Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Effeen...
Plaats af en toe eens foto's...
na het zien van William's magic Ball (willie wortels magische ballen zeg maar )
wilde ik ook al zoiets gaan bouwen... ben nu ook spullen aan het verzamelen enzo...
Ik hou dit topic dus ook flink in de gaten...
Willie Worteltje
Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm
Op 26 juni 2005 01:15:38 schreef madwizard:
@Willie Worteltje:
Ik denk dat ik er dan maar gewoon weerstanden bij doe, op zich werkt het waarschijnlijk wel maar voor de zekerheid. Wat ik ook nog vroeg (waar je misschien overheen gelezen hebt) is waar je die MMC/SD connector vandaan had?
Bij toeval had mijn electronica-supplier zo'n stripje liggen. Heb em zelf op lengte geknipt. Ik heb nu 2 officiele adapters thuis liggen. Besteld bij Farnell.
Op 26 juni 2005 17:15:15 schreef Arjan Swets:
Effeen...Plaats af en toe eens foto's...
na het zien van William's magic Ball (willie wortels magische ballen zeg maar )
wilde ik ook al zoiets gaan bouwen... ben nu ook spullen aan het verzamelen enzo...Ik hou dit topic dus ook flink in de gaten...
Momenteel is het nog niet zo spannend; Volle conrad doos met E-meuk en draden. Testprints zijn weer leeggesoldeerd om onderdelen (voetjes ed) te solderen op het hoofdboard.
Als ik het zaakje draaiende heb (letterlijk) dan post ik wat leuke foto's ok? Een foto van het hoofdboard zal ik tussentijds wel even posten; best leuk al die draden!
Hoever ben jij met verzamelen ? Ik ben benieuwd naar jou ideeen.
Op 26 juni 2005 10:59:51 schreef JoWi:
[...]
Dan zou ik nog maar even goed in het datasheet kijken. Je gebruikt de HSPLL * 4 oscillator optie met een 10 MHz kristal. Hij draait dan op 40 MHz. Ik gebruik de 18F252 (broertje met meer geheugen) en met een 12 MHz kristal (48 MHz) gaat het ook nog goed.
edit: Met 48 MHz doet ie precies 12 MIPS, anders werd mijn timing zo'n rekenwerk...
Jowi, Ben momenteel bezig met die 242, echter heb ik beetje hulp nodig. Programmeren van Pic zal geen probleem zijn, echter de configuratie is niet eenvoudig. (werk ff anders blijkbaar dan 16F628 & 16F84). Heb jij een configuratievoorbeeldje voor me?
Dit is het bijv. voor een 16F628:
;-----------------------------Compiler Directives-----------------------
LIST P=16F628A
include <P16F628A.INC>
__CONFIG _CP_OFF & _WDT_OFF & _PWRTE_ON & _INTRC_OSC_NOCLKOUT & _LVP_OFF & _BODEN_OFF & _MCLRE_OFF ; Directives
; Uitschakelen melding : Register in operand not in bank 0
ERRORLEVEL -302
;----------------------------Start Programma----------------------------------
Zo dus, verander de 252 in 242.
