Hallo Allemaal,
Ik zag dit in de andere thread langskomen (opmerking van onze madame electriciënne Jinny) dat eilandbedrijf niet eens mag in een woonhuis. Kan iemand me uitlegggen waarom dat precies niet mag? Ik verbaas me er over, en ben zeer benieuwd naar de redenatie die wordt gevolgd hier.
Bedankt alvast!
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Kan je er bij zeggen welke 'aandere thread' ? Dan kunnen we iets meer zeggen.
Kan natuurlijk ook afhangen van welke verzekeraar/gemeente.....
https://www.circuitsonline.net/forum/view/167738/3
Op zondag 9 februari 2025 21:03:06 schreef Jinny:
En eilandbedrijf krijg je geen toestemming voor van de verzekering en de brandweer.
Daar was ik ook wel benieuwd naar ja.
Stel, ik bouw hier thuis een installatie.
Noodstroomaggregaat, nette omschakelkast net/nood met iets van een ATS schakeling of iets dergelijks.
Je zult met het plaatsen van de aggregaat met wat zaken rekening moeten houden, maar verder?
Geluid, ventilatie en wellicht op X afstand van je huis, dat soort zaken.
Maar dat heeft niets met eilandbedrijf op zich te maken.
De buren zullen er minder blij mee zijn, maar dat zal de verzekering/brandweer een worst zijn 
Ik draai regelmatig eilandbedrijf (noodstroom) bij klanten met een installatie die daar voor bedoeld is, en we plaatsen ook nog wel eens een mobiel NSA voor tijdelijke overname van een installatie. Uiteraard zijn dat geen woonhuizen.
Verzekeraars hebben nog niet voldoende data over de schade die zoiets kan veroorzaken bij zowel de verzekeringnemer als de omgeving. Tevens is er kennelijk nog niet voldoende wetgeving rond dit soort zaken.
Het gaat dan voornamelijk om de te gebruiken accu en welke soort, lood, li-ion, lifepo4 enz. Dan krijg je hele rare uitspraken van verzekeraars als dat de accu installatie is meeverzekerd in de brandverzekering, mits op het dak gemonteerd. Ook over certificering en keuring is er veel onduidelijk.
Het zit naar mijn idee nog als in het begin van het tijdperk met PV, toen was een ieder die een kniptang kon vasthouden ineens PV-installateur.
De brandweer b.v. vindt een inpandige li-ion geen prettig idee vanwege de huidige ervaring en moeite met EV-branden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
rondom die thuisaccu's zijn al wel regels mbt plaatsing. al is dat ook vaak van de verzekering uit. bijv een grote als een kleine container wil men 50 meter van het pand hebben staan, liefst vrijstaand. tegen de muur mag bij kleinere accu's, wel een stenen muur en geen houten of kunstof kozijnen in de buurt. binnen ook bij stenen muren en het ding maakt ook herrie van de fans voor de koeling dus die wil je niet in de keuken/ huiskamer/ slaapkamergang..
algeheel zijn de hoge (DC)stromen buiten in de regen gewoon een groot punt voor de verzekering. een stekker die gammel is en wat regen en het fikt in no time, komt vaak zat voorbij op 112 meldingen. ook groepenkasten die onderbemeten zijn voor de extra PV stroom.
https://brandwondenstichting.nl/nieuws/daling-aantal-woningbranden-zet… 2% waarvan alweer de helft door elektrische fietsen/scooters/bromfietsen
Over thuisaccu branden zijn nog geen cijfers beschikbaar.
Wat testman op 112 leest zijn waarschijnlijk gammele fiets en scootmobiel branden. Goede thuisaccu's hebben beter geen stekkers.
testman
Op dinsdag 11 februari 2025 18:05:10 schreef Peter112:
Wat testman op 112 leest zijn waarschijnlijk gammele fiets en scootmobiel branden. Goede thuisaccu's hebben beter geen stekkers.
wat ik op 112 meldingen lees zijn echt wel PV branden, heb wat connecties waar je weleens oorzaken van brandjes hoort. soms ligt het nog geen dag op dak en lap hele pand afgefikt. dan is er een beste fout gemaakt iig. branden in schuurtjes zonder PV zijn die chinese accu's aan de lader doorgaans.
https://www.demorgen.be/snelnieuws/man-in-levensgevaar-nadat-batterij-…
Je moet gewoon beseffen dat je extra risico's binnenbrengt in je woning.
