Op vrijdag 16 mei 2025 12:12:39 schreef Sine:
Daar weet je op voorhand de uitkomst al van, elke layout change van elk forum ooit roept weerstand op bij de gebruikers.

Al was het maar omdat je dingen opnieuw moet gaan zoeken en niet meer werken volgens je muscle memory. Ook de overgang naar de huidige 'legacy' layout stootte op flinke weerstand destijds.

Case in point:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/76120

Als er veel weerstand is dan zijn er dus meer PC dan mobiele gebruikers en mobiele gebruikers die de legacy layout prettiger vinden.

Op vrijdag 16 mei 2025 12:31:14 schreef wieltje:
Er is al een responsive lay-out, alleen de consensus lijkt te zijn dat er voor de grote schermen nog teveel witruimte is.

Nee, die is er niet voor niet ingelogde gebruikers.

Op vrijdag 16 mei 2025 12:33:17 schreef Bobosje:
[...]

Als er veel weerstand is dan zijn er dus meer PC dan mobiele gebruikers en mobiele gebruikers die de legacy layout prettiger vinden.

Ik weet niet hoe je die conclusie trekt uit wat ik daar schreef?

Was getekend: Een (zo goed als enkel) PC gebruiker.

Er is in het nieuwe ontwerp meer(?) rekening gehouden met een bepaalde design filosofie ... daar kun je wat van vinden.

Op vrijdag 16 mei 2025 12:34:33 schreef Bobosje:
[...]
Nee, die is er niet voor niet ingelogde gebruikers.

Log aub even uit, speel even met de afmetingen van je browserwindow en concludeer dat het niet klopt wat je zegt.

Op vrijdag 16 mei 2025 12:34:46 schreef Sine:
Ik weet niet hoe je die conclusie trekt uit wat ik daar schreef?

Was getekend: Een (zo goed als enkel) PC gebruiker.

Er is in het nieuwe ontwerp meer(?) rekening gehouden met een bepaalde design filosofie ... daar kun je wat van vinden.

Laat de poll het uitwijzen.

Vraag de gebruiker welk device ze gebruiken en welke layout voorkeur ze hebben.

Je hebt het dus echt niet gelezen.

Nog een keer dan: De uitkomst van die voorkeur poll ken ik nu al.
Dat is het zelfde als bij elke layout wijziging.

Wat het device betreft, dat is een goeie. Maar ook daar ken ik de uitkomst, het gros van de ingelogde gebruikers (want dat moet je zijn om een poll te kunnen beantwoorden) zal niet mobiel zijn.

Daar hebben we volgens mij ook geen enkele discussie over.

[Bericht gewijzigd door Sine op (47%)]

Op vrijdag 16 mei 2025 09:03:04 schreef Sine:
Ik vond het getal ook ERG hoog, het enige wat ik nog kan bedenken is dat er verschillende bots en scrapers zich wellicht voordoen als een mobiel ding.

Ik denk dat ik CO vaker op mobiel gebruik dan op de PC. Als ik tellers van andere sites bekijk zie ik ook veel mobiel gebruik. De wereld is nogal veranderd sinds de smartphone.

Op vrijdag 16 mei 2025 08:50:09 schreef Jinny:
Dan weet je direct hoeveel verstand ik -daarvan- heb... :+

voorbeeld van een teller, de pagina die per bezoek alles bijhoud, waar ze vandaan komen, welke zoekwoorden ze gebruikten, welke pagina's bezocht zijn en hoe lang enz enz.
Je ziet dat de informatie over het soort gebruiker, browser, OS enz best compleet is. Op deze site is ongeveer 32% mobiel geloof ik:

Ik heb een halve screenshot gepost omdat ik de IP adressen niet wil delen. Bij deze komen er ook veel van bedrijven als Siemens, Shell, NI enz, en ook dat kan je zien.
Robots staan apart vermeld, dat is ongeveer 5,8% van het verkeer.

Dan is een poll wellicht interessant ... want ik vermoed het tegengestelde dat de overgrote meerderheid een pc (of wellicht tablet) gebruikt ;)

Dat mensen überhaupt vrijwillig een forum op 50cm2 bekijken is al iets waar ik niet bij kan.

