Ja hoor, die heb ik ook, maar daar staan vaak de weetjes om storingen op te lossen dan weer net niet in. Wel storings codes, maar die weet ik niet of komen verder niet in display naar voren.
Daar moet je mee beginnen...
Die heb je ook in je handleiding staan, gaat zeker je op weg helpen. Een te zwakke accu geeft andere symptomen, dan valt eerst de hef functie uit en kan je nog net rijden om naar de lader te rijden. Bij een rotte cel zou je display ook uitvallen wellicht. Enkel je hoofdrelais schakelt, iets zorgt er voor dat de rest niet mee wil.
jerome
Golden Member
De hulpspanningen zijn dus aanwezig. Wat ik hier mis is een tweetal zekeringen van 200 a 300A die tussen de accu en de power modules hoort te zitten. Verwacht dan ook aansluitdraden van minstens 35mm². Volgens mij moet je het daar gaan zoeken. Geoxideerde houder,born of kabeloog. De ingangsspanning van de power modules meten terwijl iemand heffen en dalen probeert. Altijd handrem op en blokken voor en achter de wielen bij dergelijke diagnose's. Het is later nog heeeel lang dood te zijn, dus best nog even wachten
.
Hallo, ik heb weer een poging gedaan, maar helaas nog geen succes.
De accu was vorige week zaterdag opgeladen, die had vanmorgen rond 12:00 een spanning van 83volt. In het diplay van de heftruck stond die op 90%
Bij deze antwoorden op alle vragen/ tips die zijn gegeven:
Stuurwiel motor doet het ook niet.
Ik heb een tijdelijk draadje geplaatst over het deel van de printplaat waar spoor is verbrand, helaas zonder succes.
Ik heb het nog verder onderzocht, nog meer kappen losgehaald, maar ik vind niet meer printplaten waar mogelijk een relais op kan zitten. Ik heb toch het idee dat tikje uit de aandrijfmotor kompt.
Ik heb alle zekergingen weer door gepiept, ze zijn allemaal goed. Ook de hoofd zekerring, die is 425A.
Ik stel me toch ernstige vragen bij de F21. Welke spanning meet je tussen XS2 en XS5 bij aangesloten accu?
Spanning gemeten over XS2 en XS5 was gelijk aan de spanning op de accu, 83volt.
Dan de DMM aansluiten op de accu en de spanning meten. Dan proberen te rijden en dan kijken wat de DMM doet. De accu spanning moet dan maar een heel klein beetje inzakken, maar bij een defecte accu kan dan met 10V of meer inzakken.
Ik heb accu aangesloten en geprobeerd te rijden, voltage van accu zakt niet in. Voor mij wil dat zeggen dat accu nog goed is of rijmotor word niet ingeschakeld. Ik heb niet meer met de lampen geprobeerd.
Begin met de stoelsensor te repareren of minstens een schakelaar erop te zetten om de foutcode weg te halen.
Storing van stoelsensor is opgelost, maar helaas doet de rijmotor of hydrauliek motor het nog niet.
Zijn er nog iemand met ideeën?
Bij een accu die in een week 10 % daalt zonder iets te doen plaats ik ook vraagtekens.
Die zou ik eens flink belast meten.
Een 80 volt accu kan je ook wel belasten met een stevige halogeenlamp of iets dergelijks.
Pas wel op met vonken bij die accu, knalgas. ( ervaring
)
Links van je printplaatje met de 'twijfelachtige' printsporen zit een relais, deze schakelt niet?
Die zorgt voor de stuurspanning naar de stuurdozen van je rijwerk, hydrauliek en stuurmotor.
Ik dacht dat je daar dat 'tikje' hoorde. Als dit relais het niet doet gaat de machine ook niks doen.
jerome
Golden Member
Dat is niet ongewoon. Een pas geladen accu die warm staat zal een hogere spanning hebben dan de dag nadien als deze afgekoeld is. Meet eens de accu van de wagen wanneer je pas hebt gereden. Zal zeker 13V zijn. 2 uur later nog 12,5V.
Bij een accu die in een week 10 % daalt zonder iets te doen plaats ik ook vraagtekens.
Die zou ik eens flink belast meten.
Een 80 volt accu kan je ook wel belasten met een stevige halogeenlamp of iets dergelijks.
