Ik wil het even kwijt:

Is het niet beter voor iedereen dat het aantal zichtbare velden in de profielen wordt teruggebracht?

Ik verbaas me er altijd over dat ik zelfs perongeluk (door op een naam te klikken) iemands naam, geboortedatum, woonplaats en emailadres krijg voorgeschoteld. Ik vind dat anno 2024 best gevoelige informatie. Veel informatie is zelfs voor anonieme bezoekers (bots) zichtbaar. Een forum deelt vaak ook al informatie zoals eerste auto, huisdier of geboorteplaats omdat er nogal wat voorbij komt als je duizenden berichten plaatst.

• Argumenten om velden aan te passen of niet te tonen:
  • Een aantal zijn typische 'wachtwoordreset' gegevens
  • Ook via helpdesken e.d. is een geboortedatum een populair verificatiemiddel
  • De exacte geboortedatum en woonplaats is bijna niet relevant voor medeforumbezoekers, een leuke variant met alleen het jaartal of de leeftijd in jaren en de eerste twee postcodecijfers is zo geregeld.
  • Bij datadiefstal is er minder gedoe zoals reportage bij Autoriteit Persoongsgegevens als deze gegevens sowieso al nooit aanwezig waren.
  • Emailadres kan een formuliertje zijn die zorgt dat de informatie wordt verstuurd.

Ik wil dit even delen. Ik bespeur bij veel forumleden toch een sfeer van "portemonee in het rollatormandje" wat deze gegevens betreft.

Op zondag 10 november 2024 10:40:17 schreef K7Jz:
en woonplaats is bijna niet relevant voor medeforumbezoekers...

Dat is het enige dat wel relevant is volgens mij, moest je eens tellen hoeveel keren er gevraagd werd om een woonplaats (of omgeving) in te vullen dan zou je verschieten denk ik.
Ook ik hecht daar veel belang aan als ik iets wil maken voor iemand, een CO'er stelt een vraag en ik 'zou' hem/haar kunnen helpen dan is dat het eerste waar ik naar kijk ivm het opsturen van onderdelen.
Ik moet ook zeggen dat, als ik niet kan uitpluizen waar die woont (BE, NL of elders) dan kijk ik niet verder meer.

De rest interesseert mij niet, je vult in wat je wilt (je mag ook liegen), geen enkel vakje is verplicht.

Elke gebruiker kan toch zelf bepalen wat ie wel en niet invult? Ik heb even bij mezelf gechecked. Er staat niet zoveel prive info :-)

Ik vind dit een beetje raar dit soort "privacymodus".
Tot zowat 15-20 jaar geleden kreeg iemand die een telefoon had (bijna iedereen dus) ieder jaar een heel dik boek. Met op alfabetische volgorde de naam, straat + huisnummer, busnummer en telnummer.
En zo waren er verschillende boeken voor iedere telefoonzone, heel Belgie dus.

Nooit geen probleem mee gehad. Nu is dat wel een probleem, waarom?

Groetjes,
eSe

Op zondag 10 november 2024 11:07:20 schreef eSe:
...

Groetjes,
eSe

Omdat organisaties in verre landen miljarden verdienen al dan niet met behulp van nederlands sprekenden of AI berichten door mensen te laten geloven dat hun dochter €500 nodig heeft omdat ze mobieltje is verloren. En 10.000 varianten daarop.

Vroeger bestond dat niet.

Op zondag 10 november 2024 10:59:52 schreef flipflop:
Elke gebruiker kan toch zelf bepalen wat ie wel en niet invult? Ik heb even bij mezelf gechecked. Er staat niet zoveel prive info :-)

Ik probeer te zeggen dat sommige mensen misschien wat geholpen moeten worden. Vergeet ook niet dat het forum al lange tijd draait en er ooit mensen heel getrouw allerlei gegevens invoerden en nooit of zelden terugkomen.