Op vrijdag 16 mei 2025 12:37:29 schreef wieltje:
Log aub even uit, speel even met de afmetingen van je browserwindow en concludeer dat het niet klopt wat je zegt.

Op de niet-ingelogde layout zie ik met pijn en moeite slechts 8 "Laatste discussie" topics en rechts in beeld onnodige Info en V&A ballast / verspilling van ruimte.

Ja, de layout elementen verplaatsen zich als je het browser window smaller maakt maar daar heb je als desktop gebruiker helemaal niets aan.

Misschien ook turven naar laptop en tablet users? Ondanks een groot formaat telefoon vind ik laptop gebruik met een normaal toetsenbord toch wel prettig.

Wellicht 'leest' _GJ alleen CO op zijn telefoontje?

Op vrijdag 16 mei 2025 12:55:47 schreef RAAF12:
Wellicht 'leest' _GJ alleen CO op zijn telefoontje?

Nee, ik post ook. Het enige is dat ik vanaf mobiel de quotes vaak wat minder fanatiek inkort.
Nu zit ik te werken, dan heb ik een PC en 2 laptops aan staan, dus dan geen mobiel gebruik. Maar als ik klaar ben met werken, vaak rond 20:00 of zo dan gaan alle PC's uit en is het alleen nog maar mobiel tot een uur of 7:30 's morgens.

Hi Sine,

Dat er bij de vorige versie tegengas was geloof ik direct, ik heb er ook wat van gelezen.
Maar de reacties van toen hebben wat mij betreft weinig relatie met de huidige nieuwe versie:
"wij zijn gek op wit en de gebruikers onnodig laten scrollen".

Om dat het vroeger zo was zal het nu ook wel zo zijn, is wat mij betreft een zwak argument.
Dat dit "argument" dan ook nog eens regelmatig voorbij komt, alsof als je het vaker zegt het meer "waar" wordt.

De gene die tegengas geven aan de naar mijn mening onnodige veranderingen, zijn natuurlijk allemaal ouderen die niet tegen verandering kunnen...
Daar kan ik mij in het geheel niet in vinden en ik denk vele met mij die b.v. efficient willen werken, dit jong of oud.

Oja ik lees regelmatig op mobiele devices, maar schrijf bijna alleen op mijn grote laptop en mijn werkstation.
En zoals ik vanochtend heb laten zien is de nieuwe versie van de forum software op een mobiel device, laat ik het eufemistisch zeggen, een rommeltje!

Dus ik vraag mijzelf af, "wanneer vallen de schellen van de ogen" van wie met het nieuwe nieuwe ontwerp bezig zijn?

Groet,
Bram

Op vrijdag 16 mei 2025 12:51:43 schreef Bobosje:
[...]
Op de niet-ingelogde layout zie ik met pijn en moeite slechts 8 "Laatste discussie" topics en rechts in beeld onnodige Info en V&A ballast / verspilling van ruimte.

Ja, de layout elementen verplaatsen zich als je het browser window smaller maakt maar daar heb je als desktop gebruiker helemaal niets aan.

Top, je hebt dus gezien dat er wél een responsive design is (itt wat je beweerde). Dat is de fundering om support te bieden voor alle schermen en staat helemaal los van het feit dat de desktop-indeling jou persoonlijk niet aanstaat.

Dat laatste kan ik me goed voorstellen. Er is in de laatste iteratie een hoop verbeterd, maar er wordt nog steeds veel ruimte opgeslokt door wit en andere zaken die er niet toe doen (en dat is overigens ook in de mobiele layout het geval). Nogmaals: dat staat helemaal los van 'support voor alle type schermen', want dat zijn ontwerpkeuzes die voldoen aan 'modern en hip design' waarvan veel onderdelen m.i. niet toegepast moeten worden op een bruikbaar forum.

Ik hoop dan ook dat er nog een verbeterslag komt. Hopelijk met een groepje gebruikers die input kunnen leveren die daadwerkelijk gehoord wordt.

Dat "responsive" layout design is nodig om mobiele gebruikers gebruik te kunnen laten maken van portrait of landscape display mode waar in landscape mode horizontaal meer ruimte beschikbaar is en dat zie ik los van een desktop responsive layout design.

