Overigens denk ik niet dat Bram gekke Henkie is. Het is een zinnige evaluatie alleen krijg ik het idee dat je je eigen use case als de maat ziet en ander use cases juist gemakkelijk afdoet. Daar was mijn opmerking over nat water op gebaseerd maar kan ik me natuurlijk in vergissen.

Normaal zou ik ook niet aan mobiele gebruikers denken omdat ik het nooit mobiel gebruik. Maar de reacties van mobiele gebruikers zijn positief. Ik denk dat het gewoon een kwestie van wat aanpassing is om het voor de PC gebruikers ook goed te krijgen.

Weer wat feedback:
-Wat ik positief vind is dat ik nu direct kan zien wie de topic starter is, het forumonderdeel en wie er als laatste gepost heeft dat i wel prettig.

-Als ik in de lijst van laatste discussie zit zie ik bv netjes staan 1,2,3,4....6. Maar ik was als laatste op pagina 5 geweest en zou die dan direct willen kunnen openen. Dus het zou iets van 1,2,3....5,6 moeten worden. Het oude format was hierin volgens mij al precies goed.

-Onlangs was er een gesloten topic en dit zie je niet terug in de lijst onder laatste discussie.

-Als ik wil zien aan welke discussie ik het laatst heb meegedaan dan moet ik nu helemaal naar mijn instellingen. Van mij mag dat ook weer zo onder meer.. komen te staan

Wat misschien ook handig is als het kan.
Een topic minder dan 12 uur oud is groen, ouder lichtgeleurd.
Dat onderscheid was er al.
Maar zou een "oude koe" een andere kleur kunnen krijgen? bv geel of iets afwijkends, ook als er een nieuwe reactie op komt?
Nu wordt er wel eens een oude koe opgedregd en dan zit ik de eerste reacties te lezen om er dan achter te komen dat het van bv 2018 is.

Ohja, da's wel een goeie...

Die topics die op groen staan daar zit ook een foutje in. IK had als laatste iets gepost en ik keek in de lijst en zag dat maartenbakker daarna gepost had en het topic stond niet op groen. Ik heb nu al een paar dat gezien en ook al een paar keer te laat door dat er op een topic nieuwe berichten stonden.

Ik heb niet alles doorgespit hier, klinkt al heftig. Met het nieuwe ontwerp, met teveel verschil in lettergrootte, heb ik geen totaaloverzicht op het scherm. Ben terug naar klassiek. Modernisering geen bezwaar, maar hier mis ik echt overzicht.

Ik heb problemen met het lezen van teksten, en voor mij is de nieuwe opzet heel veel prettiger te lezen. Bij de oude opzet is de afstand tussen de regels erg klein, en is het voor mij moeilijker lezen dan met de nieuwe.
Ik begrijp de kritiek op zich wel, maar ik vind de lege ruimte en het extra scrollen geen bezwaar.

Ron Werner
Noorwegen

De nieuwe layout biedt veel voordelen. Echter merk ik vooral dat de font size veels te groot is. De fonts bij "Vraag & Aanbod" zijn niet gelijk aan die gebruikt worden op het forum. Daardoor voelt de site als onoverzichtelijk voor mij.
De mee scrollende circuitsonline balk is praktisch maar trekt ook ontzettend de aandacht weg omdat het stuk erboven open is en de balk 'in de te lezen tekst' zit. Als de balk tot bovenin doorloopt is dit effect niet aanwezig en ervaar ik dat als prettiger lezen (zie hoe Tweakers.net hun balk doet).

Ik heb de site nu op 67% grote ingesteld staan op mijn 1920*1080 resolutie. Op dit formaat leest het pas rustig. Ik snap dat voor mensen met minder goed zicht de huidige font grootte fijn leest. Als er een instelling kan komen waarin je zelf de font size kan kiezen dan is het voor iedereen mogelijk de site in te stellen naar wat fijn voor hen is :-).

Ik moet zeggen dat ik de hele discussie niet heb gelezen, maar ik sluit me aan bij de veel genoemde opmerking dat het op de desktop veel wit en weinig overzicht is. Op mijn smartphone eigenlijk idem, ik heb de voorkeur voor de oude layout. Veel rustiger, meer informatie en veel overzichtelijker. Ik gebruik smartphone en desktop 50%/50% ongeveer.