Heeft CO geen inactieve account opschoning?
Zou wel zo netjes zijn inderdaad om alles behalve de gebruikersnaam weg te halen als een gebruiker x maanden niet inlogt

Verder heel naief om te denken dat mensen veel waarde hechten aan privacy en ondertussen 90% van hun leven op social media gooien

Op zondag 10 november 2024 10:54:06 schreef MGP:
[...]
Dat is het enige dat wel relevant is volgens mij, moest je eens tellen hoeveel keren er gevraagd werd om een woonplaats (of omgeving) ...

Daar is vast iets leuks voor te verzinnen, provincie, gemeente, deel van de postcode en/of een icoontje als iemand echt dichtbij woont op basis van een 'match' of zoekfilter.

Het gaat mij echt om het in bescherming nemen van mensen die er niet of niet goed genoeg stil bij staan dat deze gegevens 'op straat liggen'.

Het vak geboortedatum accepteert ook alleen je geboortejaar. Dat is wat ik er in heb staan.

Ik kijk daar wel eens naar om een goeie gok te doen naar de stand der techniek waar iemand mee is opgegroeid. Iemand van 83 ga je niet met de modernste digitale techniek opschepen als ze zelf een projectje willen ontwerpen.
Met een 14 jarige heb je iets meer geduld als ze moeite hebben met begrijpend lezen, en je toont wat meer begrip als ze niet tientallen euro's ergens aan kunnen uitgeven.

En zeker woonplaats is van groot belang om er in te hebben staan. Al is het maar je provincie, dan scheelt dat al heel veel als mensen hulp aan willen bieden.

Verder is de wereld van nu inderdaad niet meer de wereld van meer dan 25 jaar geleden. Ik heb zelfs me ooit op een Telnet BBS willen aanmelden - die wilden je volledige huisadres hebben. Dat werkte toen zo... Als een forum nu een adres van me wil, dan ren ik hard weg :+

E-mailadres wil ik wel graag kunnen zien. Soms gebruiken mensen verschillende nicknames (zoals ik, deze nickname houd ik hier omdat ik 'm al 23 jaar gebruik, maar nergens anders heb ik deze) maar op basis van de e-mail kan je dan zien of het dezelfde persoon is of niet.
Maar e-mail staat hier als afbeelding opgeslagen, en kan je bovendien uitschakelen.

Wat mij betreft geldt vrijheid blijheid. Ik zou hooguit overwegen om voor gebruikers die langer dan 'n paar jaar niet zijn ingelogd, de boel opschonen om te zorgen dat ze niet zonder dat te weten, flink wat gegevens in hun profiel hebben staan. Want ongetwijfeld zijn er duizenden gebruikers van de begintijd van deze site die hun profiel uitgebreid hebben ingevuld, maar misschien al 10 jaar niet op de site hebben gekeken en niet eens meer weten dat ze hun volledige naam, woonplaats, baan en e-mailadres er in hebben staan.

De actieve leden zullen dit topic maar even moeten lezen, en voor henzelf moeten besluiten, welke risico's er voor hen zijn.

Hier ligt een dubbele taak denk ik, aan de gebruiker is het zelf wat er gedeeld wordt. En wellicht moet je niet alles te letterlijk invullen.

Aan de andere kant hoef je ook niet alles te laten zien.
Nu doen we dat laatste toch al niet, email staat enkel publiek als dit heel specifiek is aangezet, en dan nog staat het er als afbeelding en niet als scrapable text.
Woonplaats is een veld wat inderdaad vaak wenselijk is, dat je daar niet je complete adres gaat inkloppen is hopelijk logisch.
Blijft de geboortedatum, ook dat is een redelijk vrije keuze. De facebookers (tm) doen niet anders en worden vrolijk gefeliciteerd op hun verjaardag. Maar of je daar dat hier tot op de dag precies moet gaan invullen?

Services die woonplaats huisdier en dergelijke als wachtwoord recovery gebruiken zijn ook niet meer van deze tijd (ja ik kijk naar jou microsoft)

Vooral deze gebruiker mag zijn profiel wel eens bijwerken. ;)

Tja, ik heb idd nog nooit een verjaardagskaart gekregen.

