Wat is het opeens weer gezellig op CO :-).

Display electronica in Haarlem heeft de BF256A nog.
De L165 is nog leverbaar door VOTI (Een mij verder onbekende Nederlandse webshop)

Die L165 vervangen door een BD139 / BD140 versterkertje, zoals voorgesteld door Nonius, is ook een goed idee.
Ik zou dat versterkertje dan wel eerst even in een breadboard prikken, zodat je het kunt testen, en dimensioneren voor deze toepassing.
Het wordt dan dus meer een ontwerp projectje dan een nabouw projectje. (Samen met een aangepaste print)

Overigens heb ik zo ongeveer m'n hele leven Hameg scopes voor m'n neus gehad met componententester. En die nooit gebruikt :-).
Mischien toch weer eens mee spelen....

groet, Gertjan.

Toevallig heb ik laatst de print van de Elektuur componententester ook nagetekend, die is nu klaar om gefreesd te worden. Een L165 heb ik nog liggen, BF256A moet nog besteld worden.

Zowel BF256A en de L165V heb ik bij Display besteld. Er vanuit gaande dat ik daar geen fake/ali componenten bestel. Dus nog even afwachten hoe het uitpakt.
Heb verder geen ervaring met deze webshop

De L165 is nog leverbaar door VOTI (Een mij verder onbekende Nederlandse webshop)

De prijs van minder dan 6 euro klinkt in elk geval redelijk. Hm, de laatste keer dat ik zocht naar een L165 was de prijs rond de 16 euro. Dat vond ik toch wat te gek. Voor een reparatie zou het anders zijn, dan moet men wel; maar voor nieuwbouw zijn er meestal meerdere opties om uit te kiezen. In die periode heb ik ook gekeken of ik een TDA20** kon gebruiken (zoals Ex-fietser suggereerde), daar heb ik er tientallen van in de rommelbakjes liggen in alle geuren en kleuren, maar dat was voor mijn toepassing (iets anders dan deze componententester) geen optie: ik meen dat de TDA20** niet stabiel waren bij 1x gain, maar kan ook om een andere reden zijn geweest. In elk geval, m'n conclusie was om de eindtrap gewoon met discrete componenten te bouwen. Iets meer werk, maar dat is geen onoverkomelijk bezwaar, het gaat toch maar om een one-off project.

Wel een hoop geknutsel met gaatjes print. Ik denk dat ik er gewoon een TDA2003 in zou proberen plaatsen.

Ach, als ik zie hoe sommige dames zich vermaken met kantklossen dan valt het aan elkaar solderen van een paar onderdeeltjes op gaatjesprint toch eigenlijk nog best wel mee....

Zowel BF256A en de L165V heb ik bij Display besteld. Er vanuit gaande dat ik daar geen fake/ali componenten bestel. Dus nog even afwachten hoe het uitpakt.

Ik verwacht dat componenten die men bij een gerenommeerde electronicazaak als Display koopt, via het reguliere circuit lopen (fabrikant -> importeur/groothandel -> detailhandel) en dus in orde zijn. Zo niet, dan gooit men z'n reputatie wel erg gemakkelijk te grabbel voor een paar grijpstuivers....

Dat elektuur lijkt mij een leuk ontwerp.
Mocht Ricotjuh printen bestellen dan wil ik er ook wel een.
Laat maar eens weten wat de kosten dan zijn.
Scheelt natuurlijk ook weer in verzendkosten.

Mocht Ricotjuh printen bestellen dan wil ik er ook wel een.
lijkt me een leuk project om te maken .

Oke, ik heb de PCB nog wat gefinetuned. Inmiddels lees ik dat er meer geïnteresseerde zijn in de print. Graag onderstaand lijst kopiëren en aanvullen als er meerdere geïnteresseerde zijn, dan kan ik daar rekening mee houden bij het bestellen. Dan verwacht ik volgende week de bestelling de deur uit te doen. Vergeet niet dat er ook nog een voedingsprint van +15V en -15V bij moet. Ik kijk nog even af of ik dat op gaatjes print doe of hier ook nog een printje voor ga fabriceren.

Geïnteresseerde:

- flash2b
- blackdog
- benleentje
- winands
- pe

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op (18%)]

Geïnteresseerde:

- flash2b
- blackdog
- benleentje
- winands
- pe
- Roland van Leusden

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (76%)]

Ik keek naar jouw ontwerp en het viel me op dat bij de 4-standen schakelaar de moedercontacten niet op 120° van elkaar zitten.
Bij Lorlin is dat zo, maar misschien gebruik jij een ander merk?