Dat floatende ding rechts (forum activiteit) vind ik persoonlijk storend maar die kan gewoon uit dus dat is prima ;)

Om te voorkomen dat een community uitsterft met haar leden omdat er geen nieuwe aanwas is gekomen, is het denk ik wel verstandig om de site een beetje mee te laten gaan met de tijdgeest. Zodat nieuwe bezoekers niet afgeschrikt worden door een bijzonder oubollige layout (wat het huidige/oude ontwerp niet is naar mijn mening).

Suggestie voor de nieuwe layout: Een instelling voor de informatie dichtheid in de nieuwe layout . Thunderbird heeft ook zoiets, je kunt kiezen hoeveel wit er tussen de informatie staan, kies je minder wit dan zie je ook meer informatie. Kan iedereen in de nieuwe layout kiezen wat de dichtheid zou moeten zijn. Idealiter is er een layout die maar bijgehouden hoeft te worden natuurlijk.

Zou ideaal zijn het een knopje is dat altijd ergens bovenaan zichtbaar is, zodat je het snel kunt aanpassen als je wisselt tussen smartphone en desktop.

Overigens, dat MSN en ICQ in het profiel is wel heel achterhaald.

Het design is duidelijk meer hedendaags. Je bent er voor of niet, mij maakt het niet veel uit als het maar handig en gebruiksvriendelijk is. En sorry dat ik het wat brutaal zeg: Het 'verkwisten' van al die ruimte maken naar mijn mening het forum veel minder handig.

Neem nu bijvoorbeeld de homepage (screenshotje op 100% zoom in bijlage). 9 titels van topics en al de rest is verloren plaats. In een topic zie ik nog 3 berichten staan, als ze niet te lang zijn. Of de nieuwe vraag en aanbod pagina, die is mooi, maar ik zie 2 topics en dan moet ik scrollen.

De header is 1/3 scherm groot. De footer een half scherm (en op mijn 32" scherm meet die dan 19cm hoog).

Op eenzelfde pagina staan er fonts die veel te groot zijn en fonts die veel te klein zijn. Oplossen door veel of weinig zoomen gaat dan niet, er is altijd iets mis. Voorbeeldje met het berichtenscherm in bijlage. Die titel is zo groot, de witte ruimte links en recht ook, en daarnaast 8p lettertjes waar je tikt en laat dat nu net de hoofdfunctie zijn van die pagina.

Dark mode: Ik stem voor

Voor iedereen die de oude layout op een (Android) smartphone niet prettig vindt, probeer eens (GJ zei het al) de Opera browser. Die heeft zoom afhankelijke word-wrap, ideaal om horizontaal scrollen te voorkomen en om die reden mijn nummer 1 browser op de mobiel.

Over de nieuwe layout heb ik niet veel te zeggen wat nog niet gezegd is. Vooral waardering voor het team voor al het werk dat erin zit :) Oja, al die ronde hoeken vind ik persoonlijk niet zo, dat maakt het zo "teletubbie", het mag van mij hoekiger. Maar ja, dat is mijn smaak. Hoe dan ook, het went vast wel.

Met ronde hoeken loop je inderdaad alweer 2 designstijlen achter, sinds Windows 10 moet elke hoek precies 1 pixel groot zijn, en dat is dan weer het andere uiterste.

Ik hoop van harte dat Jeroen mijn stokpaardje meeneemt in zijn ontwerp. De toon van de discussie is hier nog steeds heel erg "EXOR", oftewel er is precies één schaap en dat moet 5 poten hebben zodat niemand echt helemaal tevreden is en we proberen nu vast te stellen waar die poten precies moeten zitten... Terwijl we gewoon een kudde schapen kunnen hebben voor elk wat wils (denk aan shoarma, viezerik >:))

Op woensdag 22 januari 2025 11:17:45 schreef bprosman:
Overigens, dat MSN en ICQ in het profiel is wel heel achterhaald.

MSN heet nu Skype en geen hond gebruikt het nog. ICQ bestaat nog steeds maar wordt in Nederland niet veel meer gebruikt. Mogelijk vrij in te vullen 1 of meer messengers/IRC/discord/etc.?