Op zondag 10 november 2024 11:43:59 schreef Sine:
..

Speciaal voor u nog eens gecheckt en ik vind dat prima zo, meer heb ik niet te vertellen over mijzelf, een ander paswoord vergeet ik, moet dat regelmatig invullen op mijn laptop want daar wil ik niet ingelogd blijven.

Huh, bedoel je dat ik mijn geslacht ook zou moeten invullen??? Of zit je te mierenneuken op het ontbrekende accentje in mijn woonplaats?

Verder graag met u akkoord: eenieder maakt zelf uit wat er wordt ingevuld en wat niet. Geen reden tot mekkeren, dus.

Gniffel :D

@K7Jz: Ik vind typisch een gevalletje (over)regulering van een probleem dat volgens mij niet bestaat.

Het is al eerder aangegeven, je bent zelf verantwoordelijk voor hetgeen je wel of niet invult.

Als ik naar jouw profiel kijk, is het bijna leeg. Prima toch, daar kan niemand iets mee.

Derhalve het verzoek aan de beheerder(s) om niets te veranderen. ;-)

Op zondag 10 november 2024 13:13:19 schreef MGP:
[...]
Jaja ik weet wel dat jullie samenspannen :) :)

Op zondag 10 november 2024 12:51:01 schreef Paulinha_B:
[...]

Huh, bedoel je ...

Kijk eens waar die link naar verwijst ;)

Op zondag 10 november 2024 12:52:39 schreef Ledlover:
[...]

Gniffel :D

Juist ;)

Maar ... het doel is bereikt .. jullie hebben er toch weer even naar gekeken.

[Bericht gewijzigd door Sine op (25%)]

Op zondag 10 november 2024 11:07:20 schreef eSe:
[... telefoonboek...]

Sommige dingen zijn pas een probleem als het heel goedkoop heel veel gedaan kan worden.

Is het een probleem dat <bedrijf X> heel jou stad een foldertje stuurt met hun aanbiedingen? Valt wel mee: Het fysiek maken van de folder kost geld, het verspreiden ook.

Maar als het fysiek verspreiden ineens gratis is en het dupliceren van de folder ook (email) wordt het ineens zo goedkoop om ook onwaarschijnlijke klanten te mailen dat je inbox overloopt...

Zo ook met die telefoonboeken. In theorie kan ik het hele telefoonboek van Delft doorbladeren om te zoeken naar degene die 1234567 als telefoonnummer heeft. Maar als het met de computer kan is het ineens te makkelijk.

CO is een gemeenschap, en het helpt als je wat van elkaar weet. Dan kun je iemand een mailtje sturen, of kijken of hij in de buurt woont als hij wat nodig heeft.

Ik erger me juist als ik op een gebruiker klik, en er staat helemaal niets: heb je zoveel te verbergen?

Een nietszeggende Nik, en niets in het profiel, komt op mij over als : Ik kom hier lekker anoniem antwoorden en kennis ophalen, zonder ook wat terug te willen geven.

Als ik zo iemands profiel zie, dan ben ik dus een stuk minder bereid om voor diegene moeite te doen....

Het zou me niks verbazen als die anonieme lieden, wel lekker zitten te facebooken en op andere sociale media lekker roddelen en delen. Daar zou ik me pas zorgen over een meelezende Google maken ;-)

Edit: Nog even constructief:
Als CO wat zou willen verbeteren op privacy gebied, dan zou je gebruiker info alleen zichtbaar kunnen maken voor ingelogde gebruikers.

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op (10%)]

Als CO wat zou willen verbeteren op privacy gebied, dan zou je gebruiker info alleen zichtbaar kunnen maken voor ingelogde gebruikers.

Dat lijkt me een waardevolle suggestie. +1!

