het middelste bijv. i.p.v. 12 minuten tijdelijk even naar 12 seconden o.i.d.; dan schiet het een stuk sneller op met foutzoeken.

Dat is een goed idee zo werk ik ook altijd.

Maar omdat ik denk dat er niet zo veel aan de hand is zou ik het middelste relais dan eerst op 1 minuut zetten. Dit omdat het ook te snel kan gaan en je dan niet meer weet welk tijdrelais wat aan het doen is.

Heb de klant maar is opgebeld voor wat meer uitleg want de persoon die hem gebracht heeft wist niet wat er mis mee was. Blijkbaar zou de afblaasklep na de eerste maal afblazen niet meer toe gegaan zijn waardoor de compressor geen druk meer opbouwde. Hierna hebben de duikers die hem mee hadden naar de werf zelf aan het prutsen geweest omdat hun buffers gevuld moesten worden. Er zou dus wel degelijk iets mis kunnen zijn maar daarvoor moest ik eerst de beginstand weten. Vrijdag ga ik terug werken en dan zullen we zien.

Er zou dus wel degelijk iets mis kunnen zijn

Ja logisch ze gaan niet zomaar eraan prutsen.
Maar ik denk dan eerst aan de klep zelf die blijft hangen.

Dat was ook mijn eerste idee. Die heb ik helemaal uit mekaar gehaald en gereinigd. Deze werkt perfect. Was niets aan te zien.

Mja,het werkt dus nog steeds niet. Het middelste relais werk precies omgekeerd. Als ik dat op 12 min stand AI zet gaat hij pas na 12 min een signaal doorgeven. Hij zou juist het tegenovergestelde moeten doen. Als ik hem dan op 5 sec zet geeft hij na 5 sec signaal en blijft daarna gewoon bekrachtigd.

Op vrijdag 14 maart 2025 09:24:42 schreef timbo917:
Mja,het werkt dus nog steeds niet. Het middelste relais werk precies omgekeerd. Als ik dat op 12 min stand AI zet gaat hij pas na 12 min een signaal doorgeven. Hij zou juist het tegenovergestelde moeten doen. Als ik hem dan op 5 sec zet geeft hij na 5 sec signaal en blijft daarna gewoon bekrachtigd.

Natuurlijk doet een tijdrelais iets na de tijd die je op dat ding ingesteld hebt, zou die dat niet doen, dan is er iets vreemds aan de gang.

Ergens blijft het heen en weer praten.
Door ons te voorzien van een schema wat bij voorbaat al niet juist is kom jij (en wij) niet verder.

Wij kunnen je alleen helpen door aan te geven wat wij DENKEN hoe en wat.
Wij zijn er nooit geweest, en weten van de situatie niets, en kunnen alleen maar zeggen MISSCHIEN dit, MISSCHIEN dat.

Er zijn 3 oplossingen:
a: je blijft zelf lekker door prutsen.
b: Je zoekt helemaal de bedrading uit van dit gedeelte van de besturing, en zet dit op een schematekening. Dat laat je ons zien.
c: je laat iemand anders er bij komen.

Alleen bij B kunnen we je misschien verder helpen, maar ok dan weer misschien.

Ik ben al heel dankbaar voor het meedenken en ik verwacht zeker geen mirakels van jullie. Bij gebrek aan een schema was ik al begonnen om de bedrading te volgen en op te tekenen. De linkse relais valt al af,deze heeft blijkbaar niets met de afblaas te maken. Is de vertraging voor de ster/driehoek. Regelt opengaan nodigen en ik denk. Het gaat dus over de twee relais midden en rechts. Ik probeer nog een schema te fabriceren hoe deze geschakeld zijn maar het zijn wel wat draden dus zal wat tijd kosten. Het lijkt mij dat de middelste de interval om de 12 min moet regelen en dat de rechtse controleert hoe lang de afblaas is.

Met deze twee tijdrelais is de opgave die je doet onmogelijk te maken.
Je spreekt over 3 verschillende tijden, dan moet je ook 3 verschillende tijden in kunnen stellen.

Wat wel kan is dat er 1 van de tijdrelais gebruikt wordt voor onbelaste aanloop EN omschakeling van Ster naar Driehoek.
En daar kom je weer achter als je het schema hebt.

Noot: met een a-symetrisch pulsrelais kom je ook een heel eind, maar dat relais heeft 2 instelbare tijden. Maar tja, dat relais zit niet in jouw schakeling.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (21%)]

Als we deze handleiding voor het middelste relais erbij pakken, dan kan AI niet de basis instelling geweest zijn. Contact B1 is op de foto aangesloten.

