Hoi electronicus,

Ik ben van een plan om een oscilloscope te kopen, ik dacht zelfs aan een TDS2024 ( Tektronix) .
Maar kreeg paar twijfels doordat ik ergens had gelezen dat de model TDS1012 veel ruis gaf . Dus als je de V/Div op 2mV zet en de ingang op aarde schakeld dan is de ruis 1.4mV en dit is te veel volgens mij. Daarom wil ik wat adviezen horen van sommigen van jullie die misschien wat goeie sugesties of informatie hebben van dergelijke of andere modellen.
Is er iemand die deze modellen heeft???
Zijn er ook betere osciloscopen ( in die zelfde price range) dat jullie me aan kunnen raden.

Bij voorbaat bedankt!!

Niemand met sugesties???

Als je minder ruis wilt kun je natuurlijk een TDS3012 of TDS3014 kopen.
Maar die kost dan waarschijnlijk ook 3 a 4 keer zoveel.
Bedenk zelf eerst eens hoe vaak je deze gevoeligheid wilt gaan gebruiken.

Je moet inderdaad goed bedenken waar je het voor de meeste tijd voor zal gebruiken, Ik neig zelf meer naar een Digitale Scoop omdat ik vaak gebeurtenissen wil vangen, Een periodiek signaal kan je vaak net zo goed/beter met een goede multimeter meten.

Op 24 juni 2005 10:33:56 schreef FrostByte:
Een periodiek signaal kan je vaak net zo goed/beter met een goede multimeter meten.

Pardon???
Een multimeter, is dat niet zo'n ding met 2 meetdraden en een cijferdisplay??
Volgens mij heb ik ook ooit zo'n ding gehad, dat was natuurlijk voordat ik een kijkglas had.
Ik zou zeggen, deze komt in aanmerking voor domste opmerking van de dag :-P

een scoop is idd verdomt handig.
en die ruis tja gade da echt nodig hebben zo'n gevoeligheid?
wa weet ge zoal over de timebase etc....
ik ben al blij met een oude heathkit die terug moet bijgeregeld worden etc..... is ook maar gekregen. maar voor simpele dingen (en de meeste dingen) is het verdomt handig omdat te hebben.

Op 24 juni 2005 11:04:42 schreef Xenobinol:
[...]

Pardon???
Een multimeter, is dat niet zo'n ding met 2 meetdraden en een cijferdisplay??
Volgens mij heb ik ook ooit zo'n ding gehad, dat was natuurlijk voordat ik een kijkglas had.
Ik zou zeggen, deze komt in aanmerking voor domste opmerking van de dag :-P

:+ nou hoop dat er ook een troostprijs aanhangt :p , Bedoel maar dat mensen soms denken dat ze een 500euro scoop nodig hebben en daarna zitten ze 90% van de tijd gewoon dc spanninkies te meten en naar sinusjes te loeren.

En als het om mV uV gaat verliest een scoop het snel tegen een Multimeter.

Ik sta ook op het punt een DigStorageScoop te kopen, ik heb nu zo n 60MHz CRT hameg , ding is loodzwaar en gebruik hem zelden, maar zit vaak met digitale schakelingen.

my point als ik wat cross over distortion, rimpel vban een voeding enzo kan meten is da goed.
of de zaagtand van een synthesizer kan bekijken of wat lissajous figuren allé ja

Op 24 juni 2005 20:22:00 schreef FrostByte:
[...]

:+ nou hoop dat er ook een troostprijs aanhangt :p ,

de troostprijs is een mooie scope beschikbaar gesteld door xenobinol, en omdat dit de een-na stomste opmerking is win ik m nog ook.

(zou een scoop goed kunnen gebruiken denk ik, als hier een beste koop/ voordelige keus uitrolt, dan zie ik het, en ga ik eens snuffelen)

Hier staan wat simpele scoopjes tussen voor weinig geld:
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopenjc/1meetapp.html
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopen/1meetapp.html
Let op de prijzen!

Tevens is het misschien nuttig om eens een van de radio-vlooienmarkten te bezoeken, zoals onlangs in Rosmalen, Utrecht, Beetsterzwaag of Doorn.

Voor tussen de 50...100 euro heb je al een aardige 2 kanalen 20 MHz scoop te pakken op die markten.

