jerome
Golden Member
Toestel houdt op na ong. 1 min te zijn aangezet. TNY schakel ic wordt warm en stopt bij 58° op de scanner. Met koude spray blijft alles werken. Stroom door de 120 Ohm veiligheidsweerstand blijft laag daar dat deze niet merkbaar opwarmt. Alle spanningen zijn nagenoeg correct. 12,9 ,8,2 en 5,1 na de regelaar die ook niet opwarmt. Vraag is nu of ik buiten het ic best nog andere componenten preventief zou gaan mee vervangen, en dus mee bestellen. Dacht eventueel aan de 2 secundaire elco's. Meten nog wel hun waarde, maar een esr tester heb ik nog steeds niet
.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De 400v elco ziet er nog goed uit maar de andere laagspanningselco's zou ik mee vervangen. Veelal gaan deze tny's zonder verdere reden stuk. Altijd wat afwachten natuurlijk.
TNYs gaan vaker stuk bij deze modellen, dus preventief vervangen.. Advies om zenerdiode RK ook te vervangen... Elco's zijn goed in deze modellen,lekker laten zitten...
[Bericht gewijzigd door smd op (21%)]
jerome
Golden Member
Toestel werkt opnieuw
. TNY warmt nog tot 28°. Zener moet nog aankomen, tny was in voorraad en kon ik afhalen hier in de buurt. Nam en 2. Altijd handig om iets op voorraad te hebben.
Gaat het om de diode RK 22 ? Wat voor diode is dat en waar te bestellen? Ik zie dat 3 van die RK 22 diodes naast 400V elco zitten... Welke van die 3 zou vervangen moeten worden?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 26 december 2024 13:41:18 schreef fred101:
De kapotte ?
Ik bedoel, welke van die 3 gaat meesral kapot bij zo een klacht...doormeten kan ik ze wel als ik weer zo een print binnen krijg.... En wat voor diode is het RK 22?
EricN
https://www.vishay.com/docs/88707/rs1a.pdf
Komt volgens mij wat overeen met een UF4007
In de datasheet zie je in de tabel de RK staan
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zover ik weet verslijten diodes niet, als hij door een ontwerpfout kapot gaat dan zal de vervanger ook kapot gaan.
Is dit een schakelende voeding? In dat geval is een gewone diode niet het juiste type en kan dat de oorzaak van kapotgaan zijn.
In een van antwoorden stond dat iemand TNY vervangen heeft en dat daarna apparaat weer uitviel na 1 minut en dat hij daarna een van die 3 RK22 diodes heeft vervagen waarna apparaat gewoon bleef doen,zonder uit te vallen.
Dat komt vaker voor bij deze printen.. Dat hij dus na 1 min spontaan uitvalt en alscjenhem daarna weer aanzet gaat hij gewoon aan maar zodra motorof verwarming aangestuurd wordt valt hij jweer uit..
fred101
Golden Member
Ik denk eerder toeval. Mogelijk een slechte soldering van een connector die nu weer contact maakt omdat het PCB er uit is geweest. Of hij was gewoon echt kapot . Bij dit soort reparatie wordt te veel op de gok gedaan door hobbyisten die geen idee hebben wat ze doen. Veel mislukkingen zijn in werkelijkheid kapot gerepareerd en veel gelukte reparaties meer geluk dan wijsheid en soms niet eens door wat men denkt te hebben gedaan.
Als het een SMPS is zou ik er andere (snelle, bv schottkey) diodes in zetten.
Een diode slijt niet. Hij is goed of kapot, niet half kapot. Als nu het ding niet werkt en de diodes zijn heel dan lost vervangen je probleem niet op. Het past zeker niet bij de omschrijving van het probleem. Dat alles ruikt naar slechte solderingen en/of rotte elco's.
Maar welke diode maakt niet uit als je het perse wil doen, vervang ze gewoon allemaal. Kost bijna niets en is een paar minuten werk.
