Zo dit was het.

Op zondag 16 februari 2025 11:05:00 schreef Jinny:
Tja, dat gaat 'm geld kosten. Koper is duur.

Ja.

Niet iedereen heeft de neiging om een maat zwaarder te nemen dan de berekening aangeeft....

Voor de stroom die er loopt zal het nog gaan, maar het net is daar al niet echt super, dus zit je al snel met spanningsval over die 70 meter.

Yup, ik vond achteraf dat ik een beetje kort door de bocht ging overigens.
Maar het verhaal doornemende zie ik bouwmarkt rommel in de verlichting...
Het wordt ook met zoveel woorden gezegd in het rapport.

Dus buiten wat installatiefouten (geen rail maar klemmen en dunne kabel)
zit een fors deel van het probleem in consumentenrommel.

Vat ik het zo goed samen?

Op zondag 16 februari 2025 11:30:18 schreef Jinny:
Dus buiten wat installatiefouten (geen rail maar klemmen en dunne kabel)
zit een fors deel van het probleem in consumentenrommel.

Vat ik het zo goed samen?

Ja en nee.

Voorheen in de oude situatie was er totaal geen probleem, maar toen was het nieuwe huis nog niet verbouwd maar zat wel op het Stedin net.

In de oude boerderij (voorhuis en achterhuis) was er geen probleem, in de nieuwe situatie wel. De problemen zijn begonnen na plaatsing van de power module.

Zal de oude en nieuwe situatie nog even plaatsen, die zijn wat duidelijker.

@Jinny ik denk van wel.

De aarding van dit soort installaties ben ik wel vaker tegen aan gelopen, een batterij systeem gebruikt in eilandmode de interne nul en aarde aan elkaar en daarvoor heb je een degelijke verbinding nodig.

In mijn eigen systeem zit alle 6mm2 op een aardrail koper 12x3 mm en niet met klemmen.

Weidmuller schrijft daar ook iets over
Montagerails en DIN top-hat-draagrails als PE-geleider of PEN-stroomrail
DIN-rails en C-profielen kunnen onder bepaalde omstandigheden ook worden gebruikt als randaarde-stroomrails (PE-geleiders) of PEN-geleiders. De Weidmüller-aardklemmen met veer en schroefverbindingen voldoen aan de eisen voor PE-geleiders zoals gedefinieerd in IEC 60947-7-2. Volgens VDE 0100 Part 540 mogen beschermende aarde-geleiders en nulgeleiders met geleiderdiameters van meer dan 10 mm2 worden gecombineerd tot een geleider met de afkorting PEN.

Als een montagerail als stroomrail wordt gebruikt, moeten de volgende criteria in acht worden genomen:

• Alleen profielen gemaakt van E-Cu of aluminium zijn toegestaan.

@Lambiek in het rapport lees ik dat wanneer het Victron uit staat de boel nog steeds flikkert.
Blijven over de budget verlichting, de werkzaamheden aan de installatie en de bekabeling naar het nieuwe woonhuis.

Kan zo'n installateur die zijn werk niet goed gedaan heeft daarop worden aangesproken? Je zou toch zeggen dat dit een beunhaas is geweest zonder verstand van zaken. Maar misschien kijken jullie hier genuanceerder tegenaan en wordt zo'n installatie opgeleverd en zijn de problemen niet vanaf dag een onderkend.

Op zondag 16 februari 2025 12:43:06 schreef Peter112:
@Lambiek in het rapport lees ik dat wanneer het Victron uit staat de boel nog steeds flikkert.
Blijven over de budget verlichting, de werkzaamheden aan de installatie en de bekabeling naar het nieuwe woonhuis.

Dat is alleen in het nieuwe woonhuis, in het oude gedeelte is het zo goed als weg. Dat kwam door de UPS die op een van de Victron omvormers zat. Die is er nu af, de zwaardere kabel en de aardverbinding moeten nog meer verbetering gaan brengen.

Persoonlijk, maar dat is puur persoonlijk, had ik alles naar de hoofdaansluiting gebracht.
En niet via via als het woonhuis dat er nu extra bij is gekomen op de aansluiting.
Ja, dat kost koper.
Maar je hele installatie wordt er overzichtelijker van.
En je storingzoeken wordt een stuk simpeler...

Maar goed, ik hoefde het koper niet te betalen.

Op zondag 16 februari 2025 17:19:02 schreef Jinny:
Persoonlijk, maar dat is puur persoonlijk, had ik alles naar de hoofdaansluiting gebracht.

Ja ik ook.

