EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Betreft: LJ/REE 75/12/1800CR1 uit een zeer oude Porsche traktor
Probleem: Prijzen op de vervangmarkt zijn aan de hoge kant. Geknutsel dringt zich dus op.
Aansluiting in bakeliet stuk. Regelaar stuk (relais contact weggebrand). Bekabeling rot.
De bekabeling lijkt eenvoudig te vernieuwen daar er aansluitpunten zijn. De externe aansluiting heb ik ook al een idee om dat op te lossen, namelijk de veld en gemeenschappelijke anker/veldwikkeling contakten beide extern brengen met ofwel een wartel door de blikken afscherming ofwel een soort chassis bananenstekker schroef.
Dan nog de regelaar. De regeling van de statorspoel om de 14v te stabiliseren lijkt me nog wel uit te zoeken (hoewel daar ook hulp welkom is, stroomlimitering en drg.) maar waar ik vooral bij vast zit is hoe te zorgen dat de stil staande laagohmige rotor van de batterij gescheiden wordt. Een relais zie ik niet als mogelijkheid om dat daarmee klaar te krijgen. Een diode zou dat oplossen maar ik zie niemand dat gebruiken en qua specs vermoed ik dat dat ook een joekel wordt. Graag enige vernuftige hersenspinsels.
Edit: het laadlampje mogen we niet vergeten te integreren in het ontwerp
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je de old tractor shop geprobeerd, die heeft vorig jaar een oude Porsche tractor gereviseerd, was een heel gaaf ding. (zit hier in het dorp en ik repareer wel eens wat voor hem, daarom weet ik het, verder heb ik geen verstand van tractors en geen aandelen
)
Is het een gelijkstroomdynamo?
Dan kan je misschien een regelaar gebruiken zoals deze:
https://www.dedieseldokter.nl/a-66266044/bosch-dynastart-onderdelen/ge…
EricN
Dat is idd interessant. Nog betaalbaar en makkelijk ipv zelf knutselen. De vraag is of het compatibel is met de bosch (idd gelijkspanning) qua specs.
Mss dat ze bij de old tractor shop van Fred er een antwoord op hebben.
Zover ik het ken werken de meeste gelijkspanningsdynamo's het zelfde.
Die universele regelaars zijn bij veel meer zaken te koop, ook voor bv boten.
Ik neem aan dat het een dynamo ( eigenijk generator) is en geen dynostarter.
Dan is het dynamo en startmotor in een.
Maar die posche zal een diesel zijn en dan zal de startmotor apart zijn verwacht ik.
Neem inderdaad eens contact op met die zaak die Fred noemt, die weten dat zeker.
EricN
Geen starter
Hier voor 25€. Daar kun je niet voor sukkelen maar eerst nog compatibiliteit verifiëren
https://m.auto-onderdelen24.nl/oen/2871702
Hier een hele reeks met verschillende specs. Vooral stroom. De REE 75 12 heeft zoals ik kan terug vinden 11A. Dat maakt de eerdere dan weer niet compatibel mss?
https://www.simon-auto-shop.de/epages/Simon-Auto-Anlasser-Lichtmaschin…
Deze is voor 11 ampere
https://hc-cargo.nl/nl-nl/catalog/p/130033--regelaar-11a-gelijkstroomd…
EricN
Dat is weer een hulpvolle link. Bedankt!
Dus voorlopig geen printplaten knutselen. Spaart veel tijd.
Op zaterdag 23 november 2024 19:37:05 schreef EricN:
Betreft: LJ/REE 75/12/1800CR1 uit een zeer oude Porsche traktorProbleem: Prijzen op de vervangmarkt zijn aan de hoge kant. Geknutsel dringt zich dus op.
Aansluiting in bakeliet stuk. Regelaar stuk (relais contact weggebrand). Bekabeling rot.
het is jammer dat je geen foto's plaatst van die regelaar. En een foto van wat er stuk is. Er is wat herstelling betreft best veel mogelijk. Vervangende contacten zijn eventueel uit andere onderdelen te halen. Plastic kappen kun je met een 3D printer weer nieuw (laten maken).
Verder is zo'n regelaartje geen heel bijzonder ding. Ze lijken ook kwa werking best veel op elkaar en een andere doet het net zo goed (of slecht eigenlijk). In de oude tijd hadden ze niets anders Maar als nu kan kiezen zou ik een elektronische vervanger kiezen. Je bent dan alleen wel de originaliteit van je voetruig kwijt. Ik kan me voorstrellen dat je dat zo origineel mogelijk wilt houden. Maar je hebt best keuzen mogelijkheden. En gerepareerd worden kan het zeker.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Ik dacht uit de Ree 75/12/1800 = 75Amp-12 volt bij1800 toeren.
