Op maandag 3 maart 2025 21:40:51 schreef JoWi:
@rudig: In het schema zie ik een SSR-40VA staan en de info die ik op het internet vind geeft aan dat je die met een variabele weerstand moet aansturen.
Dat gaat met een spanningsbron niet werken.
Je kunt het sollid state relais gewoon aansturen met 0 tot 5VDC.
Anoniem
Op woensdag 12 februari 2025 09:56:45 schreef Harm J Seef:
Een probleem bij het regelen van de consumptie van zelf opgewekte energie, is dat de kWh-meter-telwerken dit eigen verbruik niet mag gaan tellen. Dus met een ‘nul op de meter’ willen we de af te schaffen salderingsregeling zoveel mogelijk verplaatsen naar de kWh-meter. Bij een kleine last werkt fase-aansnijding wel, maar voor een elektrische boiler van ca 4 KW is dit niet echt lekker.
Aldus beste knijpstuivers en meedenkers, testen en meedenken is welkom.
Ben zelf nog van de analoge stempel en vraag mij af waar jullie mee bezig zijn.
Mijn zonnepanelen zitten via de meterkast gekoppeld aan alle groepen.
Als de zon schijnt gaat mijn elektrische boiler aan, gelijk met de zonneboiler.
De energie die de elektrische boiler gebruikt "ziet" die slimme meter niet.
Wat overblijft gaat teruggeleverd worden met een Dynamisch contract.
Met andere woorden, zijn we een probleem aan het oplossen die er niet is?
Op maandag 3 maart 2025 21:55:21 schreef la pipe:
[...]
De Zon schijnt en levert 1000W, de boiler vraagt 2000 Watt.
Dat is het probleem.
En niet iedereen wil een dynamisch contrakt, plus dat handelen met eigen opgewekte energie misschien wel aan banden gelegd gaat worden. Er gaan al geruchten.
MGP
LDmicro user.
Op maandag 3 maart 2025 21:55:21 schreef la pipe:
[...]Ben zelf nog van de analoge stempel en vraag mij af waar jullie mee bezig zijn.
Mijn zonnepanelen zitten via de meterkast gekoppeld aan alle groepen.
Dat is wel de eenvoudigste en voor veel mensen de beste oplossing.
Een 2000W boiler inschakelen als de panelen meer dan 2000W opwekken.
Met deze methode zal alles wat tussen de 0 en 2000W opgewekt wordt als injectievermogen geregistreerd worden + het overtollige, want de boiler zal niet inschakelen als de panelen niet genoeg opwekken.
In dit en vele andere topic's wil men het vermogen tussen de 0 en 2000W ook in de boiler stoppen maar daarvoor heb je een regeling nodig om zeker te zijn dat je op dat moment niets van het net afneemt want dat kost geld.
Op maandag 3 maart 2025 22:10:37 schreef Lambiek:
.... plus dat handelen met eigen opgewekte energie misschien wel aan banden gelegd gaat worden. Er gaan al geruchten.
Wat bedoel je hiermee?
Op dinsdag 4 maart 2025 00:03:10 schreef MGP:
Wat bedoel je hiermee?
Als je bijvoorbeeld een dynamisch contract hebt (en een thuis batterij) dan kun je handelen met de energie. Is de stroom goedkoop dan worden je accu's opgeladen, is de stroom duur dan verkoop je het weer. Dus verdien je er op en daar willen ze van af. En of dat in de vorm van een ander contract gaat worden of iets anders, dat is nog maar de vraag.
Als je de energie opslaat in bijvoorbeeld water, dan kun je dat doen als de prijs laag is, alleen kunnen wij dat niet verkopen. Dat is puur voor eigengebruik, in ons geval dus gewoon de teveel opgewekte energie opgebruiken en dat kun je prima in water opslaan. Dat handelen geld dus alleen als je een thuis batterij hebt.
Ik weet niet hoe dat in België is, maar daar zal ook wel zoiets bestaan.
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 4 maart 2025 09:14:51 schreef Lambiek:
[...]
