Op woensdag 5 maart 2025 12:46:41 schreef Lambiek:
Ik heb een sinus over je meting gelegd, ik weet niet of ik het goed interpreteer. Maar zoals ik het zie is, dat je 5mS lang stuurt en 5mS lang niets stuurt over een periode van 10mS. Dan kom je uit op +/- 50% regelen. Maar dat betekend dat in de periode dat je niets stuurt, (dus geen belasting) je de rest van de periode gewoon terug levert. Hoe kun je dan ooit nul op de teller krijgen?Wat ik zie op het plaatje is dat je 12 pulsen stuurt van +/- 0,8333333333333333mS X 12 = 10mS een halve periode.
Ik heb contact gehad met onze energie leverancier en die zeggen dat iedere Watt wordt geregistreerd over de hele periode. Dus dat zou betekenen dat ook de periode dat je niet stuurt gewoon die 50% terug levert.
Volgens mij klopt de sinus die je eroverheen legt niet. Het scoop beeld laat 50Hz pulsen zien, die de helft van de tijd wordt onderbroken.
De hele gedachtegang is dat de energiemeter over een volledige seconde meet, saldeert en dan pas registreert. Deze gedachtegang is hetgeen wat de TS graag zou willen valideren.
Op woensdag 5 maart 2025 20:09:32 schreef Toverstaf:
Volgens mij klopt de sinus die je eroverheen legt niet. Het scoop beeld laat 50Hz pulsen zien, die de helft van de tijd wordt onderbroken.
Daarom zeg ik ook: ik weet niet of ik het goed interpreteer. 
Op dinsdag 4 maart 2025 09:14:51 schreef Lambiek:
[...]
Als je bijvoorbeeld een dynamisch contract hebt (en een thuis batterij) dan kun je handelen met de energie. Is de stroom goedkoop dan worden je accu's opgeladen, is de stroom duur dan verkoop je het weer. Dus verdien je er op en daar willen ze van af. En of dat in de vorm van een ander contract gaat worden of iets anders, dat is nog maar de vraag.
Voor de energieboer is dat niet moeilijk.
Die ziet dat je als de zon schijnt (=negatieve stroomprijzen) veel energie uit het lichtnet trekt en ziet dat je midden in de nacht (=hoge stroomprijzen) veel energie teruglevert.
Dan krijg je een contract met teruglever handelaarsvergoeding, met als argument dat jij financieel voordeel hebt omdat zij de koperdraadjes gelegd hebben.
Handelaarsvergoeding: Is een soort terugleververgoeding die de contractant betaalt aan de energiemaatschappij omdat contractant energie opneemt en teruglevert van de energiemaatschappij met als doel geld te verdienen.
Ook voor de staat is het boffen.
Als je elektrische energie opneemt betaal je (energie)belasting, maar als je teruglevert krijg je diezelfde belasting niet terug.
=> ” … Wat mezelf betreft, ik heb al verschillende keren proberen te begrijpen hoe je met periodenregelingen de teller kunt laten stilstaan … ”
Je bent de eerste niet en zult zeker niet de laatste zijn. De crux zit in het afrekentijdstip (definitie van de Watt). Stel, ik ben bij jou op bezoek en leen jou 100 euro. Als ik wegga wordt de rekening opgemaakt, en ben je mij 100 euro schuldig. De volgende dag kom ik terug en moet je mij 200 euro betalen voor de 100 euro die je geleend hebt. Als je mij die 100 euro voor het afrekenen had teruggegeven, was je mij helemaal niets schuldig.
Als ik 25 vermogensperioden van 1 Watt energie van het net afneem en vervolgens 25 vermogensperioden van 1 Watt energie teruglever, moeten de telwerken stilstaan, en mag de energieleverancier niets in rekening brengen (definitie van de Watt, en zoals kWh-meters dit behoren te meten om goedgekeurd te kunnen worden).
Wanneer ik 50 vermogensperioden van 1 Watt aan het net lever, wordt dit keurig op het export-telwerk vastgelegd. Na afschaffen van de salderingsregeling krijg je er geen cent voor (misschien wel juist een boete?). Wanneer ik even later 50 vermogensperioden van 1 Watt gebruik, wordt dit op het import-telwerk vastgelegd. In feite koop je dan je eerder gratis weggegeven energie terug, met winstopslag, netwerkkosten, millieu-belasting en btw.
=> ” .. Ik heb een sinus over je meting gelegd, ik weet niet of ik het goed interpreteer. Maar zoals ik het zie is, dat je 5mS lang stuurt en 5mS lang niets stuurt over een periode van 10mS. Dan kom je uit op +/- 50% regelen. ...”
Je (power-periode!)sinus past niet, omdat de tekst al aangeeft dat het 48% sturing is. De daarbij weergegeven frequentie klopt wel EN niet. Huh? Het het gebruikte meetinstrument is digitaal, maar de toegepaste meetmethode is niet ontworpen is voor intermitterende metingen (periodentrein plus de nullijn-tijd tussen de periodentreintjes). Veel digitale RMS-multimeters zullen niet de juiste meetwaarden laten zien, of continu van meetwaarde veranderen.
