Loenie
Ink fades. Voices die. So will I.
Op zondag 16 februari 2025 16:50:05 schreef AD-NL:
Na lang zoeken heb ik bij onze vriend ALIE geen 1.6MHz kristal kunnen vinden. Dus nu maar een 2-deler gemaakt met het 3.2MHz kristal met de 4049 als ocsilator en 4027 als deler. Dit 1.6 MHz signaal in de 5511 gestopt en nu kan ik stapjes van 25KHz maken, alleen nog de display uitvoer aanpassen tot 3 cijfers achter de komma. Die andere SI oscilator is mij ook bekent, een mooi klein ding voor weinig geld die tot wel 225MHz kan worden geprogrameerd.Ook daar ben ik voor een ontvanger nog mee bezig.Vrg. Ad
Hi,
Leuk dat het inderdaad werkt met 1,6 MHz!
Zie bijgaande versie, 3 decimalen achter de komma met 1,6 MHz XTAL frequentie.
Dankjewel Loenie,
Ik was al ff aan het zoeken in je programma maar mijn kennis was niet toereikend.
vrg. Ad..
Loenie
Op maandag 17 februari 2025 12:34:25 schreef AD-NL:
Dankjewel Loenie,
Ik was al ff aan het zoeken in je programma maar mijn kennis was niet toereikend.
vrg. Ad..
Dit zou toch bruikbaar voor je moeten zijn?
https://nl.aliexpress.com/i/1005005979966325.html?gatewayAdapt=glo2nld
Dat klopt, maar een los kristal is het eenvoudigst.
Ik had nog een ander vraagje ik zie bij verschillende pll-schema's een loopfilter zitten maar bij de 5511 schema's niet heeft dit een reden?
AD..
Loenie
Op dinsdag 18 februari 2025 22:00:56 schreef AD-NL:
Dat klopt, maar een los kristal is het eenvoudigst.
Ik had nog een ander vraagje ik zie bij verschillende pll-schema's een loopfilter zitten maar bij de 5511 schema's niet heeft dit een reden?AD..
Nee, het is cruciaal dat een PLL gecontroleerde VCO via een loopfilter wordt gestuurd, ook de TSA5511. Zonder loop filter zou er een instabiele loop kunnen ontstaan (ruis / jitter) en deze zou bovendien eventuele FM of PM modulatie eruit proberen te regelen.
Je moet dus een loopfilter toepassen, waarvan de RC-constante afhangt van je toepassing.
Voor breedband FM wordt de beste kwaliteit en de minste "tilt" bereikt met een zeer traag loopfilter (grote RC-constante), waarbij de lus nog net stabiel blijft. Hierdoor blijft ook de modulatie van zeer lage audiofrequenties (< 30 Hz) intact. Het enige nadeel hierbij is dat de lock tijd langer is (iets van 15s hier), maar dat is voor deze toepassing natuurlijk niet relevant.
Hallo allemaal,
Nou maak ik een foutje, Heb ik die TSA5511 binnen heb ik potvertjes dat kristal niet! 
3.2MHz kristal mis ik nu ff nog, nu heb ik het geduld wel en had eerlijk gezegd nog niet eens vooruit gewerkt ook dus...
Maar zal ik nu wel gaan doen want dan kan ik achter mekaar door. ( kristal nu wel besteld!
)
Terwijl ik het schreef ff het LCD en de Nano opgegraven.
De 1602 LCD Module Blue Screen 16x2 in dit geval zonder: IIC I2C Serial Interface Adapter Module.
Nu moet ik nog wat losse rommeltjes en een oscillator(MET Trapje???) in elkaar flansen?
Vergeet ik nog watt???
VrGr Rob.
Loenie
Op woensdag 19 februari 2025 18:07:36 schreef rob007:
Hallo allemaal,Nou maak ik een foutje, Heb ik die TSA5511 binnen heb ik potvertjes dat kristal niet!
3.2MHz kristal mis ik nu ff nog, nu heb ik het geduld wel en had eerlijk gezegd nog niet eens vooruit gewerkt ook dus...
Maar zal ik nu wel gaan doen want dan kan ik achter mekaar door. ( kristal nu wel besteld!)
Terwijl ik het schreef ff het LCD en de Nano opgegraven.
De 1602 LCD Module Blue Screen 16x2 in dit geval zonder: IIC I2C Serial Interface Adapter Module.
Nu moet ik nog wat losse rommeltjes en een oscillator(MET Trapje???) in elkaar flansen?Vergeet ik nog watt???
VrGr Rob.
"Terwijl ik het schreef ff het LCD en de Nano opgegraven."
Met negen vingers typen en met één vinger graven, of andersom?
3.2MHz kristal
Ben bang dat ze ergens onderweg verdwenen zijn! 
zal nog ff wachten en dan een tweede keer bestellen.
( nu heb / krijg ik er toch wel niet veel tijd voor ff maar goed. )
VrGr Rob
Dit is het stuurzendertje geworden. Nu ga ik beginnen aan de een printje met alleen de 328chip en proberen om i.p.v. de 3 schakelaars een rotery encoder te gebruiken. Het blijft leuke spielerij.
Ad..
Loenie
Op maandag 17 maart 2025 21:43:37 schreef AD-NL:
Dit is het stuurzendertje geworden. Nu ga ik beginnen aan de een printje met alleen de 328chip en proberen om i.p.v. de 3 schakelaars een rotery encoder te gebruiken. Het blijft leuke spielerij.Ad..
Nice! En leuk om mijn SW-knutsel bij iemand anders in werking te zien. Had je ook de backlight op pin 6 aangesloten?
