Je kunt de sinus 'dimmen'. Dus PWMmen en daarachter een filter. Dat geeft de netste stroom en werkt ook 100% zeker bij alle meters goed.
Er is iemand die eens zoiets gemaakt heeft:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/47381/1
=> ” … Als de perioden truk werkt met 1 Hz (wat ik ernstig betwijfel) dan moet er in dat geval er geen import zijn en bij 0.1 Hz wel. ...”
Er is en er bestaat geen ‘perioden-truuk’. Overigens, niet verstandig om op 1 Hz in te stellen. 1 Hz heeft een perioduur van 1 seconde en is een ‘limiet-waarde’, waardoor elke Watt-meting door de kWh-meter per definitie discutabel wordt. Immers, duurt de watt-meter-seconde exact net zo lang als de seconde in het echt? Ofwel, is de kWh-wattmeter telkens net te vroeg of net te laat?
=> ” … Anyway, mijn eerste / voorlopige conclusie is dus dat je met een langzame dutycycle regeling van een boilerbesturing niet nul-op-de-meter kan realiseren, maar dat je echt bestuurde faseaansnijding moet gebruiken. Misschien werkt het bij andere modellen slimme meters anders... Ik zal toch niet de eerste zijn die hier aan meet? … ”
Wat wordt bedoeld met ‘langzame dutycycle regeling’ en ‘bestuurde faseaansnijding’?
Alle kWh-meters moeten watt’s meten; anders voldoen ze niet aan de IJkwet.
=> ”… Er werd hier al veel geschreven maar ik heb nog niks gezien dat zou kunnen dienen voor wat het bedoeld is. Ja... handbediende dimmers in overvloed maar dat is the easy part, die kun je goedkoper kopen dan maken, maar de verbinding en regeling tussen de teller en dimmer daar wachten veel mensen op denk ik. ...”
Geduld is een schone zaak. En als het nog lang duurt wachten we nog even.
Voor een proces-regeling heb je nodig een proces, een meetsensor een regelaar en een actuator. Dit topic gaat over de dynamische periodenregeling, en of dit gebruikt kan worden als alternatief voor de fase-aansnij-techniek om nul-op-de-meter te krijgen. Als gevolg van de stuurtechniek is er een discussie ontstaan over de actuator; moet/kan een triac gebruikt worden of een SSR, of een...
De meetsensor en regelaar zijn weer andere onderwerpen (van discussie), en hoe een-en-ander met elkaar verbonden zou moeten worden staat nog helemaal open. Wel zijn sommigen al druk bezig met het werken aan een/hun oplossing.
Als bijlage een bijgewerkte omschrijving van de dynamische periodenregeling (DPC), en een omschrijving van een geschikte zelfbouw heavy duty triac-module. Omdat voor DPC een MCU wordt gebruikt met procentuele regeldata, kan deze sturing eenvoudig onderdeel worden van het totale regelproces.
Op vrijdag 28 maart 2025 14:47:10 schreef Harm J Seef:
=> ” … Als de perioden truk werkt met 1 Hz (wat ik ernstig betwijfel) dan moet er in dat geval er geen import zijn en bij 0.1 Hz wel. ...”Er is en er bestaat geen ‘perioden-truuk’. Overigens, niet verstandig om op 1 Hz in te stellen. 1 Hz heeft een perioduur van 1 seconde en is een ‘limiet-waarde’, waardoor elke Watt-meting door de kWh-meter per definitie discutabel wordt. Immers, duurt de watt-meter-seconde exact net zo lang als de seconde in het echt? Ofwel, is de kWh-wattmeter telkens net te vroeg of net te laat?
Sorry: 25 periodes wel doorlaten en 25 niet en dan maakt het niet uit wanneer je begint, een SSR schakelt op de nul doorgang.
En wat bedoel je met 'watt-meter-seconde' in het echt?
Denk je dat bij iedereen de fase van de spanning gelijk is?
Dan heb je een oneindige lichtsnelheid nodig, en Einstein toonde al aan dat alles relatief is
Op maandag 31 maart 2025 21:04:07 schreef Toverstaf:
Printplaatje aan het opbouwen, de zero-cross detectie werkt in ieder geval.Ben alleen nog op zoek naar een MOC3021 zodat de triac sturing ook afgemaakt kan worden. Alleen nog geen webshop gevonden waar ik, redelijk voordelig, een enkele kan bestellen...
