Ik ga komende zaterdag weer tijd besteden aan de heftruck.
Is er iemand die mij nog kan helpen met mij laatste vragen?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Naast de 24 volt is er ook een externe 12 Volt nodig, zit er ook een aparte 12 Volt accu voor de sturing?
Dan zijn het waarschijnlijk BLDC motoren een soort van 3 fase motor maar dan voor gelijkstroom. Er moet dan op alle 3 de draden spanning staan. Maar dit is wel gepulste spanning wat de meeste meters niet goed kunnen meten. Maar het gaat ook niet zozeer om hoe hoog de spanning is maar voor nu meer of er nu wel of geen spanning is.
Daar ben ik weer, de printplaat gewisseld, maar heftruck doet het nog steeds niet.
In de bijlage een aantal metingen m.b.t. bovenstaande, zie de bijlage.
Bij vragen dan hoor ik het graag.
Niet zomaar wat gaan doen. Ik zei dat je de spanning moet weten onder belasting en dat is als je probeert de motor aan te sturen. Voor en achter het relais moet er dan dezelfde spanning zijn. Met schuren maak je relais alleen maar slechter en dat doe je pas als het al zo slecht is dat schuren het iets beter maakt. Schoonmaken met een zacht doekje en oplosmiddel dat mag wel maar schuren zou ik voorzichtig mee zijn.
Ik had op een aantal punten spanning gemeten onder belasting, zie bijlage meer info over de metingen,
Maar heb je het ook gecontroleerd door de spanningen overal te meten. Storingszoeken is niet zomaar iets aannemen maar het ook nog een controleren door het te meten. En dan meet je ook op alle punten waar je bijkan. Dus vanaf naar de zekering, achter de zekering, achter het relais, achter waar je nog meer bij kan. Overal moet er spanning zijn.
Ik heb op een aantal punten spanning gemeten, zie de bijlage.
benleentje
Golden Member
Heb je ook de andere punten in mijn vorige post nagemeten? Die punten die uit het schema komen bedoel ik.
Ik heb nog nergens een 12V accu gezien. Neem aan dat die er dan ook niet zit. Misschien dat het ergens naar 12V word geconverteerd?
Maar daarom kan je toch wel gewoon op die punten meten? Volgens de handleiding moet daar 12V aanwezig zijn. Evenals die punten die ik eerder noemde waar er 24V moet zijn. Voor het meten maakt het niet uit waar het vandaan komt het moet er zijn volgens het schema.
Ik bedoel ik kom wel vaker bij allerlei machines waarbij ik niet altijd weet waar wat vandaan komt. Dat maakt in eerste instantie ook nog niets uit, pas als na meten er een spanning ontbreekt dan ga je kijken waarom en waar dat vandaan komt.
In schema staat dat de 24V uit een aparte converter komt en dat zal dan voor de 12V ook wel zo zijn. Ergens denk ik dat de 12V er zeker wel is want anders zou het display ook niet werken.
: Op het schema zie ik module A43 en daarin de punten 1,2,3, 3a, 3b, 3c en 11.
Op X41.13 moet ook de accuspanning staan en dat moet er op X42.4 weet uitkomen
Komt er wel 24V uit de module. Komt de accuspanning wel op de punten 1 en 2 aan.
Op A43 7, 8 en 9 verwacht ik een signaal zodra je 1 van de motoren aanstuurt.
Op A44 X45.3 = 24V en X45.4 = GND. Dit gaat naar module fabli ook daar nog even meten of de 24V daar ook echt aankomt.
OP A44 4A moet ook 24V zijn.OP de punten 6 en 6 moet accuspanning staan, die is de spanning die naar de motor regelaars gaat. Maar dit ook nog in alle 3 de modules nameten.
Dat is allemaal vrij makkelijk te meten.
Alle bovenstaande gemeten, ik heb nog niet alles tot in detail geanalyseerd.
benleentje
Golden Member
X47.14 moet volgens het schema 24V zijn. Als dat maar 20V is en inzakt naar 12V dan is de 24V converter defect of het is een draadbreuk. OP X41:2 met de grote 3 moet dan wel 24Vstaan. Als er daar maar ook 20V is dan is de 24V converter defect.
ik heb nog niet alles tot in detail geanalyseerd.
