Op donderdag 20 maart 2025 17:55:05 schreef RAAF12:
Filmcondensators zijn nooit bedoeld voor ontkoppeling ze hebben teveel zelfinductie.

Gestapelde MKT's hebben amper zelfinductie. En voor deze toepassing zijn ook gerolde (meer dan) goed genoeg.

Op donderdag 20 maart 2025 17:31:39 schreef benleentje:
Heeft er al iemand een idee voor in welke kast dat allemaal precies en mooi past?

Ik wil 'm in dit kastje bouwen:
https://www.aliexpress.com/item/1005006397515523.html

Op donderdag 20 maart 2025 18:42:09 schreef RAAF12:
[...]

Oke als je die wil gebruiken. Tis jouw feessie :-)

Nee ik neem jullie expertise zeker van harte..
Dit ging puur over de footprint. En ik wil dit wel helder hebben mochten er andere gegadigde die dit project ook willen bouwen, niet op het verkeerde spoor worden gebracht dankzij onduidelijkheden betreft de footprint.

Op donderdag 20 maart 2025 18:58:31 schreef Jeroen:
[...]
Ik wil 'm in dit kastje bouwen:
https://www.aliexpress.com/item/1005006397515523.html

Ben bang dat dat niet gaat passen. Printje is 130,5mm breed. En het kastje intern maar 120mm..

[attachment=1]

Het frontje is 160mm breed, 120mm is de diepte.

Oké, dan heb ik niets gezegd

@Ricotjuh: Erg leuk dat je dit hebt gemaakt en wilt delen.

Kun je aangeven welke schakelaars je meegenomen hebt in jouw ontwerp? Ik weet niet precies wanneer ik er aan toe ga komen, weerstanden en condensatoren bestellen zal (nu of later) geen probleem zijn. Voor die schakelaars is het wel handig om te weten waar jij vanuit gegaan was.

Ha Ricotjuh,

Welk schema hoort er eigenlijk bij voordat ik weer geheel verkeert kijk |:(
Voor steek zou je de 2 raster maten kunnen hanteren dan kan men kiezen.
Verder is de condensator een prima keuze gezien de waarde van 100 nF een keramische is dan nog steeds een goede DC blocker maar,
van de zuivere capaciteit blijf er niet veel over.....

Groet,
Henk.

Dag Henk. Doel jij jij op die Wima's? Dat dat een prima keuze is.
Het raster voor de C'tjes heeft ook 2 verschillende maten. Zo kunnen C'tjes met een raster van 5 en 7,5mm gebruikt worden.
Hier het schema: https://archive.org/details/elektuur-1996-1999/Elektuur_387_1996_01/pa…

Op vrijdag 21 maart 2025 10:33:18 schreef Henk H.:
@Ricotjuh: Erg leuk dat je dit hebt gemaakt en wilt delen.

Kun je aangeven welke schakelaars je meegenomen hebt in jouw ontwerp? Ik weet niet precies wanneer ik er aan toe ga komen, weerstanden en condensatoren bestellen zal (nu of later) geen probleem zijn. Voor die schakelaars is het wel handig om te weten waar jij vanuit gegaan was.

Wanneer ik mijn componenten binnen heb, en gecheckt heb met mijn ontwerp, kan ik dat wel delen.

Ha Ricotjuh,

Dank voor het aanwijzen van het schema dat is handig om mee te kijken.
Ja de Wima is een prima keuze deze zijn ontworpen om snel te kunnen reageren op pulsen dit is belangrijk.
Goed dat je rekening houd met een dubbele steek is zeker voor nabouw flexibel.....

Groet,
Henk.

Op donderdag 20 maart 2025 18:42:01 schreef electron920:
Ha RAAF12,

Dat is best wel interessant heb je dat gemeten of van horen zeggen?
Ik weet niet waar de TS deze voor gaat gebruiken maar voor een 100 nF is de dissipatie factor bij + 20° C de tan δ bij 100 kHz < 30 x 10-3 .
De MKS4 is voor koppeling en ontkoppeling maar ook in tijd circuits zeer goed bruikbaar dus in de Wien brug heeft een negatief tempco.
En is snel 12 V / µs in de 100 nF uitvoering dat haalt een multilayer keramisch niet die staat te rammelen :o

Er is nog al misverstand omtrent componenten van uit het verleden door de moderne fabricage technieken zijn de,
parasitaire eigenschappen verbeterd ik denk meten is weten....

Groet,
Henk.

Er worden 8 stuks keramische condensators van 100nF voorgeschreven om de opamps de ontkoppelen en daarom zou ik geen folie condensator toepassen. Bij logica IC's was het ook van belang ze zo dicht mogelijk bij de + en - aansluitingen van de IC's te zetten. Maar wellicht dat het hier geen probemen geeft om folie MKS te plaatsen. Ik blijf erbij dat keramiek eerste keus is bij ontkoppelen van de voedingspanning bij IC's.