LIST P=PIC18F252, F=INHX32
include "p18f252.inc"
__CONFIG _CONFIG1H, _OSCS_OFF_1H & _HS_OSC_1H ; 10MHz
; __CONFIG _CONFIG1H, _OSCS_OFF_1H & _HSPLL_OSC_1H ; 40MHz
__CONFIG _CONFIG2L, _BOR_ON_2L & _BORV_20_2L & _PWRT_ON_2L
__CONFIG _CONFIG2H, _WDT_OFF_2H & _WDTPS_128_2H
__CONFIG _CONFIG3H, _CCP2MX_ON_3H
__CONFIG _CONFIG4L, _STVR_ON_4L & _LVP_OFF_4L & _DEBUG_OFF_4L
__CONFIG _CONFIG5L, _CP0_OFF_5L & _CP1_OFF_5L & _CP2_OFF_5L & _CP3_OFF_5L
__CONFIG _CONFIG5H, _CPB_ON_5H & _CPD_OFF_5H
En als je denkt dat dit veel is moet je eens naar de 18F2525 kijken, nog meer fuses en je kan zelfs kiezen uit twee instructiesets (slik)
Op 28 juni 2005 09:27:43 schreef JoWi:
Zo dus, verander de 252 in 242.LIST P=PIC18F252, F=INHX32 include "p18f252.inc" __CONFIG _CONFIG1H, _OSCS_OFF_1H & _HS_OSC_1H ; 10MHz ; __CONFIG _CONFIG1H, _OSCS_OFF_1H & _HSPLL_OSC_1H ; 40MHz __CONFIG _CONFIG2L, _BOR_ON_2L & _BORV_20_2L & _PWRT_ON_2L __CONFIG _CONFIG2H, _WDT_OFF_2H & _WDTPS_128_2H __CONFIG _CONFIG3H, _CCP2MX_ON_3H __CONFIG _CONFIG4L, _STVR_ON_4L & _LVP_OFF_4L & _DEBUG_OFF_4L __CONFIG _CONFIG5L, _CP0_OFF_5L & _CP1_OFF_5L & _CP2_OFF_5L & _CP3_OFF_5L __CONFIG _CONFIG5H, _CPB_ON_5H & _CPD_OFF_5HEn als je denkt dat dit veel is moet je eens naar de 18F2525 kijken, nog meer fuses en je kan zelfs kiezen uit twee instructiesets (slik)
Hiermee ben ik een heel eind op weg geholpen! Perfect ook om de twee oscillatorsettings aan te geven. THX
Arjan Swets
Op 26 juni 2005 19:31:38 schreef Effeen:
[...]
Momenteel is het nog niet zo spannend; Volle conrad doos met E-meuk en draden. Testprints zijn weer leeggesoldeerd om onderdelen (voetjes ed) te solderen op het hoofdboard.
Als ik het zaakje draaiende heb (letterlijk) dan post ik wat leuke foto's ok? Een foto van het hoofdboard zal ik tussentijds wel even posten; best leuk al die draden!
Hoever ben jij met verzamelen ? Ik ben benieuwd naar jou ideeen.
nou... ik heb al 40 rgb-ledjes... via een inkoopaktie een keer gekocht...
en ik heb altijd wel een paar pic's liggen...
maar ik was meer bezig met denken over het mechanische gedeelte...
electronica en pic ben ik nog niet zo super slim in als jullie... vandaar dat ik dit topic heel erg volg...
Yesss, das nog niet eenvoudig: een pic programmer bouwen voor die 18F242. Is nu gelukt. Van de 12 t/m 18 reeks, hij ondersteund ze bijna allemaal, de populaire in iedergeval. Beestachtig simpel schemaatje trouwens en voor weinig uiteraard. De link voor de geinteresseerden: http://feng3.cool.ne.jp/en/pg5v2.html
Met Icprog en als JDM prog te schijven. Aanrader dus!
Onderdelen zijn allemaal binnen gelukkig. Zelfs een goede motor van 250W kunnen vinden die de klus moet klaren.
Bouwen en proggen dus dit weekeinde.
Op 21 juni 2005 23:08:09 schreef Willie Worteltje:
@Effeen
Ik denk dat de simpele pic programmer icm ic-prog het wel kan. In versie 1.05D staat de 18F242 er tussen.
Die simpele progger werkt dus niet voor de 18F series.
ff een fotootje van de hardware:
PS: Willie ik ga nu dankbaar gebruik maken van je RS232 voorbeeld voor dit project.
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op 2 juli 2005 00:48:20 schreef Effeen:
[...]Die simpele progger werkt dus niet voor de 18F series.
ff een fotootje van de hardware:
[afbeelding]PS: Willie ik ga nu dankbaar gebruik maken van je RS232 voorbeeld voor dit project.
en dit werkt?
geen storing met de flatcables ?
Willie Worteltje
Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm
erwinj
Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)
Op 2 juli 2005 15:56:01 schreef Willie Worteltje:
Ziet er indrukwekkend uit met al die snoertjes.
En ik zie ook wat inspiratie sap erbij staan
inspiratie sap ? nee, dat is om de pijn van verbrandde vingertopppen weg te drinken !