Dag Rob,
Heel scherp. Maar ik ga inderdaad gebruik maken van de Lorlin draaischakelaars.
Uit de datasheet kan ik niet heel duidelijk halen of ik de contacten nu op de juiste afstand heb getekend, maar ik verwacht dat ze nu wel goed zitten. Maar voor de zekerheid bestel ik eerst ook de componenten zodat ik voor de zekerheid kan checken of de cruciale componenten passen voordat ik de PCB's laat produceren.

Geïnteresseerde:

- flash2b
- blackdog
- benleentje
- winands
- pe
- Roland van Leusden
- haasje93

Geïnteresseerde:

- flash2b
- blackdog
- benleentje
- winands
- pe
- Roland van Leusden
- haasje93
- Henk H.

Geïnteresseerde:

- flash2b
- blackdog
- benleentje
- winands
- pe
- Roland van Leusden
- haasje93
- Henk H.
- Thevel

Op vrijdag 14 maart 2025 14:23:55 schreef nonius:
[...]

Ik verwacht dat componenten die men bij een gerenommeerde electronicazaak als Display koopt, via het reguliere circuit lopen (fabrikant -> importeur/groothandel -> detailhandel) en dus in orde zijn. Zo niet, dan gooit men z'n reputatie wel erg gemakkelijk te grabbel voor een paar grijpstuivers....

Het gaat vrijwel zeker om oudere voorraad dus tussen de stap importeur en detailhandel kunnen nog wat omzwervingen zitten (voorraad van andere winkels) of gewoon een aantal jaar in een bakje. In elk geval de L165 is niet meer in productie. De kans is bij Display inderdaad zeer groot dat je originele componenten krijgt.

@Maarten weet jij toevallig of webshop voti nog actief is?

Geen idee... Ik heb wel eerder geruchten gehoord, dat is vaak een voorbode van stoppen maar het hoeft niet.

Het ontwerp staat hier:
https://archive.org/details/elektuur-1996-1999/Elektuur_387_1996_01/pa…

Dat ampje is weinig kritisch, behalve dat het een beetje stroom moet kunnen leveren met 5V marge aan beide kanten. En dat is niet meer dan een Sinus van max 10kHz bij max 100mA
Dat is makkelijk te vervangen door een gebooste opamp, dat zou ik eerder doen dan dit stuk obsoleteum gebruiken.
Overigens mag R22 wellicht wat steviger, bij 10V en sluiting zal die iets van 0,5W verstoken.

De Jfet is ook al niet heel kritisch. Dat is een AGC, een J112 moet daar ook werken.

Op donderdag 13 maart 2025 20:59:47 schreef fred101:
Er staat ook dat het slechter werkt met low budget DSO's. Dat is vriendelijk uitgedrukt. Ik vond het zelfs op mijn 350 MHz Hameg DSO niet bruikbaar.

Zorg inderdaad dat je een analoge scope hebt, een digi-doos is echt onbruikbaar in X-Y mode.

Op dinsdag 18 maart 2025 14:54:46 schreef Sine:
De Jfet is ook al niet heel kritisch. Dat is een AGC, een J112 moet daar ook werken.

Ik vraag het zodat ik er iets van kan leren ;): Elektuur geeft in het artikel aan dat het per se een BF256A moet zijn. Vandaar dat ik dacht dat de BF256B's die ik nog heb liggen niet gingen werken. Als ik de datasheet bekijk zit het verschil in IDSS, bij de BF256A is die 3 - 7 mA en bij de BF256B 6 - 13 mA. De IDSS van de J112 is min. 5 mA, dus dat past beter als vervanging van de BF256A.

Klopt dat of komt het niet zo precies? (en zo ja, waarom wil Elektuur dan per se een BF256A?)

Ha Jeroen,

Hang mij er niet aan op maar de volgorde van de BF256A is anders dan van de BF256B.
Ik denk dat de aanwijzing van Elektuur eerder daar mee te maken heeft....

Groet,
Henk.

Ik ben ook geïnteresseerd :-). Hopelijk niet te laat?

Geïnteresseerden:

- flash2b
- blackdog
- benleentje
- winands
- pe
- Roland van Leusden
- haasje93
- Henk H.
- Thevel
- Tele@Revision

Hoi,

Ben ook geïnteresseerd. Zou ik ook nog kunnen aansluiten.

Groet,
Ton

Dan verwacht ik volgende week de bestelling de deur uit te doen.

Volgens mij kan het nog. IK zou zeggen vul gewoon de lijst aan je eigen naam erbij.

Exact. Je hebt nog even. Graag lijstje door kopiëren en naam erbij zetten

Geïnteresseerden:

- flash2b
- blackdog
- benleentje
- winands
- pe
- Roland van Leusden
- haasje93
- Henk H.
- Thevel
- Tele@Revision