Ik snap het probleem even niet.
Die Loewe heeft, zover ik kan zien, geen actieve koppeling met de pc in de vorm, van USB of HDMI.
Dan kan de pc toch niet weten wat er aan gekoppeld is?
Ik denk dat je het beste de hoofdtelefoon kan kiezen in de realtek software en die aansluiting gebruiken.

Ik denk dat Fred101 gelijk heeft. De drivers blijken alle speakers te kunnen aansturen en werken dus.
Dan dan worden de drivers kennelijk niet goed aangestuurd.
Het kiezen voor "generic" is geen oplossing want dit voegt nagalm aan het geluid toe.
Zo heeft iedere andere selectie een verandering van het geluid tot gevolg en dat is iets wat ik niet wil.

audio aansluiten.docx

Op donderdag 21 november 2024 18:24:22 schreef revado:
Ik snap het probleem even niet.
Die Loewe heeft, zover ik kan zien, geen actieve koppeling met de pc in de vorm, van USB of HDMI.
Dan kan de pc toch niet weten wat er aan gekoppeld is?
Ik denk dat je het beste de hoofdtelefoon kan kiezen in de realtek software en die aansluiting gebruiken.

De actieve koppeling is te realiseren met de audio aansluitingen van de PC.
Zie bijlage

Ik ken deze subwoofer niet en heb geen tijd om het op te zoeken, maar bij dit soort opstellingen is het gebruikelijk om het stereosignaal eerst naar de subwoofer te leiden, die de filtering voor links en rechts ook doet, dus de linker en rechter speaker moeten dan op de subwoofer aangesloten worden.

Op donderdag 21 november 2024 18:55:07 schreef borderman:
[bijlage][...]

Zie bijlage

Dat is een volledig analoge verbinding. Dat gaat dus mis in de PC.
Zit er een DVD speler in? Probeer eens een DVD te spelen met 5.1 geluid. Werkt dat wel?

Op donderdag 21 november 2024 18:55:07 schreef borderman:
[bijlage][...]

Zie bijlage

Daar zit geen enkele data koppeling bij, dat zegt @maus0611 ook al, de pc kan nooit "zien / weten " wat er aan hangt.
Hij ziet alleen maar belasting op bv de speakeruitgang, maar niet wat het is.

Volgens de manual is er "jack detection function" en kan de PC wel weten wat er gekoppeld is. zie bijlage

Jack detection hebben bijna alle geluidskaarten, dat betekent dat de pc merkt dat er een plug ingestoken is.
Op een laptop zullen de speakers uit gaan bij insteken van een headset en vaak vraagt het besturlingssysteem dan wat je wil.
Er gaat geluid over die aansluitingen en geen data.

Zo zit mijn laptop op een mengpaneel aangesloten. Die ziet zelf of ik een stekker inplug maar zelfs een niet-bedrade stekker wordt als "apparaat" gezien. Het enige wat hij weet is dat er een stekker inzit, niet waar die stekker aan vast zit.

Weet je zeker dat hij galm toevoegt in generic, zou het kunnen dat je gewoon het dolby effect hoort. Ik neem aan dat je het getest hebt met een film ofzo die Dolby 5.1 ondersteund want de data moet Dolby ondersteunen. Ik weet niet wat er gebeurd als je een gewone mp3 of you tube geluid ofzo een surround systeem instuurt.

Maar er zitten hier een paar audio experts die dat vast weten. Maar ik weet niet of ze gaan reageren omdat je die waarschijnlijk toch niet geloofd. (Net als dat je bleef volhouden dat het de elco's niet kunnen zijn)

Ik geef het op.
Mijn conclusie is dat 5.1 / 7.1 niet op een acceptabele wijze door de realtek software gerealiseerd kan worden.
Ook blijkt dat het 5.1 / 7.1 effect nauwelijks iets toevoegt aan stereo voor muziek.
Het effect komt pas bij films waar sprake is van bewegende geluidsbronnen.

Als je een 5.1 set gebruikt op zo'n realtek geluidskaart dan gebeurt er ook niet zoveel voor stereo geluid. Wat verwacht je immers van wat die geluidskaart doet?

Er zijn genoeg software/muziek applicaties die je stereo muziek omzetten naar een echte 5.1 geluidsstream. Hiermee zal je meer verschil ervaren, in het verleden heb ik nog wel eens softwarematige pro logic encoders gebruikt.

Misschien kan je hiermee experimenteren:
https://sourceforge.net/projects/hesuvi/

De set gebruikte ik niet voor stereo maar 5.1 / 7.1 Dit werkte niet omdat de subwoofer niet aangestuurd werd.
Ik gebruikte hiervoor een aantal 5.1 en 7.1 audio opnames.
Ik verwacht van de kaart dat alle 5 of 7 kanalen aangestuurd worden.
De link lijkt interessant, bedankt. ga ik uitproberen.

Het is al meerdere keren gezegd, via de analoge uitgang gaat dat niet werken.
Er zit als het goed is ook een S/PDIF digitale uitgang op die kaart, die moet aan een apparata gekoppeld worden wat er 5 of 7 kanalen van maakt, dan kan daar op het juiste kanaal een subwoofer aangesloten worden.

Zoek maar eens op S/PDIF in google.

Lijkt me idd logisch dat je via de koptelefoon uitgang geen 5.1 kunt krijgen, en ook geen subwoofer, want dat is een analoge uitgang.

