mag ik in een wandcontaktdoos opbouw een lasdop plaatsen

wat ik kan vinden op internet is 1,5 schakeldraad geschikt voor 16 A en 3600 watt ook op de schakeldraad staat dat vermeld

https://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad

"De maximaal toelaatbare stroomsterkte van installatiedraad is afhankelijk van de doorsnede. Er zijn drie gangbare maten voor gebruik in huisinstallaties:

"1,5 mm², veilig te gebruiken tot 10 A met smeltveiligheden of 16 A met installatieautomaat. Deze maat wordt meest voor verlichting gebruikt."

2,5 mm², veilig te gebruiken tot 16 A met smeltveiligheden of 20 A met automaten. Contactdozen dienen met dit type draad te worden aangesloten."

Die 16A met een automaat is nieuw voor mij trouwens.... nou begin ik nieuwsgierig te worden naar de mening van één van de huisexperts op dit vlak.

Overigens, ik weet waar mijn fout met 6A vandaan kwam; kwestie van fout rekensommetje. Soll: (1.5/2.5)*16A = 10A

(ik had de 1.5 en 2.5 allebei nog een keertje foutief gekwadrateerd, en dan kom je op een (incorrecte) 6A uit).

Op woensdag 26 februari 2025 19:58:45 schreef D800:
wat ik kan vinden op internet is 1,5 schakeldraad geschikt voor 16 A en 3600 watt ook op de schakeldraad staat dat vermeld

Maar hij blijft schakeldraad heten, en dat is geen fasedraad.
Daar hebben we gelukkig genormaliseerde kleuren voor.
Of is die wcd achter een schakelaar aangesloten?

Dat ga bv in de NEN1010 wel vinden maar er zijn ook andere normen.

Uit mijn hoofd mag je voor een 1,5mm2 nog wel een 32A zekering zetten maar dan word de max lengte van de draad bijna onwerkbaar kort. Als je naar de belastbaarheid van een 1,5mm2 draad kijkt dan mag je dat veilig in woningen op 16A gebruiken met een lengte tot max ca 50 meter. Maar daar zit nu ook net een klein probleem. Wat als woning wat groter is en je hebt 60 meter nodig. Dus om een of andere reden hebben ze een keer gewoon gezegd de minimum draaddikte in een woning is 2,5mm2. Tenzij je woning weer zo groot word dat je bv over de 100 meter draadlengte uitkomt. Maar dan mag ik hopen dat als men zo een duur huis heeft dat er ook professioneel gewerkt word.

Lang verhaal. Nu in het kort. In de NEN1010 staat heel duidelijk in tabellen wat de minimum draaddikte is voor een bepaalde zekering + welke maximale lengte daar bij hoort.
Wel een groot nadeel de NEN1010 is niet gratis en moet je kopen.

Op woensdag 26 februari 2025 20:05:03 schreef revado:
Of is die wcd achter een schakelaar aangesloten?

Als je erover nadenkt, dan is dat toch raar. De schakelaar heeft geen stroombeperkende werking.

...Tja het alwetende internet :)
Toch fout, dan zou het 3680 watt moeten zijn.

[Ohm pi] Als je erover nadenkt, dan is dat toch raar. De schakelaar heeft geen stroombeperkende werking.

Niet zo heel erg raar: schakelaars worden normaal gebruikt voor de verlichting, en da's meestal maar een heel beperkt vermogen dat geschakeld hoefde te worden, zelfs met (hopeloos inefficiënte) gloeilampen. Ook is deze installatie 'vast' en meestal aangelegd door mensen die enigszins verstand van zaken hebben (of horen te hebben).

In een WCD daarentegen kan men vanalles inpluggen: straalkacheltje, frietpan, magnetron, electrisch oventje. Yep, en dan is het 4-voudige contactdoosje netjes gevuld en zit je volgens mij vrij dik boven de 16A. Bonuspunten voor wie creatief aan de gang gaat met T-splittertjes om op die manier nog een paar extra zaken aan te sluiten.... ;)

bedankt weer voor deze uitleg, ik heb 3 draden die uit de muur van de zolder komen 2 zwarte schakeldraad 1 blauwe 2,5 daar moet ik het mee doen, gelukkig worden ze niet heel zwaar belast maximaal 1500 watt, en is de schakeldraad verbonden met installatieautomaat

Niet zo heel erg raar: schakelaars worden normaal gebruikt voor de verlichting, en da's meestal maar een heel beperkt vermogen dat geschakeld hoefde te worden, zelfs met (hopeloos inefficiënte) gloeilampen.