Hi Maarten,

Ik gebruik nog Skype voor mijn mantelzorg taken.
Interface van Skype, kan ik kort over zijn, prutsers...
Maar Skype, is geen forumsoftware.

Maar aan de hoeveelheid opmerkingen is duidelijk te zien dat het overzicht grotendeels gewaardeerd wordt.
Natuurlijk zijn er altijd gebruikers die veel wit als positief ervaren om welke reden dan ook.

Maar ik hoop van harte dat het kind niet met het badwater wordt weggegooid.

Voor de oude Interface kan ik zo een aantal items opnoemen die moderner kunnen worden gemaakt,
zodat het er frisser uit gaat zien met behoud van overzicht wat vele hier waarderen.

Groet,
Bram

Dan was mijn indruk ten onrechte (en dat 'geen hond' dus letterlijk 'een zwarte hond' is ;) ). Hoe dan ook lijkt het me wel handig als er in elk geval iets van in het profiel kan worden vermeld als de forumdeelnemer dat handig vindt.

Verder ben ik het denk ik eens met je uitspraken over de layout.

Die 'ruimere opzet' is een trend bij heel veel softwareontwikkelaars, maar beschouw ik als zeer negatief. Ik ben juist ontzettend blij met het goed leesbare en schaalbare lettertype en de compacte layout van CO. (Ik als slechtziende gebruik een wat grotere schermletter en een verhoogd contrast).
Juist met die 'ruimere layout' wordt door mijn vergroting het schermbeeld onoverzichtelijk en rommelig. Firefox en Thunderbird en MS office hebben ook zo'n makeover gekregen. Alle zijn er vreselijk op achteruit gegaan.

Die 'ruimere opzet' is voor mij meestal een ramp. Asjeblieft doe het niet of geef ons de keus om de oude layout te behouden.

------------
Ik heb na deze reactie ook zelf de nieuwe layout bekeken. Het is inderdaad verschrikkelijk. Veel onoverzichtelijker. VEEL meer scrollen. Echt rampzalig.

(Ik lees dit forum uitsluitend op een desktop met groot scherm en een niet zo hoge resolutie). Maar ook op mijn tablet is de huidige layout uitstekend leesbaar.

Ik heb even getest: Ik krijg op mijn scherm (standaard FULLHD) 22 topics in beeld in het "meer topics" scherm. Slechts zes met de nieuwe layout.

Mag ik ook nog even een niet-gerelateerd dingetje melden? Het is irritant dat het opvragen van "mijn account" 5-10 seconden duurt.

Zojuist dus heen en weer geschakeld naar de nieuwe layout en op een bepaald moment kwam er: "wachtwoord is verplicht". Ok. Mij best. Wachtwoord ingevuld. Dan click je op "opslaan" (oid) en dan 3 sec later ga je kijken wat er aan de hand is en staat er nog steeds "wachtwoord is verplicht". Dan zit ik me ondertussen boos te maken: "IDIOOT!!!, ik heb verdomme WEL dat wachtwoord ingevuld!!" voordat het scherm ververst naar "gegevens opgeslagen".

Zo'n foutmelding als "wachtwoord verplicht" is dan op sommige sites dat die automatisch weggaat na zoveel seconden. Dat is ook vervelend.

Mijn voorstel is om 1) bij veranderen van het wachtwoord veld.. en 2) zeker bij het drukken op de SUBMIT knop even met wat javascript de foutmelding onzichtbaar te maken.

Daarnaast... Zou het helpen als je "mijn laatste posts" zou beperken tot "het laatste jaar". Volgens mij kan dat relatief "passief" met een 1x per dag: Zoek de laatste post die meer dan een jaar geleden is en sla het ID daarvan in een 1-entry tabel in de database op.

Ik verwacht dat je "index" aan hebt gezet op de post-id in de tabel-met-posts. Dan kan je snel een topic bij mekaar scharrelen voor het bekijken van een forumtopic. Hopelijk helpt dat dan ook om de SQL frase post-id > xxxx heel snel uit te voeren.

(De SQL query select posts where poster = REW order by date limit 10 is langzaam omdat de order bij mij dus 38k aan posts moet vinden en sorteren om vervolgens alleen de eerste 10 nodig te hebben.)