Ik gebruik als enige 'PC' een laptop met touch screen :-) en kan met 2 vingers uitknijpen inzoomen, maar in de praktijk gebruik ik toch alleen muis en keyboard. Ik begrijp de beweegredenen waarom er een andere layout wordt ontwikkeld. Tweakers copieren lijkt me de aangewezen weg beter dan in eigen beheer het wiel opnieuw uitvinden. Maar als het Jeroen's hobby is kan ik me wel weer voorstellen dat het een uitdaging is.

Op vrijdag 16 mei 2025 12:58:45 schreef blackdog:
Hi Sine,

Dat er bij de vorige versie tegengas was geloof ik direct, ik heb er ook wat van gelezen.
Maar de reacties van toen hebben wat mij betreft weinig relatie met de huidige nieuwe versie:
"wij zijn gek op wit en de gebruikers onnodig laten scrollen".

Om dat het vroeger zo was zal het nu ook wel zo zijn, is wat mij betreft een zwak argument.
Dat dit "argument" dan ook nog eens regelmatig voorbij komt, alsof als je het vaker zegt het meer "waar" wordt.

Beste Bram, schrijf ik dat ergens?
Het enige wat ik schrijf is dat ik de uitkomst van een poll die zegt "vindt je het oude design beterder?" al kan voorspellen, daar heb ik die poll niet voor nodig.
En dat was mijn punt, die poll heb je nooit nodig, de meerderheid zal het (om diverse redenen) bij het oude willen houden. Altijd, overal.

Dat is in ieder geval mijn ervaring met verschillende UI-wijzigingen.

De gene die tegengas geven aan de naar mijn mening onnodige veranderingen, zijn natuurlijk allemaal ouderen die niet tegen verandering kunnen...
Daar kan ik mij in het geheel niet in vinden en ik denk vele met mij die b.v. efficient willen werken, dit jong of oud.

Ik heb er geen leeftijd of groep bij genoemd, ik zeg alleen dat de meerderheid een wijziging *altijd* onzinnig en/of onnodig vindt, ongeacht hoe die er uitziet.

Wat efficient werken betreft ben ik het volledig met je eens, ikzelf heb geen enkel probleem met een "data driven" opzet. En elke halve pixel die je in de hoogte van me 'jat' ben ik niet blij mee ... want daar hebben we er al zo weinig van. (op de desktop in ieder geval, er zullen weinig mensen zijn met een monitor in portret)

Oja ik lees regelmatig op mobiele devices, maar schrijf bijna alleen op mijn grote laptop en mijn werkstation.

Dat is jouw (en mijn) use-case, maar er zullen vast mensen zijn die het mobiel gebruiken. Hoe het daar werkt kan ik niet beoordelen, want dat gebruik ik niet.

Dit topic lijkt meer een a.s.s. detector te zijn. :X
Verandering in structuur is voor hen echt het einde... :'(

Heb van dag 1 de nieuwe layout en heb paar dagen terug voor het eerst CO op desktop geopend met de nieuwe layout.
Omdat je niet meer moest inloggen om die te bekijken.
Euh... ja ... Het ziet er anders uit maar wat is het probleem? :O

Op vrijdag 16 mei 2025 14:51:42 schreef OXO:
Heb van dag 1 de nieuwe layout en heb paar dagen terug voor het eerst CO op desktop geopend met de nieuwe layout.
Omdat je niet meer moest inloggen om die te bekijken.
Euh... ja ... Het ziet er anders uit maar wat is het probleem? :O

Ha OXO,

Ik heb eens terug gekeken wat je zoal post. Allemaal posts van een paar regels. Dat gaat natuurlijk prima in de nieuwe layout :-)

Dat geldt overigens voor de meeste mensen die zeggen de nieuwe layout prima te vinden.... (Of ze lezen alleen maar?)

Schrijf eens een post met meerdere alinea's, wat foto's er bij, een stukje schema. Dan hoor ik je graag nog een keer.

Bedenk wel dat als de mensen die die uitgebreide posts schrijven, dat niet meer gaan doen omdat het niet leuk meer is in de nieuwe layout, er een stuk minder te lezen is op CO....