Oei je maakt een ernstige Extreem enstige denkfout. :? 8)7 :) Het gaat helemaal niet om het vermogen. Het enige wat hier telt is de zekering en de maximale lengte van de draad. Of anders gezegd wat gebeurt er als ik een kortsluiting maakt. Mijn gedachte dat een een schakeldraad 1,5mm2 mag zijn is omdat daarvan de lengte gewoon een stuk korter is. Je begint dan toch ook al eerst met een 2,5mm2 en de schakelaar zit dichtbij de lamp. De max lengt van 1,5mm2 is dan ca 50m, maar als je eerst een lang stuk 2,5mm2 en daarna bv 10m 1,5mm2 dan zit je wat de kortsluitstroom betreft nog steeds goed. En dat is wat echt belangrijk is en niet het vermogen.

en is de schakeldraad verbonden met installatieautomaat

En dat mag helaas niet. De schakeldraad is enkel vanaf de schakelaar en nooit van een automaat.
Nu zal die schakeldraad ook wel gewoon de 16A aankunnen maar officieel (volgens de regels van de NEN1010) mag het niet.

Dank voor de correctie, Benleentje. Denkfouten zijn me niet vreemd....

Maar de uitleg (beperkte lampvermogen & vaste installatie) zijn de uitleg zoals ik die ooit in een electro-cursus heb gekregen.

Maar uw uitleg houdt inderdaad steek. Zaak is dus dat de impedantie laag genoeg blijft om de zekering/automaat betrouwbaar te laten uitschakelen.

Weer wat bijgeleerd.

Op woensdag 26 februari 2025 20:35:44 schreef benleentje:
[...]

Dat ga bv in de NEN1010 wel vinden maar er zijn ook andere normen.

Uit mijn hoofd mag je voor een 1,5mm2 nog wel een 32A zekering zetten maar dan word de max lengte van de draad bijna onwerkbaar kort.

dat mag ik hopen ja, jaren terug een overbelasting gehad op een lichtgroep die al C25A was gezekerd. over die groep liep 32A tot deze dan weer tripte. de 1,5mm2 die direct boven de meterkast zat gelast kon je echt niet vastpakken zo heet. dat was een geval armaturen van led voorzien door klant, maar niet aangepast. dan kun je behoorlijke stromen krijgen door de C en L in de armaturen. na aanpassing was dat nog 3,5A.

sorry fout van mij niet goed gezien, schakeldraad zit inderdaad niet op installatieautomaat maar op een schakelaar vandaar ongeveer 10 meter naar wandcontactdoos en 10 meter naar de lamp

Op woensdag 26 februari 2025 20:45:55 schreef ohm pi:
[...]Als je erover nadenkt, dan is dat toch raar. De schakelaar heeft geen stroombeperkende werking.

Dat bedoelde ik dus, achter een bestaande schakelaar aangesloten, en dat is dus blijkbaar het geval gezien de laatste reactie van TS.

Op woensdag 26 februari 2025 20:58:41 schreef nonius:
[...]

Niet zo heel erg raar: schakelaars worden normaal gebruikt voor de verlichting, en da's meestal maar een heel beperkt vermogen dat geschakeld hoefde te worden, zelfs met (hopeloos inefficiënte) gloeilampen. Ook is deze installatie 'vast' en meestal aangelegd door mensen die enigszins verstand van zaken hebben (of horen te hebben).

Dat klinkt redelijk en dat zal ook de reden zijn dat je na de schakelaar met anderhalfkwadraat verder mag

In een WCD daarentegen kan men vanalles inpluggen: straalkacheltje, frietpan, magnetron, electrisch oventje. Yep, en dan is het 4-voudige contactdoosje netjes gevuld en zit je volgens mij vrij dik boven de 16A. Bonuspunten voor wie creatief aan de gang gaat met T-splittertjes om op die manier nog een paar extra zaken aan te sluiten.... ;)

Dat geldt ook voor een wcd achter een schakelaar. Dan zou tussen de schakelaar en wcd officieel 2,52 zwart moeten liggen. En de schakelaar zou officieel een 16A exemplaar moeten zijn. Volgens mij zijn de gebruikelijke schakelaars 10A
.
Ik lees net dat een kort stukje anderhalfkwadraat in deze situatie mag.

Op woensdag 26 februari 2025 20:45:55 schreef ohm pi:
[...]Als je erover nadenkt, dan is dat toch raar. De schakelaar heeft geen stroombeperkende werking.

De meeste schakelaars zelf kunnen 10 A aan.

