wtt
Golden Member
Bij de APK bleek de lambdawaarde van de ouwe trouwe V70 te hoog. 1,15 (max waarde = 1,03) Keurmeester zei dat 'ie het niet 'ff' op kon lossen.
Nu is het niet echt rendabel om die ouwe bak helemaal te gaan onderzoeken, dus daarin ga ik wel mee met die kerel van de garage.
Maar als techneut ben ik toch ook wel nieuwsgierig. Voordat ik echter (te)veel tijd en moeite ga stoppen in een kansloze aktie vraag ik hier of kenners misschien nog goede tips hebben.
Ik hoor links en rechts over valse lucht. In de tijd van de carburateur was dat wel duidelijk, maar met een ECU zou ik verwachten dat dit wordt weggeregeld. Ik heb geen OBD uitlezer, maar zou (met een tussenstekker) de lambdasonde kunnen meten. Als ik zo'n 500 mV aflees en ergens een vacuumslang lostrek, zou ik verwachten iets te zien. Of is dit een onzalig plan?
En... waarom is dit eigenlijk afkeur? Het is eigenlijk een schoner mengsel, toch? (CO-waarde was 0%) Of is er kans op meer NOx bij een te arm mengsel? (te hete verbranding) Voor de motor is het natuurlijk niet goed, zo'n arm mengsel, dus ik het wellicht een puntje veiligheid?
Het gaat om een V70 uit 2000 op LPG. Lambdawaarde was bij beide brandstoffen te hoog.
Sonde vuil of defect. Of toch een lekje in de uitlaat.
[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (44%)]
wtt
Golden Member
Ik zou verwachten dat het lek in de uitlaat wel bij de keuring gespot zou worden. Slecht werkende sonde denk ik idd ook aan. Is dit eenvoudig te testen? (Anders dan: nieuwe plaatsen en kijken wat 't doet)
Gisteren toen we elkaar spraken niet aan gedacht, ik heb ergens een set VIDA liggen, de interface en ook de software, maar niet werkend op een pc.
Morgen kijk ik even, dan kan je dat eventueel wel lenen.
VIDA is het volvo software pakket.
wtt
Golden Member
Hoi Rene, dat klinkt wel goed! 
Ik ben idd wel benieuwd naar de meldingen bij uitlezen.
Maar nu eerst eens pitten, alvast bedankt iedereen.
Jacques1956
Jacques van Montfort
Het gebeurt wel vaker dat het flexibele stuk in het spruitstuk, tussen motor en katalysator, is gescheurd. De lambda-sonde ziet dan een zuurstofoverschot en de ECU gaat overcompenseren. De auto rijdt dan te rijk. Ook kan de lambda-sonde gewoon stuk zijn. Je koopt ze aftermarket al voor ca 70 euro van bijvoorbeeld NGK. Daar hoef je niet een auto voor weg te doen.
Bijgaand een plaatje van zo'n flexibel deel. Ik het er een nieuwe tussen gelast.
[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op (12%)]
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik zou eerst de lambdasonde zelf checken of de ecu wel regelt.
Maar vreemd bij het Apk station, deze hoort dan wel de ecu uit te lezen op storingen dat zijn volgens mijn buurman(APK station) de laatste eisen. Als je warm 500mv meet dan kun je er bijna vanuitgaan dat de sonde stuk is.
500mV is de hulpspanning die uit de ecu komt.
Overigens zou het lek na de lambdasonde moeten zitten anders meet je een te lage lambdasonde waarde als de ecu te rijk regelt.
Overigens de helpdesk krijg ik al auto's met lambda problemen van draadbreuk tot sondes die stuk uit de doos komen.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (12%)]
wtt
Golden Member
Ik zat me ook al af te vragen hoe ze dat aanpakken in de garage.
Op de faktuur staat:
CO/4-Gas meting - OBD test
* CO : 0% (prima, maar wel arm mengsel)
* Lambdawaarde 1,15 (te hoog, maximaal 1,03)
>> De toelichting tussen haakjes is van de garage. Het zijn (v)aardige en behulpzame gasten. Ik ga er niet vanuit dat zei een kleinigheidje (of een lekke uitlaat) over het hoofd zien.
Bij zo'n meting verwacht ik een apparaat in de garage met een sonde die in de uitlaat gaat om te meten. Ik kan me voorstellen dat men dan ook OBD uitleest om iets meer te weten.
Er wordt dus gesproken over een te arm mengsel.
Met een beetje mazzel heb ik binnenkort meer info dankzij het aanbod van @revado om zijn VIDA set te lenen.
Ik zou eerst de lambdasonde zelf checken of de ecu wel regelt.