Bij problemen zoals dit begin je al vrij snel met alles te meten. Met het schema erbij en dan als eerst de voedingsspanningen meten. IS de accu goed, is de 24V goed, is de 12V goed. Zolang alles goed meet hoef je nog niet zo heel veel te annalyseren, pas als er iets afwijkt van wat het moet zijn dan ga je je daar verder op concentreren. Die 24V is in ieder geval niet goed, dat kan nu nog een draad breuk of defecte converter zijn. probeer dan de X41:2 te vinden en meet daar. Als daar ook 20V staat meet dan nog dichter bij de converter.
X44:33 punt 8 lijkt wel normaal te werken? Er komt in ieder geval iets aan signaal uit maar dat signaal kan te laag zijn omdat de 24V te laag is. Dus voor nu controleer de 24V converter door er zo dicht mogelijk in de buurt te meten.
Van een converter is het wel vrij normaal dat die een keer defect gaat.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (65%)]
: X47.14 moet volgens het schema 24V zijn. Als dat maar 20V is en inzakt naar 12V dan is de 24V converter defect of het is een draadbreuk. OP X41:2 met de grote 3 moet dan wel 24Vstaan. Als er daar maar ook 20V is dan is de 24V converter defect.
Ok. Punt X41:2 heb ik niet gemeten, maar die neem ik dan een volgende keer mee inclusief nog een aantal andere punten.
Zou dit de 24Volt converters dan kunnen zijn waar het om gaat?
O ja, ik heb die converter bij mij thuis, kan ik die ook buiten de heftruck accu om testen? Enig idee?
benleentje
Golden Member
IK heb nog wat aanvullende info erbij getyped die je denk ik nog niet gelezen hebt.
Ok. Punt X41:2 heb ik niet gemeten,
Ja daar was ik niet heel duidelijk in het stond niet in het lijstje.
O ja, ik heb die converter bij mij thuis, kan ik die ook buiten de heftruck accu om testen? Enig idee?
Als je een stevige 48V - 80V voeding hebt dan kan je die ook thuis testen. 2x 24V voeding zou ook nog kunnen omdat er minimaal 48V in moet.
Dan is het vrij simpel sluit de 48V aan en dan moet er 24V uit komen. IK zie dat het er 2 zijn? Dat zou je ook even die rode stekkers kunnen wisselen.
IK heb nog wat aanvullende info erbij getyped die je denk ik nog niet gelezen hebt.
Dat zag ik later inderdaad, bedankt hoor.
Ja daar was ik niet heel duidelijk in het stond niet in het lijstje.
Geen probleem, achteraf had ik niet veel meer tijd over voor nog meer metingen, maar ik ga weer voorbereiden voor een volgend moment.
Als je een stevige 48V - 80V voeding hebt dan kan je die ook thuis testen. 2x 24V voeding zou ook nog kunnen omdat er minimaal 48V in moet.
Dan is het vrij simpel sluit de 48V aan en dan moet er 24V uit komen. IK zie dat het er 2 zijn? Dat zou je ook even die rode stekkers kunnen wisselen.
Prima, ik ga even kijken wat ik kan regelen omtrent voedingen. Wisselen van stekkers dacht ik later ook ook aan toen u zij dat mogelijk de 24Volt voeding defect is.
benleentje
Golden Member
Wisselen is met 2 van converter wel zo makkelijk. En je kan dan ook eerst nog even beiden meten.
Goed, dat ga ik doen.
[Bericht gewijzigd door HarmNab op (23%)]
Ik heb de twee 24Volt inverters ook getest. Ik meet een uitgaande spanning op beide inverters tussen de 23,8 en 24Volt. Zal dit goed zijn, of zal beide inverters stuk zijn?
Ik heb twee 220Volt AC naar 24Volt DC inverter in bruikleen, dacht misschien kan ik die gebruiken om de heftruck te testen? (omdat ik niet zeker weet of originele inverters defect zijn).
benleentje
Golden Member
Ik denk niet dat beide inverters stuk zijn. Die ene waar je 20V op meet is ook nog niet echt helemaal stuk maar heeft problemen. Technisch is die natuurlijk wel stuk maar de problemen ontstaan onder belasting. De kans dat ze dat allebei hebben is klein.
Er is ook een kans dat de inverter niet stuk zijn maar dat er gewoon teveel stroom ergens naar toe gaat.