Je vervangt eigenlijk het ene risico: stroomuitval door het ander risico: meer kans op brand/ongeval.
Beiden zijn gelukkig zeldzaam.
Op dinsdag 11 februari 2025 18:05:10 schreef Peter112:
https://brandwondenstichting.nl/nieuws/daling-aantal-woningbranden-zet… 2% waarvan alweer de helft door elektrische fietsen/scooters/bromfietsenOver thuisaccu branden zijn nog geen cijfers beschikbaar.
Die hebben wel degelijk stekkers. Zoals b.v. elektrische heftrucks die ook hebben.
Op dinsdag 11 februari 2025 18:11:33 schreef testman:
[...]wat ik op 112 meldingen lees zijn echt wel PV branden, heb wat connecties waar je weleens oorzaken van brandjes hoort. soms ligt het nog geen dag op dak en lap hele pand afgefikt. dan is er een beste fout gemaakt iig. branden in schuurtjes zonder PV zijn die chinese accu's aan de lader doorgaans.
Dat komt eerder door 'installatie cowboys' in die sectoren. Voor aanleg PV is daar inmiddels wat regelgeving en certificatie voor. Die is nog wel aan de magere kant.
Niet alleen door de installatiecowboys. Het kan ook in de installatie zelf zitten. Als je domweg 10 of 12 panelen in serie zet, dan heb je op de eindaansluitingen naar de omvormer onbeveiligd zo'n 300V staan.
Heeft iedere paneel zijn eigen omvormer of optimizer, dan zit er in die electronica een bewaking die ingrijpt als die ziet dat er iets mis is.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Wat ik bedoelde is dat de brandweer in 1 handeling (in een woning) de E wil kunnen uitschakelen.
Heb je een verhaal dat bij wegvallen van de netspanning automatisch overgaat op eilandbedrijf schiet je dus geen donder op.
Je trekt de hoofdschakelaar om, de omvormer merkt dat de netspanning wegvalt en gaat zelf met behulp van de accu's en PV verder.
Dat was nu net niet de bedoeling.
Verzekeraars zijn niet blij met dergelijke oplossingen en de brandweer ook niet.
Dat was eigenlijk mijn verhaal.
testman
Op dinsdag 11 februari 2025 21:33:42 schreef Jinny:
Wat ik bedoelde is dat de brandweer in 1 handeling (in een woning) de E wil kunnen uitschakelen.
Heb je een verhaal dat bij wegvallen van de netspanning automatisch overgaat op eilandbedrijf schiet je dus geen donder op.
Je trekt de hoofdschakelaar om, de omvormer merkt dat de netspanning wegvalt en gaat zelf met behulp van de accu's en PV verder.
Verzekeraars zijn niet blij met dergelijke oplossingen en de brandweer ook niet.Dat was eigenlijk mijn verhaal.
dat zou opgelost worden door de hoofdschakelaar de afgaande groepen uit te laten schakelen en niet alleen de netvoeding. als dat goed aangelegd word is dan toch alles in huis spanningsloos. bij PV blijft het tricky, tenzij met optimizers aangelegd want dan komt er ook geen hoge DC uit op een zonnige dag. niet alleen nog meer brand maar ook electrocutie is een punt natuurlijk bij bestrijding. de brandweer gaat ook geen enexis trafo blussen als de 10KV nog erop staat..
[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]
Op dinsdag 11 februari 2025 14:49:06 schreef fripster:
Hallo Allemaal,Ik zag dit in de andere thread langskomen (opmerking van onze madame electriciënne Jinny) dat eilandbedrijf niet eens mag in een woonhuis. Kan iemand me uitlegggen waarom dat precies niet mag? Ik verbaas me er over, en ben zeer benieuwd naar de redenatie die wordt gevolgd hier.
Bedankt alvast!
Stel, er is brand uitgebroken in een woning met een thuisbatterij met een back-up mogelijkheid voor als de netspanning weg valt.
De https://www.brandweer.nl/onderwerpen/een-veilige-thuisbatterij/#thuisb… komt met loeiende sirenes de straat in en ziet dat het nog mogelijk is de voordeur open te breken en in de meterkast de hoofdschakelaar om te zetten.
Heee denkt jou thuisbatterij: netspanning is weggevallen, dus hup er wordt weer 230V op de huisinstallatie gezet. Brandweer gaat blussen en het bluswater veroorzaakt kortsluiting*. Dan is het maar net of je thuisbatterij aan de NEN-IEC-62619 norm voldoet voor het tijdig afschakelen van de batterij.
