Hoi,

Ik ben bezig met een voeding, die bij binnenkomst niets deed.
R115 was defect, en q101 maakte sluiting.

Ik heb dit vervangen, C102 (is bij mij 2.2 uf 50v). q102+103 en r115
Hij start nu heel even op, maar helaas voor een paar seconden , en dan zijn ook alle spanningen aanwezig.

R102+103 meet ik 0,488M.
Op het schema staat 150K, maar omdat C102 ook niet overeen komt, weet ik ook niet zeker of de weerstanden (foto)nog wel Orde zijn.
Of er is wat anders nog mis
Iemand enig idee.

Meestal een of meerdere dioden secundair in sluiting.of een elco defect, van de voeding van de switcher.

Let op dat de primaire wikkeling van de trafo een sluiting kan bevatten door de kortsluitstroom die er heeft gelopen.

Heeft R110 nog de juiste waarde?

Hoi,

Diode's zijn niet kortgesloten.
R110 is in orde. Condensators zijn goed. Sluiting in de trafo, is dat meetbaar met een multimeter?

De specs van SMPS trafo's zijn meestal lastig te achterhalen of helemaal onvindbaar.
Het zou meetbaar kunnen zijn als je de gemeten waarde kunt vergelijken met de gemeten waarde van een goede trafo.

Zijn alle onderdelen in het snubber circuit ook nog goed?

Oké,

Ik zal het eens vergelijken met een werkend exemplaar. Dan gewoon meten hoeveel ohm er primair te meten is,en dat vergelijken met een werkend exemplaar?
Ik neem aan dat sluiting einde verhaal is, of zijn er dan nog mogelijkheden.

Een sluiting in de trafo maakt de SMPS onveilig en gevaarlijk, sluiting is einde verhaal als je geen nieuwe identieke trafo kunt vinden.

Voor wat betreft het vergelijken van twee trafo's, je zult alle aansluitingen (op een na) van de twee trafo's moeten losmaken van de print zodat ze geen contact meer maken met de rest van het circuit om meetfouten te voorkomen.
Meet alle wikkelingen van beide trafo's zo nauwkeurig mogelijk na.

Op vrijdag 21 februari 2025 17:22:01 schreef Bobosje:
Zijn alle onderdelen in het snubber circuit ook nog goed?

Ik heb alle weerstanden gemeten, die zijn nog goed. De HA17431PA, lijkt goed, maar kan ik die vervangen voor een TL431 AILP.
En de opto PC123 voor een SFH 615A-2.
Dan heb ik alles wat defect kan zijn gehad. Dan blijft alleen de trafo over.
Zou zo'n trafo nog ergens te koop zijn?

Heb je ook C105 in het snubber circuit ohms nagemeten (geen doorslag) en ook capacitief nagemeten met een LCR meter op de juiste waarde?
En ook D101 gecontroleerd op evt. doorslag en drempelspanning in datzelfde cicruit?

Post eens duidelijke en scherpe foto's van de print (boven / onder) waarop alles goed leesbaar is.

Hoi,
C105 meet ohms niets, capaciteit is 9812PF.
Doide101 meet ik 0.467V. doorslag kan dat met een multimeter?
Ik heb ook foto's gemaakt, hopelijk duidelijk genoeg.

Hoi,
C105 meet ohms niets, capaciteit is 9812PF.
Doide101 meet ik 0.467V. doorslag kan dat met een multimeter?

Ligt eraan hoe je de multimeter gebruikt. Zit er een diode meetstand op?

Hoi,

Diode stand zit erop, in die stand kreeg ik 0,467 , een poot los gemaakt.

De SMPS op de foto is een "SOPS 2010 M31". Het schema uit je startpost hoort bij een oudere versie van de SMPS.

Hierbij het juiste schema :

Sony-DHR-1000-SOPS-2010.pdf

De diode kun je ohms nameten op doorslag (sluiting, 0 Ohm) maar aangezien dat je een drempelspanning meet lijkt me de diode nog in orde.

Dankjewel voor het juiste schema.

Snap alleen niet waarom de voeding even start, alle spanningen zijn even aanwezig, en dan zakt alles in.

Sluit je de SMPS direct aan op het lichtnet of via een lamp (ter beveiliging mocht er iets misgaan tijdens reparatie)?

Als je een andere werkende SOPS 2010 M31 hebt plaats dan de trafo daarvan in de defecte SMPS daarmee kun je snel bepalen of de trafo het probleem veroorzaakt.

Ga ik doen.
Als de trafo nu kapot is, die ga ik niet vinden, denk ik.
Kan ik er geen pc voeding in stoppen , Zou dat (met wat kleine aanpassingen ) kunnen werken.

Je kunt altijd een andere voeding nemen mits die voeding dezelfde spanningen en stromen kan leveren.

Of een andere voeding mechanisch gezien in de behuizing van DHR1000 gaat passen is een andere vraag.

Doe je de SMPS testen met een redelijke belasting op pen 9 van connector CN201 (de 4V uitgang)?

Veel SMPS-en willen een belasting op de uitgang hebben voor een goede werking.

Ik ben steeds zonder enige belasting aan het testen.
Dan zou het best kunnen dat dat het probleem is.
Ik ga het vanmiddag testen met belasting.

|:(
Werkt gewoon met belasting!!!
Weer iets geleerd, dit ga ik niet meer vergeten.
Iedereen bedankt voor het meedenken
Gr Rob

Yup, in die tijd waren SMPS voedingen niet zo gewend om onbelast te draaien. De grootste ergenis was de VS-22 voeding.. Gereviseerd, ff snel testen en rook zonder belasting...

dat probleem hebben smps eigenlijk nog steeds, maar de minimale last is een stuk kleiner geworden waardoor een 1W weerstand op de uitgang al genoeg is.