Misschien maken we er wel een soort van IA van, voor CO-members die niet kunnen komen. Verlanglijstje klaarhouden! ;-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Many thanks!!!
Bedankt voor jullie reactie !!!

Ik ga mijn vraag duidelijker stellen.
Ik heb al paar oscilloscopen.

Het punt is dat ik nu een profesionele scope wil kopen van ongeveer 200Mhz en 4 kanalen waar ik verschillende signalen met verschillende golflengtes kan meten.
Mijn eerste blik was op de tektronix
TDS2024,maar volgens mij geeft hij te veel ruis. Ik wil een mooi signaal zien niet met veel ruis enz... kijk op de foto hoe de e-kromme loopt .te veel ruis

Ik merkte ook dat een andere type TPS2000 series minder ruis gaf en mijn signaal zal er ook mooier uit zien op zo'n scope.

But it is too expensieve

Als jullie wat sugesties hebben ..let me know !!!

[Bericht gewijzigd door uZion op ]

Tja die DigScoopjes vindt ik zelf ook erg mooi, maar qua gevoeligheid heb je zeker gelijk.
Mischien kan je als Zelfbouw projectje een heel mooi Voorversterkertje maken 10x 100x ofzo.

1 raad : blijf weg van die Trektopnix scoops.

Alleen de grote modellen zijn goed. Tek gebruikt een CCD met daarachter eentrage sampler en ze gaan ook interleaven tussen de kanalen. Wij hebben een aantal jaar al onze Tek's weggegeven ( en daar zaten Tek504's en Tek764's tussen die 25000 euro kosten ) omdat we 'gebeten' geweest zijn door die miserie.

Let erop dat de scoop een sampler heeft per kanaal. en laat je vooral niet misleiden door ET sampling( Equivalent Time) het is de realtime die van belang is in combinatie met de gehuegendiepte.

kijk eens naar agilent www.agilent.com

die brengen binnenkort een hele leuke uit voor de low end markt. Ze zijn er daar al ingeslaagd met de all andere machines Tek uit de markt te duwe: beter spec's sneller samplen , meer gehuegen , meer mogelijkheden en goedkoper.
en Hewlett-Packard kwaliteit ( niet vergelijken met HP van de printers en computers, maar het Hewlett Packard wat meetapparatuur maak : das paar jaar terug van naam veranderd naar 'Agilent' en das top of the line.) Ik heb hier een meet 'park' met wel 500 toestellen waaronder een 15 tal infinium scoops ( bandbreedte analoog 2.5 GHz sampelt realtime op 16 Gsample ) Network spectrum analysers HP4585 en consoorten en zowat alles wat ze hebben. ons oudste 'beesten' zijn 20 jaar oud (voedingen en digitale multimeters 3478a). gewoon niet stuk te krijgen. Ik heb hier een HP logic analyser van 50000 euro die van de bovenste plank naar beneden gekletst is op een betonnen vloer. De chassis ( gegoten alimium ) is dwars doormidden gescheurd. Ding open : alles terug op zijn plaats. Ding werkt perfekt. der is alleen scheur in frontpaneel te zien. andere merken zijn 'total loss'

Op 25 juni 2005 21:46:24 schreef free_electron: ons oudste 'beesten' zijn 20 jaar oud (voedingen en digitale multimeters 3478a). gewoon niet stuk te krijgen. Ik heb hier een HP logic analyser van 50000 euro die van de bovenste plank naar beneden gekletst is op een betonnen vloer. De chassis ( gegoten alimium ) is dwars doormidden gescheurd. Ding open : alles terug op zijn plaats. Ding werkt perfekt. der is alleen scheur in frontpaneel te zien. andere merken zijn 'total loss'

Is dat een standaard testprocedure bij jullie?

Op 25 juni 2005 21:46:24 schreef free_electron:
1 raad : blijf weg van die Trektopnix scoops.
kijk eens naar agilent www.agilent.com die brengen binnenkort een hele leuke uit voor de low end markt.

Dan zal je wel de Agilent Technologies 3000 Series Oscilloscopes bedoelen. Zien er ook Erg mooi uit.