Ik wist trouwens niet dat ze in die piratenband met zulke kleine frequentiestapjes zaten te pielen ...
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Loeni,
Het klopt dat de kleine stapjes niet voor de 3,5 meterband is. de 12,5 en 25 KHZ stapjes zijn voor een bijzet ontvangertje. En in de HAM gebruiken ze vaak deze band stapjes.
Wat betreft de display ik het alles wat met het dimmen te maken heeft eruit gehaald toen ik het naar I2C heb omgezet omdat ik niet de kennis had of dit ook op I2C zou werken. Als dat wel zo is laat het dan even weten want dan ga ik het er weer bijzetten. En het zou me niet verbazen als er nog meer mensen blij zijn met je arduino opzet voor de pll want er is nergens iets over te vinden.
Martin,
Hierbij even een PDF van de print met alle onderdelen, als er nog vragen zijn laat het ff weten.
vrg. Ad..
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha AD-NL,
Mooi gedaan werk van gemaakt netjes 
Kan je ook iets van kwaliteit meten of vergelijken?
Groet,
Henk.
Over de signaal kwaliteit kan ik niets zeggen, ik wil een VNA aanschaffen want als ik het goed gelezen heb kan je hiermee het signaal redelijk bekijken. Er komt +/- 150mw uit met de 10K potmeter voluit en dan de spanningsval over de weerstand van 82R. Ik heb wat proberen te meten met een sdr maar daar werd ik niet wijzer van.
AD..
Loenie
Op donderdag 20 maart 2025 21:51:45 schreef AD-NL:
Over de signaal kwaliteit kan ik niets zeggen, ik wil een VNA aanschaffen want als ik het goed gelezen heb kan je hiermee het signaal redelijk bekijken. Er komt +/- 150mw uit met de 10K potmeter voluit en dan de spanningsval over de weerstand van 82R. Ik heb wat proberen te meten met een sdr maar daar werd ik niet wijzer van.AD..
Hi,
Om de kwaliteit van een RF-signaal te beoordelen (spectrale zuiverheid, frequentiestabiliteit, faseruis ...) is een VNA niet geschikt. Hier heb je een spectrum analyzer voor nodig. Een VNA is bedoeld voor het karakteriseren van S-parameters (reflectie- en transmissiemetingen). Daarmee kun je dus bv een antenne tunen, een filter afstemmen, demping van een coaxkabel bepalen etc.
dankje loenie,
Dit zendertje is voor mij voor huis,tuin,en keuken gebruik niet voor een echte zender. Ik wil de vna aanschaffen voor de homemade antenne's die ik wil gaan maken. Een Tiny SA is wel leuk maar niet echt voor mijn bezigheden.
Ad..
Als het alleen de SA functie betreft en je een 2e of 3e harmonische meting niet nodig hebt, is een SDR een prima meetinstrument daarvoor. Ik werk met SDRplay voor zowel m'n FM als MG zendertjes. Je hebt wel voldoende verzwakking nodig, de RSP's zijn al snel overstuurd.
Harry,
Op welke mannier sluit je dan de sdr aan, door middel van een instelbare verzwakker of een oppik lusje. Ik had een SA programma voor de sdr en naar de tweede en derde harmonische gekeken maar ik had verschil bij elke meting. Soms was de tweede harmonische groter dan het oscilator signaal en de volgende doorgang was er bijna geen harmonische te zien dit heb ik met een oppik lusje gedaan met de sdr versterking op nul db.
Ad..
Loenie
Op zaterdag 22 maart 2025 09:50:08 schreef AD-NL:
Harry,
Op welke mannier sluit je dan de sdr aan, door middel van een instelbare verzwakker of een oppik lusje. Ik had een SA programma voor de sdr en naar de tweede en derde harmonische gekeken maar ik had verschil bij elke meting. Soms was de tweede harmonische groter dan het oscilator signaal en de volgende doorgang was er bijna geen harmonische te zien dit heb ik met een oppik lusje gedaan met de sdr versterking op nul db.Ad..
Koppelen met een (stappen)verzwakker. Met een oppiklus heb je hooguit een indicatie van de aanwezigheid van harmonischen, maar heb je geen controle over frequentieafhankelijkheid en kun je dus geen uitspraak doen over de verhouding tussen het niveau van de harmonischen en dat van de fundamental.
Als je een SDR van SDRplay hebt, kun je met "RSP Spectrum Analyser" https://www.spectrumanalyser.co.uk/ heel behoorlijke metingen doen. Best kun je dan wel zorgen om de fundamental eerst eruit te notchen, omdat er bij de geringste oversturing al spooksignalen zichtbaar worden.
Loenie
Ik heb voor mijn controller een kastje in Fusion360 getekend en geprint. Geen PCB voor ontworpen, maar zo doet ie het ook 
Nou ik heb mijn kristalen niet binnen, geeft niet komt nog wel eens.
Dus ik doe ff niet mee nu deze keer, heb ook nog genoeg andere dinguses... 
VrGr Rob
Dat ziet er zeker gelikt uit zo'n kastje. Zitten de letters er opgeplakt of zijn met wit filament er op gezet?
Loenie
Op maandag 24 maart 2025 22:06:07 schreef AD-NL:
Dat ziet er zeker gelikt uit zo'n kastje. Zitten de letters er opgeplakt of zijn met wit filament er op gezet?
Ik heb ze met wit filament geprint (0,5mm dikte). Tekst bij de connectoren en op de voorkant heb ik 0,5mm verdiept op het oppervlak ingetekend.