En dan waarschijnlijk van een Philips charly deck.

In mijn nieuwe huis kwam ik dit (zie foto) tegen.Dat zal ongetwijfeld een temperatuurvoeler zijn want het draadje gaat naar de thermostaatknop van de radiator,maar hoe werkt dat precies?

Lijkt mij een hol metalen buisje (capillair) met een vloeistof dat uitzet bij stijgende temperatuur. Volgens mij hetzelfde principe als ook wordt gebruikt bij de thermostaat van koelkasten.

Inderdaad wat Nonius schrijft. Capilaire leiding met een vloeistof die een "gekende" uitzettingscoefficient heeft. Daarmee kan je via een balgje een thermostaat kontakt openen/sluiten. Of een een thermostaatkraan bedienen (meestal ook via een balgje die een dichting via een pen meer of minder diep in de doorlaat schuift)

Aaah,ok.Ik ga dat vandaag of morgen is nader onderzoeken.Het heeft trouwens weinig met elektronica van doen maar toch bedankt.

Zit, zover ik weet, een soort alcohol in.

Op vrijdag 21 februari 2025 21:57:27 schreef Hubie:
OT\Hoi Revado,heb je al met de scoop gewerkt?

Die gaat morgen mee naar Oldenzaal, daar heb ik hem meteen nodig.
Hoor je nog!

deze sensor komt uit een Francis Magic L'espresso koffie machine en zit bevestigd in de boiler
ik vermoed een ntc, geeft bij kamertemperatuur 125kohm, en bij het verwarmen blijft hij steken op 33 pF
heeft een diameter van 3.5 mm en is 10.5 mm lang
waar zou ik dat kunnen kopen?

125kOhm, 33pF??
Wat bedoel je daar mee?

los gemeten kom ik aan 125 kohm. Wanneer ik die sensor verwarm zakt hij naar 20 kohm en bij verdere verwarming vb 40 ° meet ik ineens een capaciteit. Dit is gemeten met een lcr tester van ome ali

Ohmmeter is handiger/betrouwbaarder... (capaciteit is irrelevant)

nu dat is wat je zegt gemakzucht. deze keer goed gemeten met de multimeter en bij 100° geeft hij netjes 15 kohm aan, dus sensor in orde. Zal verder moeten zoeken waarom de machine maar afslaat op zijn beveiliging. in ieder geval bedankt voor de tip

Iedereen die al langer hobby't in de electronica kent vast deze transformators.
Maar weet iemand welk merk dat is / was en weet misschien nog ergens een oud overzicht van het leverings programma destijds ?

Ja,dat weet ik.Deze trafo's werden door de Boer Elektronica geleverd.
De Boer had 3 of 4 zaken in NL,o.a. in Dordrecht zat er 1.
Er stond geen merknaam op dus ik denk dat De Boer ze gewoon bij een wikkel/trafo bedrijf ergens in NL liet maken.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (31%)]

Dan ga ik eens speuren in oude Elektuurs, daar stonden nogal uitgebreide advertenties in . Een catalogus van de Boer heb ik helaas niet (meer).

De Boer adverteerde ook vaak in het blad ELO en/of Hobbit.

Op zaterdag 1 maart 2025 09:41:24 schreef bprosman:
Maar weet iemand welk merk dat is / was en weet misschien nog ergens een oud overzicht van het leverings programma destijds ?

[bijlage]

Ik denk Ormatron. Ze stonden in zwart/wit in oude Display catalogi onder dat merk.

Of Ormatron ze ook zelf wikkelde, weet ik niet.

Over oude merken gesproken, weet iemand waar Prova (trafo's en zakjes met onderdelen) vandaan kwam?

Op zaterdag 1 maart 2025 09:41:24 schreef bprosman:

[bijlage]

Merk weet ik ook niet.
In Den Haag verkocht bijna elke electronica boer deze trafo's (zoals Meek-it, Radio Twente, Ruitenbeek).
Heb er zelf ook nog wel een aantal liggen in alle soorten en maten. Grootste die ik heb is 24V 10A. Daar bouwde ik vroeger voedingen voor de natuurkunde les op school mee.

Ormatron/Ormatu hadden wel wat met die kleur paars dus zou kunnen:

Dat paars is juist door anderen weer met Philips geassocieerd... Mogelijk kochten ze daar de isolatiefolie.

De verkrijgbaarheid rondom Den Haag zegt nog niet zoveel want ik heb ze ook van elders wel zien langskomen... Maar even gesteld dat er wel een link met Den Haag is... Hoe is Ropla eigenlijk met zijn trafo's begonnen? Fabriek overgenomen of zelf begonnen? En hoe zagen de trafo's van Ropla er uit?