De Lorlin standen schakelaars die Ricotjuh linked (bij Reichelt) zijn "Non-shorting Break" en die ik link (bij AliExpress) zijn "Make-before-break", is dat een probleem ?

In het originele Elektuur artikel staat alleen "bijv. Palazzo" dus daar wordt ik ook niet wijzer van.

Wat is voor deze schakeling aan te raden ?

Beide werkt, je gaat toch niet schakelen terwijl je aan het meten bent ... toch?

Anders lijkt me de break before make de meest praktische.

De eerste setjes weerstanden zijn vandaag op de post gegaan.

Ging inderdaad prima per brief. Precies 20 gram :-).
Dat betekend wel dat de bescherming van de weerstanden tegen rampspoed onderweg beperkt is. Dus ik hoor het graag of ze de reis goed overleefd hebben.

groet, Gertjan.

Vraagje betreft de BNC aansluitingen.
Is het verstandig om deze geïsoleerd te monteren op de behuizing wanneer ik een aluminium behuizing heb? Want ik heb nu BNC connectoren waarbij de afscherming direct verbonden is met de behuizing. En de veiligheidsaarde zit hierbij ook op de behuizing aangesloten. Of is dit geen enkel probleem?

Zelf zou ik het geïsoleerd houden, je scope is waarschijnlijk ook al geaard. Dus onder de streep maakt het niet heel veel uit.

@Miedema de weerstandjes zijn binnen.

Echter volgens de opdruk van mouser zouden het 56kohm smd weerstanden moeten zijn en nu door de post zijn het ineens 715k th weerstanden :? O-)

Maar desondanks zijn de weerstanden wel precies wat ik nodig had en zijn onbeschadigd aangekomen.

Ha benleentje,

Goed om te horen dat je weerstanden de reis probleemloos overleefd hebben.
De 1e batch is over het algemeen binnen, alleen in Hoofddorp lijkt de postbezorging trager.

Inderdaad heb ik onlangs m'n voorraad SMD weerstanden uitgebreid :-)
Sinds ik bij Mouser winkel heb ik nooit meer gebrek aan dichtknijpzakjes.
Hoewel ik tegenwoordig ook vaak het belangrijke deel van het etiket uitknip, en onderin het laatje leg. Dan kan ik later gemakkelijk terugvinden wat het precies is, een bijbehorende datasheet opzoeken etc.

Nog even terug naar de weerstanden. Een kleurcode ontcijfertip: een laatste rode ring betekent 50ppm tempco. Een laatste gele ring is 0,1% tolerantie en 25ppm tempco.

En nu maar hopen dat er gauw printjes komen om die weerstanden op te solderen :-)

groet, Gertjan.

https://www.weerstandcalculator.nl/

Ik gebruik daarvoor altijd bovenstaande calculator dit is er 1 met 6 banden.
Als ik bv een 5 band weerstand heb en ik weet niet waar het begin of eind zit dan kijk ik meestal eerst naar de 5de ring of dat al kan.

Ik zie nu eigenlijk voor eerst dat je ook gewoon bv 155 ohm kan invullen dat hij dan gelijk met de kleuren komt en ook aangeeft hoe je dat met serie of par schakelling kan maken. Stom dat ik dat nu pas ontdek, maar wel lekker :z

[Bericht gewijzigd door benleentje op (32%)]

Op vrijdag 25 april 2025 07:53:32 schreef miedema:
Ha benleentje,

Goed om te horen dat je weerstanden de reis probleemloos overleefd hebben.
De 1e batch is over het algemeen binnen, alleen in Hoofddorp lijkt de postbezorging trager.

Mijn weerstand set is vrijdag in de bus bezorgt. Héél blij mee, bedankt miedema !

Betreft die 715K weerstanden, R4 & R5, meet ik bij mij toch al een verschil van 4K.
Eentje meet namelijk 715,3K. Maar de andere maar 711,3K.
Is dit verschil te groot en daarom verstandig om elders een nieuw paar te bestellen? Of valt dit nog redelijk binnen specs en gaat dit geen probleem opleveren?

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op (13%)]

0,6% als ik me niet vergis. Wat is de tolerantie van de weerstanden en hoeveel mag je meter volgens spec afwijken?

Ha Ricotjuh,

Ik kom net als Maarten uit op 0,56% verschil.
Dat is ruim binnen de 1% tolerantie specificatie van Elektuur. Geen enkel probleem dus :-)

De afwijking van je meter maakt in dit geval niet uit. Immers, als de meter voor de ene weerstand een te hoge of lage waarde aangeeft, dan zal hij dat voor de andere net zo doen.

Overigens, als je weerstanden beter wilt matchen dan hun spec, dan moet je er minstens 10 kopen.

groet, Gertjan.