Voeg mij ook maar toe.
Geïnteresseerden:

- flash2b
- blackdog
- benleentje
- winands
- pe
- Roland van Leusden
- haasje93
- Henk H.
- Thevel
- Tele@Revision
- Telectron
- pax
- keebrev
- ronw ( eventueel)
- revado
- electronicaboertje

Ik was componenten aan het zoeken, en het blijkt zo te zijn dat de zgn. "sibatit" condensator nog steeds te koop is:

Sibatitjes waren specifiek voor ontkoppelen van digitale circuits. Tevens, ze zijn voor niets anders bruikbaars. Maar de schakeling van dit topic is helemaal niet digitaal, en die typische flankstoorpulsen zijn er dus ook niet. Ontkoppelen is altijd goed, maar het type condensator maakt hier niet veel uit.

Mogelijk is er een alternatief voor de L165. De LM675T (verkrijgbaar bij mouser).

Hi Zonnepaneeltje, :-)

Dat is een goede, ik heb de datasheets even naast elkaar gelegen en de LM675 is in een aantal opzichten zelfs beter.
Dit is echter niet van belang voor de werking van de componenten tester.

Hij lijkt pin compatible, maar er staat ook een fout in de datasheet van de L165 die ik hier heb, in een voorbeeld schema in die datasheet staan de + en de -ingang verkeerd genummerd.
De +ingang is voor beide IC's pin nummer-1.

Beide IC's zijn voor minimale versterking van 10x ontworpen dus de 1K tussen de + en de -ingang moet voor beide geplaatst worden.
Ik zie verder geen probleem om een LM675 te gebruiken.

Groet,
Bram

Vorig jaar was er hier ook een thread van iemand die een functiegenerator met defecte L165 had en deze uiteindelijk vervangen heeft door een LM675, zo te zien met goed resultaat: https://www.circuitsonline.net/forum/view/166709/last

Ja, dat was ik. ;-)

Ik heb een TDA 365B opamp vervangen door een LM675T: Werkt prima.
In dezelfde print (in nieuwere modellen) zit ook een L165 opamp ipv TDA365B.
De LM675T is (in mijn toepassing) een prima vervanger van de L165.

Bij Display zijn ze nog verkrijgbaar.

Op maandag 17 maart 2025 23:48:42 schreef rob040:
Ik keek naar jouw ontwerp en het viel me op dat bij de 4-standen schakelaar de moedercontacten niet op 120° van elkaar zitten.
Bij Lorlin is dat zo, maar misschien gebruik jij een ander merk?
[bijlage]

Je hebt gelijk. Ik heb vandaag de Lorlin draaischakelaars binnengekregen, maar dat gaat niet goed passen met het eerdere ontwerp.
Heb deze nu de footprint van de draaischakelaars aangepast naar onderstaand ontwerp en nu lijkt het beter te passen. De rest lijkt ook goed te passen.
Wordt vervolgd..

Waar heb je de 715k ohm 1% weerstanden gevonden. IK heb ondertussen al bij reichtelt besteld en ik kon enkel 357k ohm vinden omdat 2 x 357k 714k is en het dichtste bij in de buurt komt. omdat ik de 2x 715k dan 2x 714k maakt maakt dat volgens mij verder niet uit. Frequentie zal dan iets afwijken. De rest van weerstanden kon ik daar wel vinden. Dus best een goede winkel wat mij betreft.

Zou nog mooi zijn als je daar op de pcb dan ook 2x 357k kan plaatsen maar dat hoeft niet perse. IK krijg dat anders ook wel gesoldeerd.

Conrad heeft ze wel maar dan moet ik er 3000x st bestellen. En andere winkels heb ik niet gekeken voor enkel 2 weerstanden zou dat wel erg duur woorden terwijl ik denk dat 714k net zo goed is.

Begrijp niet verkeerd hoor ik ben heel erg blij dat reichelt nog per stuk levert.

Op woensdag 26 maart 2025 22:19:03 schreef benleentje:

Zou nog mooi zijn als je daar op de pcb dan ook 2x 357k kan plaatsen maar dat hoeft niet perse. IK krijg dat anders ook wel gesoldeerd.

De ruimte rondom de weerstanden is ruim opgezet. 2 weertanden parallel solderen op het huidig ontwerp zou geen probleem moeten zijn. Zeker niet op de positie van R4 en R5. Dus vooralsnog houdt ik het bij een steek van één weerstand.

Als je dan van die 715k bij sinus er een paar extra kan bestellen dan kan dat mooi erbij als je de PCB levert. De rest heb ik al besteld inclusief draaischakelaars.