rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 18 februari 2025 18:12:37 schreef Adagi:
Hoe kan ik de lichtpunten op een veilige manier in orde maken
Gewoon het schema van de normale hotelschakelaar volgen.
Hangt van de situatie af. Zoals eerder gezegd, soms is de alternatieve schakeling handiger.
En dit is geen hotelschakeling, maar een wisselschakeling.
In het befaamde boekje van Mahler komt de hotelschakeling ook voor, maar daar komt nog iets meer bij kijken.
Ik denk overigens dat de hotelschakeling in moderne hotels niet meer wordt toegepast.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 18 februari 2025 22:52:47 schreef KlaasZ:
In het befaamde boekje van Mahler komt de hotelschakeling ook voor, maar daar komt nog iets meer bij kijken.
Ik denk overigens dat de hotelschakeling in moderne hotels niet meer wordt toegepast.
zoveel mensen noemen de wisselschakeling "hotelschakeling" maar die eigenlijke lampkeuze schakeling kom je idd niet meer tegen.
Dat was die 3e wisselschakelaar om ook nog tussen 2 lampen te kunnen kiezen.
Die heb ik echt al heel lang niet meer gezien.
Niemand meldt hier dat die zgn. Franse schakeling met moderne schakelaars regelmatig de automaat laat uitslaan. De 2 contacten die 230V permanent voeren zeer kort bij elkaar liggen.
In BE was het al verboden in 1965, in mijn studietijd.
Op dinsdag 18 februari 2025 17:32:53 schreef testman:
....een moderne wisselschakelaar heeft te weinig afstand tussen de contacten, en doet knal als je tussen fase en nul omschakelt.....
Op dinsdag 18 februari 2025 18:40:21 schreef KlaasZ:
...
De reden waarom de Franse schakeling in NL niet mag is al genoemd, bij omschakelen van nul naar fase of omgekeerd kan een vlamboog ontstaan. ....
Op dinsdag 18 februari 2025 21:11:58 schreef SparkyGSX:
IEr bleef toen weinig anders over dan die Franse schakeling, en dat heeft toch een jaar of zo goed gewerkt, totdat één schakelaar een vlamboog trok tussen de contacten, waarbij de schakelaar heel even ongeveer zoveel licht gaf als de gloeilamp (zo lang is het al geleden), een enigszins angstaanjagend geluid, en toen was het hele huis donker. Sindsdien snap ik waarom dit een slecht idee was.
Toch maar beter lezen @Evarist
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (14%)]
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Dan moet dit ook het geval zijn bij dubbelpolige schakelaars en bij kruisschakelaars die als omschakelaar gebruikt worden.
Ohm Pi. Als ik mijn tekst schreef stond daar nog niets over. Maar het heeft 2u geduurd alvorens mijn tekst naar de site ging.
CO probleem?
Internetprobleem?
Sorry dus.
@Evarist,
Laat ik het daarop houden. Sorry voor mijn opmerkingen.
Op dinsdag 18 februari 2025 23:41:51 schreef Hunebedbouwer:
Dan moet dit ook het geval zijn bij dubbelpolige schakelaars en bij kruisschakelaars die als omschakelaar gebruikt worden.
Daar heb je geen hinder van, want aan één kant zit de fase en aan de andere kant de schakeldraad. De stroom door de schakeldraad wordt begrensd door de (gloei)lamp.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er was inderdaad een storing op CO, althans ik had er ook last van en niet bij andere sites.
De reden dat het bij dubbelpolige en kruis- schakelaars niet gebeurt is dat deze er qua constructie op gemaakt zijn.
Overigens geldt dit niet voor alle dubbelpolige schakelaars. Philips heeft eind jaren '90 netschakelaars van Stelvio gebruikt waarvan de contacten niet zo heel goed waren en er na een paar jaar door slijtage voldoende vonken getrokken werden om te gaan spoken of bij afschakelen een vlamboog tussen fase en nul te trekken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (45%)]
Op dinsdag 18 februari 2025 16:54:42 schreef eSe:
Ik ben het al tegen gekomen in heel oude woningen.
Mag niet meer in BE.
Klein detail, waar de L binnenkomt is de draad bruin. Dus er zit een bruine draad aan 2 bij de schakelaar linksboven, de draad aan 1 bij de schakelaar linksonder is ook bruin.
Correct me if I'm wrong.
I'll correct you 
De kleuren die in dat schematje staan zijn maar ter illustratie, een beetje om TS op weg te helpen.