Pas wel op met vonken bij die accu, knalgas. ( ervaring)
Ik zou dit een volgende keer kunnen testen.
Maar kan men een 220V, 1500W op de 80V accu aansluiten? Of moet ik iets zoeken voor 80V?
Links van je printplaatje met de 'twijfelachtige' printsporen zit een relais, deze schakelt niet?
Die zorgt voor de stuurspanning naar de stuurdozen van je rijwerk, hydrauliek en stuurmotor.Ik dacht dat je daar dat 'tikje' hoorde. Als dit relais het niet doet gaat de machine ook niks doen.
Heb je het dan over de grote relais of klein relais?
Groot relais schakelt wel in, die schakelt in met een flinke tik.
Dat is niet ongewoon. Een pas geladen accu die warm staat zal een hogere spanning hebben dan de dag nadien als deze afgekoeld is. Meet eens de accu van de wagen wanneer je pas hebt gereden. Zal zeker 13V zijn. 2 uur later nog 12,5V.
Bedankt voor dit bericht, ik kan hem altijd even testen natuurlijk. Hoe meer we uitsluiten des te beter. (mijn idee is nog wel dat accu goed genoeg is omdat zuur test ook niet extreem slecht is).
De print die zo slecht lijk ga ik vervangen. Ik heb de print al gekocht.
Moment om dat te gaan testen laat nog even op zich wachten.
Is er misschien nog iemand die ideeën heb wat ik nog kan bekijken met het probleem dat ik ondervind?
Het gaat om een Still RX60-25 heftruck die niet meer wil rijden en hydrauliek doet het niet meer (stuur en hefmast niet).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
gezien je display aangaat word er wel voeding ingeschakeld. het kleine relais kan goed het grote weer schakelen. hoewel dat dimmende lampje op het display wel doet denken dat er een hoge overgangs weerstand is ergens in het stuurcircuit. een gare zekering, stekker of relais maken allen kans. alle stekkers in de buurt van dat gare printje eens loshalen 1 voor 1 en terugsteken kan ook al genoeg zijn.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Kreeg je voorheen ook een storingscode toen er soms een reset nodig was?, ik denk dat dit de basis voor dit euvel. Kun je het bedradingsschema uit de handleiding hier plaatsen, dan kunnen we zien wat sensoren er op zitten.
benleentje
Golden Member
Groot relais schakelt wel in, die schakelt in met een flinke tik.
Dat zegt niets als de contacten verbrand zouden zijn. Bij storingszoeken zo min mogelijk iets aannemen en ook gewoon controleren door op alle punten spanning te meten. Misschien heb je dat al gedaan maar zou dat graag nog even horen dan.
Als ook de stuurmotor niets doet zit het toch helemaal aan het begin en iets wat alles gemeen heeft. de rijmotor en hydrauliek motor hebben elk hun eigen motorregelaar en het is dan raar dat zal allebei het niet doen. Ik weet niet of die regelaars open kunnen en wie weet zitter er wel wat ledjes in.
Ik heb toch het idee dat tikje uit de aandrijfmotor kompt.
Dat kan dat zou de rem kunnen zijn. Maar ook hier weer ik zou de spanningen op de aansluitdraden meten.
gezien je display aangaat word er wel voeding ingeschakeld. het kleine relais kan goed het grote weer schakelen. hoewel dat dimmende lampje op het display wel doet denken dat er een hoge overgangs weerstand is ergens in het stuurcircuit. een gare zekering, stekker of relais maken allen kans. alle stekkers in de buurt van dat gare printje eens loshalen 1 voor 1 en terugsteken kan ook al genoeg zijn.
Ik ga dit nog wel extra controleren. Het word pas ergens begin mei. Ik kom er nog op terug.
Kreeg je voorheen ook een storingscode toen er soms een reset nodig was?, ik denk dat dit de basis voor dit euvel. Kun je het bedradingsschema uit de handleiding hier plaatsen, dan kunnen we zien wat sensoren er op zitten.
Naar mijn weten niet, we hebben ook nog nooit iemand erbij gehad om de heftruck te resetten.
In de bijlage een schema, geen idee of dit alles is.
Dat zegt niets als de contacten verbrand zouden zijn. Bij storingszoeken zo min mogelijk iets aannemen en ook gewoon controleren door op alle punten spanning te meten. Misschien heb je dat al gedaan maar zou dat graag nog even horen dan.