Okaphone.com
Printplaatje aan het opbouwen, de zero-cross detectie werkt in ieder geval.Ben alleen nog op zoek naar een MOC3021 zodat de triac sturing ook afgemaakt kan worden. Alleen nog geen webshop gevonden waar ik, redelijk voordelig, een enkele kan bestellen...
das een hele mooie print, handig om zo een arduino en al te kunnen op inpluggen
Top, ik zou alleen geen 1/8W weerstanden gebruiken. De isolatieweerstand van die dingen kon wel eens wat krapjes zijn.
Staan 2 in serie, maar kan ze eventueel nog vervangen.
Zit ook nog even met de zekeringhouder. Had een 5x20 zekeringhouder bedacht, maar zie nu dat de houders voor printmontage tot 6.3A gaan.
Wil hem op 10A afzekeren.
Toch maar doen? Printplaat is overigens 20um.
Hmja, voegt een zekering veel toe?
Voor je elektronica snap ik dat nog, maar daar is 10A ook zinloos. Dan is je voeding al verdampt.
En zo'n zekeringhouder is (afhankelijk van het type, de ene is wat beter dan de ander) toch weer een bron van mogelijke slechte contacten.
[Bericht gewijzigd door Sine op (34%)]
Dat overleeft die triac waarschijnlijk ook met zekering niet. Halfgeleiders zijn er om zekeringen te beschermen weet je nog? 
Op maandag 31 maart 2025 22:00:44 schreef Sine:
Halfgeleiders zijn er om zekeringen te beschermen weet je nog?

Printplaatje aan het opbouwen, de zero-cross detectie werkt in ieder geval.
Goed bezig.
Maar is je nuldetectie puls niet wat breed?
Breedte van de puls maakt toch niet uit? Voordat de halve sinus is afgelopen is de puls allang weer klaar.
Het gaat om het moment waarop de neergaande flank ontstaat. Hier zal ik nog een klein beetje moeten finetunen waarschijnlijk, de puls matched nu precies op het nulpunt, maar de microcontroller zal waarschijnlijk eerder triggeren dan het punt waar de puls 0V is. Dat is eenvoudig te compenseren.
Mwah, dat is in dit geval geneuzel in de marge, of het ding nu bij 0 of 10V in geleiding gaat maakt niet heel veel uit.
Op exact nul zal hij toch niet ontsteken, dan heb je (nog) geen spanning voor je gate stroom.
MGP
LDmicro user.
Op woensdag 26 maart 2025 21:13:09 schreef joopv:
- De "realime metingen" van het heen- en teruggeleverde vermogen lopen minstens 1 P1 interval dus minimaal 10 en max 30 seconden achter op de werkelijkheid.
Als dat waar zou zijn zal het heel moeilijk worden om de gemaakte regeling te testen.
Ik heb nog een terugdraaiende teller en die schijf kun je nog realtime besturen 
Op donderdag 27 maart 2025 17:50:33 schreef Lambiek:
Daar gooi je net zo goed rommel mee op het net, zeker zonder filter.
Als je ziet wat een PV omvormer (SMA uit 2010) op het net steekt bij bewolkt weer dan moet niemand zich daar zorgen om maken.
Onderstaande foto is gemaakt bij 2 a 3A injectiestroom gemeten via een stroomtrafo, bij hogere injectie is dat al heel wat beter.
Die andere foto is de testopstelling van 14dagen geleden.
Op maandag 31 maart 2025 23:02:13 schreef Toverstaf:
Breedte van de puls maakt toch niet uit? Voordat de halve sinus is afgelopen is de puls allang weer klaar.
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in.
Neem voor je triac wel een zwaar type, bijvoorbeeld een BTA25.
Op dinsdag 1 april 2025 06:22:20 schreef MGP:
Als je ziet wat een PV omvormer (SMA uit 2010) op het net steekt bij bewolkt weer dan moet niemand zich daar zorgen om maken.
Zo, dat is vrij heftig.
