Hallo iedereen,
Ik zit met een vraagje ivm de TL866II programmer....
Hoe zet ik de program lock bits van een MCU AT89C2051 aan, zodanig dat men de chip niet kan kopiëren?
Ik vink "LOCK bit" aan en het programma zegt wel "Programming lock bits", maar ik kan nadien de chip nog perfect uitlezen.
Dus ofwel doe ik iets verkeerd ofwel moet ik me een andere en betere programmer aanschaffen.
alvast bedankt
,
Koen
Het kan zijn dat wat je terug leest random data is. Vergelijk het eens met de orignele data.
Sommige chips geven random data terug als de lock bit is geschreven om de hackers het wat moeilijker te maken.
Nee, dat is het niet, de uitgelezen data is identiek aan de bron file. 
Edit: ik ben ondertussen eens aan het bekijken om zelf een programmer te maken. De datasheet van de AT89C2051 legt het schrijfproces goed uit.
[Bericht gewijzigd door kohen op (50%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Datasheet is zeer summier met een magere 19 bladzijden...
Maar er zijn 2 lockbits, LB1 en LB2. Als alleen bit LB1 is geset, dan kun je 'm gewoon nog uitlezen...
Op maandag 21 april 2025 12:52:43 schreef kohen:
Edit: ik ben ondertussen eens aan het bekijken om zelf een programmer te maken. De datasheet van de AT89C2051 legt het schrijfproces goed uit.
Als je een TL866 bezit moet het toch lukken, ik heb zelf een T48 programmer en een AT89C4051 liggen. Ik ga het proberen na te bootsen.
Ik heb het nagebootst met een T48 en een AT89C4051. De lock functie werkt.
Mijn volgorde : blink.hex geladen in de programmer, in tabblad "config" de optie "Lock LB1 LB2" aangezet, chip geflashed met een vinkje bij "LOCK bit".
Getest, de led knippert. Toen de chip weer in de programmer gedaan, in Xgpro onder "File" "clear current buffer" gedaan, read chip.
Lezen lijkt te lukken maar er de data blijft allemaal FF.
De code is dus niet uit te lezen als beide lock bits gezet zijn tijdens programmeren. Mogelijk heb je niet de clear buffer gedaan, dan staat de "oude" hex file nog in de buffer en die laat hij zien.
Lock bits zijn niet te clearen zonder een full erase. Het idee is dat je de chip wel kun hergebruiken maar nooit de code eruit kunt lezen. Anders zou het hele idee van de lock bits weg zijn. Dit heb ik ook getest, na een erase is de chip weer te gebruiken.