Van de agilent.nl site :

DSO3102A 100MHz from EUR 1,109 incl excl !?
DSO3152A 150MHz from EUR 1,366
DSO3202A 200MHz from EUR 1,623

Features:
Large 15-cm (5.7-in) Color display
Up to 1 GSa/s sample rate(interleave) and 4 kpts of memory
Advanced triggering including edge, pulse-width, and line-selectable video
20 automatic measurements, 4 math functions, FFTs standard
DC gain accuracy ± 3% for 10 mV/div to 5 V/div; ± 4% for 2 mV/div to 5 mV/div
USB connectivity

da zijn ze ja. de 3000 reeks

Op 26 juni 2005 11:28:43 schreef Atlantis:
[...]

Is dat een standaard testprocedure bij jullie?

nee maar dergelijke dingen gebeuren al eens in een labo. tis voldoende dat je an ene probe blijft haperen met je stoel of bij verplaatsen van iets anderds en je hebt prijs. Tijdens mijn 14 jaar in ne labo heb ik al regematig dingen zien naar beneden donderen van een 'meet-toren'

Op 25 juni 2005 21:46:24 schreef free_electron:
1 raad : blijf weg van die Tektronix scoops.

Alleen de grote modellen zijn goed. Tek gebruikt een CCD met daarachter eentrage sampler en ze gaan ook interleaven tussen de kanalen. Wij hebben een aantal jaar al onze Tek's weggegeven ( en daar zaten Tek504's en Tek764's tussen die 25000 euro kosten ) omdat we 'gebeten' geweest zijn door die miserie.

Tek gebruikt al 10 jaar geen CDD's meer in zijn digitale scoops.
Na invoering van de DRT techniek zijn de CCD's buiten spel gezet, tektronix bracht deze apparatuur zelfs eerder op de markt dan HP.
De 504 is overigens een analoge oscilloscoop, daarnaast zijn de oudere modellen van HP niks beter of slechter dan die van tektronix.
Het is wel zo dat tektronix een tijd lang niet echt een innovator is geweest op de scoop markt.
Maar tektronix is wel de voortrekker geweest op de markt voor goedkope digitale real-time sampling oscilloscopes.
Agilent en de rest van de wereld bezeffen dit nu ook dat hier brood te verdienen valt en komen dus ook met soortgelijke producten

Let erop dat de scoop een sampler heeft per kanaal. en laat je vooral niet misleiden door ET sampling( Equivalent Time) het is de realtime die van belang is in combinatie met de gehuegendiepte.

kijk eens naar agilent www.agilent.com

die brengen binnenkort een hele leuke uit voor de low end markt. Ze zijn er daar al ingeslaagd met de all andere machines Tek uit de markt te duwe: beter spec's sneller samplen , meer gehuegen , meer mogelijkheden en goedkoper.

JA iets meer geheugen (4k tegen 2,5k), maar wel een gedeelde (interleaved) sampler!, dus een lagere real-time sampling rate dan tek.. (DSO3202A heeft 1Gs/s voor 2 kanalen dat is 500Ms/s per kanaal, de TDS2024 heeft gewoon 2GS/s per kanaal) daarnaast zit er in functionaliteit weinig of geen verschil (tek heeft een nauwkeurig tijdbasis en de agilent kan een vermenigvuldiging uitvoeren op de data van beide kanalen.)
Dus het is niet raar dat dit apparaat minder kost.

en Hewlett-Packard kwaliteit ( niet vergelijken met HP van de printers en computers, maar het Hewlett Packard wat meetapparatuur maak : das paar jaar terug van naam veranderd naar 'Agilent' en das top of the line.) Ik heb hier een meet 'park' met wel 500 toestellen waaronder een 15 tal infinium scoops ( bandbreedte analoog 2.5 GHz sampelt realtime op 16 Gsample ) Network spectrum analysers HP4585 en consoorten en zowat alles wat ze hebben. ons oudste 'beesten' zijn 20 jaar oud (voedingen en digitale multimeters 3478a). gewoon niet stuk te krijgen.

Dat meetpark is vast niet aangeschaft met een hobby budget, een scoop met 16Gs/s is gewoon een proffesioneel apparaat met een zeer forse aanschafprijs.
Dat meetapparatuur lang meegaat is niet iets dat zich enkel voordoet bij HP, er zijn genoeg b.v. scoops te vinden van 30 jaar of ouder welke nog prima functioneren.