Als je bijvoorbeeld een dynamisch contract hebt (en een thuis batterij) dan kun je handelen met de energie. Is de stroom goedkoop dan worden je accu's opgeladen, is de stroom duur dan verkoop je het weer. Dus verdien je er op en daar willen ze van af. En of dat in de vorm van een ander contract gaat worden of iets anders, dat is nog maar de vraag......
Ik weet niet hoe dat in België is, maar daar zal ook wel zoiets bestaan.
Aha, dat is idd wat mijn buren vandaag gingen laten installeren, ze werden rijkdom beloofd en ze gaan hen ook 3fasen aansmeren wat ze totaal niet nodig hebben.
Hij was zodanig overtuigd dat ik er niet veel over gezegd heb.
Die voorstellingen die ze organiseren hakken er hard in.
=> ” Boiler-warmwater-accu, perioden-regeling, en kWh-meter-meting
Gepost woensdag 12 februari 2025 09:56:45
Al diverse malen op dit forum besproken, zijn de hindernissen die er zijn bij het gebruik van een elektrische boiler als warmwater-accu-opslag. Zeker wanneer straks het salderen afgeschaft wordt, is eigen energieverbruik van zonnestroom -en opslag van de energie- wel zo voordelig (en net-ontlastend). …
… Ik denk dat de dynamische periodenregeling in de bijlage geschikt is om de verwarming van een elektrische boiler/kachel aan te kunnen sturen met nul op de meter, dus zonder dat de kWh-meter dit registreert. Helaas beschik ik niet over de juiste meetinstrumenten en kWh-meters om dit te controleren. … ”
=> bijlage; ” … Met de op deze manier getestte ‘nul op de meter’ geeft de kWh-meter inderdaad nauwelijks nog led-impulsen af. En af en toe brandt de impulsled continu, als nul-op-de-meter-indicatie. ...”
Zijn er forumleden met een arduino en zero-cross-triac-module die de dynamische periodenregeling kunnen testen ter bevestiging van mijn waarnemingen? Dat is namelijk waar deze topic over gaat.
Op dinsdag 4 maart 2025 09:33:36 schreef MGP:
Aha, dat is idd wat mijn buren vandaag gingen laten installeren, ze werden rijkdom beloofd en ze gaan hen ook 3fasen aansmeren wat ze totaal niet nodig hebben.
Ja en je weet niet wat het gaat worden in de toekomst. Jaren geleden lieten veel mensen zonnepanelen installeren, want dat was groen en je kon er aan verdienen met het terug leveren en zie wat er nu gebeurd....
Wij gaan misschien zo'n plug een Play thuis batterij nemen, maar ga er zeker niet mee handelen, is puur voor eigen gebruik.
Hij was zodanig overtuigd dat ik er niet veel over gezegd heb.
Die voorstellingen die ze organiseren hakken er hard in.
Ja, ze maken de mensen helemaal gek met al die reclame over warmtepompen, thuis baterijen, enz. en zeker niet warmer stoken dan 19 graden in de winter.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op maandag 3 maart 2025 19:51:42 schreef MGP:
Ik heb het zo gedaan.
Komt er 5V pwm uit die nano? ik werk daar nooit mee en weet het dus niet.
Perfect deze variant werkt. Kom net niet tot de 5volt maar dat is geen groot probleem.
Mooi in de P1 meter waardes te zien dat de waterkoker van 2000watt (nadat de 500watt lamp succesvol testte) niet de volle 2000watt pakte en prima te dimmen was.
Vandaag ook het net filter binnen gekregen. Nu aan de slag met de opamp en esp32 test.
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 4 maart 2025 19:47:09 schreef rudig76:
[...]Perfect deze variant werkt. Kom net niet tot de 5volt maar dat is geen groot probleem.
Bij mij ook niet en dat komt door die 100 ohm weerstand, ik wist toen niet hoeveel de inputstroom was, er was geen datasheet voorhanden en wilde mijn controller beschermen.
In uw link staat er max 12mA input op 5V, je kunt de weerstand verlagen tot 10 ohm.