BE zou dan wel correct kunnen zijn. Maar dan in de stand 15 seconden. Tijdschakelaar 1 dient dan een puls te geven op B1 om de 15 minuten. Vermits dit een AI type is (datablad op blz 10) gaat die na x tijd aanschakelen. Indien die op 15 minuten staat, gaat die dus een puls geven aan contact B1, voor de duur dat U aanwezig blijft. Komt er 1 draad van contact 16 van het middelste relais, dan gaat spanning U wegvallen op tijdschakelaar 1. Contact valt af. Puls op B1 is weg en na 15 seconden valt ook daar het relais af. Tijdschakelaar 1 begint aan een nieuwe cyclus van 15 minuten.

Mogelijk denk ik verkeerd. Meten dat er tussen tijdrelais 1 contact 16 en B1 van het middelste relais een verbinding is, kan toch niet moeilijk zijn.

edit: Als ik het correct heb zal de compressor dan ook starten met 15s afblazen.

Op het middelste relais gaat er een draad van b1 naar a1 en van b1 naar 15. Klem 16 is leeg. Ik was aan het denken dat die op CE moet staan. On off delay with control signal maar ik begrijp dus de functies van die relais niet goed. Er staat ook nergens een beschrijving van de werking. Ze hebben er aan gedraaid met een reden,zou het mogelijk zijn dat de rechtse relais het controle signaal moet geven en defect is? Van deze blijft de led dus constant branden,maakt niet uit op hoeveel tijd je hem instelt.

Heb nog een uitgebreidere handleiding gevonden en ik zat er naast met de aanloop van de compressor. Als de compressor gestopt wordt dan valt alle spanning weg en daarmee word ook heel het systeem drukloos. Dus er is geen regeling voorzien voor drukloos aanlopen. Was een fout van mij omdat dit op sommige modellen wel aanwezig is. Niet op deze echter.

Misschien is er iemand die me in woorden kan uitleggen hoe het systeem juist zou werken met de combinatie van die twee relais als alles zou werken zoals het hoort? De afblaas klep is gesloten als hij bekrachtigd wordt en blaast af als de spanning weg valt. Dan zou ik begrijpen hoe het systeem werkt wat het misschien makkelijker maakt om te vinden waarom het dat niet doet.

Het blijft lastig……
Er zijn er maar 2 die die het precies kunnen omschrijven;
De ontwerper en Jij.

Ik kan alleen maar afgaan op hetgeen jij mij (ons) verteld.
Een (aiutomatisch) condensaataftapklep die samenwerkt met een onbelaste aanloop ben ik nog nooit tegengekomen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet bij jou is toegepast.

Ik ben in mijn werkzame leven verschillende automatische condensaftapsystemen tegen gekomen.
Daar zijn meerdere oplossingen voor mogelijk.
Dat kan al met 1 tijdrelais (moet dan wel een a-symetrisch tijdrelais zijn)
Met een schakelklok ben ik ook tegengekomen. Dus aftappen op een bepaalde tijd.
En combinaties zijn ook mogelijk.

Als jouw omschrijving hoe het zou moeten werken dan heb je 3 tijdrelais nodig.

Nogmaals.
Wil je dit systeem weer orgineel werkend hebben dan zul je toch een schema moeten tekenen.

Blijkbaar weet je nu nog steeds niet of er 2 of 3 tijdrelais gebruikt zijn voor je aftapsysteem.
Hoe moet ik het dan weten.

Alle mogelijke oplossingen zal ik wel kunnen opschrijven. Dat kunnen er zo wel een stuk of 10 zijn.
Daar schiet jij ook niet mee op! En ik ook niet.

Dus: pluis uit hoe de bedrading zit! En teken dat in een schemaatje.
Een aantal postjes van mij heb ik al een mogelijke oplossing in schemaformaat gestuurd.
Daar heb je misschien wat aan om het uit te pluizen.
Maar het kan natuurlijk ook heel anders zijn.

Misschien is er iemand die me in woorden kan uitleggen hoe het systeem juist zou werken met de combinatie van die twee relais als alles zou werken zoals het hoort?

Een mogelijke interpretatie had ik al eerder gezegd.
En dat kan nog steeds en zou het middelste relais in stand SW moeten staan.
In de stand SW blijft de uitgang van het relais dan om elke 12 minuten aan en dan weer na 12 minuten uit gaan. Het kan dan zijn dat de klep elke 24 minuten + dubbeltijd pas 15 sec open gaat. Dan moet de tijd van het middelste relais naar ca 6 minuten gaan.

