Hi,
Mijn Philips PM5107 Wien-brug generator heeft het begeven, geen uitgangssignaal meer.
Voeding 30 Volt ok
Opamp 350 V+ aan pin 1 30V ok.
Maar .... zowel op pin 2, ingang, als pin 5, uitgang, geen signaal.
De Opamp werkt in een Wien netwerk. Nou zijn R en C daarin niet zo gauw kapoet.
R605 is op schema 50 kOhm, maar meet 32k Ohm, lijkt mij geen oorzaak.
Maar de opamp TAA761A kost maar effe € 19.00.
En die vervangen en later blijkt niet de oorzaak te zijn doet pijn.
Heeft iemand ervaring met dit schema?
Bedankt in advance.
Arthur Cerew.
Bedankt gghouweling,
Maar ik woon in the UK, Wales.
Neus maar eens rond op ebay.co.uk
Als Nederlander voor een dubbeltje, dat gaat niet meer, maar hier met shipping knap duur.
Ik wacht even reactie met ervaringen af.
Nietemin bedankt.
Arthur Cerew
Volledige servicedoc: https://www.scribd.com/document/434444639/Philips-PM5107-Service-Manua…
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Volgens mij is die TAA761A niet zo bijzonder, echter is het een 6 pins behuizing de meeste generieke opamps zijn 8 pins.
Het datasheet is wel bijzonder kwa pin nummering, de ronde behuizing begint bij 2 te tellen en skipped de 4 en telt weer door tot 8?
(oude TO99 nummering die verbasterd is of zo?)
nonius
set SCE to AUX.
Het zou uiteraard best een defecte opamp kunnen zijn, maar ik zou eerst alle schakelcontacten goed controleren. Stof verwijderen, mechanisch een paar keer bedienen, doormeten met de DMM, evt. met contact-cleaner schoonmaken. Vooral als het apparaat lange tijd niet gebruikt is zou dat in eerste instantie m'n hoofdverdachte zijn.
In mijn ervaring is het gelukkig meestal niet het meest exotische/moeilijkst te krijgen onderdeel dat defect is.... (een weerlegging van de Wet van Murphy?)
Dank jullie allemaal voor de info.
De opamp is van zijn leven moe geworden en zal vervangen moeten worden.
Arthur Cerew.
RAAF12
Golden Member
Op dinsdag 7 januari 2025 14:20:20 schreef RAAF12:
8 pins opamp kan ook even de outline naast elkaar leggen. Of je gaat voor het origineel.
Thank you RAAF12.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zondag 29 december 2024 21:03:50 schreef RAAF12:
is het mogelijk hem via een kennis in NL te laten opsturen naar de UK, briefpost is toch niet duur?
Dat kan niet meer: binnen Nederland mag je zaken die geen brief zijn, maar licht genoeg van gewicht zijn voor briefpost per briefpost versturen. Gaat het de grens over zit je automatisch vast aan een brievenbuspakje:
https://www.postnl.nl/campagnes/online-frankeren-buitenland/
Al voorzien? Wanneer je alsnog belangstelling hebt: de TAA 765 (identiek maar 8-pins) of de TAA2762 (dubbele uitvoering) heb ik voor je; gratis. Stuur een PM.
Op dinsdag 7 januari 2025 21:57:55 schreef Brightnoise:
Al voorzien? Wanneer je alsnog belangstelling hebt: de TAA 765 (identiek maar 8-pins) of de TAA2762 (dubbele uitvoering) heb ik voor je; gratis. Stuur een PM.
Thank you Brightnoise voor de aangeboden service.
Ik hoef er echter geen gebruik van te maken.
Arthur Cerew.