met 4,17V.
3.85V was iets van een 60-80% afhankelijk van het merk.

nu moet je die lader dus als test of discharge activeren zodat die de cel leegtrekt en zo de capaciteit meet.
vooral de Ri is van belang en die zal te hoog zijn

Op dinsdag 29 oktober 2024 02:15:47 schreef Umbrow:
Ik heb 1 batterij van de pack los gemaakt en hem aan de lader/tester aangesloten ,in begin was het 3,85 V , na 60 min was hij vol (4,17 v zoals op de foto te zien is).
Hoe meet ik de mah van deze batterij ?
En wat is de waarde 00691 mAh en 2847 mWh ?

Hij was "bijna vol" bij 3.85 volt en er kon nog 700mAh bij en dat is 2.8Wh.

Als je nu een "ontladen" stand van dat ding kan vinden kan je kijken hoeveel er weer uitkomt. Ik hoop op rond de 3000mAh voor die accu.

@fcapri over Ri.

Ik heb kennelijk een fout-BMS in mijn fiets gezet. Zodra ik veel gas geef en snel ga is het vermogen te groot. Groot vermogen vertaalt zich naar grote stroom bij de accu en dan zegt het BMS: Overstroom, ik ga uit. Het helpt me een beetje om me te "gedragen" dus ik heb het niet heel hoog op m'n prioriteiten lijst staan om te fixen.

Dat zou bij TS ook zo kunnen zijn: Een BMS met een te laag insgestelde "overstroombeveiliging".

@TS: kan je met een precieze keukenweegschaal eens het gewicht meten?

Op dinsdag 29 oktober 2024 09:48:31 schreef rew:

@fcapri over Ri.

Dat zou bij TS ook zo kunnen zijn: Een BMS met een te laag insgestelde "overstroombeveiliging".

daar had ik al aan gedacht, maar met dat die zei dat de step goed reed, en na 3min al 'zwakker' werd, vermoed ik dus geen bms.
een bms zegt: go of nogo. t is alles of niet, en niet 'een klein beetje'.

ik heb hetzelfde gehad met mijn hub motor destijds. vol vermogen kreeg ik 1280W uit die motor en daar tripte mijn 30A BMS op. de cellen plooien niet (RC battery die 360A continue kon leveren :-) ).

een accu die warm wordt van 3min, die krijgt te fel op haar donder. ik vermoed, hier bij deze accu met een 2P config, dat de cellen gewoon het werk niet aan kunnen. en dat zal een hoge Ri aantonen.

bv samsing INR18650-32E: 3200mA maar kunnen 6,4A continue leveren (piek 9A voor korte tijd). daar 2 parallel zit je op 12A. met een controller die 17A kan doen, krijgt die accu het moeilijk. als die dan 'leeg' is en je meet 3.85V onbelast, is dat een accu die te diep zakt onder belasting

neem je dan de sony US18650VTC6, 3120mAh en een stroom van 30A.

cellen waar NIKS op staat van afdruk, en met 76 000MAh op de verpakking.... fake over de hele lijn. en dat zal de test ook aantonen.
verwonderde me al dat er 690mAh in ging van 3.85V naar vol. de test zal het aantonen.

die van aliexpres weegt 34,89 gram en de samsung weegt 42,52 gram.
Ik heb er nog die van een laptop komen en die wegen 44,59 gram.

Beste leden , hier een update .
De batterij is af zonder vonken of vlammen.
Ik heb hem opgeladen tot 40,4v en hem aangesloten op de controller.
Alles werk zoals horens , ik ben ermee gaan rijden ongeveer 3 a 4 km tegen 30km/u met rijden/stoppen terug rijden.
Na thuiskomst heb ik de batterij opgemeten en de waarde was 39,4 na 3 a 4 km.
De batterij en de controller waren een beetje lauw , maar niet warm.
Wat denken jullie , missie geslaagd of. ...?

Ps: de motor is 350w van een hoverboard en de controller is 350W 36v.
Nu , ik heb nog een controller liggen van 500W 36v , wat zou het verschil zijn moest ik de 500W controller op aansluiten i.p.v. de 350W ?
Kwa energie verbruik en snelheid/kracht ?

Mvgr

Het vermogen van de motor zegt niet zo veel. Als er zeg een 2000W motor in had gezeten, dan had je mogelijk wat pittiger kunnen optrekken, maar het verbruik zou gewoon ongeveer hetzelfde moeten zijn.

Anyway, ik houd het op "missie geslaagd".

Oh. Zie nu je vraag. Van zo'n motorcontroller moet je eigenlijk een hoop dingen instellen. Zoals: Max stroom uit accu, max motorstroom, max accuspanning, min accuspanning. Dat soort dingen.