Erwin
Haha beide beide. Het was meer de bedoeling om de grootte van de cylinder aan te geven
. Tsja en eerlijk gezegt was ie niet voor niets leeg.
Zo zie je maar weer wat het nut van die 100nf condensatortjes is bij IC's. Avond zitten tobben om de 18F242 een kick te laten geven, echter continue alle uitgangen hoog. (in oscillatie bleek later)
Onkoppelnf-tje eroverheen en de PWM controllers konden aangestuurd worden via de 595. Resultaat de gewenste kleuren op de leds:
Helaas is mijn fotokennis niet toereikend om de kleuren een beetje mooi over te laten komen, echter de PWM is op de linker leds een beetje zichtbaar.
Arjan Swets
Op 4 juli 2005 23:33:56 schreef Effeen:
........ Resultaat de gewenste kleuren op de leds:[afbeelding]
Helaas is mijn fotokennis niet toereikend om de kleuren een beetje mooi over te laten komen, echter de PWM is op de linker leds een beetje zichtbaar.
Is toch vaak op foto's van Leds dat de kleuren raar zijn...
maar ik zie verschillende kleuren....
kan haast niet wachten om meer te zien.... 
Ok en nu een simpele vraag. Iets wat ik nog niet wil lukken is het klokken van data in die 29F.. Flash. Ik zet een adres en data klaar op de daarvoor bestemde pootjes, CS# is laag (0-hmm), OE# en WE# is hoog(1). Vervolgens geeft ik een negatieve puls(1-0-1) op WE# (Write enable). Ik reset adres en data en stel vervolgens het adres opnieuw in. Bij het verlagen(0) van OE# verwacht ik de data aan de uitgang echter dit gebeurt dus niet, data noppus dus. Alles is geconfigureerd volgens het schema in dit topic. Iemand een suggestie ?
Op 6 juli 2005 00:12:19 schreef Effeen:
Ok en nu een simpele vraag. Iets wat ik nog niet wil lukken is het klokken van data in die 29F.. Flash. Ik zet een adres en data klaar op de daarvoor bestemde pootjes, CS# is laag (0-hmm), OE# en WE# is hoog(1). Vervolgens geeft ik een negatieve puls(1-0-1) op WE# (Write enable). Ik reset adres en data en stel vervolgens het adres opnieuw in. Bij het verlagen(0) van OE# verwacht ik de data aan de uitgang echter dit gebeurt dus niet, data noppus dus. Alles is geconfigureerd volgens het schema in dit topic. Iemand een suggestie ?
Lijkt wel te kloppen zo, heb je CS# wel weer laag bij het uitlezen? En heb je niet per ongeluk de PIC outputs op de databus nog aanstaan ipv high Z?
Geheugen..hmm..Erg lastig dus...Maar gelukt.
Voor flashgeheugens gebruiken onze fabrikanten namelijk een schrijfbeveiligingscode tegen ongewenst overschrijven. Dus -no pain no gain- deze even uit de datasheets gehaald: De cyclus blijkt als volgt te zijn: Adres1-555h,Data1-AAh / Adres2-2AAh,Data2-55h / Adres3-555h,Data3-A0h en dan eindelijk Adres4-[schijfadres],Data4-[Te schrijven data]
Zonder deze volgorde geen data in je memory en meet je alle uitgangen hoog 
Nee we hebben het nog niet opgegeven! Ondanks wat geheugenproblemen.
Niet gelukt dus: Geen 29F40, geen SPI MMC geheugen 
Interne Flash Program geheugen van de PIC misbruiken lukte wel nadat ik het juiste datasheet van de Pic had gevonden. (Bedankt voor de tip Jowi!)
Voldoende spanning opwekken voor het draaiende gedeelte lukt trouwens perfect met een fietsdynamo! Meteen maar als lager gebruikt ook
. Als alles meezit nog even dus en er kunnen plaatjes geshowt worden!
Willie Worteltje
Waarschijnlijk erg druk. (Hoe herkenbaar). Maar ik zat er van de week nog aan te denken hoever de TS is met dit project. Ben toch wel benieuwd.