De dingen die ik ben tegengekomen waren nog in die oude draad met een gewoven mantel en soort gummy tussen ader en mantel.
Uitgedroogd, zodat als je deze 2 keer over en weer bewoog het spul verkruimelde.
Zoals gemeld in zeer oude installatie's.
Op dinsdag 18 februari 2025 22:59:58 schreef revado:
Een hotelschakeling is toch ook gewoon een wisselschakeling?
Een hotelschakeling is meer dan een wisselschakeling. Het is een wisselschakeling met een schakelaar bij de deur en een schakelaar bij het bed. Maar er is ook nog een schakelaar bij de badkamer. Die kiest tussen de slaapkamerlamp en de badkamerlamp. Dus als het licht in de badkamer aan gaat, dan gaat het licht in de slaapkamer uit.
De hotelschakeling wordt in het boekje van Mahler slaapkamerschakeling of spaarschakeling genoemd.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hmmm, ik heb geleerd dat een hotelschakeling een schakeling is waarbij, de start is met een wissel-, daarna een of meerdere kruis- en aan het einde weer een wisselschakelaar.
Zo hebben ze me dat 45 jaar terug geleerd...
Op woensdag 19 februari 2025 13:05:46 schreef KlaasZ:
Dus als het licht in de badkamer aan gaat, dan gaat het licht in de slaapkamer uit.
mag je niet met twee personen in die kamer zijn 
in de categorie besparende schakelingen had je ook nog de kelderschakeling, voor iemand met meerdere kelders achter elkaar(kasteeleigenaars bvb..), als je het licht aansteekt in de volgende kelder gaat het licht in de vorige uit. komt die ook voor in dat boekje van Mahler?
Ja, ook hier het nadeel dat men er vanuitgaat dat er slechts één persoon in de kelders rontwaart.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op woensdag 19 februari 2025 13:39:22 schreef Jinny:
Hmmm, ik heb geleerd dat een hotelschakeling een schakeling is waarbij, de start is met een wissel-, daarna een of meerdere kruis- en aan het einde weer een wisselschakelaar.
Zo hebben ze me dat 45 jaar terug geleerd...
Hehe, voor deze ene keer geen taalverwarring noord-zuid
: dit is precies wat ik ook leerde, omtrent dezelfde tijd, slordige 250 km zuidelijker.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 18 februari 2025 22:52:47 schreef KlaasZ:
Hangt van de situatie af. Zoals eerder gezegd, soms is de alternatieve schakeling handiger.
Maar dan heb je het hopelijk over de draadbesparende schakeling en niet over de Franse schakeling.
Jinny
Golden Member
In de tijd dat -ik- op school zat werd deze schakeling wel geleerd met de uitdrukkelijk vermelding dat dat ter educatie was en domweg verboden.
Met de bijbehorende opmerking, je weet nooit of ie spanningsvrij is.
Niet eens over contactafstanden...
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Het nadeel van de wisselschakeling met op beide schakelaars de fase (wissel nieuw) kun je niet een kruisschakeling van maken, dit tegenstelling van de schakeling met de fase op het p contact van de ene en de lampedraad op het p contact van de andere schakelaar (wissel oud).
maartenbakker
Golden Member
Op woensdag 19 februari 2025 15:43:47 schreef maartenbakker:
Bedoel je met (wissel nieuw) de draadbesparende wisselschakeling?
Uiteraard , want op de ( verboden) Franse schakeling werkt de kruising wel.
Op woensdag 19 februari 2025 14:27:45 schreef Jinny:
In de tijd dat -ik- op school zat werd deze schakeling wel geleerd met de uitdrukkelijk vermelding dat dat ter educatie was en domweg verboden.
Met de bijbehorende opmerking, je weet nooit of ie spanningsvrij is.
Niet eens over contactafstanden...
Klopt, dat weet ik ook nog van school , dat is ook zo'n 45 jaar terug...
Maar toen was dat ook al als " antiek" bestempeld. ( de hotelschakeling met extra wissel voor badkamer en kamer).
Die franse prutsoplossing heb ik nooit op school over gehoord.
Overal waar je kijkt zie je "hotelschakelaar" of "wisselschakelaar" door elkaar staan.
Daarom noemt bijna iedereen het ook een hotelschakeling terwijl het een wisselschakeling is.
De kruisschakelaar kan er ook tussen, heb ik hier thuis ook om op 3 plaatsen het licht te schakelen.
De site is er inderdaad een tijdje uit geweest gisterenavond, had ik ook ergens rond 21.30, daarom zijn de antwoorden een beetje door elkaar binnen gekomen.