Na de geslaagde test ben ik ermee gestopt en aan iets anders begonnen, de fun was eraf 
Ben ook even een schemaatje aan het tekenen, beetje gebaseerd op het schema van Lambiek.
Heb inmiddels 2 dikke Triacs (TG36C60) die ik hiervoor wil inzetten.
Dit is de datasheet:
Ik moet hiervoor de voorschakelweerstand naar de gate berekenen, maar begrijp het verschil tussen IGM (3A) en IGT (50mA) niet. Welke van deze 2 waarden dien ik te gebruiken om de triac in geleiding te brengen?
Er zijn twee dingen die ik me afvraag als mensen het over een “warm water accu” hebben:
1 Wat doe je als de boiler op temperatuur is en de zon gaat toch nog even door met schijnen?
2 Wat doe je elke dag met een boiler vol warm water?
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op dinsdag 4 maart 2025 22:20:53 schreef Kilian:
Er zijn twee dingen die ik me afvraag als mensen het over een “warm water accu” hebben:1 Wat doe je als de boiler op temperatuur is en de zon gaat toch nog even door met schijnen?
2 Wat doe je elke dag met een boiler vol warm water?
1. Gewoon terugleveren en blij zijn met de optimalisatie die al behaald is
2. Gebruiken in de keuken en douche
Het is een optimalisatie van het systeem wat mij betreft. Mijn doel is zoveel mogelijk energie zelf gebruiken. Zeker als terugleveren straks zonder salderen minder interessant is.
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 4 maart 2025 22:19:17 schreef Toverstaf:
Ben ook even een schemaatje aan het tekenen, beetje gebaseerd op het schema van Lambiek.Heb inmiddels 2 dikke Triacs (TG36C60) die ik hiervoor wil inzetten.
Dit is de datasheet:[bijlage]
Ik moet hiervoor de voorschakelweerstand naar de gate berekenen, maar begrijp het verschil tussen IGM (3A) en IGT (50mA) niet. Welke van deze 2 waarden dien ik te gebruiken om de triac in geleiding te brengen?
IGT wil zeggen dat de triac met 50mA gatestroom altijd onsteekt en je mag max 3A (IGM) door de gate sturen, dus >=50mA en <3A gebruiken in de berekeningen.
Het schema van Lambiek gebruikt een moc3021 met een 330 ohm weerstand en dan zit je altijd goed omdat de max stroom door de gate ~1A is ...230V x 1.4 = 322Vpiek dit delen door 330 = 0.97A (1A), dat is ook binnen de perken van de MOC3021.
NB. bij een triac of thyristor is het de bedoeling van altijd een redelijk grote gatestroom te gebruiken zodat hij goed ontsteekt en minder opwarmt.
Edit:
Op dinsdag 4 maart 2025 10:26:00 schreef Harm J Seef:
Zijn er forumleden met een arduino en zero-cross-triac-module die de dynamische periodenregeling kunnen testen ter bevestiging van mijn waarnemingen? Dat is namelijk waar deze topic over gaat.
Misschien moet er eens iemand een nieuw topic openen waar al die vragen samenkomen zodat er geen topic's moeten gekaapt worden.
Op woensdag 5 maart 2025 08:05:59 schreef MGP:
[...]
IGT wil zeggen dat de triac met 50mA gatestroom altijd onsteekt en je mag max 3A (IGM) door de gate sturen, dus >=50mA en <3A gebruiken in de berekeningen.
Dank !
Op woensdag 5 maart 2025 08:05:59 schreef MGP:
Misschien moet er eens iemand een nieuw topic openen waar al die vragen samenkomen zodat er geen topic's moeten gekaapt worden.
Op woensdag 12 februari 2025 09:56:45 schreef Harm J Seef:
Aldus beste knijpstuivers en meedenkers, testen en meedenken is welkom.
Ik vind het niet echt een topic kaap, we zijn allemaal met het zelfde bezig. Tenminste de gene die er op reageren.
En daar hebben we allemaal een ander idee over of een andere methode voor, de één doet het zus en de ander zo.