Het werkt dan zo.
Na het starten van het systeem gaat tijdrelais 1 gedurende 5 sec aan.
Tijdrelais 2 gaat dan beginnen met zijn aan en uit cyclus en blijft dat doen totdat je het systeem uit zet. Op het pulsen van tijdrelais 2 word elke keer tijdrelais 3 ook ook gepulst en die doet dat maar voor 15 sec.
En nu weet ik ook zeker dat als het middelste relais in stand SW staat de tijd op 6 minuten moet staan.

Maar eigenlijk kan dit denk niet op de stand SW want dan zou de eerste keer de klep na 6 minuten moeten aangaan en daarna pas elke keer om de 12 minuten.

Maar ik bedenk me nu dat het ook nog anders kan.
Het kan ook dat TR2 na 12 minuten een puls geeft aan TR3 en dat die weer na 15 sec een puls terug geeft aan TR2. In dat geval zou TR2 op DE moeten staan.

In deze schakeling zitten alleen maar klepjes en relais die aan en uit gaan en ging motoren die zomaar iets kapot kunnen maken. Daarmee bedoel ik ik zou gewoon alle standen van TR2 uitproberen want er kan niets kapot gaan.
Zit er toch iets in de schakeling wat kapot kan gaan koppel dat dan even los en test puur de besturing op zo manier dat er niets fout kan gaan.

In mijn werk heb ik zelden een schema van een kast en als ik dan moet gaan storing zoeken moet ik creatief zijn. Ik moet dan soms voor elke relais gaan uitvinden hoe en wat het doet. JE moet dan ook creatief zijn dat je motoren tijdelijk ontkoppeld want die heb je niet nodig want ik zie in de kast toch wel dat het motorrelais aan is. Soms drijven die motoren dan weer een sensor aan en dan moet je dat deel met de hand bedienen. Zo kan je eigenlijk elk onderdeel van een schakeling zo wel testen los van de rest en dat het veilig is voor je zelf en er ook niets kapot kan gaan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (40%)]

De compressor die u heeft, gaat het om de Bauer Mariner 320, zoals in het (onjuiste) geposte schema staat? Zo ja, dan is dit de manual ervan, ter gemak van de anderen in deze thread:

Op p.44 staat een timer met 2 tijdsinstellingen (zoals Toeternietoe ook aangeeft dat nodig is):

Achterin de manual staat het bedradingsschema. Bij deze een wat duidelijk leesbaarder screenshot uit de manual:

Zelf ben ik geneigd alle onbekende timers eruit te halen en originele timers te kopen en origineel te bedraden. Dan weet men in elk geval zeker dat het is zoals het hoort en zoals de fabrikant het apparaat ontworpen heeft. Perslucht (ademlucht) voor duikers, compressors en drukvaten onder hoge druk (200 bar, en tegenwoordig zelfs 300 bar) zijn geen zaken waar ik zelf een loopje mee zou nemen.

Misschien eens contact opnemen met de fabrikant en vragen of ze deze situatie (dit model timers en de bedrading ervan) herkennen, of dat het zelf-knutsel is van iemand. Indien dat laatste, vragen aan de fabrikant welke originele timers erin zaten (merk & type) en het geheel volgens het originele bedradingsschema aansluiten, en de timers correct instellen, volgens fabrikant-specificaties.

En post misschien best ook eens een overzicht van de hele besturingskast (dus de overige contactors, met markeringen).

[Edit: het Finder 87.91 relais wordt niet meer geproduceerd. Nog wel te koop voor ca. 200 euro; prijzig, maar elk uurtje arbeid en elk uurtje uitzoekwerk kost u uw baas ook minstens 50 euro per uur. Evt. zou ik de fabrikant (Bauer) vragen welke vervanger men adviseert (en zelf gebruikt in de huidige apparaten, ervan uitgaande dat hetzelfde model compressor nog steeds wordt gefabriceerd/verkocht).]

[Edit2: ik zie nu in het (leesbare) schema pas dat K1, K2, K3 en K4 geen van allen relevant zijn voor het probleem, dat is alleen maar voor ster/driehoek-omschakeling. Het gaat echt alleen om K10 (en evt. P14); blijkbaar heeft men deze dubbele timer vervangen door twee andere exemplaren. Qua simpliciteit van bedrading zou ik zelf eigenlijk gewoon een nieuw dergelijk relais kopen, inbouwen, instellen en klaar. Toch zeker in uw geval, waarin 'knutselen' met electronica niet uw sterkste kant is.]