Eigenlijk hoort er net zo'n PV-sticker voor zonnepanelen in de meterkast in het zicht aanwezig te zijn voor thuisbatterijen. Ook voor de (verplaatsbare) plug-in thuisbatterijen, met de locatie van de batterij.
Wel zo fijn voor de branden blussers...zijn ook maar mensen.
edit: Jinny was me voor...
edit2: Inderdaad veroorzaakt water geen kortsluiting maaar sluiting....
Verzekeraars zijn niet blij met dergelijke oplossingen en de brandweer ook niet.Dat was eigenlijk mijn verhaal.
Dat snap ik, zeker voor een woning.
Voor mn werk ben ik enkele keren achter de brandweer aan mogen wandelen na een brand om de installatie veilig te stellen.
Mijn ervaring is dat de brandweer gewoon alles uitgooit wat op een schakelaar lijkt.
Alles wat niet op een schakelaar lijkt (bepaalde typen vermogensautomaat) of achter een deksel zit bleef wel eens aanstaan.
Nu heb ik t ook niet over woningen, daar zou t toch vrij overzichtelijk moeten zijn.
In principe wil je alles in 1x kunnen uitzetten natuurlijk.
In een installatie met meerdere trafo's en dus meerdere hoofdschakelaars zal de brandweer daar van op de hoogte zijn.
Maar er zijn genoeg installaties met 1 trafo en noodstroom die niet in 1x uitkunnen.
Bv een hoofdverdeler met 3 vermogensautomaten, staan er genoeg van in NL.
1x trafoschakelaar, 1x koppelschakelaar preferent/niet-preferent en 1x generatorschakelaar.
Als je daar de hoofdschakelaar uitgooit ziet de netwachter uitval en gaat t NSA de installatie overnemen.
Voor de meesten zal t niet direct duidelijk zijn hoe je de boel uitkrijgt.
Dat is vaak ook niet heel duidelijk aangegeven.
Tuurlijk, noodstopje uit van het NSA, maar die zit vaak ook niet in dezelfde ruimte.
Als je een meterkastje hebt in een woning/klein pand waar je duidelijk codeert wat de hoofdschakelaar is en een eventuele noodstroominvoeding lijkt mij dat niet zo'n probleem.
Dus in die zin zou denk ik een verzekering/brandweer geen probleem hebben met "eilandbedrijf" in woningen.
Er is ook een tijd geweest dat je kracht en licht moest scheiden en dus ook niet alles in 1x uit kon.
Voor een accu in het huis die je huis overneemt waarbij het niet direct duidelijk is hoe je m uitschakelt kan ik mij voorstellen dat de brandweer er niet blij mee is.
Maargoed, ik weet ook niet wat de gemiddelde verzekering daarvoor eist.
Op dinsdag 11 februari 2025 19:09:20 schreef evelo:
Je vervangt eigenlijk het ene risico: stroomuitval door het ander risico: meer kans op brand/ongeval.Beiden zijn gelukkig zeldzaam.
Mooie omschrijving 
Daarom heb ik niet perse haast met een PV-installatie/thuisaccu.
Geen plek om dat brandveilig op te stellen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Als het ding dan goed ontworpen is doet ie het niet zonder netspanning.
Meet ie de impedantie van de installatie en als die te hoog is, is er geen net en schakelt ie af.
Maar zo een ding in huis, ik zou het niet willen.
Ik heb (al eerder vertelt) iets van 18 kW aan batterij staan, maar dat staat in een geventileerde stalen kast.
Staal van een mm of 3 a 4 of zo.
Ik hoef niet zo nodig.
nonius
set SCE to AUX.
De Nexus Thuisbatterij van zonneplan...
Ah, en een erg goed doordachte plek waar ze die thuisaccu hebben geplaatst! Onder de trap (vluchtweg voor iedereen die zich op de bovenverdieping bevindt), en in het trapgat, zodat evt. rook de bovenverdieping en vluchtweg goed kan bereiken. En naar het ernaar uitziet ook nog in de hal, zodat de voordeur ook gelijk onbruikbaar wordt. Briljant!