Een forum zonder interessante content is al snel een dood forum...

groet, Gertjan.

Is die (editor) echt zoveel slechter Gertjan?

Het enige wat in de nieuwe layout niet (meer) kan is het venster breder slepen, je kunt het venster zo lang maken als je wilt.

Nu snap ik dat dat niet je enige probleem is, maar als ik ergens iets op aan te merken heb is dat ding het niet.

@miedema +1

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (69%)]

Op vrijdag 16 mei 2025 15:50:04 schreef Sine:
Is die (editor) echt zoveel slechter Gertjan?

Het enige wat in de nieuwe layout niet (meer) kan is het venster breder slepen, je kunt het venster zo lang maken als je wilt.

Nu snap ik dat dat niet je enige probleem is, maar als ik ergens iets op aan te merken heb is dat ding het niet.

Ha Sine,

In de nieuwe editor vind ik ook de minimalistisch gestileerde icoontjes een stuk minder duidelijk. (maar dat zal wel wennen zijn...)
Daarnaast moet ik meer scrollen tussen het edit veld, en bekijken hoe het voorbeeld van de post er uit ziet.

Belangrijker is dat ik minder vrolijk wordt als ik het resultaat van m'n noeste arbeid in de nieuwe layout terug zie....

Uiteindelijk is het elke keer weer de afweging als ik wat te melden heb: Ga ik er de moeite voor doen om het ook op CO te laten zien? Hierbij stimuleert de nieuwe layout niet.....

Natuurlijk zijn er daarbij ook andere factoren: denk ik dat andere CO'ers het zullen waarderen, en in hoeverre er gereageerd wordt op een topic.
Dat staat natuurlijk los van de layout. Maar als de bekende CO'ers door die layout afhaken, dan hoef ik ook niet meer voor ze te posten...

.

Ander onderwerp, waar ik benieuwd naar ben. Je schreef:

En elke halve pixel die je in de hoogte van me 'jat' ben ik niet blij mee ... want daar hebben we er al zo weinig van. (op de desktop in ieder geval, er zullen weinig mensen zijn met een monitor in portret)

Wat vindt je dan van die zwevende titelbalk, die continue een heel stel verticale pixels onnodig verbruikt?

(Deze post is geschreven in de nieuwe layout :-))
groet! Gertjan.

Op vrijdag 16 mei 2025 14:11:35 schreef Sine:
wat ik schrijf is dat ik de uitkomst van een poll die zegt "vindt je het oude design beterder?" al kan voorspellen, daar heb ik die poll niet voor nodig.
En dat was mijn punt, die poll heb je nooit nodig, de meerderheid zal het (om diverse redenen) bij het oude willen houden. Altijd, overal.

Dat is in ieder geval mijn ervaring met verschillende UI-wijzigingen.

Nu doe je net of het aan ons licht en nu voelt het ook als we gaan niet meer terug.

Ja je hebt altijd mensen die het bij het oude willen laten maar meestal heb je ook een een flinke groep die het wel ziet zitten. Maar die groep die voor is lijk wel heel erg klein te zijn. En dat zou toch wel een groot signaal moeten zijn dat er iets niet goed gaat.

Bij veranderingen zijn er 4 groepen.
1) Willen echt niet
2) Willen liever niet maar zijn ook niet tegen
3) Zijn voorzichtig positief
4) Die vooraan staan.

Meestal zit ik met veranderingen in 2 en 3 omdat veranderingen ook voordeel met zich meebrengen. IN het begin hoorde ik BV dat Splan 8 een heel slechte ervaring en verandering zou zijn, dus ik heb daar een tijd mee gewacht. Maar Splan 8 is wat mij betreft een verbetering. Zijn er dan dingen die minder goed zijn ja natuurlijk zijn die er maar perfecte software bestaat volgens mij nog niet.

Maar nu zit ik toch echt in 1).

Dus als je een poll houd vraag dan nooit ja of nee maar vraag wat dieper en waar de pijn zit. Daar kom je volgens mij veel verder mee.

