Op maandag 2 december 2024 21:46:05 schreef revado:
Zo hadden wij hier in de wijk in de woningbouw woningen een lavet zitten.
Dat is een stenen ( ocriet) kuip die vast in een soort aanrecht is gemaakt.
Een douche was er toen nog niet in die huizen.

die verhalen ken ik ook nog wel van toen mn ouders nog jong waren. een grote zinken kuip wat het bad toen was, hele kroost ging in hetzelfde water. dat opwarmen van koud water ging veel te traag, dus mn opa maakte zelf een ring van gasbuis en boorde er gaten in om een grotere brander te maken op die manier. iets wat je tegenwoordig niet bepaald meer doet zo :) indertijd was het gronings gas er nog niet eens.

Werkt deze link bij andere forumbezoekers:
http://www.mario-bosch.nl/pendrecht-lavet.htm
Doet niks bij mij. Alleen maar 404 Not Found

Had eerder iets geschreven met deze vraag, maar die post is in de eeuwigheid verdwenen..

[Bericht gewijzigd door mvdk op (25%)]

Werkte eerder vanavond (en zojuist opnieuw geprobeerd) prima bij mij, heb het verhaal met genoegen gelezen. Feest der herkenbaarheid.

Nou... Als ik pendrecht-lavet google, staat mario bovenaan, maar ik denk dat dat servertje vanavond z'n maximale aantal bezoekers van CO heeft gehad

het lavet en de Ocrietfabriek

mario-bosch.nl
http://www.mario-bosch.nl › pendrecht-lavet
pendrecht-lavet van www.mario-bosch.nl
Het zat in bijna elk huis in Pendrecht: het lavet. Heel veel Pendrechtenaren hebben er herinneringen aan: ze zaten er als kind in en hebben ongetwijfeld ...

Ook in tuinenhoven in Rotterdam-IJsselmonde zaten de lavetten er nog in. Ik heb er zelf als kind nog ingezeten bij mijn oma in de jaren '80.

Op maandag 2 december 2024 18:05:42 schreef mvdk:

Hier een museumstuk:
[bijlage]
Beetje opgepoetst. De glaasjes zijn weg, daardoor de schroefkoppen niet goed schoon te krijgen.

Mooi stukje antiek Mvdk.
Leuk om te zien!

ik ken die lavet. van zien, echter wist niet dat het dat was origineel. een kennis heeft er een vijver van gemaakt.

Op maandag 2 december 2024 21:55:24 schreef testman:
[...]
die verhalen ken ik ook nog wel van toen mn ouders nog jong waren. een grote zinken kuip wat het bad toen was, hele kroost ging in hetzelfde water.

Niet alleen mijn ouders maar ikzelf tot mijn 13-14 jaar ook.
Het warm water kwam van een zinken emmer op de steenkoolkachel.
Eerst mijn zusjes van klein naar groot (5 stuks), dan ik, dan mijn moeder en tenslotte mijn vader.
Nadien heeft mijn vader een (gedrocht van een) standalone douche gekocht:
Dat was een ijzeren douchebak met plastieken wanden, aan de achterzijde een elektrisch boilertje van ca. 10 liter (manueel) gevuld via een slang aan het wasmachinekraantje.
Ding moest een serieuze tijd op vòòr het douchen ingeschakeld worden om van warm water te kunnen genieten.
Eénmaal het water warm moest je eerst het warme water in de douchebak laten lopen (al dan niet vermengd met koud water uit een emmer) en vervolgens een pomp inschakelen om te douchen (gesloten circuit met het water in de douchbak).
Na het douchen kon je het water via een slang in een afvoerputje lozen.

Onnodig te vertellen dat het water maar één keer ververst werdt (voor mijn ouders)...