=> ” … MAAAAR, ik wil daar wel eens een testje op los laten. klein stukje software schrijven en ik weet het. ...”
Wanneer je periodenregeling mk3 Copy&Paste hoef je niets zelfs te schrijven en kun je direct de boel goed testen. Een zero-cross detector en triac-regeling is zo gemaakt.
P.S. Het blauwe wolkje is de automatische quote-ranking, ofwel hoe vaker je geciteert wordt des te belangrijker zou deze persoon zijn. Ik heb niets met dit soort luchtfietserij. Bovendien wil ik graag even goed nadenken alvorens op iets te reageren.
MGP
LDmicro user.
Op donderdag 6 maart 2025 10:32:46 schreef Harm J Seef:
...Als ik 25 vermogensperioden van 1 Watt energie van het net afneem en vervolgens 25 vermogensperioden van 1 Watt energie teruglever, moeten de telwerken stilstaan, en mag de energieleverancier niets in rekening brengen (definitie van de Watt, en zoals kWh-meters dit behoren te meten om goedgekeurd te kunnen worden).
Serieus, denk je echt dat ze het zo makkelijk gemaakt hebben dan mogen ze mettertijd allemaal nieuwe tellers plaatsen als iedereen dat doet. 
Je bent de eerste niet en zult zeker niet de laatste zijn. De crux zit in het afrekentijdstip (definitie van de Watt). Stel, ik ben bij jou op bezoek en leen jou 100 euro. Als ik wegga wordt de rekening opgemaakt, en ben je mij 100 euro schuldig. De volgende dag kom ik terug en moet je mij 200 euro betalen voor de 100 euro die je geleend hebt. Als je mij die 100 euro voor het afrekenen had teruggegeven, was je mij helemaal niets schuldig.
En dit geloof je werkelijk?
Als ik 25 vermogensperioden van 1 Watt energie van het net afneem en vervolgens 25 vermogensperioden van 1 Watt energie teruglever, moeten de telwerken stilstaan, en mag de energieleverancier niets in rekening brengen
Ja zo werkt het nu met terug leveren ja, met een oud contract. Maar als je een nieuw contract krijgt, (anno 2025) ga je gewoon voor iedere Watt die je terug levert betalen.
Wanneer je periodenregeling mk3 Copy&Paste hoef je niets zelfs te schrijven en kun je direct de boel goed testen. Een zero-cross detector en triac-regeling is zo gemaakt.
Ja, dat weet ik. Maar ik werk niet met Arduino's, dus schrijf ik zelf iets.
P.S. Het blauwe wolkje is de automatische quote-ranking, ofwel hoe vaker je geciteert wordt des te belangrijker zou deze persoon zijn. Ik heb niets met dit soort luchtfietserij.
Ja nou, wij voelen ons erg belangrijk, not.
Bovendien wil ik graag even goed nadenken alvorens op iets te reageren.
En je kunt niet nadenken als je dat wolkje gebruikt? Maar wel iedereen allemaal apart citeren, daar wordt het lekker duidelijk van.
P.S. Het blauwe wolkje is de automatische quote-ranking, ofwel hoe vaker je geciteert wordt des te belangrijker zou deze persoon zijn. Ik heb niets met dit soort luchtfietserij. Bovendien wil ik graag even goed nadenken alvorens op iets te reageren.
De enige reden van die quotes is leesbaarheid verbeteren, er zit niets van ranking achter, maar dat had je ook kunnen zien omdat er nergens iets van "ranking" te zien is 
joopv
Golden Member
Op donderdag 6 maart 2025 12:18:32 schreef Lambiek:
[...]
Ja zo werkt het nu met terug leveren ja, met een oud contract. Maar als je een nieuw contract krijgt, (anno 2025) ga je gewoon voor iedere Watt die je terug levert betalen.[....
Bron?
Gaan ze dan de kWh meters vervangen? Andere firmware er in? Andere config parameters?
[Bericht gewijzigd door joopv op (13%)]
Onze energie leverancier en die van vele anderen.
Of moet ik hier mijn energie contract plaatsen.
=> ” Boiler-warmwater-accu, perioden-regeling, en kWh-meter-meting
Gepost woensdag 12 februari 2025 09:56:45
… Ik denk dat de dynamische periodenregeling in de bijlage geschikt is om de verwarming van een elektrische boiler/kachel aan te kunnen sturen met nul op de meter, dus zonder dat de kWh-meter dit registreert. Helaas beschik ik niet over de juiste meetinstrumenten en kWh-meters om dit te controleren. … ”
Zijn er forumleden met een arduino en zero-cross-triac-module die de dynamische periodenregeling kunnen testen ter bevestiging van mijn waarnemingen? Dat is namelijk waar deze topic over gaat.
