Op vrijdag 16 mei 2025 16:41:54 schreef benleentje:
[...]Nu doe je net of het aan ons licht en nu voelt het ook als we gaan niet meer terug.
... jullie lezen blijkbaar allemaal dingen die ik niet geschreven heb.
Het enige (en werkelijk het enige) wat ik met die post bedoelde is dat ik de uitkomst van een hypothetische poll al ken. Die kende ik al toen Jeroen aankondigde om *iets* aan het ontwerp te gaan veranderen. Zonder dat ik het nieuwe ontwerp gezien had.
En dan ben ik niet eens helderziend.
Ja je hebt altijd mensen die het bij het oude willen laten maar meestal heb je ook een een flinke groep die het wel ziet zitten. Maar die groep die voor is lijk wel heel erg klein te zijn. En dat zou toch wel een groot signaal moeten zijn dat er iets niet goed gaat.
Of die laatste groep is wat minder vocaal 
Dus als je een poll houd vraag dan nooit ja of nee maar vraag wat dieper en waar de pijn zit. Daar kom je volgens mij veel verder mee.
Dan nog heb je dat de mensen die in kamp 1 zitten van je voorbeeld veel eerder geneigd zijn te reageren.
Waar de pijn (en dat er pijn zit) is wel duidelijk door dit topic.
Wat mij betreft zit de pijn nu vooral in de teletubie look met die ronde knoppen kan ik heel misschien nog wel leven, Maar groen met paars en rood. Dat is echt heel erg vreselijk. En er bestaat ook mooi groen maar deze groen is dat eker niet. En de kleuren passen niet bij elkaar. En zo ziet alles eruit het past gewoon niet bij elkaar.
De vorm en stijl komt van een designer. Ik heb meer verstand van verzekeren elektronica, dus ik weet even niet wat ik daar mee moet. In 'darkmode' komen de kleuren voor mij persoonlijk in ieder geval niet als storend over, de zwarte achtergrond mag misschien iets meer naar het antraciet toe, maar dat is het dan ook.
Laat AUB er eens een echte designer ernaar naar kijken en dan bedoel ik wat ik net hierboven zei. Maar het dat het er in ieder geval aantrekkelijk eruit ziet, want dit is dramatisch slecht om naar te kijken. Alle teksten overal de zelfde grote minder in het oog springende objecten die om aandacht vragen, beter bij elkaar passende kleuren. dat zou het in ieder geval al een hel stuk beter maken.
Zoals ik al zei, het ontwerp komt van een designer ... en ik beweer niet daar verstand van te hebben.
Wat ik wel kan missen zijn dingen die omwille van het design 'bestaan', Dieter Rams (bekend van ontwerpen voor Braun) heeft een 10 Timeless Commandments for Good Design
En wat mij betreft is de laatste het belangrijkst : "Good design: Involves as little design as possible", en ik weet niet of de nieuwe opzet zich daaraan houdt.
Wat ik wel weet is dat het oer ontwerp wit (als in open ruimte) als design had.
Dat is wellicht leuk design!? Maar is gruwelijk voor de informatiedichtheid. Daar was ik vanaf moment 1 geen fan van. Het is nu stukken verbeterd, maar wellicht valt daar nog wat te halen.
[...]
Ik denk dat er aan het extra scrollen nog wel te wennen valt. Maar er zijn zoveel zaken die je aandacht vragen te veel in het oog springen hinderlijk en storend zijn qua verschillende letter grootte niet bij elkaar passende kleuren, een heel groot zwart vlak onderin als je bij een lang topic op de end knop druk om naar het einde te gaan. Die het nieuwe lay-out tot een nare ervaring maken.
Speel eens met de 'compact' instelling en de 'dark-mode' dat zijn twee dingen die het voor mij een stuk verdraagzamer maken.
De enige kleur waar ik een probleem was was het volle wit.
benleentje
Golden Member
Speel eens met de 'compact' instelling en de 'dark-mode' dat zijn twee dingen die het voor mij een stuk verdraagzamer maken.