=> ” ... Printplaatje aan het opbouwen, de zero-cross detectie werkt in ieder geval. ...”
Printplaat ziet er mooi uit. Een elektrische boiler is al gauw 2000...3500 Watt. Vanuit mijn ervaring en metingen vraag ik mij af of (de niet zichtbare) triac-printsporen wel voldoende zullen zijn. Met wat voor koelplaat-constructie ga je straks de triac koelen?
Ik zou zo'n TO220 triacje echt niet lange termijn vertrouwen voor 3500W, denk er ook aan een V-vorm in de pootjes te buigen zodat die mechanisch ontlast worden. Anders heb je binnen de korste keren gebroken soldeerverbindingen door de thermische cycli.
Zo'n triac verstookt ongeveer 1W/A .. da's niet misselijk. Bij 3500W ben je dus een 15W in de triac kwijt.
Je kunt ook een 'zuinige' SSR maken met twee mosfets rug aan rug overigens, al doe je dat dan niet voor de energiebesparing, maar ter voorkoming van warmteontwikkeling.
Als je dit permanent gaat inzetten zou ik zelf altijd opteren voor een flinke SSR module. Dat is mechanisch ook wat makkelijker uit te voeren. En dan niet eentje van ome ali 
Ik weet een klimaatbesturing zitten waar men die smalle SSR's gebruikt voor het schakelen van elektrische heaters met flink vermogen.
Dat gaat al een jaar of 30 goed ondertussen.
Zo'n "puck op heatsink" heb ik zelf ooit gebruikt voor elektrische vloerverwarming. Iets van 1500W totaal als ik het goed heb.
=> ”... Ik zou zo'n TO220 triacje echt niet lange termijn vertrouwen voor 3500W, denk er ook aan een V-vorm in de pootjes te buigen zodat die mechanisch ontlast worden. Anders heb je binnen de korste keren gebroken soldeerverbindingen door de thermische cycli. ...”
Nee, doe ik ook niet, en als je de bouwbeschrijving in mijn eerdere bijdrage gelezen had wist je dat al. Wellicht belangrijker is dat een standaard printplaat eigenlijk ongeschikt is voor het verwerken van grote stromen. En een elektrische boiler kan zeer veel stroom trekken.
=> ” … Zo'n triac verstookt ongeveer 1W/A .. da's niet misselijk. Bij 3500W ben je dus een 15W in de triac kwijt. ...”
Zoals aangegeven in de bouwbeschrijving gebruik ik als vuistregel 3 Watt koelen per ampere.
=> ” … Als je dit permanent gaat inzetten zou ik zelf altijd opteren voor een flinke SSR module. ...”
Maar die beschikt niet over de benodigde nuldoorgangspuls. En heeft ook een forse koelplaat nodig.
Vanwege de veiligheid ga ik voor zo kort mogelijk 230 VAC-leidingwerk. Vandaar een triac-stuurunit zo dicht mogelijk bij de last. Als ik toch al een signaal naar deze unit moet sturen, kan ik even gemakkelijk daar ook mijn nuldoorgangspuls weghalen. Kortom, in plaats van kopen kun je ook zelf een geschikte SSR-module bouwen.
Op dinsdag 1 april 2025 11:44:32 schreef Harm J Seef:
Wellicht belangrijker is dat een standaard printplaat eigenlijk ongeschikt is voor het verwerken van grote stromen. En een elektrische boiler kan zeer veel stroom trekken.
Met standaard pcb met koper van 1OZ/ft2 heb je volgens de calculator bij 16A voor een maximale temp stijging van 10°C een spoorbreedte van 36mm nodig. Dat is natuurlijk niet praktisch.
Neem 2OZ koper en het wordt 18mm. doe dat dubbelzijdig en je hebt nog 9mm over. Dat wordt al behapbaar.
Maar dan zit je nog steeds met iele pootjes die op een print gebakken moeten worden.
Als je met alle geweld een eigen driver wilt bouwen zou je inderdaad naar de BTA25 van Lambiek kunnen kijken, die kun je met vlakstekkers aansluiten op zo'n manier dat er helemaal geen dikke stroom door het pcb hoeft.
Maar in die uitvoering zijn ze niet goedkoop, en dan moet er nog steeds een flinke koelplaat onder, die je in die behuizing wel een stuk beter thermisch gekoppeld krijgt.