Dat is ook geen probleem alleen aanduiding RK22 is zo onduidelijk... Wil wel zeker weten wat ik moet bestellen, ook qua afmeting zou het zelfde moeten zijn zodat ik het 1 op 1 over kan zetten
2x zelfde vraag maar dan ook 2x zelfde antwoord: RS2a is het art no fabrikant..
https://www.vishay.com/docs/88708/rs2a.pdf
[Bericht gewijzigd door smd op (27%)]
fred101
Golden Member
EricN
Ik heb diodes doorgemeten en ze waren allemaal goed, TNY net vervangen, valt niet meer uit,machine is nu bezig met wassen..
Ik heb net nog 1 print hersteld waar Tny ontploft was en daar was wel een van RK diodes defect.. Die heb ik wel vervangen en print getest in de wasmachine, werkt gewoon perfect... Gelukkig...
Roland11
Golden Member
Op vrijdag 27 december 2024 19:04:17 schreef smd:
RK is de benaming en vertaald door fabrikant als type rS2a
Ik heb toevallig ook net een ELP165-S bordje ter reparatie. De TNY en 120Ohm/4W weerstand zijn defect, de "A4" dubbeldiode en "1F" transistor lijken ok, de "W27" weet ik niet zeker - die misschien maar vervangen voor de zekerheid.
Maar in ieder geval is ook een diode "RK23" defect (sluiting), eentje van General Semiconductor (afmetingen: SMB, 3,6mm x 4,3mm).
Ik kom hier in het forum verschillende dingen tegen over wat voor type diode dit zou zijn, een zener 60V, een zener 160V, een RS1K, een RS2K.
Ik heb er eens een oud General Semiconductor / Vishay document op nageslagen, zie bijlage.
In dat overzicht kom je tegen als kandidaten, met tussen haakjes de behuizing: RS1K (SMA), RS2K (SMB), RS3K (SMC), SMAJ60A (SMA) en RGF1K (DO-214BA).
Omdat de defecte diode een SMB behuizing heeft, ga ik er dus ook maar vanuit dat het een "RS2K" is 
Dat is dus wel een 'snelle': Fast Recovery Rectifier, 500ns, 2A (of 1,5A?), 800V.
EDIT: Hmm, heb ik zo niet liggen, misschien toch maar een S2M diode erin zetten dan (2 µs, dus 4 x zo langzaam)...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 28 december 2024 18:52:29 schreef smd:
Diodes gaan zelden stuk...
Ik zou dat niet als algemene opmerking willen onderschrijven.
Al meerdere keren te maken gehad met kortgesloten schottky's, kortgesloten diode in een brugcel en defecte zeners. In verschillende apparaten.
RAAF12
Golden Member
Yep, gelijkrichtdiodes in TV's zenerdiodes in diverse apparatuur. Alles kan kapot, wat weinig kapot gaat hangt helemaal van de reparateur af wat die onder handen krijgt. En het maakt uit of je 5 of 50 jaar bezig bent in dit edele handwerk.
RAAF12
Golden Member
Op woensdag 24 september 2025 12:33:38 schreef RAAF12:
Yep, gelijkrichtdiodes in TV's zenerdiodes in diverse apparatuur. Alles kan kapot, wat weinig kapot gaat hangt helemaal van de reparateur af wat die onder handen krijgt. En het maakt uit of je 5 of 50 jaar bezig bent in dit edele handwerk.
Handig om het in een discussie over de eigen situatie te hebben, dus Ik vind dat enz. enz. dat voorkomt dat de aandachtige lezer het als feit aanneemt ipv 1 mening.
EricN
Wat @smd tracht te schrijven is dat in deze specifieke print de diodes zelden (niet hetzelfde als nooit) stuk zijn. In het algemeen is dat dus andere koek. Op sommige printen weet je dat diodes veelal aan de oorzaak liggen. Bv sbs samsung voedinkjes.
Wat dit model betreft zie ik ook vaak een 1f(w) sneuvelen maar nooit de dubbeldiode.