Ik heb hier een HP logic analyser van 50000 euro die van de bovenste plank naar beneden gekletst is op een betonnen vloer. De chassis ( gegoten alimium ) is dwars doormidden gescheurd. Ding open : alles terug op zijn plaats. Ding werkt perfekt. der is alleen scheur in frontpaneel te zien. andere merken zijn 'total loss'

Das natuurlijk gewoon een bullshit argument, nog ff en je gaat beweren dat het hierop ontworpen zou zijn :-P
Dit valt gewoon onder de catagorie geluk hebben.
Daarnaast is het natuurlijk ontzettend onhandig om zoiets uberhaupt te laten gebeuren :-)

Op 26 juni 2005 13:49:03 schreef free_electron:
da zijn ze ja. de 3000 reeks

Beetje gejat van de TDS3000 reeks :-P
Scheelt je een hoop in marketing kosten ;-)

Xenobinol,

Wat kun je ons vertellen van de ruis van de tek t.o.v andere oscilloscope in de zelfde range?

Op 6 juli 2005 15:19:27 schreef uZion:
Xenobinol,

Wat kun je ons vertellen van de ruis van de tek t.o.v andere oscilloscope in de zelfde range?

Over welke range praat je dan?

hmm ik kocht mijn hitachi V-222 voor 90 gulden en doet het prima, maar stel geen extreem hoge eisen. Ding staat nu in werkplaats (motorfietsen) en voldoet daar prima

>Tek gebruikt al 10 jaar geen CDD's meer in zijn digitale scoops.

toch wel. al dat low end spul zit er vol van. ze hebben een barrel shifter met daarachter een 'trage' A/D convertor. vadaar die 'ruisband'. zet hem op 10millivolt per divisie : ruisband is 5 millivolt. ) zet hem op 10 volt per divisie : ruisband is 5 volt. wat je ziet is de eigenruis van de barrelshifter. Die blaue draagbare dingetjes met kleuren LCD werken bijna allemaal zo. alleen de dure niet.

>Het is wel zo dat tektronix een tijd lang niet echt een innovator is geweest op de scoop markt.

je hebt het verkeerd om. tt mid jaren 90 was Tektronix No1. hun TDS540 reeks heeft ze de nek om gewrongen .Om over de 764 maar te zwijgen. uitgebrande beeldbuizen na 2 jaar ... oeps design foutje. TDS540 : desync in de samplers. Allemaal de schld van dat Equivalent TIme gebeuren. Jaja ze halen 2 Gigsample per seconde. Moet ze eens in realtime forceren. je mag van geluk spreken al je nog 200 megasample haalt. als je 2 kanalen aanzet zakt naar 100 megasample. en dat voor een ding van 25000 euro .
En aliasing dat die dingen hebben... en tis zo simpel op te lossen dor gewoon de frequntie va het ingangssignaal te meten en te vergelijken met de tijdbasis en het beeld te 'banden ' als je aan't undersamplen bent. Gimmicks zoals DPO daar zijn ze sterk in. al eens een glitch gezien in DPO mode ? Vast niet want je mag al blij zijn als ie zijn display 1 keer per seconde kan refreshen.

En je met bij TEK ook niks anders doen dan betalen. firmware update : betalen , extra features ? betalen.
Bij HP zijn firmware updates gratis.

wij hadden een 10 tal TDS540 en 2 764's. we hebben ze weggegeven aan scholen en allemaal HP infiiums gekocht. Als je eenmaal 'verbrand' bend geweest omdat een scoop niet correct meet en je een ganse chip moet herdesignen weegt de kost van 10 TDS540 daar niet tegen op. Dus weg ermee. en Tek komt er NOOIT meer in.

.. In 1998 heeft HP zijn Infiniium platform gelanceerd. Ik was erbij in de Expo in Gent toen ie voor het eerst in de benelux te zien was. Ik heb daar de mensen van Tektronix zelf horen zeggen : 'Now we are dead'. ( kstond er vlak naast. )

>Dat meetpark is vast niet aangeschaft met een hobby budget,
:-) als je de 3e grootste chip fabrikantter wereld bent kan je al eens iets kopen

ik heb er ene te koop. professioneel ding

www.proto-labs.com/tekoop.htm

Waw!!!
Jullie hebben me laten schrikken van die TEK!!