Die werden ook gebruikt in de theater dimmers van nog niet eens zo heel lang geleden.
Zoals aangegeven in de bouwbeschrijving gebruik ik als vuistregel 3 Watt koelen per ampere.
Da's ietwat overkill, maar beter te ruim dan te krap. Eventuele schakelverliezen zullen ook wat bijdragen, maar bij 50Hz is dat minimaal.
Maar die beschikt niet over de benodigde nuldoorgangspuls. En heeft ook een forse koelplaat nodig.
Die kun je prima sturen met externe elektronica. Als je een variant neemt zonder ingebouwde zero-cross switch (de random fire varaint) blijft de sturing hetzelfde.
Als je de brick uitvoering neemt blijft de koelplaat even groot als wat je nodig zou hebben bij een losse triac. Die fabrieks SSR's gebruiken namelijk ook niets anders dan een triac of twee thyristors.
Helaas hebben alle opto22 modellen een zero voltage switch, en laat er ik daar nou een bak van hebben.
De modules die ik bedoel zijn af fabriek al voorzien van een flinke koelplaat en kun je zo op een din-rail klikken, ietwat overkill voor thuis wellicht.
Vanwege de veiligheid ga ik voor zo kort mogelijk 230 VAC-leidingwerk. Vandaar een triac-stuurunit zo dicht mogelijk bij de last.
Ik maak me niet zo druk over 20cm 2,5mm2 extra.
in plaats van kopen kun je ook zelf een geschikte SSR-module bouwen.
Het kan, maar je ziet met welke obstakels je te maken krijgt.
MGP
LDmicro user.
Op woensdag 12 maart 2025 09:57:14 schreef Harm J Seef:
=> ” … @Toverstaf, start zelf eens een topic met uw laatste info en verwijs naar hier. Dit topic heeft over perioden-regeling en je doet aan faseaansnijding en de TS houdt het liever bij perioden regeling ...”
@Harm, het zou u sieren moest je quoten zoals het moet, nu wordt je 'gequoted' met mijn tekst omdat uw berichten bijna niet te volgen zijn op het randje van onleesbaar 
Na een tijdje weet niemand meer wie wat geschreven heeft want als ze u quoten moeten ze eerst alle andere door u gemaakte quotes of herhalingen met => verwijderen, heel vervelend.
Op dinsdag 1 april 2025 12:30:29 schreef MGP:
@Harm, het zou u sieren moest je quoten zoals het moet, nu wordt je 'gequoted' met mijn tekst omdat uw berichten bijna niet te volgen zijn op het randje van onleesbaar
Heb ik ook al gezegd, maar hij vertikt het om het te doen.
Want dan wordt hij belangrijk en dat wil hij niet. 
Op donderdag 6 maart 2025 10:32:46 schreef Harm J Seef:
P.S. Het blauwe wolkje is de automatische quote-ranking, ofwel hoe vaker je geciteert wordt des te belangrijker zou deze persoon zijn. Ik heb niets met dit soort luchtfietserij. Bovendien wil ik graag even goed nadenken alvorens op iets te reageren.
Printplaat ziet er mooi uit. Een elektrische boiler is al gauw 2000...3500 Watt. Vanuit mijn ervaring en metingen vraag ik mij af of (de niet zichtbare) triac-printsporen wel voldoende zullen zijn. Met wat voor koelplaat-constructie ga je straks de triac koelen?
Boiler is inderdaad 2000W.
Printsporen zijn 10mm breed, 20um printplaat. Volgens deze berekening zou dat een temperatuurstijging van 11 graden veroorzaken:
Als triac gebruik ik een TG35C60, 600V 35A:
Koelblok moet ik nog zoeken, maar zit te denken aan 1,0 °C/W of vergelijkbaar. Er wordt maximaal 10W gedissipeerd. Op een zolder van 40 graden (worst case, in de zomer) zou de triac onder de 60 graden moeten blijven.
Hoewel je met dikte van de sporen wel goed zit zou ik als het niet nodig is de dikke stromen helemaal niet over het pcb laten lopen, de stroomvoerende draden met een paar fastons direct de triac op.