Ik wil pertinent niet in darkmode werken. En in darkmode zijn de kleuren net zo storend en zijn gewoon 3 kleuren groen, rood en paars die niet bij elkaar passen.
De compact instelling maakt de opmaak van tekst een stuk beter maar dat was voor mij al nooit het echte probleem. Ik wil niet zeggen dat ik het scrollen leuk vind en ben blij met de compact mode maar het probleem zit hem echt in het design. Het scrollen zal denk ik wel wennen.
De vorm en stijl komt van een designer.
Dat kan ik maar heel moeilijk geloven. Het is niet omdat het een designer is dat het ook een goede is, dus ik zou zeggen zoek een betere designer.
Ja dat kan.
Die kende ik al toen Jeroen aankondigde om *iets* aan het ontwerp te gaan veranderen.
Van hoe het onderliggende werkt van een website en hoe dat te maken weet ik niets. En ik kan niet echt goed inschatten in wat jeroen doet en wat dus het ontwerp is wat onder design valt. Maar dat een ontwerp een keer anders moet lijkt me logisch want er zijn nu ook tablets telefoons, pc en weet ik wat nog meer. Maar mijn grootste probleem ligt toch echt bij het design. Dus het ontwerp kan heel erg goed zijn maar als het design niet aanstaat dan doet wat mij betreft het ontwerp er niet meer toe.
... jullie lezen blijkbaar allemaal dingen die ik niet geschreven heb.
Ik zei enkel maar hoe ik me er onder voel. En het voelt nu erg slecht met een design wat voor mij niet werkt. Dus het was niet persoonlijk bedoelt.
Maar even tot een soort conclusie van mij kant.
Ik lees maar ik denk ook dat er meer mensen met het design een probleem hebben dat met het extra scrol werk. Los AUB dan eerst het design probleem op en ik denk dat er een stuk meer mensen een positieve ervaring krijgen en dat de ongemakken van het vele wit dan wel wennen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Wat ik wel kan missen zijn dingen die omwille van het design 'bestaan', Dieter Rams (bekend van ontwerpen voor Braun) heeft een 10 Timeless Commandments for Good Design
Dat is een zeer lezenswaardig en informatief stuk, maar ik heb de indruk dat de designer in kwestie bij stap 1 heeft afgehaakt...
In een vroegere baan had ik een directeur/manager die vaak gebruik maakte van de zinsnede "daar hebben meerdere ingenieurs naar gekeken dus het moet goed zijn".
Dat ze er naar gekeken hadden wilde ik wel geloven, maar of ze ook iets met die informatie gedaan hadden trok ik altijd -en meestal terecht- in twijfel. Ik heb wat puin geruimd...
Even voor alle duidelijkheid: ik zit op het oude design.
Gebruik Linux, een 24 inch monitor met 1920 x 1200 pixels en Firefox waarbij ik standaard een zoomfactor van 80% heb ingesteld. De meeste websites laten zich daarmee goed gebruiken (waaronder CO), maar sommigen moeten 'herzoomd' worden naar 40% of 200%.
Heb het nieuwe design meerdere keren geprobeerd en met de instellingen gespeeld, maar ben steeds weer teruggegaan omdat het niewe ontwerp teveel "in my face" is (zondigen tegen regel 5, en een beetje regel 3).
Groot was mijn schrik toen ik een link wilde invoegen: ik werd geconfronteerd met een invulvenster op een verder zwart scherm, waarbij de escape-toets niets deed en ik moest zoeken naar een kruisje in de rechterbovenhoek:
En ja, ik had de dark mode uitgezet in het nieuwe design voordat ik terugschakelde...