Maar het nieuwe woonhuis komt weer op de Stedin aansluiting en in geval van een stroomstoring kunnen ze omschakelen naar de power module.

Ah, makes sense...
Het is dus een oplossing voor eventuele ellende.

Op zondag 16 februari 2025 21:07:37 schreef Jinny:
Ah, makes sense...
Het is dus een oplossing voor eventuele ellende.

Ja en nee.

Omdat ze veel terug leveren met de windmolens en de zonnepanelen, wilde ze een mogelijkheid hebben om het op te slaan en omdat het net dan stabieler zou worden. De stroom valt daar gemiddeld een keer of 5 per jaar uit, vandaar dat ze ook een generator achter de tractor hebben. Dus de power module moet het bij stroom uitval ook overnemen zodat ze kunnen blijven werken.

En het was ook de bedoeling dat het nieuwe woonhuis op de power module kwam, maar dat is geen succes gebleken.

Duidelijk.
Wat dat woonhuis aangaat, ik ben (nog steeds) van mening dat een centraal aansluitpunt van de voedingen en verbruikers een hoop ellende scheelt.
Maar soit, wat ik al zei, niet mijn centjes en niet mijn project.
Ik volg het echter met interesse in de hoop dat ik er ook wat van opsteek..

Op maandag 17 februari 2025 09:17:45 schreef Jinny:
Wat dat woonhuis aangaat, ik ben (nog steeds) van mening dat een centraal aansluitpunt van de voedingen en verbruikers een hoop ellende scheelt.

Ja, dat ben ik helemaal met je eens.

Maar soit, wat ik al zei, niet mijn centjes en niet mijn project.

Als het mijn project geweest was, dan had ik dat ook anders aangepakt. Ook qua bedrading van de power module.

Ik volg het echter met interesse in de hoop dat ik er ook wat van opsteek..

Daarom had ik ook gevraagd aan de bewoners of dat ik het meet rapport mocht plaatsen. Ik denk dat zulke installaties in de toekomst wel meer geplaatst gaan worden.

Op maandag 17 februari 2025 09:26:38 schreef Lambiek:
[...]
Daarom had ik ook gevraagd aan de bewoners of dat ik het meet rapport mocht plaatsen. Ik denk dat zulke installaties in de toekomst wel meer geplaatst gaan worden.

Waarvoor dank.

Aardklemmen op een DIN-Rail mogen tot max 63 A
(Opgave Phoenix)
3 aarddraden in 1 klem vind ik .........

Op maandag 17 februari 2025 09:45:32 schreef Toeternietoe:
Aardklemmen op een DIN-Rail mogen tot max 63 A
(Opgave Phoenix)
3 aarddraden in 1 klem vind ik .........

Voor deze installatie hadden ze gewoon een koperen aardingsrail moeten gebruiken, dat moet ook aangepast worden door de bouwer/installateur.

Ook de aarde draden links en rechts laten lopen in de kast is in deze niet handig, dat hadden ze beter in één kabelgoot kunnen houden.

Maar er staat nog veel meer in de Victron omschrijving, allemaal om storing te voorkomen.

Misschien stom, maar ik bouw best wel eens grotere verdeelkasten, (tot 600A toe tot nog toe) en zodra ik qua kast in het Halyester kom qua formaat gebruik ik -altijd- koper rail voor aarding.
Nooit dinrail.
Het mag, (tot 63A inderdaad) maar ik doe het niet.
Er staat een 35A Halyester verdeler ergens van mij, en de aarding is een dikke koperen rail.
Totaal overkill, maar zo maak ik dat.

Op maandag 17 februari 2025 09:54:56 schreef Jinny:
Het mag, (tot 63A inderdaad) maar ik doe het niet.

Het probleem met zoiets zijn niet de klemmen maar de dinrail waar ze op zitten. Als er klemmen verspreid op de dinrail zitten, krijg je te maken met de Ohmse weerstand van de dinrail. En dat zorgt voor problemen in een installatie. En in geval van de kaasboerderij speelt het feit mee van het eiland bedrijf van de power module, dan wordt de aarde en nul aan elkaar gelegd in de omvormer. En als je dan een bepaalde weerstand hebt tussen de aardklemmen, krijg je problemen.

Er staat een 35A Halyester verdeler ergens van mij, en de aarding is een dikke koperen rail.
Totaal overkill, maar zo maak ik dat.

En dat gewoon zo blijven doen. :)

Ik weet het, ik heb nog een degelijke opleiding genoten.
Waarbij ook de soortelijke weerstanden van diverse materialen uit het hoofd geleerd moesten worden.
En ijzer/staal/blik heeft nu eenmaal een hogere weerstand dan koper.