Als de fasedraad doorgelust is op de schakelaar, dan zit die zwarte ook op de schakelaar en is het nou weer niet helemaal de bedoeling... Maar goed, deze 'doos' lijkt meegeschakeld te worden met het licht.

Dat stukkie 1.5mm2 is wellicht niet charmant, maar ik zou me meer zorgen maken over die doos als daar serieus stroom gaat lopen.
Bij onze oosterburen wordt 3x1.5mm2 als bandkabel in het stucwerk gedouwd en met 16A gezekerd. Dat is daar niet ongebruikelijk en er fakkelen ook niet bij bosjes huizen af. Zelfs een fornuis zit op 5x1.5mm2 op 16A - technisch kan het blijkbaar al voelt het niet goed...

Voor de rest: als het niet lekker in elkaar past, dan is het meestal ook niet de bedoeling om het zo te doen. Een beroepsmatige vonkentrekker kost geld. Die gaat het zo niet knutselen. Het meeste installatiemateriaal zit wel zo in elkaar dat het 'snel' te monteren is.
Het feit dat het 'pielen' is om het in elkaar te krijgen is dus al een sterke hint dat er iets niet goed gaat.

Mag het? De wet bepaalt wat je mag en wat niet. Ik denk niet dat de wet het je rechtstreeks verbiedt. Wil je het zo? Tsja... Een wat dunne draad in de context van 'wat is gebruikelijk'. Een doos waarvan ik denk... misschien gaat 10A nog net goed. Een schakelaar ervoor die vast ook voor 10A bedoeld is. En dat geheel met 16A gezekerd. Niemand houdt je tegen om als je straks om wat voor reden dan ook de boel een keer warm moet hebben om er een 3kW 'bouw kachel' in te prikken.
Moet je het zo willen?

het feit dat je kabels heb in verschillende sectie, doet al vermoeden dat de zwarte draad misschien is afgetakt van 1 groep (bv verlichting) en de blauwe mogelijks van een andere groep komt (bv stopcontacten slaapkamer).

of komt er op de zekeringkast effectief een zwarte 1,5 toe en een blauwe 2,5 op die ene groep.

ik zou maar 1 stopcontact zetten, en dan nog een degelijk. en als er meerdere stekkers in moeten, een niet geaarde stekkerblok aanschaffen

@fcapri: 1.5mm2 blauw bestaat in NL min of meer niet in VD. Ook bij lampen zijn ze verschillend. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat 'wij' helemaal niet moeilijk doen over een WCD en een lamp in 1 groep op 1 zekering. De schakeldraad is de uitzondering op 'alles minimaal 2.5mm2.

[edit]Blijkbaar vanochtend nog niet wakker... 'blauw' ontbrak.[/edit]

[Bericht gewijzigd door EricP op (11%)]

Op donderdag 27 februari 2025 08:16:33 schreef EricP:
@fcapri: 1.5mm2 bestaat in NL min of meer niet in VD. Ook bij lampen zijn ze verschillend. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat 'wij' helemaal niet moeilijk doen over een WCD en een lamp in 1 groep op 1 zekering. De schakeldraad is de uitzondering op 'alles minimaal 2.5mm2.

VD in zwart 1,5 is er al tegen de 100 jaar onderhand en zit in vrijwel elk NL huis.

Dat moest dus VD in blauw zijn. Aangepast. Oops.

[EricP] als het niet lekker in elkaar past, dan is het meestal ook niet de bedoeling om het zo te doen. [...] Het meeste installatiemateriaal zit wel zo in elkaar dat het 'snel' te monteren is. Het feit dat het 'pielen' is om het in elkaar te krijgen is dus al een sterke hint dat er iets niet goed gaat.

DIT!

Het is net als met LEGO: als het niet (bijna) vanzelf in elkaar past, zonder erbij na te hoeven denken, dan is het waarschijnlijk niet bedoeld om het op die manier aan te sluiten.

Wil niet zeggen dat je met enige overredingskracht en 'creatief' handelen de zaakjes ook niet voor elkaar krijgt - maar blijkbaar is het dus niet bedoeld om op die manier in elkaar gezet te worden. (soms moet je wel eens creatief worden. De fabrikant doet veel denkwerk voor je, maar in de praktijk zit het bevestigingsschroefje net op de verkeerde plek, of ....) Het feit dat je 'creatief' moet worden, met twee draden onder één schroefje, en een lasklem erbij proberen te frotten, is een teken dat je, eh, 'buiten het door de fabrikant gedachte en verwachte gebruikskader' handelt :)