Op dinsdag 4 maart 2025 19:47:09 schreef rudig76:
Nu aan de slag met de opamp en esp32 test.
Als je nu de opamp met bijvoorbeeld 6 of 7.5VDC gaat voeden, dan kun je met de potmeter de uitgangsspanning op 5VDC afregelen. In het schema staat een voeding van 9VDC getekend, dat wordt dan een 78075 of een 78S075. Wel een meerslagen potmeter gebruiken, het liefst 10 of 25 slagen.
=> ” … Ik vind het niet echt een topic kaap, we zijn allemaal met het zelfde bezig. ...”
Ja, het is een topic-kaap.
Onderdeel van zuinig met energie omgaan (en netbalans en kostenbesparing) is het aansturen en regelen en opslaan van de dure zelf opgewekte energie naar de elektrische boiler. Ofwel het realiseren van nul-op-de-meter.
Een real-time energiemonitor voor in de meterkast heb ik nu een jaar als prototype draaiende. Met de dynamische periodenregeling kan ik met een arduino en triac-module handmatig nul-op-de-meter regelen.
Goed gebruik in onderzoek en ontwikkeling is dubbeltesten. Je publiceert je bevindingen (de dynamische periodenregeling) en vraagt anderen om dit te controleren en te testen. Daar gaat deze topic over.
Om een elektrische boiler elektrisch te kunnen regelen heb je een aardig zware triac-module nodig (waar ik momenteel aan werk). Maar dat is een heel andere topic dan het testen van de dynamische periodenregeling.
Op woensdag 5 maart 2025 09:16:45 schreef Harm J Seef:
Ja, het is een topic-kaap.
Nou dan is dat zo, sorry daar voor.
Onderdeel van zuinig met energie omgaan (en netbalans en kostenbesparing) is het aansturen en regelen en opslaan van de dure zelf opgewekte energie naar de elektrische boiler. Ofwel het realiseren van nul-op-de-meter.
Zijn we daar niet allemaal mee bezig dan?
Een real-time energiemonitor voor in de meterkast heb ik nu een jaar als prototype draaiende. Met de dynamische periodenregeling kan ik met een arduino en triac-module handmatig nul-op-de-meter regelen.
En dat begrijp ik dan weer niet, eerst vraag je of het mogelijk is via een periode regeling en nu zeg je dat je het al een jaar draaiende hebt. 
Goed gebruik in onderzoek en ontwikkeling is dubbeltesten. Je publiceert je bevindingen (de dynamische periodenregeling) en vraagt anderen om dit te controleren en te testen. Daar gaat deze topic over.
Waarom zou je dubbel testen als het al draait? En waarom zouden anderen (die al met een ander systeem bezig zijn) ineens over stappen naar een periode regeling. Die hebben hun systeem dan voor niets ontwikkeld en getest.
Om een elektrische boiler elektrisch te kunnen regelen heb je een aardig zware triac-module nodig (waar ik momenteel aan werk). Maar dat is een heel andere topic dan het testen van de dynamische periodenregeling.
Daar kun je een topic over maken ja, maar past ook prima hier. En wat valt er te werken aan een triac module, die zijn zo te koop. En als je die zelf wil maken kun je daar bijvoorbeeld een MOC3043 (met nul detectie) voor gebruiken, in combinatie met bijvoorbeeld een BTA25.
EDIT:
En nog even een tip, als je de tekst selecteert en daarna op het blauwe wolkje klikt, (boven in het veld) dan krijg je tekst (waar je op wil reageren) in een blauw achtergrondje. Is wel zo duidelijk.
MGP
LDmicro user.
Op woensdag 5 maart 2025 09:16:45 schreef Harm J Seef:
=> ” … Ik vind het niet echt een topic kaap, we zijn allemaal met het zelfde bezig. ...”Ja, het is een topic-kaap.
....
Maar dat is een heel andere topic dan het testen van de dynamische periodenregeling.
Je kunt het ook een voordeel noemen als anderen dit topic dagelijks naar boven kikken want anders was het al van de radar verdwenen.