En dat gewoon zo blijven doen.

Maak je geen zorg.... :)

PS en offtopic,
Overigens realiseer ik mij net dat -ik- in feite -altijd- in een soort van eilandbedrijf functioneer.
Immers, tussen het net en mijn installatie zit een delta ster transformator.
Nul en aarde liggen dus los van het net.
En de fases zitten fysiek ook los.
Ik weet niet beter zeg maar..

Op maandag 17 februari 2025 10:55:20 schreef Jinny:
Overigens realiseer ik mij net dat -ik- in feite -altijd- in een soort van eilandbedrijf functioneer.
Immers, tussen het net en mijn installatie zit een delta ster transformator.
Nul en aarde liggen dus los van het net.
En de fases zitten fysiek ook los.
Ik weet niet beter zeg maar..

Dat is maar beter ook, als je tenminste niet wil dat je scheepje door rot. :)

Hehehehe, daar hebben we al eens een discussie over gehad inderdaad...
En niet iedereen snapt het delta ster systeem van een walstroomtrafo...
Wel eens gehad dat een helpdesk met een permanent omvallende gare aardlek beweerde dat het probleem bij mij zat.
Hoedan met maar drie draadjes in gebruik?
Pas dat er een monteur bij kwam kwam de aap uit de mouw, het probleem zat in de 32A aansluiting, op de 63A aangesloten en probleem opgelost.

Op maandag 17 februari 2025 09:48:43 schreef Lambiek:
[...]
Voor deze installatie hadden ze gewoon een koperen aardingsrail moeten gebruiken, dat moet ook aangepast worden door de bouwer/installateur.

Ook de aarde draden links en rechts laten lopen in de kast is in deze niet handig, dat hadden ze beter in één kabelgoot kunnen houden.

Maar er staat nog veel meer in de Victron omschrijving, allemaal om storing te voorkomen.

Ik vind het sowieso een krap kastje, weinig plek om met je kabels weg te komen. Beetje onderin langs zo'n klep zitten te vroeten, mij niet gezien.

In dit soort installaties wil je eigenlijk kabelschoenen en boutjes gebruiken, net zoals het in de Victron ook zit vast zit. Ik begrijp de gedachten wel 'plug & play' en aansluitgemak.

Als ik de website van de leverancier zo bekijk hebben ze vele tientallen van deze installaties gemaakt, waarschijnlijk op dezelfde wijze. Dat een dergelijke hoofdaarding met een klemverbinding zit en dan ook nog niet eens over koper vind ik zorgelijk. De eigenaren zijn vader en zoon zo te zien, ik hoop dat ze al hun installaties afgaan en dit herstellen.

Als de foto op bladzijde 4 bekijkt zie je rechts onderin 3 aarde draden in 1 klem zitten. Daar ging de chef vroeger helemaal door het lint van.

Op maandag 17 februari 2025 21:13:57 schreef LauPro:
Ik vind het sowieso een krap kastje, weinig plek om met je kabels weg te komen. Beetje onderin langs zo'n klep zitten te vroeten, mij niet gezien.

Dat is inderdaad ook een puntje ja, je kunt er erg slecht bij. Maar misschien gaan ze dat aanpassen bij volgende apparaten.

In dit soort installaties wil je eigenlijk kabelschoenen en boutjes gebruiken, net zoals het in de Victron ook zit vast zit. Ik begrijp de gedachten wel 'plug & play' en aansluitgemak

.
Ja, dat is ook mijn idee, er kan nog veel verbeterd worden.

Als ik de website van de leverancier zo bekijk hebben ze vele tientallen van deze installaties gemaakt, waarschijnlijk op dezelfde wijze.

Ja, ze zien er allemaal het zelfde uit.

Dat een dergelijke hoofdaarding met een klemverbinding zit en dan ook nog niet eens over koper vind ik zorgelijk.

Helemaal mee eens.

De eigenaren zijn vader en zoon zo te zien, ik hoop dat ze al hun installaties afgaan en dit herstellen.

Ik ken deze mensen persoonlijk en ik kan je vertellen dat, dat niet gaat gebeuren vrees ik.

Het zijn aardige mensen, maar afspraken na komen..... En ik moet eerlijk zeggen dat die power module er best goed uit ziet, er kan alleen zo hier en daar nog wel iets verbeterd worden. En er moet beter opgelet worden wat wel en niet kan en mag.

Dit bijvoorbeeld, de SparkControl.

Er staat dat het een industriële computer is, maar in werkelijkheid is het een Arduino. Ik heb een heel ander beeld bij een industriële computer.