Maar ik zou als eerste even de stekkers wisselen. En dan kan of er iets gaat werken. Een ander deel is dan wel aangesloten op de slechte converter dus dat deel zal dan misschien niet meer werken. Maar als er door het verwisselen van stekkers er iets anders wel gaat werken dan weet je dat 1 van de converter slecht is.
Stekkers wisselen is het makkelijks en het snelst. maar ook als er toch niog niets gaat werken dan kan je wel op de plek meten waar je eerst maar 20V hebt gemeten en kijken of daar nu wel 24V staat. Als er daar dan nog maar 20V staat dan is er iets met de bedrading of er word teveel stroom getrokken.
JE mag ook de 2 230V converter gebruiken maar dat lijkt mij een stuk meer werk
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heeft die 24V omvormer niet toevallig een last nodig om goed te werken? sluit er eens een stel halogeenlampen in serie op aan ofzo.
benleentje
Golden Member
@testman. De omvormer doet in situ te weinig spanning geven en dat word er dus al voldaan aan de eventueel minimale belasting.
Ik denk niet dat beide inverters stuk zijn. Die ene waar je 20V op meet is ook nog niet echt helemaal stuk maar heeft problemen. Technisch is die natuurlijk wel stuk maar de problemen ontstaan onder belasting. De kans dat ze dat allebei hebben is klein.
Er is ook een kans dat de inverter niet stuk zijn maar dat er gewoon teveel stroom ergens naar toe gaat.
Maar ik zou als eerste even de stekkers wisselen. En dan kan of er iets gaat werken. Een ander deel is dan wel aangesloten op de slechte converter dus dat deel zal dan misschien niet meer werken. Maar als er door het verwisselen van stekkers er iets anders wel gaat werken dan weet je dat 1 van de converter slecht is.
Stekkers wisselen is het makkelijks en het snelst. maar ook als er toch niog niets gaat werken dan kan je wel op de plek meten waar je eerst maar 20V hebt gemeten en kijken of daar nu wel 24V staat. Als er daar dan nog maar 20V staat dan is er iets met de bedrading of er word teveel stroom getrokken.
JE mag ook de 2 230V converter gebruiken maar dat lijkt mij een stuk meer werk
Bedankt voor de input, ik noteer dit en ga het eerst zo testen komende zaterdag.
Als die het dan nog niet doet ga ik ook nog proberen alle punten die op de schema staan te meten.
heeft die 24V omvormer niet toevallig een last nodig om goed te werken? sluit er eens een stel halogeenlampen in serie op aan ofzo.
Ik heb er ook nog een weerstand als deze aan gehangen, 100W. De voltage zakt dan wel tot rond de 22Volt van de inverter. Ik heb geen idee of dat te veel is wat die inzakt.
benleentje
Golden Member
Welke waarde heeft jouw weerstand. Want de weerstand gaat niet uit zichzelf 100W trekken dat gebeurt alleen als die weerstand 5,7 ohm is.
Een inverter van 24V die moet gewoon tot zijn maximum van 400W in dit geval op 24V blijven staan. Hij hoort dus geen 2V in te zakken van 1 enkele weerstand.
Als die bij 400W belasting naar bv 23,5V inzak is dat nog wel ok. En dan bedoel ik direct gemeten op de inverter. Als er een stuk draad tussen zit dan mag er op het einde wel bv nog 22V over zijn dat is niet erg.
En, niet onbelangrijk, welke voeding heb je thuis om te testen?
Die zal ook flink vermogen moeten kunnen geven.
Of heb je ze in de heftruck getest /gemeten.
Als er in de heftruck , met de kabels er op, 24 volt uitkomt dan zijn ze goed.
Ik blijf ook twijfelen aan een of andere sensor.
benleentje
Golden Member
@ revaldo.
Even een samenvatting. TS heeft na lange tijd eindelijk wat metingen gedaan en waar 24V hoort te staan staat 20V wat dan soms inzakt naar 12V.
HEt is nog niet helemaal duidelijk of dat de 24V voedingzelf onderuit gaat of dat er een kabel / verbinding probleem is. Dus eerst moet die 24V overal goe meten en ik hoop dan dat dan ook de problemen over zijn. Maar eerst dus op de 24V concentreren.
Hoewel ik me altijd beter bij onder hoogspanning kan concentreren.