Hoe pak ik dit het beste aan? Het (fysiek) meten op de lambdasonde moet nog gebeuren. (Die 500mV was een voorbeeldwaarde die ik riep omdat die redelijk in het midden ligt.) Van die hulpspanning wist ik niet, hier blijkt mijn gebrek aan specifieke kennis 
wordt vervolgd..
Paul Welther
Je eenvoudig de spanning op de zwartedraad van de lambdasonde meten.
Deze moet met warme motor fluctueren tussen de 0,1 en 1v. Als dan inderdaad een vacuüm leiding losmaakt moet je dat zie in je meting.
Andre_avr
Golden Member
Lambdasonde vervangen gaat niet altijd makkelijk (daihatsu coure zat ie muurvast moest losgestookt worden).
Wat bevriende garagist doet is best wel veel toeren (130 in 3 ) halfuurtje rijden. 2 keer redde dat mijn slechte co2 uitlezing.
Bij andere auto hielp juist weer shell 98 tanken($$$) voor apk om het uitlaatgas lampje van dashboard uit te krijgen.
En tenslotte de suzuki alto van 2002 van mijn dochter gaat juist oranje lampje aan als je er 120km/u mee rijd
Autos totaal niet echt mijn expertise maar wie weet heb je er wat aan.
nonius
set SCE to AUX.
Mijn vorige auto is ca. 10 jaar lang door de 4-gaskeuring gekomen door hem vantevoren eventjes goed warm te rijden; als WTB-er deed het me pijn om een motor zo te mishandelen, maar ja... Het had ermee te maken dat er een onverwarmde lambda-sonde op zat, die hadden daar schijnbaar vaker een probleem mee. Als de lambda-sonde niet goed op temperatuur is werkt hij niet goed. Ik verwacht eigenlijk dat op een Volvo V70 een verwarmde lambda-sonde zit, dus het 'warm rijden' zou, me dunkt, veel minder effect mogen hebben?
Maar ik heb verder weinig verstand van (noch belangstelling voor) auto's en autotechniek. 'Problemcar.nl' lijkt me het uitgesproken forum voor dergelijke vragen en problemen, daar ben ik in het verleden ook erg goed geholpen. Net als Circuits Online, maar dan met behulpzame mensen met heel veel kennis van motorvoertuigen 
(Overigens, in mijn geval was het probleem altijd bij stationair toerental, voor wat het waard is.)
als die 10jaar oud is, zal die lambda wel op zijn einde zijn. gewoon vervangen dan, mogelijks direct opgelost.
met volvo motoren wel oppassen, die aanvaarden niet altijd een generieke lambda maar moeten heel specifiek de voorgeschreven soort hebben.
Dat de garage met de apk deze niet heeft uitgelezen omdat het voor deze auto niet verplicht is dit geldt voor auto's vanaf 2006 > die moeten doormiddel van een eobd tester beoordeeld worden is alles in orde dan hoeft er niks te gebeuren en is de auto emissie technisch goed.
Zit er wel een storing in dan moet de viergastester erbij gehaald worden om te kijken of de auto alsnog voldoet qua uitstoot is dit goed dan goedkeur.
Niet goed dan moet het hersteld worden.
De volvo van @ wtt is van 2000 deze is net zelfs nog voor de eobd veplichting dit kwam pas een jaar later omstreeks 2001.
ik ga dan ook vanuit dat de garage volgens de regels alleen de viergastester heeft gebruikt.
wtt
Golden Member
korte update:
dacht vanmiddag 'even' te gaan meten. Om er beter bij te kunnen wilde ik een steun onder de draagarm zetten. Voorwiel eraf voor meer ruimte. Niet dus. Bandenboer bleek wielbouten onmogelijk vast te hebben aangehaald. Bij een vriend met meer en beter gereedschap de boel los kunnen krijgen. Wel ff een biertje drinken, niet gemeten. Morgen nieuwe poging.
Ik zag 2 een beetje zelfde soort kabels vanaf gelijke connectoren de kabelboom verlaten. Eentje naar lambdasonde op spruitstuk, eentje verdween uit beeld ri achterkant auto. Misschien heeft deze Volvo er al 2..?
Dat kan eentje voor de kat shft en een na de kat lfft.
De voorste die is voor korte termijnbank deze pendeld continu de tweede die bewaakt je kat deze zit +/- rond 0.8 volt.
De voorste is de oorzaak in geval van valse lucht.
[Bericht gewijzigd door daandc op (21%)]
Zou best kunnen, een voor en een na de kat.
Heb jij een vijfcylinder?
edit: precies gelijk met @daandc 
[Bericht gewijzigd door revado op (22%)]
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op vrijdag 7 maart 2025 22:34:29 schreef wtt:
korte update:
dacht vanmiddag 'even' te gaan meten. Om er beter bij te kunnen wilde ik een steun onder de draagarm zetten. Voorwiel eraf voor meer ruimte. Niet dus. Bandenboer bleek wielbouten onmogelijk vast te hebben aangehaald. Bij een vriend met meer en beter gereedschap de boel los kunnen krijgen.