Wat mezelf betreft, ik heb al verschillende keren proberen te begrijpen hoe je met periodenregelingen de teller kunt laten stilstaan bij bv. 1000W opwekking in een 4000W weerstand.
Volgens mij zal op het moment van de pulstrein de teller 3000W verbruik optellen en bij onderbreking van de pulstrein zal de teller 1000W injectie bijtellen in welke tijdspanne ook.
Ik gebruik geen Arduino en als je zich moet inleven in andermans programma ben je al een week verder, waar ik binnen een paar uren zelf een programma heb geschreven en getest, maar je moet er wel in geloven en dat zit er nu niet in.
Ik heb ook nog geen digitale teller, dan had ik die beweringen misschien al eens getest want je bent niet de eerste die daarmee voor de dag komt.
Op woensdag 5 maart 2025 10:25:45 schreef MGP:
Je kunt het ook een voordeel noemen als anderen dit topic dagelijks naar boven kikken want anders was het al van de radar verdwenen.
Precies dat, dan was er al lang niet meer op gereageerd.
En misschien kan de topic titel iets aangepast worden, zodat er hier meer ideeën geplaatst kunnen worden. Want er zijn vast meer mensen die met dit probleem worstelen, want als je panelen hebt ga je gewoon betalen voor de terug geleverde energie.
Topic titel is eigenlijk wel goed zo. 
joopv
Golden Member
Op woensdag 5 maart 2025 07:49:01 schreef rudig76:
[...]1. Gewoon terugleveren en blij zijn met de optimalisatie die al behaald is
2. Gebruiken in de keuken en douche
Het is een optimalisatie van het systeem wat mij betreft. Mijn doel is zoveel mogelijk energie zelf gebruiken. Zeker als terugleveren straks zonder salderen minder interessant is.
Er bestaan ook vaatwassers en wasmachines met een warmwateringang.
Maar op een gegeven moment kan je ook besluiten dat het handiger is om de overtollige energie in een batterij te dumpen.
De laatste zonnige dagen is het goed raak hier... 25kWh per dag waarvan misschien maar 5kWh zelf verbruikt is...
Op woensdag 5 maart 2025 11:05:45 schreef joopv:
Maar op een gegeven moment kan je ook besluiten dat het handiger is om de overtollige energie in een batterij te dumpen.De laatste zonnige dagen is het goed raak hier... 25kWh per dag waarvan misschien maar 5kWh zelf verbruikt is...
Je zegt het eigenlijk zelf al, je wekt 25kWh op en je verbruikt zelf 5kWh. Dus als je accu vol is krijg je hem de volgende dag niet leeg, dus lever je alsnog terug. Maar het helpt wel en zo helpt een water accu om de teruglevering te verminderen. En dat is precies het doel.
EDIT:
@ Harm J Seef,
Ik heb het document nog eens doorgenomen en dan zie ik dit.
Ik heb een sinus over je meting gelegd, ik weet niet of ik het goed interpreteer. Maar zoals ik het zie is, dat je 5mS lang stuurt en 5mS lang niets stuurt over een periode van 10mS. Dan kom je uit op +/- 50% regelen. Maar dat betekend dat in de periode dat je niets stuurt, (dus geen belasting) je de rest van de periode gewoon terug levert. Hoe kun je dan ooit nul op de teller krijgen?
Wat ik zie op het plaatje is dat je 12 pulsen stuurt van +/- 0,8333333333333333mS X 12 = 10mS een halve periode.
Ik heb contact gehad met onze energie leverancier en die zeggen dat iedere Watt wordt geregistreerd over de hele periode. Dus dat zou betekenen dat ook de periode dat je niet stuurt gewoon die 50% terug levert.
MAAAAR, ik wil daar wel eens een testje op los laten. klein stukje software schrijven en ik weet het. Ik hoef geen nul op de teller te zien voor de test, als ik bijvoorbeeld 1.5kW opwek en stuur een 1kW belasting aan, dan zou ik nog 500W terug leveren.