Maar waarom is dan B1 aangesloten? Dan kom je in de kolom terecht met BE, CE en DE. Het andere relais klopt dan ook niet. Volgens de datasheet een AI type. Zodra er spanning op komt, gaat die de ingestelde tijd wachten en blijft dan aan tot de spanning weg valt. In het SW tijdschema pas na 6 minuten. Wil je maar 15 seconden condensatie aflaten, dan moet de AI timer op 5 minuten en 45 seconden worden ingesteld. Zal niet eenvoudig zijn dat correct te krijgen.

Dan kom je in de kolom terecht met BE, CE en DE.

Ook schakeling 3c zou nog een mogelijkheid zijn, ook daar zit 'B1' aangesloten.

Maar eigenlijk zou ik zelf niet meer teveel kijken naar de huidige situatie, maar vooral naar hoe het *hoort* te zijn. I.e. de fabriekssituatie.

Ik ga het voorlopig even laten rusten,ik zie wel hoe het verder moet. Ik ga om de 5 jaar op cursus bij de fabrikant Bauer maar daar word bitter weinig over het elektrische verteld,daar gaat het meer over de mechanische onderhoud en revisie. Dit is mijn werkgebied. Met een elektrisch schema voorhanden om te volgen kan ik meestal mijn plan nog trekken maar van een bestaande schakeling met de wirwar van draden een schema tekenen is blijkbaar niet aan mij besteed. Iedereen alvast bedankt voor de inbreng. Trouwens ter info,maandag Bauer gecontacteerd voor meer info en absolute radiostilte van hun kant,is ook niet meer de firma die het vroeger was.

Dank voor de foto. Daardoor begin ik nu toch meer te neigen dat het misschien toch een originele situatie is: het merk schakelrelais is ook weer 'Finder', en de bedrading en adereindhulsjes zien er ook origineel uit. Of iemand moet ooit *alle* bedrading vervangen hebben.... Dus ik neig er toch meer naar dat de timers gewoon goed zijn bedraad. Mogelijk dus óf een verkeerd ingestelde timer, óf een defecte timer.

Jammer, vind eigenlijk dat u het wat gemakkelijk opgeeft nu. Maar in mijn geval begint het meestal een dag of wat later toch weer te kriebelen en kan ik het niet laten om er toch weer opnieuw in te duiken....

In het originele schema is te zien dat het eigenlijk *heel* erg simpel is, de bedrading rond K10. Simpeler kan bijna niet. De (ongedocumenteerde) modificatie met twee timers maakt het lastiger, maar omdat het maar om 2 relais gaat moet dit ook in een paar minuten ge-reverse-engineered zijn, i.e. het bedradingsschema op te tekenen.

Voordat u de pijp volledig aan Maarten geeft zou ik het zelf toch niet kunnen nalaten om gewoon domweg alle schakelaarstanden (BE, CE DE; en evt. ook AI, DI en SW) uit te proberen, op goed geluk. Nee heeft u, ja kunt u krijgen. Ik denk dat er hierdoor geen schade zou mogen kunnen ontstaan (maar garantie geef ik niet).

Het probleem lijkt me niet zo heel moeilijk op te lossen, evt. met ondersteuning van Circuits Online, maar een schema van de huidige situatie ('ist'-toestand) zou ons hier wel heel erg helpen om u te helpen, zoals Toeternietoe al zei.

Triest dat Bauer zich niet geroepen voelt om ondersteuning te geven.

Ik geef zeker nog niet op hoor,daar ben ik te koppig voor. Ik voel gewoon dat ik het even aan de kant moet leggen. Ik dacht vandaag even dat ik het door het en het ging werken maar de afblaas ging niet terug toe. Daarmee dat het in mijn gedachten speelt of misschien het rechtse relais defect zou zijn. Dan kan ik nog proberen zoveel ik wil het zal nooit werken dan.

Zoals ik al eerder zei kan je als er niets op aangesloten zit de relais rustig instellen op alle mogelijk letters. IK denk dat het DE moet zijn maar je kan ze gewoon allemaal proberen. LEt er dan wel op dat je motoren en ventielen even afkoppelt zodat er niets fout kan gaan.

Dat begrijp ik benleentje maar als er een defect is zal het toch nooit werken zoals het moet, eenderd op welke stand ik het zet? Of zie ik dat nu verkeerd.

Ja dat zou kunnen en daar kom je dan ook achter.
Ik ga er niet vanuit at de tijdrelais zelf defect zijn en dan bedoel ik de tijdfuncties. Er kunnen wel contacten van relais ingebrand zijn.
Daarmee zou je dan de tijdfuncties zelf goed kunnen instellen en dat zie je dan aan de leds op de tijdrelais.