Dat foldertje herinnert me er trouwens aan dat ik nu al ca. een jaar geen spam in de brievenbus meer krijg van 'Zonneplan'. Dan heeft het een dozijn keer 'retour afzender/ongewenste reclame' uiteindelijk toch z'n vruchten afgeworpen. Het heeft wel eventjes geduurd voor het kwartje gevallen was bij hen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die installatie moet dus detecteren dat de NETSPANNING wegvalt en niet "zijn voeding binnen het huis". Kost een extra draadje.
Edit: Valt mee, toch? Hij moet een net-scheider hebben om niet de hele straat te gaan voeden, dus hij moet om te weten dat ie weer afkan de spanning voor die netscheider meeten.
Maar goed. Brandweer wil dan eigenlijk ook geen 230V op dat ene draadje naar de eilandbedrijf installatie. Wat je dan kan doen is dus: Spanning over de hoofdschakelaar meten en dan met laagspanning verder.
[Bericht gewijzigd door rew op (35%)]
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
https://www.elektrototaalmarkt.nl/asn-sontheimer-opbouw-brandweerschak…
Als ze met bovenstaande schakelaar alles kunnen uitschakelen incl. eilandsysteem dan zou het niet zo'n probleem zijn toch? Zouden ze dat niet kunnen vereisen en dan wel eilandbedrijf toestaan?
Misschien komen de regels vanzelf wel als de stabiliteit van de elektra in de toekomst slechter wordt. Maar hopelijk blijft het stabiel.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zat ik dus ook aan te denken een schakelaar buitenshuis om beide systemen in één klap uit te schakelen en tevens een systeem in het brandalarm wat de boel uitschakelt. Dat is sneller dan de brandweer.
Zou eigenlijk allang standaard in alle panden moeten zitten.
KGE
Golden Member
Op woensdag 12 februari 2025 13:22:15 schreef Tidak Ada:
Zat ik dus ook aan te denken een schakelaar buitenshuis om beide systemen in één klap uit te schakelen en tevens een systeem in het brandalarm wat de boel uitschakelt. Dat is sneller dan de brandweer.
Zou eigenlijk allang standaard in alle panden moeten zitten.
Probleem is dat iedereen er dan met de tengels aan kan zitten..
Een noodschakelaar op hoogte net als de neonverlichting van 'vroegah' misschien, maar ook die wordt misbruikt in de steden... (ah wat Benadski ook al aangaf)
Jinny
Golden Member
Op woensdag 12 februari 2025 12:58:13 schreef Benadski:
https://www.elektrototaalmarkt.nl/asn-sontheimer-opbouw-brandweerschak…Als ze met bovenstaande schakelaar alles kunnen uitschakelen incl. eilandsysteem dan zou het niet zo'n probleem zijn toch? Zouden ze dat niet kunnen vereisen en dan wel eilandbedrijf toestaan?
Misschien komen de regels vanzelf wel als de stabiliteit van de elektra in de toekomst slechter wordt. Maar hopelijk blijft het stabiel.
Tja, dan nog...
Het werkt hetzelfde als de hoofdschakelaar.
En buiten ophangen?
Ik zie het al gebeuren in de nacht met wat dronken jeugd..
nonius
set SCE to AUX.
een schakelaar buitenshuis om beide systemen in één klap uit te schakelen
Een nieuwe uitdaging voor kinderen: belletje trek, maar dan met nog meer resultaat!
In Frankrijk is het al een hobby voor milieubewuste jongeren om reclameverlichting uit te schakelen (waar de eigenaren dat, ondanks wettelijke plicht, soms nog wel eens 'vergeten'....) Het feit dat de schakelaar behoorlijk hoog gemonteerd zit aan de voorgevel houdt hen niet tegen.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
@Jinny, het hoeft natuurlijk niet zo'n model te zijn. Als de brandweer deze makkelijk kan bedienen, maar de jeugd niet dan is het voldoende.
Het binnenwerk zal misschien aangepast moeten worden zodat het alles veilig uitzet, incl. eilandsysteem. Dat moet de installateur garanderen.
Het gaat dus om het idee dat er prima technische oplossingen te bedenken zijn waar de brandweer blij mee is. En als daar een standaard voor komt en bijvoorbeeld Li-ion niet toegestaan is in thuisaccu's, maar alleen LiFePo (en veiliger) dan kun je verzekeraars misschien ook wel meekrijgen.
Alleen bovenstaande is niet makkelijk te regelen, er zal een grote partij moeten gaan brainstormen, testen, bewijzen en pushen enzo.