Wat mij betreft zit de pijn nu vooral in de teletubie look met die ronde knoppen kan ik heel misschien nog wel leven, Maar groen met paars en rood. Dat is echt heel erg vreselijk. En er bestaat ook mooi groen maar deze groen is dat eker niet. En de kleuren passen niet bij elkaar. En zo ziet alles eruit het past gewoon niet bij elkaar.

Laat AUB er eens een echte designer ernaar naar kijken en dan bedoel ik wat ik net hierboven zei. Maar het dat het er in ieder geval aantrekkelijk eruit ziet, want dit is dramatisch slecht om naar te kijken. Alle teksten overal de zelfde grote minder in het oog springende objecten die om aandacht vragen, beter bij elkaar passende kleuren. dat zou het in ieder geval al een hel stuk beter maken.

Op vrijdag 16 mei 2025 16:25:00 schreef miedema:

Wat vindt je dan van die zwevende titelbalk, die continue een heel stel verticale pixels onnodig verbruikt?

Ik denk dat er aan het extra scrollen nog wel te wennen valt. Maar er zijn zoveel zaken die je aandacht vragen te veel in het oog springen hinderlijk en storend zijn qua verschillende letter grootte niet bij elkaar passende kleuren, een heel groot zwart vlak onderin als je bij een lang topic op de end knop druk om naar het einde te gaan. Die het nieuwe lay-out tot een nare ervaring maken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]

Op vrijdag 16 mei 2025 16:41:54 schreef benleentje:
[...]een heel groot zwart vlak onderin als je bij een lang topic op de end knop druk om naar het einde te gaan.

Ja, daar noem je inderdaad wat. Dat zwarte vlak beslaat 50% vertikale ruimte (desktop), zie liever wat meer van de laatste post als ik op End druk.

Op vrijdag 16 mei 2025 16:25:00 schreef miedema:
[...]

Ha Sine,

In de nieuwe editor vind ik ook de minimalistisch gestileerde icoontjes een stuk minder duidelijk. (maar dat zal wel wennen zijn...)
Daarnaast moet ik meer scrollen tussen het edit veld, en bekijken hoe het voorbeeld van de post er uit ziet.

Belangrijker is dat ik minder vrolijk wordt als ik het resultaat van m'n noeste arbeid in de nieuwe layout terug zie....

Dat laatste snap ik, maar dat blijft (en was al) een probleem, de editor is VER van wysiwyg, en als bonus ziet het er bij iemand met een andere resolutie of stand van zoom compleet anders uit.

Iets met een nette opmaak fabrieken ligt ergens tussen een uitdaging en een utopie, maar ik ken dan ook geen enkel forum waar je dat wel lukt. Het is natuurlijk ook een forum en geen blog.

Uiteindelijk is het elke keer weer de afweging als ik wat te melden heb: Ga ik er de moeite voor doen om het ook op CO te laten zien? Hierbij stimuleert de nieuwe layout niet.....

Natuurlijk zijn er daarbij ook andere factoren: denk ik dat andere CO'ers het zullen waarderen, en in hoeverre er gereageerd wordt op een topic.
Dat staat natuurlijk los van de layout. Maar als de bekende CO'ers door die layout afhaken, dan hoef ik ook niet meer voor ze te posten...

Ze zijn er (nog) steeds, het idee van de nieuwe opzet is dat het voor iedereen toegankelijker moet zijn. Er is extern iemand bij betrokken die het ontwerp heeft opgezet zoals het er stond.
En dat is echt niet gegaan zonder input, wij als mods en het beursteam groepje is benaderd voor input, en wat je nu ziet is het resultaat van die rondjes.
Dus het is ook zeker niet zo (zoals in dit topic vaker voorbij komt) dat we er niet mee getest hebben, er is veel veranderd sinds versie 0.1.

Ander onderwerp, waar ik benieuwd naar ben. Je schreef:
[...]

Eeeh ... ja / nee / geen mening. ;)

Laat ik het er op houden dat ie nu kleiner is dan hij origineel was. Het is een "design element", persoonlijk is een balkje plat tegen de bovenrand ook prima, en dan het liefst eentje die weg scrolled.

Maar zo zijn er nog wel meer dingen die wat mij betreft compacter mogen.
Nu werk ik in de regel op een redelijk hogere resolutie op een 27" monitor. Dus ik heb er wat minder last van.