Schemaatje getekend, hier wil ik een PCB voor gaan maken:
Ideeen zijn gebaseerd op de informatie uit dit topic, met een paar aanpassingen:
- zero cross detectie is aangepast naar een versie die weinig stroom vraagt en de optocoupler ontlast doordat deze maar voor korte periodes wordt geactiveerd.
- ik maak gebruik van 2 microcontrollers. 1 microcontroller verzorgt de aansturing van de triac en meet de temperatuur van het boiler vat. De 2de microcontroller verzorgt de communicatie met ESPhome/HomeAssistant. Ze communiceren met elkaar via UART.
Alles is 3V3 compatible met een 9V voeding aangezien deze een overlap heeft met de windows van beide microcontrollers.
Weerstandswaardes zijn, waar nodig, aangepast voor 3V3.
Zien jullie nog vreemde zaken?
MGP
LDmicro user.
@Toverstaf, start zelf eens een topic met uw laatste info en verwijs naar hier.
Dit topic heeft over perioden-regeling en je doet aan faseaansnijding en de TS houdt het liever bij perioden regeling.
NB. Om u te overtuigen, er staat een foutje in uw tekeningen 
@MGP,
Voor een perioderegeling heb je ook nuldoorgangen nodig 
En echte fouten, ik zou R4 wat kleiner maken ... maar verder?
Even aangenomen dat die nano een ESP32 variant is kun je zo toch beide prima voeden met 5V ? Scheelt weer verdampen van het gros van je voedingsspanning.
[Bericht gewijzigd door Sine op (38%)]
Precies. Ik ben er nog niet over uit en wil beide oplossingen proberen met deze print.
Kan een nieuw topic starten, maar als we het kort kunnen houden lijkt het mij net zo efficiënt.
MGP
LDmicro user.
Op zondag 9 maart 2025 13:41:03 schreef Sine:
@MGP,
Voor een perioderegeling heb je ook nuldoorgangen nodig
Over nuldoorgangen heb ik niets geschreven, je verwart nuldoorgangen met faseaansnijding 
Op zondag 9 maart 2025 13:43:06 schreef Toverstaf:
Precies.
....
Zoals je wilt 
Het foutje zit hem in de weerstanden R1, R2, R4 de waarden zijn niet juist overgetekend.
https://dextrel.net/dextrel-start-page/design-ideas-2/mains-zero-cross…
Weerstanden en hoge spanning geeft op de langere duur nog wel eens problemen.
Ik zou i.p.v. R1 twee weerstandjes in serie plaatsen zodat de spanning per weerstand de helft wordt.
Voor R2 natuurlijk idem dito.
Dank voor de tips.
De waardes voor R1 en R2 zijn aangepast omdat hij alleen op 230VAC hoeft te werken.
R4 is inderdaad fout, bedankt voor het spotten!
Even aan het stoeien geweest, lang geleden dat ik een PCB'tje heb getekend.
Schema nog een klein beetje verder uitgebreid met een LCD en drukknop.
Hebben jullie nog op of aanmerkingen?
Ik heb geprobeerd om rekening te houden met:
- 10mm brede printsporen waar hoge stromen lopen (tot 10A), rekening houdend met voldoende kruipafstanden
- Separatie van hoogspanning (links) en laagspanning rechts
- Connectoren zoveel mogelijk aan de zijkant. Netspanningskabel wordt direct gesoldeerd op de print.
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 11 maart 2025 20:16:34 schreef Toverstaf:
Hebben jullie nog op of aanmerkingen?
R1, R2, R9, R11 zijn samen het dubbele van de originele versie, waarom?
Ik heb een schema gezien waar die 4 weerstanden 110kΩ waren.
nb. over de print kan ik weinig zeggen, geen ervaring met printen tekenen.
Het originele schema was ontworpen voor een universele spanning van 110-230VAC. Door de weerstandswaardes te verdubbelen werkt deze alleen op 230VAC (voor mij geen probleem) maar wordt de dissipatie gehalveerd.
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 11 maart 2025 20:51:47 schreef Toverstaf:
Het originele schema was ontworpen voor een universele spanning van 110-230VAC. Door de weerstandswaardes te verdubbelen werkt deze alleen op 230VAC (voor mij geen probleem) maar wordt de dissipatie gehalveerd.
Dat is een foute redenering.
Het gaat erom van de opto-led zo vroeg en laat mogelijk te laten oplichten zodat de detectie (led gedoofd) zo dicht mogelijk rond het nulpunt ligt.
Je hebt er dus alle belang bij van de weerstanden zo laag mogelijk te kiezen.
Edit:
Een rekensommetje,
- bij 4x 210k staat er max 8V over R4 bij Vpiek (320V)
- bij 4x 110K staat er max 15V over R2 bij Vpiek
[Bericht gewijzigd door MGP op (11%)]
Nee hoor, alle opmerkingen zijn welkom !
We gaan het testen; mocht het niet werken zijn deze weerstanden natuurlijk makkelijk aan te passen.
Kwa PCB layout nog kritische zaken wellicht?