Op donderdag 21 november 2024 18:39:10 schreef borderman:
Ik denk dat Fred101 gelijk heeft. De drivers blijken alle speakers te kunnen aansturen en werken dus.
Dan dan worden de drivers kennelijk niet goed aangestuurd.
Het kiezen voor "generic" is geen oplossing want dit voegt nagalm aan het geluid toe.
Zo heeft iedere andere selectie een verandering van het geluid tot gevolg en dat is iets wat ik niet wil.

Je moet ergens kunnen instellen dat de l/r voor of achter speakers kleine speakertjes zijn. Dan pas gaan de lage tonen naar de subwoofer.

Waarschijnlijk denkt het systeem nu dat je 4 fullsize boxen hebt en dan is een subwoofer nutteloos cq wordt niet aangestuurd.

Edit: dit geldt voor 5.1 systemen die digitale verbinding met spdif hebben. Of een multichannel analoge audiokoppeling.

Gaat om een andere reden niet, er is geen licentie voor dolby in de Realtek kaart aanwezig.
Hier meer info.
https://forums.tomshardware.com/threads/p8z77-v-pro-soundcard.387372/

Het is toch gelukt. Heb een Sound Blaster Audigy Rx gekocht. (€ 54,-)
https://nl.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-audigy-rx
En het werkt direct perfect zonder problemen.
De juiste drivers zijn op de site van creative makkelijk te downloaden.
Dat gaat bij realtek heel wat moeilijker.
Problem solved.

Het werkt nu perfect met de soundblaster audigy rx.
Maar nu komt het volgende probleem bovendrijven.
Ik wil deze subwoofer (loewe 525) digitaal aansturen. De subwoofer heeft daarvoor een sub D 26 pin connector.
Dit is een alternatieve ingang identiek aan de 6 tulp stekkers: FR FL RR RL CEN SW
Op deze 26 pin stekker wordt een Loewe Digital Audiolink (DAL) adapter gestoken met een digitale ingang middels een RJ45 connector.
Nergens is te vinden wat voor digitaal signaal hier op aangesloten wordt. Mogelijk een SPDIF signaal.
Weet iemand welk signaal en op welke pins ?

Helaas. Het is Loewe's ecosysteem dus daar wordt je niet veel wijzer van.

Iemand moet hier meer over weten. Er zijn zoveel Loewe toestellen geïnstalleerd.

Die RJ45 is om een Loewe toestel ( tv) te koppelen, dat zal een Loewe eigen systeem aansluiting zijn.

SPDIF is optisch of eventueel coax.

Er is hier al meerdere keren gezegd dat die Loewe set geen digitale ingang heeft, dan zou er een optische aansluiting op zitten.
Daar ga je niet verder mee komen.

Hier staat SPDIF beschreven:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sony/Philips_Digital_Interface

De Loewe subwoofer heeft wel degelijk een digitale ingang.
Middels de Loewe digitale Dlink DAL adapter wordt dit gerealiseerd.
Dit is een adapter met een 26 polige uitgang waarop een analoog 5.1 geluidssignaal komt (zie onder) en een 8 polige RJ45 ingang.
Op deze RJ45 komt een digitaal signaal, vermoedelijk conform de SPDIF norm. Loewe gaat geen eigen norm ontwikkelen.
Op deze RJ45 meet ik dat pin 4 en 5 evenals 3 en 6 doorverbonden zijn. Verder zal pin 1 en 2 van de 26 polige stekker de DAL van 5 volt voeding voorzien.

1. Kabel rot 5V
2. Kabel schwarz GND
3. nicht belegt
4. Subwoofer / Center GND
5. Center +
6. Front R / Surround R GND
7. Front R +
8. Front L / Surround L GND
9. Front L +
10. nicht belegt
11. nicht belegt
12. nicht belegt
13. Subwoofer +
14. Subwoofer / Center GND
15. Surround R +
16. Front R / Surround R GND
17. Surround L +
18. Front L / Surround L GND
19. nicht belegt
20. nicht belegt
21. nicht belegt
22. Subwoofer / Center GND
23. nicht belegt
24. Front R / Surround R GND
25. Kabel weiß 12V (Würfelstecker)
26. Front L / Surround L GND

SPDIF gebruikt volgens mij geen RJ45 maar coax of optisch.

Op woensdag 25 december 2024 23:52:44 schreef fred101:
SPDIF gebruikt volgens mij geen RJ45 maar coax of optisch.
[bijlage]

Dat zeg ik ook al maar TS wil dat niet aannemen.
Ik haak af.

Loewe mag dat natuurlijk over elke connector gooien die ze willen... Dat een bepaald protocol over een bepaalde steker moet lopen, vind ik net als "Loewe zal wel SPDIF gebruiken omdat ze niet zelf wat gaan uitvinden" geen overtuigend argument.

Toch is er best kans dat er iets SPDIF-achtigs gebruikt is. Ik kan zo snel alleen wat terugvinden over het SL150 chassis met een "Audio Link" dus niet de latere digital audio link, en daar gaan 2 SPDIF bussen (over een plat kabeltje) naar het interface board.

Ik denk dat de makkelijkste manier is om de adapter van digital audio link naar audio link, open te maken en te kijken wat erin zit en hoe dat met de RJ45 connector verbonden is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]