Een chinese controller daar kan je weinig aan instellen. Dat hebben ze dus in de fabriek al gedaan. De "350W, 36V" zal dan voor een 10S accupack zijn, dus ongeveer "max 10A" door de motor. En dan ook maar "max 10A accustroom". En "max spanning 43V" en "min spanning: 30V". Zo zal het wel ingesteld zijn.

Ga je naar het 500W exemplaar dan staan de stromen op 15A ingesteld. Als je accu dat trekt, dan is het de motor die je formeel zou kunnen overbelasten. Gaat jarenlang goed, totdat je een keer dat ding mee op vakantie neemt naar een bergachtig landschap en dan de berg op probeert te tuffen....

[Bericht gewijzigd door rew op (62%)]

35gram, ja duidelijk fake dus.

https://content.instructables.com/FAW/NZ23/HZI90O5V/FAWNZ23HZI90O5V.jpg?auto=webp

zal intern zoiets in zitten.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQUe3KHWhsPf67yJ7GhbJ8PeNQZtL9gd_la-Q&s

ben wel eens benieuwd naar de accutest nu.
vroeger ook eens zulke gehad uit een powerbank.
de paarse lijn links. was leeg na 266mAh (zou 2500 moeten zijn)
https://www.circuitsonline.net/forum/file/19370

Op dinsdag 29 oktober 2024 16:32:10 schreef Umbrow:
die van aliexpres weegt 34,89 gram en de samsung weegt 42,52 gram.

Samsung SDI 25R hoort volgens mijn weegschaal ongeveer 43.2gram te wegen. Ik heb er tien gewogen, de meeste (stuk of 5) wegen 43.2, eentje 42.9, twee 43.3 of zoiets.

Tegenwoordig kan men ongeveer 3500mAh in een 18650 cel proppen. Als het doel is om 2500mAh te halen, is dat 71% van 3500. Dat zou in theorie in iets meer dan 70% van het gewicht moeten kunnen. Dus dan ZOU die 35 gram nog kunnen kloppen.

Ik zou de accu even opladen en testen met die lader/tester van jou. Meer dan 2000 is prima.

(Ik heb lang geleden cellen gekocht op ebay en had vantevoren besloten: Boven de 2500mAh klaag ik nergens over. Ze waren ongeveer 600mAh. Dus ik heb gezegd: ze halen 10% van de geclaimde capaciteit, dus ik ben bereid 10% van de geadverteerde prijs te betalen. Dat waren op die manier dus erg goedkope cellen (EUR 0.1 per stuk). Ze doen het nog steeds. In mijn zaklamp moet ik hem 1x per 2 jaar opladen of zoiets. Ik heb ze al zeker meer dan tien jaar.)

Op dinsdag 29 oktober 2024 18:43:12 schreef fcapri:
35gram, ja duidelijk fake dus.

[afbeelding]

zal intern zoiets in zitten.
[afbeelding]

ben wel eens benieuwd naar de accutest nu.
vroeger ook eens zulke gehad uit een powerbank.
de paarse lijn links. was leeg na 266mAh (zou 2500 moeten zijn)
[afbeelding]

Beste , ik denk dat ik het begrijp thx
Mvgr

Op dinsdag 29 oktober 2024 21:50:22 schreef rew:
[...]Samsung SDI 25R hoort volgens mijn weegschaal ongeveer 43.2gram te wegen. Ik heb er tien gewogen, de meeste (stuk of 5) wegen 43.2, eentje 42.9, twee 43.3 of zoiets.

Tegenwoordig kan men ongeveer 3500mAh in een 18650 cel proppen. Als het doel is om 2500mAh te halen, is dat 71% van 3500. Dat zou in theorie in iets meer dan 70% van het gewicht moeten kunnen. Dus dan ZOU die 35 gram nog kunnen kloppen.

Ik zou de accu even opladen en testen met die lader/tester van jou. Meer dan 2000 is prima.

(Ik heb lang geleden cellen gekocht op ebay en had vantevoren besloten: Boven de 2500mAh klaag ik nergens over. Ze waren ongeveer 600mAh. Dus ik heb gezegd: ze halen 10% van de geclaimde capaciteit, dus ik ben bereid 10% van de geadverteerde prijs te betalen. Dat waren op die manier dus erg goedkope cellen (EUR 0.1 per stuk). Ze doen het nog steeds. In mijn zaklamp moet ik hem 1x per 2 jaar opladen of zoiets. Ik heb ze al zeker meer dan tien jaar.)[/quote
Hmmm