Daarom laat ik dat niet doen bij kwikfit (ratel ratel en zoveel mogelijk), maar bij aan lokale bandenboer, bedrijfje van 2 man. Die trekken het mooi aan met een momentsleutel.
Momentsleutel wordt ook nog wel eens verkeerd gebruikt icm met slagsleutel.
Eerst met de slagsleutel lekker vast en dan met de momentsleutel controleren of het vereiste koppel gehaald is. Momentsleutel zegt 'klik' maar je weet dan nog niet of je de vereiste 120Nm hebt of veel te hoge 250Nm.
Voorgeschreven koppel is geen minimum koppel, meer is beter gaat hier niet op....
ik trek mijn wielbouten toch ook goed vast hoor.
vroeger 1maal gehad dat een wiel vooraan losgekomen was (vermoedelijk door verf in de boutgaten).
gewoon zo een kruissleutel, daar kan je niet oneindig kracht op zetten maar zit je wel boven de 'minimum'
Wat is er op tegen om gewoon een momentsleutel te gebruiken.
Dat doe ik al zo lang ik aan auto's sleutel.
Bij heel veel bouten is de kracht die nodig is veel lager dan "men" denkt.
Een wielbout met 120 Nm, dat is 12 kiko , aantrekken is niet zo heel hoog, daar weet TS alles van intussen.
Je wil de schroefdraad of bouten ook niet kapot trekken / beschadigen.
Wat wel extreem vast moet zijn cylinderkopbouten voor een motor, en dan met name die rekbouten.
Eerst bv 120 of 140 Nm, en dan nog eens 2 x 90 graden natrekken...
Dan denk je de eerste keer dat je de kop er af draait.
En als die bouten er uit komen zijn ze inderdaad een halve centimeter langer dan de nieuwe.
pe
Meten=Weten. Weet wat je meet.
Een lambda sonde voor de catylisator en een erna (controle van de catylisator).
Ecu uitlezen bij de apk is vanaf 2006, voor 2006 is altijd viergas meting.
Voorste lamda hoort te schommelen tussen 100mV en 900 mV.
De achterste hoort constant waarde rond de 450mV .
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Voor stalen velgen houd ik altijd 100Nm aan. Ik heb een wat goedkopere momentsleutel met een passende dop aan boord als standaard wielgereedschap.
Op zaterdag 8 maart 2025 08:09:08 schreef pe:
Een lambda sonde voor de catylisator en een erna (controle van de catylisator).
Ecu uitlezen bij de apk is vanaf 2006, voor 2006 is altijd viergas meting.
Voorste lamda hoort te schommelen tussen 100mV en 900 mV.
De achterste hoort constant waarde rond de 450mV .
Mis achter de kat hoort een hoge waarde te zijn rond 0.8V de uitlaatgassen achter de kat zijn namelijk zuurstofarm bij een goede omzetting in de kat.
Als de lambda achter de kat 0.45V zou zijn dan krijg je een foutmelding op de kat. ( kat effinciency to low)
wtt
Golden Member
Wederom dank iedereen voor de vele reakties, nuttige info 
En nu weet ik weer waarom ik niet zo vaak aan auto's sleutel.. Zelfs al krijg je het onderdeel in beeld, probeer er dan maar eens bij te komen 
(ik ben niet zo van de yoga, zeg maar)
Maar ok, connector los gekregen en begonnen met meten op de sonde zelf (kijken of ik het verwarmingselement kon meten). Nax, nada, tussen alle 4 de pennen (alle combinaties) oneindig hoge weerstand. Dat lijkt in dit geval goed nieuws, want dat zou betekenen dat het verwarmingselement (en daarmee dus de sonde) defect is.
Als ik het goed gezien heb waren de draadkleuren van de sonde 2x zwart, wit en blauw.
Ik kan beginnen met deze te vervangen dus..
@revado ja, 5 pitter.
Paul Welther
De 2 zwarte draden zijn de voorverwarmen daar zou je iets van 7ohm moeten meten, hij is dus inderdaad stuk.
Even ter info over de werking van de 2e of secundaire lambda meting, deze fluctueert ook tussen 0,1 en 0,9 en dat gebeurd tijdens de zogenaamde katalysator test die de software uitvoert. Als de uitlaat temperatuur hoog genoeg is ( wordt berekent uit de 1e lambda voorverwarming of een echte tempsensor) begint de katalysator test. Het mengsel wordt dan rijker en weer armer geregeld aan de hand van de 1e lambda en wordt de waarde uit de 2e teruggelezen. Valt deze buiten het geprogrammeerde venster komt de foutcode 'katalysator werking onvoldoende' dus zo nu en dan pendelt de 2e lambda sensor ook mee.