testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
onlangs was een pol op de radio, wat mensen met hun auto hadden gereden aan km's. er was een man bij die bijna een miljoen op een hyundai i20 had gekregen. deed ie ook zelf het onderhoud van.
en idd toyota zijn de degelijkste wagens, heb ook aan die wat geklust gehad, maar 17 jaar en 3ton op de klok maakt die niet minder gewild in het buitenland. bij 1 wagen, een toyota carina E van 22 jaar oud, was in 10 minuten al verkocht. en die was best roestig en niet bepaald mooi meer, maar het motorblok was erg gewild..
Op vrijdag 25 oktober 2024 13:46:43 schreef T-sec:
Kenmerken van de nieuwe Osram Nigh Breaker LED Smart lamp:
- Tot 330% meer lichtsterkte
- Tot 6x langere levensduur dan klassiek halogeen
- Tot 50% minder 'glare' van het licht (hinderlijke schittering)
- 5 jaar garantie kennen
Hoe krijgen ze voor elkaar dat er minder 'glare' is met ruim 4x zoveel licht?
Op zaterdag 26 oktober 2024 20:18:39 schreef Ghia:
Kwam vandaag binnen;
Osram Night Breaker LED GEN2 12V 16W Street Lagal 64210DWNBG2-2HFB
4 Jaar Garantie
16W, het lijkt erop dat die 330% meer licht wel lijkt te kloppen. Ik weet alleen niet wie dat nodig heeft en wat de andere weggebruikers ervan vinden.
Misschien dat men bedoeld dat er 50% minder glare is dan met andere merken dimlicht led lichtbronnen.
En persoonlijk ervaar ik led dimlichten als bestuurder niet perse feller of duidelijker dan een goede halogeenlamp. Dit is goed te zien als je naast een auto rijdt met af-fabriek led(matrix)verlichting, die produceren vele malen meer licht. Dus misschien is de 330% meer lichtsterkte wel merkbaar feller.
@maartenbakker
Heb ik ook even aan gedacht, maar veel plek in de koplamp is er niet meer. Misschien een bij de zekeringskast plaatsten?
Vraag is ook hoeveel km je rijdt.
Ik rijd rond de 6000 km per jaar, dan wel fijn als je auto iets van 40 jaar mee kan. Nu heb ik een van de laatste (Eu) Volvo's en deze is nu 24 jaar oud met 2 ton op de teller, dus nog maar eens 24+ jaar er op zetten....
@Hensz
Met al die felle tegenliggers wordt je iris kleiner, ergo heb je zelf ook meer licht nodig.
Daarbij val je steeds minder tussen de anderen op met je kaarslicht.
@T-sec
Zal per koplamp ook wel verschillen. Nadeel was altijd wel dat het heel fel was als je er in keek, minder als je ermee keek.
Daarom voor de Osram gekozen, terwijl er hier al wel Ali lampen in de la lagen, die worden nu groot licht.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De weerstand zou ik niet in de koplamp zetten, er moet zo min mogelijk warmte in de buurt van de LED komen.
Er zijn van die aluminium weerstanden met bevestigingsogen, die kun je goed tegen de carosserie schroeven ergens. Let wel dat je misschien een vrij fors vermogen moet verstoken afhankelijk van je boordcomputer. Misschien de volle 55W, misschien lukt het met 5W, 10W of 25W al. Dat kun je testen met wat verschillende weerstandswaardes. Uitgaande van 14V boordspanning R = 196 / P waarbij je voor P het gewenste vermogen invult dat de weerstand moet afnemen om de computer tevreden te houden (max vermogen van de weerstand dient flink ruimer te zijn) om de weerstandswaarde te krijgen.
Op vrijdag 1 november 2024 12:04:39 schreef Ghia:
Vraag is ook hoeveel km je rijdt.
Ik rijd rond de 6000 km per jaar, dan wel fijn als je auto iets van 40 jaar mee kan. Nu heb ik een van de laatste (Eu) Volvo's en deze is nu 24 jaar oud met 2 ton op de teller, dus nog maar eens 24+ jaar er op zetten....
Dat moet wel lukken, de mijne ( V70) is bijna 15 en bijna 4 ton.
Die is net ingelopen 
Ik doe momenteel bijna 40.000 per jaar.
Op vrijdag 1 november 2024 12:04:39 schreef Ghia:
@Hensz
Met al die felle tegenliggers wordt je iris kleiner, ergo heb je zelf ook meer licht nodig.
Daarbij val je steeds minder tussen de anderen op met je kaarslicht.
Die mogen ze van mij allemaal van de weg af halen voor een herkeuring! 
Dat is echt gevaarlijk die onzinnige en nutteloze felle led ellende op sommige auto's!
Het lijkt wel mode "als ik maar gezien word en kan zien"
Vooral die elektrische auto's wiebelen nogal door het gewicht van de accu;s en dan is het met of ze vaak seinen met de koplampen.
Yep, de naam Volvo zegt het al;
Master in Rollen 
Als moderne wagens eenmaal een goedkeuring hebben, dan wordt herkeuren wel een probleem.
Voor dieselgate ging er ook al het eea mis, Carisma GDI, Landwind etc.
Maar zo erg als met die cybertruck hebben we het hier nog niet, dat is helemaal van een andere orde.
Op zondag 3 november 2024 16:27:11 schreef Ghia:
Yep, de naam Volvo zegt het al;
Master in RollenAls moderne wagens eenmaal een goedkeuring hebben, dan wordt herkeuren wel een probleem.
Voor dieselgate ging er ook al het eea mis, Carisma GDI, Landwind etc.
Maar zo erg als met die cybertruck hebben we het hier nog niet, dat is helemaal van een andere orde.
Helemaal met je eens !