Het is irritant dat het opvragen van "mijn account" 5-10 seconden duurt.

Hangt van het totaal geposte aantal berichten af: hoe meer berichten, hoe langer het duurt... (waarom weet ik niet)

Zal iets met databaseinstellingen te maken hebben, en/of de code doet in een loop voor elke regel een kweerie in plaats van een enkele voor alle data.

Even geprobeerd maar ik deel menig mening: Mijn voorkeur gaat uit naar Legacy.

Op de telefoon heb ik de huidige site nooit als lastig ervaren, daar lees ik alleen maar. Nee, dat nieuwe jasje haalt alle "charme" weg.

Terug naar de tekentafel!
Ben al afgehaakt op de 'overzichtspagina' van de forumberichten.
Alle bezwaren zijn hierboven al genoemd: absurd grote koppen, bijna geen tekst meer op een pagina, de informatie is ondergeschikt gemaakt aan de wildgroei aan opmaakelementen, geen overzicht, veel hard wit op het scherm....

Zoals ik ook al in het nieuwsbericht aangaf, bij de oude layout wordt de middelste kolom ongelimiteerd groot. Op grotere schermen zorgt dat voor hele lange tekstregels die heel lastig te lezen zijn. Vandaar dat dit ook tegen alle richtlijnen indruist en veel sites een limiet zetten aan de breedte van de tekst. Op grotere schermen krijg je dan onvermijdelijk witruimte naast de tekst. Dus zo compact als de oude layout kan de nieuwe niet worden, simpelweg omdat de oude gewoon niet goed was op het gebied van leesbaarheid.

Het idee van aparte thema's voor mobiel en desktop is nogal verouderd, het is standaard om gewoon één ontwerp te hebben dat schaalt al naar gelang je scherm. Daarnaast betekent meerdere thema's dat je nieuwe features in alle thema's moet ontwikkelen, testen en tot in lengte der dagen moet ondersteunen. Het is voor mij vrijwilligerswerk waar ik geen cent voor krijg, dus hier voel ik niet veel voor.

Op basis van de feedback gaan we kijken of bepaalde elementen wat compacter gemaakt kunnen worden. Ook willen we een optie toevoegen om de grootte van het lettertype te verkleinen. Door de manier waarop de site is gemaakt schalen bij een kleinere lettergrootte ook tussenruimtes, iconen en dergelijke mee, terwijl de breedte van bijvoorbeeld een forumpost hetzelfde blijft. Dus past er meer op de regel en wordt de inhoud minder hoog.

Als je werk wilt besparen, dan kun je er ook voor kiezen om het legacy thema vrij te geven en na de update niet te onderhouden. Zoveel verandert er nou ook weer niet dat 'graceful degradation' een ramp zou zijn.

Ik denk dat het zoeken van compromissen en het bouwen van een thema dat zich automatich nauwkeurig aanpast aan het gebruik, juist veel meer en frustrerender werk is, voor een zwaardere site zorgt en tot minder tevredenheid bij beide soorten gebruikers leidt. De kans is dus reeel dat je toch al aan twee nieuwe themata vast zit...

Oftewel als je het voor de hobby doet, dus "zo min mogelijk onnodig werk" en "zoveel mogelijk mensen die er plezier van hebben", dan gok ik zomaar dat dit een gebed zonder einde wordt.

Realiseer je ook dat het weliswaar vrijwilligerswerk is, maar dat deelnemers wel in het algemene potje betalen en bovendien hun zaligheid in de content van het forum stoppen.

Ik denk dat er een beetje een misvatting zit dat als je een site maakt die zowel voor mobiel als grotere schermen werkt, dat je dan compromissen moet maken. Dus daar vanuit begrijp ik de wens voor meerdere thema's niet. Het is ook ongebruikelijk. Er is wel het een en ander in webdesign veranderd de laatste 15 jaar, dus daarom is de overstap nu inderdaad groter.

Hi Jeroen, :-)

Hoe bedoel je dit: simpelweg omdat de oude gewoon niet goed was op het gebied van leesbaarheid.

Ik zie geen enkel probleem, kan je dit verder uitleggen?

Groet,
Bram