Contacten van groot relay heb ik wel es bekeken, die leken mij niet erg smerig/ verbrand. Ik zou er een met iets als Scotch-Brite bij langs kunnen gaan als ik weer ga speutelen. Alles wat is aangegeven hier op de forum heb ik in ieder geval gecontroleerd. Om meer in detail te gaan meten, dan zal ik eerst moeten gaan bestuderen op elektrische schema hoe de stromen precies lopen om vanaf het begin te kunnen meten lijk mij?
Als ook de stuurmotor niets doet zit het toch helemaal aan het begin en iets wat alles gemeen heeft. de rijmotor en hydrauliek motor hebben elk hun eigen motorregelaar en het is dan raar dat zal allebei het niet doen. Ik weet niet of die regelaars open kunnen en wie weet zitter er wel wat ledjes in.
Lijkt wel logisch inderdaad dat het ergens in begin is. Ik durf zo niet te zeggen of regelaars open kunnen, dat zal ik een volgende keer moeten bekijken.
Dat kan dat zou de rem kunnen zijn. Maar ook hier weer ik zou de spanningen op de aansluitdraden meten.
Meten kan hoor, maar ik begreep ergens dat het ''BLDC motoren een soort van 3 fase motor maar dan voor gelijkstroom''. Lastig te meten begreep ik omdat het pulserend word gevoed. Kan ik het met een gewone multimeter meten dan?
Ik heb de printplaat ook binnen. Binnenkort eerst maar eens kijken of dat het probleem al oplost.
Maar ik ga ook alvast elektrisch schema bestuderen en opschrijven wat allemaal nog nagemeten kan worden.
Als er iemand zijn met handige typs om dit nameten het beste aan te vliegen dan hoor ik dat ook graag.
Weet iemand misschien, zit er mogelijk ook condensators in zon heftruck waarmee de motor opgang word geholpen net als bij een 220V elektromotor?
Op vrijdag 11 april 2025 13:33:37 schreef HarmNab:
[...]Meten kan hoor, maar ik begreep ergens dat het ''BLDC motoren een soort van 3 fase motor maar dan voor gelijkstroom''. Lastig te meten begreep ik omdat het pulserend word gevoed. Kan ik het met een gewone multimeter meten dan?
Nee. Je meter kan de vorm van de puls niet zien en weet dus niet wat die meet. Dus weet jij ook niet wat je meet. Meten is weten als je weet wát je meet. 
Begin eerst maar met die print er in te steken.
Ik heb ergens wel schema's van de regelaars maar daar zit het niet. Er zitten ook geen condensatoren om de motoren te regelen, deze worden door de regelaar zelf gestuurd, gaan nooit (tenzij je de accu verkeerd om aansluit...) gelijk stuk en komt ook niet overeen met het 'tijdelijk terug werken'.
Alles wijst in de richting van een niet beschikbare voedingslijn ergens. Deze print stuurt dat als eerste. In de oudere trucks zaten een hoop vermogens contactoren waarvan de contacten gingen inbranden. Ook wel eens een diode of vermogensthyristor die stuk ging met de nodige problemen. Maar als er niks meer werkte was het heel vaak een kleinere contactor die in de fout ging of een bedradingsprobleem. Een losgetrilde stekker, waarbij de pen uit het soldeer kwam op de print heb ik vaak gezien. Kan je ook lang naar zoeken. Daarom, eerst deze print monteren.
Dan, stuurspanningen gaan controleren. Dan, ingangen aan de regelaars meten, uitgangen zijn niet zo boeiend op dat moment. Het is een sturingsprobleem, geen vermogensprobleem, de accu toestand is op dit moment nog niet belangrijk maar het is wel een pluspunt als die vers geladen is.
Vandaar ook dat ik vroeg om het stoelcontact te herstellen, als die constant doorverbonden is gaat de truck na verloop van tijd in veiligheid en reageert niet meer. Daarom zou ik als volgt aanpakken:
Print erin, contact aan, meldingen bekijken op het display. Geen foutmeldingen of andere meldingen, proberen te heffen. Als de rem aan staat doet het heffen het nog wel, rijden niet. Als het stoelcontact niet is geschakeld (zowel in en uit moeten schakelen!) doet die helemaal niks.
