nonius
set SCE to AUX.
Ca. 10 jaar geleden heb ik in een kringloopwinkel dit onbekende apparaat gekocht: National CM862, 'commutation meter'.
Ik had geen idee wat het was maar ging er van uit dat ik de waarde van de aankoopprijs, één euro, er wel uit zou kunnen halen. Heb destijds op internet gezocht naar de handleiding van dit apparaat en waar het nu precies voor gebruikt wordt, maar ben niet veel wijzer geworden. Het had, meen ik, te maken met het afstellen van koolborstels van motoren, maar veel duidelijker is het me toen niet geworden.
Is er iemand die dit apparaat herkent en weet waarvoor het gebruikt wordt? Of een handleiding ervan heeft? Of foto's van hoe de probes er uit horen te zien?
De meetprobes ontbreken en/of zijn defect, zie foto. Ik vermoed dat in beide meetprobes een flinke smeltzekering hoort te zitten. Waar de BNC-aansluiting voor dient heb ik geen idee van. Hoe zou ik weer geschikte en veilige meetprobes kunnen maken?
Ik zou dit apparaat graag weer werkend maken (met goede probes), ook al heb ik er waarschijnlijk weinig toepassing voor, gezien het feit dat ik tot nu toe nog nooit de behoefte c.q. noodzaak heb gevoeld om commutaties te meten....
mvdk
Golden Member
En in combinatie met zo'n toestel:
https://www.whitelegg.com/product-search/gr3-4-armature-growlers
Een soort versterkertje in het meetapparaat, met die batterijtjes?
Op vrijdag 1 november 2024 21:07:14 schreef mvdk:
En in combinatie met zo'n toestel:
https://www.whitelegg.com/product-search/gr3-4-armature-growlers
[bijlage]Een soort versterkertje in het meetapparaat, met die batterijtjes?
Een ankergrommer noemden ze dat vroeger.
Nog wel eens startmotoren op getest bij een kennis met een Bosch service.
Ik heb dit ook gevonden.
https://www.tecnotion.com/faq/what-is-commutation/
Zo iets zou ook kunnen, ze spreken over een hall sensor en die zou dan weer op die BNC kunnen...
Het logo verwijst dan weer naar National Carbon Power Brushes.
Dan zou ik toch weer aan zo'n ankertester gaan denken.
Het andere bekende National was een merk van Panasonic, maar die is het niet.
nonius
set SCE to AUX.
En in combinatie met zo'n toestel
Wordt het gebruikt in combinatie met een growler? Die heb ik hier wel staan. Kan me niet herinneren dat ik een growler in gebruik heb gezien samen met zo'n commutatiemeter, meestal wordt toch een zaagbladje gebruikt, of twee meetprobes met de ingebouwde analoge meter? Zie foto in bijlage van mijn eigen growler.
De componentenzijde van het printje heb ik bekeken toen ik hem kocht, zat eigenlijk helemaal niets bijzonders in, één of twee standaard-IC's, LM339, LM324, NE555, dat niveau (het exacte typenummer weet ik niet meer, maar het was/waren huis-tuin-en-keuken IC's), opamp of comparator-achtig. Ik demonteer hem nu liever niet verder, er komt wat soldeerwerk bij kijken om hem verder uit elkaar te halen. Wat ik me nog herinner is dat, toen ik destijds de (weinige en standaard) componenten bekeek, m'n eerste reactie was 'zoiets kan ik makkelijk zelf bouwen!'.
Revado, inderdaad, toen ik destijds op het internet zocht kreeg ik het idee dat de fabrikant, 'National', eigenlijk een koolborstelfabrikant was.
Er staan waarschuwingen op het apparaat v.w.b. hoge spanningen, en de constructie van het ingangsgedeelte doet ook vermoeden dat het voor 'hoog-energetische' toepassingen is. Ook de waarschuwing dat er nog hoge spanning op het apparaat *na* gebruik kan staan vond ik vreemd, maar dat kan met die twee blauwe condensators (47n/1200V) te maken hebben. Het apparaat is verder gewoon batterij-gevoed (4x1.5V penlite).
Een gelijkstroom motor heeft koolborstels, deze staan meestal op een ring bevestigd die zich in de motordeksel bevindt.
Deze ring kan men verdraaien ten opzichte van de stator wikkelingen.
Als men de ring verdraait, zal het magneetveld van het anker een andere hoek maken ten opzichte van het magneetveld van de stator.
Het gevolg hiervan is dat het toerental van de motor ook gaat wijzigen.
Wanneer men nu een gelijkstroom motor heeft die zowel linksom als rechtsom moet draaien, moet men de koolborstels zodanig instellen dat de hoek van het magneetveld in beide richtingen gelijk is.
Dit noemt men het instellen van de neutrale lijn.
In praktijk wordt vaak het nullast toerental gemeten zowel linksom als rechtsom. Als dat verschillend is, moet je de koolborstelbrug verdraaien.
Als je een toepassing hebt waarbij de gelijkstroommotor slechts in één richting kan draaien, kan je de neutrale lijn ook zo afstellen dat de motor optimaal in één richting draait. De hoek (lees : neutrale lijn) is dan anders dan bij links/rechts draaien.
Vermoedelijk dient het meettoestel hiervoor.
Mogelijk wordt de spanning gemeten met één pen op een koolborstel en de andere pen op het collector.
Ikzelf heb het nooit gebruikt.
nonius
set SCE to AUX.
Mogelijk wordt de spanning gemeten met één pen op een koolborstel en de andere pen op het collector. Ikzelf heb het nooit gebruikt.
Dank voor de uitleg! Mogelijk dat ik het dan toch eens een keertje kan uitproberen bij een klein motortje, kijken wat de meetresultaten zijn.
Maar uit het feit dat u het nog nooit gebruikt heeft maak ik op dat het dus niet een essentieel apparaat is in de motor-wereld....
Zoals ik zelf al vermoedde, ik heb tot nu toe m'n leven geleefd zonder ook maar één keer 'commutatie' te hebben gemeten, dus ik verwacht de rest van m'n leven het ook wel zonder te kunnen stellen. Desalniettemin, de nieuwsgierigheid drijft een mens om er toch meer over te leren...
Heb net het apparaat toch wat verder uit elkaar gehaald, zowel voor m'n eigen nieuwsgierigheid als om de informatie hier te plaatsen. Mogelijk dat het in de toekomst nog eens van pas komt voor iemand.
Het IC is een LM324, en voor de rest zit er eigenlijk vrij weinig in, op een paar weerstandjes en potmeters na.
De 1200V condensatoren staan blijkbaar in serie met de ingangsbussen.
Dan zal hetgeen gemeten wordt wel iets met een hoge AC component zijn.
Ik zie dan ook geen verband met een grommer of dc motor.
Uit een heeel ver verleden herinner ik me dat er bij het gelijkrichten van een 3F secundaire transfospanning (dus geen 3F netspanning) ook sprake is van commutatie.
Dat was iets waar 2 dioden gedurende korte tijd gelijktijdig ongewenst in geleiding waren/kwamen/bleven.... maar hoe dat allemaal juist zat ???
Misschien is de van de meetbussen geisoleerde bnc om die commutatie op scoop zichtbaar te maken...
Maar waar de instelknop of meterschaal van het apparaatje op slaat...