Op zondag 10 november 2024 14:28:01 schreef miedema:
CO is een gemeenschap, en het helpt als je wat van elkaar weet. Dan kun je iemand een mailtje sturen, of kijken of hij in de buurt woont als hij wat nodig heeft.

Ik erger me juist als ik op een gebruiker klik, en er staat helemaal niets: heb je zoveel te verbergen?

...

Het zou me niks verbazen als die anonieme lieden, wel lekker zitten te facebooken en op andere sociale media lekker roddelen en delen. Daar zou ik me pas zorgen over een meelezende Google maken ;-)

Edit: Nog even constructief:

groet, Gertjan.

Iets te verbergen heb ik voor boeven. Stel dat ik hier post dat ik een schakeling zoek voor een klassieke sportwagen dan wil ik ook niet ergens een achternaam en woonplaats zichtbaar. Functioneel kunnen afstand en email prima oplost worden.

Voor die advertentieverkopers en folderverstuurders ben ik niet bang. Het zit hem juist in de doortrapte aanpak die ik nu niet als overduidelijk voorbeeld kan geven omdat die nog niet bekend is. Neem bijvoorbeeld die datingverhalen, en nee die troggelen geen geld af, maar laten je beleggen in voor hen interessante effecten.

Dat zichtbaar voor ingelogde gebruikers is alweer een hele stap vooruit!

Op zondag 10 november 2024 13:57:29 schreef rew:
[...]Sommige dingen zijn pas een probleem als het heel goedkoop heel veel gedaan kan worden.
...
Zo ook met die telefoonboeken. In theorie kan ik het hele telefoonboek van Delft doorbladeren om te zoeken naar degene die 1234567 als telefoonnummer heeft. Maar als het met de computer kan is het ineens te makkelijk.

Inderdaad, dat is een prachtig voorbeeld. Bedenk ook eens als zo'n telefonische oplichtersbende een database heeft met emailadressen en telefoonnummers. Nouja dat is flink bellen en proberen op alle nummers. Nu vinden ze echter ook ergens een database met leeftijd erbij: bingo, een hogere leeftijd geeft overduidelijk meer kans op een geslaagde oplichting. Of het hebben van de woonplaats kan ze zich laten voordoen als bekende instantie (politie,gemeente, waterschap) van die gemeente.

Op zondag 10 november 2024 11:37:54 schreef K7Jz:
[...]

Daar is vast iets leuks voor te verzinnen, provincie, gemeente, deel van de postcode en/of een icoontje als iemand echt dichtbij woont op basis van een 'match' of zoekfilter.

Het gaat mij echt om het in bescherming nemen van mensen die er niet of niet goed genoeg stil bij staan dat deze gegevens 'op straat liggen'.

"met uitzicht op 'de molen', 'de oude eik/kastanje', 'de zee' of iets dergelijks.... >:)

M.a.w. Je kunt bij correspondentie, indien noodzakelijk je adresgegevens doorturen naar de gene die je iets wil sturen, danwel langs wil komen.... Daar voor is je e-mail nick goed voor

@miedema:
Woonplaats is voor kleine gemeenten en buurtschappen al riskant, net zoals je postcode!

@Guido:
Proest :+ (Heb jij trouwens iets met paarden? :?)
ICQ en MSN lijken mij wel errug uit de tijd, of gebruik jij nog een 'Billboard'?

@Tidac,

Ik mis anders de dansende Hyves banaan wel :+

welwel..
Ik heb me nu officiëel (op dit forum) tot man verklaard.. is het dat wat je wou? ( de XT250 is er nog steeds..)

Laat hem maar grappig zijn op zijn manier. Ik denk dat ik het nu door heb - de gewraakte link verwijst voor ieder van ons naar het eigen profiel - dus "iedereen kan wel iets doen aan het eigen profiel" lijkt eigenlijk de boodschap te zijn. Misschien kan hij nuttiger werk doen bij www.cryptogram.nl of zo. Of misschien zijn eigen profiel nog eens bekijken.