Kom je er dan nog niet uit, gericht gaan meten.
Ik kijk eens of ik nog wat schema's kan vinden van de machine. Ik heb wellicht een workshop manual maar die is vrij groot, zou ik via mail wel kunnen doorsturen. Een foutenlijst heb ik in bijlage gezet.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Controleer of de key-swits s1 en de noodstop swits 7s2 wel doorverbinden deze zijn van belang om het hoofdrelais in te schakelen. De rest van de veligheids contacten en de sturing staan niet op het schema.
Begin eerst maar met die print er in te steken.
Daarom zou ik als volgt aanpakken: Print erin, contact aan, meldingen bekijken op het display. Geen foutmeldingen of andere meldingen, proberen te heffen.
Dat ga ik inderdaad als eerst doen.
Stuurspanning controleren, welke punten kan ik dan het beste meten? Is dat aan te wijzen op een foto van de printplaat bijvoorbeeld of elek tekening?
Ingangen op de regelaars, moet ik daar ook die 80V meten (als heftruck op contackt staat neem ik aan). Op de aangegeven punten neem ik aan, zie bijlage.
Ik vond een een handleiding met daarin aangegeven zoals ze het noemen 'measuring points'. Is dat bedoeld voor fout zoeken?
Controleer of de key-swits s1 en de noodstop swits 7s2 wel doorverbinden deze zijn van belang om het hoofdrelais in te schakelen. De rest van de veligheids contacten en de sturing staan niet op het schema.
Volgens mij is als in de afbeelding aangegeven de hoofdrelais toch? Die schakelt wel in, daar heb ik al op gelet.
benleentje
Golden Member
Meten kan hoor, maar ik begreep ergens dat het ''BLDC motoren een soort van 3 fase motor maar dan voor gelijkstroom''. Lastig te meten begreep ik omdat het pulserend word gevoed.
Helaas lees je niet alles even goed. IK heb daar ook gezegd dat je in ieder geval wel iets moet meten. De meter geeft in ieder geval wel iets aan en hoe harder motor word aangestuurd hoe hoger de spanning. IK bedoel daarmee dat als je op de motor helemaal niets meet hij ook niet word aangestuurd.
Contacten van groot relay heb ik wel es bekeken, die leken mij niet erg smerig/ verbrand. Ik zou er een met iets als Scotch-Brite bij langs kunnen gaan als ik weer ga speutelen.
Niet zomaar wat gaan doen. Ik zei dat je de spanning moet weten onder belasting en dat is als je probeert de motor aan te sturen. Voor en achter het relais moet er dan dezelfde spanning zijn. Met schuren maak je relais alleen maar slechter en dat doe je pas als het al zo slecht is dat schuren het iets beter maakt. Schoonmaken met een zacht doekje en oplosmiddel dat mag wel maar schuren zou ik voorzichtig mee zijn.
Die schakelt wel in, daar heb ik al op gelet.
Maar heb je het ook gecontroleerd door de spanningen overal te meten. Storingszoeken is niet zomaar iets aannemen maar het ook nog een controleren door het te meten. En dan meet je ook op alle punten waar je bijkan. Dus vanaf naar de zekering, achter de zekering, achter het relais, achter waar je nog meer bij kan. Overal moet er spanning zijn.
Stuurspanning controleren, welke punten kan ik dan het beste meten? Is dat aan te wijzen op een foto van de printplaat bijvoorbeeld of elek tekening?
Met dank voor het schema maar zou je ook zo vriendelijk willen zijn het schema zo te draaien dat het normaal leesbaar is. Op het schema zie ik module A43 en daarin de punten 1,2,3, 3a, 3b, 3c en 11.
Op X41.13 moet ook de accuspanning staan en dat moet er op X42.4 weet uitkomen
Komt er wel 24V uit de module. Komt de accuspanning wel op de punten 1 en 2 aan.
Op A43 7, 8 en 9 verwacht ik een signaal zodra je 1 van de motoren aanstuurt.
Op A44 X45.3 = 24V en X45.4 = GND. Dit gaat naar module fabli ook daar nog even meten of de 24V daar ook echt aankomt.
OP A44 4A moet ook 24V zijn.