Hi,

Wat betreft R1 t/m R4 en R5 t/m R8, deze bepalen de frequentie van de sinus generator gemaakt met IC1.

Ik had al aangegeven, dat als het kan, je deze selecteerd op waarde, binnen 2% is goed genoeg voor dit meetinstrument.

Variatie in waarde en dit samen met de waarde van C1 en C4 welke 22nF zijn, bepalen de frequentie van de Sinus die IC1 opwekt.
De frequentie hoeft hier niet heel precies te zijn voor de functie die dit meetinstrumentje heeft.
De nauwkeurigheid heeft wat meer te maken met het regelgebied dat T1 heeft en dat is de BF256A.
Selecteer vooral de C1 en C4 van 22nF op twee gelijke waarde, daar zit meestal de meeste winst,
dit omdat de weerstanden meestal ruim binnen 1% zijn, maar de gemiddelde film condensator is 5 a 10%.

Groet,
Bram

Dank voor jullie antwoorden. Houdt ik het bij deze weerstanden. :)

Op dinsdag 29 april 2025 09:20:32 schreef blackdog:
Ik had al aangegeven, dat als het kan, je deze selecteerd op waarde, binnen 2% is goed genoeg voor dit meetinstrument.

Zelfs een veel grotere afwijking is goed genoeg, als die oscillator er ook 10% naast zit is er nog niets aan de hand. En veel kritischer zijn de condensatoren.

Gisteren een BF256A gevonden. De Ctjes had ik al uitgemeten en een mooi paartje voor C1/C4 gevonden. Dat laatste viel niet mee, ik had 20 stuks maar er was maar een paartje te maken, de meeste MKTs waren hoger in waarde als de opdruk waren oa Siemens, Thomson en AVX.

Ben benieuwd naar de printjes, want het meeste heb ik nu allemaal verzameld.

Op zaterdag 22 maart 2025 06:45:40 schreef electronicaboertje:
Voeg mij ook maar toe.
Geïnteresseerden:

- flash2b
- blackdog
- benleentje
- winands
- pe
- Roland van Leusden
- haasje93
- Henk H.
- Thevel
- Tele@Revision
- Telectron
- pax
- keebrev
- ronw ( eventueel)
- revado
- electronicaboertje

EDIT:
Nog vergeten te vermelden, maar gaag het te verzenden adres even terug mailen.

Dag allen,

Dank voor het lange wachten.
Ik heb nu alles compleet om de printjes te versturen.
Totale kosten inclusief verzending komt uit op €7,40. Behalve voor ronw, daar de verzendkosten naar Noorwegen hoger zijn. Hier kom ik uit op €8,80.
Ik zal iedereen die aangegeven heeft geintresseerd te zijn in in pcb een mailtje sturen met daarin het betaalverzoek.
Wanneer ik de betalingen binnen heb, zal ik de printjes op de post doen.

Op dinsdag 18 maart 2025 21:53:24 schreef Telectron:
Geïnteresseerden:

- Telectron

Graag even mail toevoegen in de gegevens. Kan je anders geen betaalverzoek mailen.

Email is toegevoegd.

Goede avond
Nu het printje onderweg is ben ik de onderdelen maar een bijelkaar aan het sprokkelen.
Nu vraag ik mij af sibatit condensators wat zijn dat voor condensators.
Helaas kan ik deze naam niet, nog nooit van gehoort.
Ik denk zelf aan ceramische condensators.
Iedereen al vast bedankt.

@winands.
Lees het topic nog eens terug deze vraag is al voorbij gekomen en keramisch kan daar wel maar is ook niet ideaal. Welke wel het beste is dat moet je dan even teruglezen want dat weet ik niet meer uit mijn hoofd.

IK heb alles op het kastje na bij Reichelt besteld.
De 715k ohm weerstand heeft Reichelt niet maar daar kan je 2x een 356k ohm voor nemen want die hebben ze wel.

https://www.reichelt.com/nl/nl/?PROVID=2809&gad_source=1&gclid…

[Bericht gewijzigd door benleentje op (42%)]

Dat is een goede tip, ik ben nog niet aan het verzamelen, eerst even kijken wat ik nog heb.
Maar met het printje in zicht ga ik ook zoeken / bestellen.
Wel zo makkelijk als dat bij een leverancier kan.

Hi winands, :-)

Sibatit condensatoren zijn niet speciaal(Siemens), hier vooral toegepast voor ontkoppeling.
Je mag een film condensator nemen of een ander merk/type ceramische condensator.

Groet,
Bram

Bedankt voor de antwoorden.
Ik moet nog wat onderdelen bestellen.
Zal de condensators dan meteen bij Reichelt mee bestellen.
Zal de topic nog eens door lezen.
gr. Winand