11 Amp voor een diezel accu + verlichting tractor+ aanhanger is wel heel weinig . De regelaar moet de max laad stroom van de dynamo aan kunnen dat is 10 a 20% van de accu capaciteit+ eventuele gebruikers anders stort de spanning in. Dus kijk naar de gegevens op de dynamo.
EricN
@Ex-fietser: dat ding is vrij rot. Een vervanger 500€+. Ik probeer eerst de mechanica en bekabeling vd veldwikkelingen te redden. Vastzittende koolborstels door verroeste houders... En ik vermoed dat iemand de vetpomp op de lagers gezet heeft gehad. Veel werk dus. Vervangende relais zijn er ook maar dat kost ook weer een noot. Origineel houden is op dit punt geen noodzaak. Mss als hij ooit gaat volledig gerenoveerd worden. Nu moet het functioneel zijn.
@hunebedbouwer: ik lees overal 11A en soms iets over 75W. Weinig idd maar er hangt ook weinig aan. Toen dit gebouw werd was vermogen niet echt een ding denk ik.
https://www.deutzforum.de/threads/porsche-diesel-lichtmaschine.64276/
De datasheet is weinig hulpvol.
Jacques1956
Jacques van Montfort
Als je een gelijkstroomdynamo wilt behouden. Ik heb nog een Ducelier gelijkstroomdynamo compleet met regelaar liggen en die is goedwerkend (komt uit een Renault 6 bj 1970. Stuur een PM bij interesse.
Ik weet niet hoe goed je duits is maar hier staat een mooie beschrijving van die oude gelijkstroomdynamo's.
Op zondag 24 november 2024 09:51:14 schreef EricN:
@Ex-fietser: dat ding is vrij rot. Een vervanger 500€+. Ik probeer eerst de mechanica en bekabeling vd veldwikkelingen te redden. Vastzittende koolborstels door verroeste houders... En ik vermoed dat iemand de vetpomp op de lagers gezet heeft gehad. Veel werk dus. Vervangende relais zijn er ook maar dat kost ook weer een noot. Origineel houden is op dit punt geen noodzaak. Mss als hij ooit gaat volledig gerenoveerd worden. Nu moet het functioneel zijn.@hunebedbouwer: ik lees overal 11A en soms iets over 75W. Weinig idd maar er hangt ook weinig aan. Toen dit gebouw werd was vermogen niet echt een ding denk ik.
https://www.deutzforum.de/threads/porsche-diesel-lichtmaschine.64276/
De datasheet is weinig hulpvol.
11 Ampere kan best kloppen, en volgens dat tabelletje is het dat ook, die streepjes geven aan dat het hetzelfde is als er boven ( denk ik).
Die antieke gelijkstroon dynamo's hadden een vreselijk slecht rendement en moesten veel toeren maken om wat te doen.
Een accu van 100 Ah is op zo'n oude trekker niet zeldzaam.
En wat moet er gevoed worden.
Die oude porsche's kunnen 1, 3 of 4 cylinder zijn.
Dan zijn er weinig zaken die van stroom moeteh worden voorzien.
De voorgloei installatie.
Dat zijn meestal open draad gloeiers in serie die je tot wel een minuut moet "opstoken' tot het controle oogje, zo'n "peperbusje" rood gloeit( de ouderwetse diesel herdenkings minuut
).
De startmotor moet even draaien en wat lampjes op de trekker als het een keer donker is.
Zo'n tractor werd een keer gestart en draaide dan vaak uren lang, dan is de laadstroom ook helemaal niet zo belangrijk als bij een moderne auto vol elektronica en vele keren starten.
EricN
@Jacques: voorlopig gaan we deze proberen te redden. Ik houd het aanbod in het achterhoofd
@revado. Mooie link. Interessant. Wat ik begrepen had is dat er een 1, 2, 3 en 4 cilinder is omdat ik meende dat hij zei dat hij ze allemaal op een rijtje heeft staan. Maar ik ben geen kenner. Bij interesse kan ik het nog eens navragen. Bij mij valt het volledig buiten mijn interesseveld. Deze (dacht 2 cilinders opgemerkt te hebben) is de enige die niet in orde is en voorlopig ook niet gerenoveerd gaat worden maar wel werkende gezet wordt. De bekabekabeling ben ik al gaan solderen.