OP de punten 6 en 6 moet accuspanning staan, die is de spanning die naar de motor regelaars gaat. Maar dit ook nog in alle 3 de modules nameten.
Dat is allemaal vrij makkelijk te meten
Is dat bedoeld voor fout zoeken?
Uiteraard. Maar als je een schema hebt is dat dubbel, want wat je moet meten kan je ook uit het schema halen. Maar een lijstje met belangrijke punten is wel handig en dat moet je zeker ook meten.
Een verbinding kan er goed en schoon uitzien maar omdat je stroom niet kan zien wat het doet moet je voor de zekerheid het ook nog nameten.
Helaas lees je niet alles even goed. IK heb daar ook gezegd dat je in ieder geval wel iets moet meten. De meter geeft in ieder geval wel iets aan en hoe harder motor word aangestuurd hoe hoger de spanning. IK bedoel daarmee dat als je op de motor helemaal niets meet hij ook niet word aangestuurd.
Mijn excuses, ik ga dit punt op me lijstje zetten om ook te controleren.
Niet zomaar wat gaan doen. Ik zei dat je de spanning moet weten onder belasting en dat is als je probeert de motor aan te sturen. Voor en achter het relais moet er dan dezelfde spanning zijn. Met schuren maak je relais alleen maar slechter en dat doe je pas als het al zo slecht is dat schuren het iets beter maakt. Schoonmaken met een zacht doekje en oplosmiddel dat mag wel maar schuren zou ik voorzichtig mee zijn.
Ik had spanningen voor relais de vorige keer gemeten bij bedienen van gaspedaal. Alleen toen niet na de relais gemeten, dat ga ik de volgende keer doen.
Maar heb je het ook gecontroleerd door de spanningen overal te meten. Storingszoeken is niet zomaar iets aannemen maar het ook nog een controleren door het te meten. En dan meet je ook op alle punten waar je bijkan. Dus vanaf naar de zekering, achter de zekering, achter het relais, achter waar je nog meer bij kan. Overal moet er spanning zijn.
Ik heb nog niet in de buurt van groot relais gemeten, dat wil ik de volgende keer gaan doen. Ik ga de schema bestuderen dat ik even gericht kan ga meten dat ik ook weet wat ik meet.
Met dank voor het schema maar zou je ook zo vriendelijk willen zijn het schema zo te draaien dat het normaal leesbaar is. Op het schema zie ik module A43 en daarin de punten 1,2,3, 3a, 3b, 3c en 11.
Op X41.13 moet ook de accuspanning staan en dat moet er op X42.4 weet uitkomen
Komt er wel 24V uit de module. Komt de accuspanning wel op de punten 1 en 2 aan.
Op A43 7, 8 en 9 verwacht ik een signaal zodra je 1 van de motoren aanstuurt.
Op A44 X45.3 = 24V en X45.4 = GND. Dit gaat naar module fabli ook daar nog even meten of de 24V daar ook echt aankomt.
OP A44 4A moet ook 24V zijn.OP de punten 6 en 6 moet accuspanning staan, die is de spanning die naar de motor regelaars gaat. Maar dit ook nog in alle 3 de modules nameten.
Bedankt voor deze info, ik ga het nog even goed bestuderen. Ik heb de elek schema gedraaid, zie bijlage.
Uiteraard. Maar als je een schema hebt is dat dubbel, want wat je moet meten kan je ook uit het schema halen. Maar een lijstje met belangrijke punten is wel handig en dat moet je zeker ook meten.
Een verbinding kan er goed en schoon uitzien maar omdat je stroom niet kan zien wat het doet moet je voor de zekerheid het ook nog nameten.
Goed hoor, alleen ik moet vanuit schema wel even vertaling maken naar waar precies ik dan in de heftruck moet meten. Maar dat moet vast lukken, ik ga er nog even voor zitten.
Wat bedoelt u met 'komt er wel 24V uit de module'? Welke module hebben wij het dan over (Punt 3 mogelijk van A43, zie elek tekening?)
Wat is de fabli module? Is dat het display waar men storingen op ziet?
Even als voorbeeld, stel ik ga het volgende meten 'Op A44 X45.3 = 24V en X45.4 = GND'. Wat is het beste, een klein gaatje in de isolatie van de kabel prikken om de spanning te meten? Met hulpstuk als in de afbeelding.