De tv is geleverd het is een
Samsung QE85Q80D - 85 inc
h - 4K QLED - 2024

Maarten, Iiyama heeft wel degelijk eigen monitoren gebouwd, waren dikke, lompe dingen uit 1998 welke best prima beeld hadden!! ik weet nog goed dat ik de eerste inbouwde op Kotters, zaten zelfs garantie op van max 16 Pixels die mochten uitvallen, dacht TFT schermen?? NEC kwam er oor mee en Eizo..\

Ben benieuwd hoe lang de King size 85" meegaat... vrees met grote vrezen dat die niet de 5 jaar haalt...

[Bericht gewijzigd door smd op (16%)]

Dat moet dan een soort overgangsperiode geweest zijn? In 1998 maakten ze hun CRT modellen vanaf 17" ook nog zelf (15" kwam al bij TPV vandaan), dus wellicht dan de eerste generatie LCD ook nog. Wel apart dat ze daar nog flink in investeren terwijl ze al begonnen met uitbesteden. Aan de andere kant, op een LCD zat toen nog zeer forse winstmarge denk ik.

ja, klopt, ik dacht een ruime 2100 Gulden destijds..

Tv is toch mooi,in zijn living,het is de moeite,eerste keer dat hij zo een groot formaat heeft.

ben benieuwd wat de levensduur word...

TV's zijn ook zo'n typische 'hobby' waar je misschien maar beter niet teveel vanaf weet. Als je wat studie doet naar HDR, kleuren, helderheid en frequenties dan ga je de verschillen zien en wil je vervolgens de duurste optie.

Vrienden hadden pas een wat ouder model oled gekocht, dus die is niet al te helder, maar zwart is nog steeds écht zwart. Toen ik naar dat zwart vroeg vonden ze dat wel meevallen, maar de kleuren waren toch zo mooi.. ?

En men vergeet dat OLED TV's de beste (allergrootste) kijkhoek hebben gelijk aan dat van een CRT.

LCD type TV's zijn wat kijkhoek betreft belabberd. LCD type TV's met hoog contrast hebben een panel met een kleinere kijkhoek dan LCD type TV's met een panel met een lager contrast maar de kijkhoek van een OLED is niet te evenaren.

Ook qua display response tijd / schakeltijd is LCD traag...

Het is inderdaad beter niet teveel te weten van LCD TV's...

Er zijn wel leuke truukjes om een LCD monitor een hoog contrast mee te geven.

Ik weet niet of LG ooit consumententelevisies op dit principe heeft gemaakt, maar ze maakten een jaar of 5 tot 8 geleden panels waar een zwart wit panel als "shutter" dient voor de backlight. Ervoor zit dan een normaal high end IPS panel. Die combinatie geeft echt goede kleuren, contrast en kijkhoek. Ik heb zelf het genoegen gehad om een TVLogic LUM-310X volgens dat principe op de werkbank te hebben gehad.

Je moet niet vragen wat hij kost want dan kan je hem niet betalen... Maar uiteindelijk na zoveel jaar komt er nu een waardige opvolger voor dit monitormodel. En wat zit daar in.... Een OLED panel ;)

@K7Jz: de kleuren zijn mooi omdat hij zo contrastrijk is. Nou ben ik privé helemaal niet zo'n kritische kijker, ik ben zo iemand die op een niet-HDR televisie liever het zwartniveau wat omhoogdraait om meer details te zien. Liever een beetje flets beeld, had ik in de beeldbuistijd al een voorkeur voor. Maar omdat ik vroeger veel televisies repareerde en tegenwoordig meer monitoren, heb ik er wel goed oog voor.

IPS panels zijn slechter in contrast maar beter in kijkhoek.
VA panels zijn weer net andersom...

In LCD TV's probeerd men met allerlei software, hardware en panel trucs de performance op te krikken (zoals QLED bijv.) maar het blijft aanmodderen...

Ben benieuwd wat de levensduur word...

Ja ben ik ook
benieuwd naar smd

Op donderdag 12 december 2024 16:35:00 schreef Henk H.:
De bedoeling van HDR is vooral een groter dynamisch bereik (verschil tussen lichte en donkere plekken in het beeld), waarbij je nog wat kunt zien in de donkere plekken zonder dat die meteen "zo zwart als de nacht" worden weergegeven? Maw, de lichte delen zo licht maken, dat er contrast overblijft om in de donkere plekken nog iets licht te kunnen gebruiken om wat weer te geven?

HDR veranderd in principe niets aan het zwart en de donkere zones van het beeld.(de gammacurve is voor de donkere delen gelijk aan de curve in SDR) Het dynamisch bereik wordt idd vergroot , maar naar boven toe. maw het wit wordt witter, vandaar dat er meer nits nodig zijn.

Op woensdag 11 december 2024 08:28:35 schreef DK:
Dan weet ik niet wat dat hdr zo bijzonder maakt,
Mijn lg uit 2020 heeft ook hdr10, maar bij een klein beetje zoninval is het ding totaal onleesbaar

Of het toestel nu HDR is of niet, het betekend niet dat je in de zon moet kijken. zowel HDR als SDR bekijk je in een verduisterde ruimte.

En je TV tont pas HDR als de uitzending HDR is...

Plasma was blijkbaar het laatste "langeduur betrouwbare concept".

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (25%)]