Op zaterdag 17 mei 2025 06:58:47 schreef fatbeard:
Groot was mijn schrik toen ik een link wilde invoegen: ik werd geconfronteerd met een invulvenster op een verder zwart scherm, waarbij de escape-toets niets deed en ik moest zoeken naar een kruisje in de rechterbovenhoek:
[bijlage]
? Dat is een printscreen van de oude stijl, waarbij het kruisje op exact dezelfde plek zit? Ik zie het punt niet dat je wil maken met je grote schrik
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
In mijn herinnering was het scherm niet zwart, maar was het een 'gewone' popup van normale afmetingen...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
[...]Groot was mijn schrik toen ik een link wilde invoegen: ik werd geconfronteerd met een invulvenster op een verder zwart scherm, waarbij de escape-toets niets deed en ik moest zoeken naar een kruisje in de rechterbovenhoek:
[bijlage]
En ja, ik had de dark mode uitgezet in het nieuwe design voordat ik terugschakelde...
+1
Zo'n exit of cancel kruisje hoort natuurlijk ergens anders waar hij intuitief op een veel betere plaats staat.
Zelfs in dark mode is het scherm niet zwart?
achtergrond beetje donkerder, popup in het midden, kruisje rechtsboven
exact net als vroeger
Op zaterdag 17 mei 2025 13:40:58 schreef vergeten:
[...]
+1
Zo'n exit of cancel kruisje hoort natuurlijk ergens anders waar hij intuitief op een veel betere plaats staat.
[bijlage]
dus je feedback op het nieuwe ontwerp is: "vroeger was het ook al niks" ?
[Bericht gewijzigd door DK op (50%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb twee pagina's overgeslagen, dus het kan zijn dat inmiddels meer mensen op die toer zijn... Maar er is toch echt maar 1 manier om die discussie over design minder cruciaal te maken voor het slagen van de update. Ik heb die al vaak genoemd, en skins zijn wat mij betreft nog steeds DE manier, op vrijwel alle fora, om op zijn minst twee grote hoofdpijnpunten te vermijden:
- design dat om te beginnen al omstreden is (zie de noodzakelijke en kennelijk volkomen onverwachte vertraging na de eerste feedback; het is een ICT project dus vertraging mag niet onverwacht zijn) en daarna kennelijk nog steeds af willen raffelen (Slecht Plan)
- design dat al bijna verouderd is als het gemaakt wordt (responsive is erg "2015" als je het niet ineens goed doet) en dus gevoelig gaat zijn voor frequente updates of na een paar jaar een complete (en compleet onverwachte) overhaul.
En zoals ik in mijn laatste reactie benoemde: opgelegd / opgedrongen doet het bij mij erg slecht, en dat voorspelt Sine kennelijk prima
Natuurlijk wel als het nodig is, maar in de categorie "we zijn allemaal betatesters", "slecht gemotiveerd", "omdat het kan" of "totaal niet dringend" hooguit als iets minstens zo goed is als wat het vervangt, of als het een update zonder gevolgen voor de bruikbaarheid is.
Tegen de tijd dat dat fundamentele probleem opgelost is, ga ik eens kijken wat ik van de verbeteringen aan de layout zelf vind, ik heb genoeg andere varkentjes te braden of katjes te villen.
Op zaterdag 17 mei 2025 14:25:06 schreef maartenbakker:
- design dat om te beginnen al omstreden is
Dat was mijn punt, tegen elke wijziging is er altijd weerstand. Dus, good luck with that.
het is een ICT project dus vertraging mag niet onverwacht zijn
Ik heb geen idee wat voor een afhankelijkheden je hier aan elkaar probeert te knopen? ICT project? Whut 
Van wie mag dat niet vertragen? Van onze CEO niet? Of de aandeelhouders? /s
en daarna kennelijk nog steeds af willen raffelen (Slecht Plan)
Ook dat is weer een compleet zelf getrokken conclusie ... geen idee hoe je daar bij komt.
- design dat al bijna verouderd is als het gemaakt wordt
Ook dat is weer een mening, geen idee waar je verouderd haalt, een deel van het probleem was het aan elkaar geplakte van het oude ontwerp definitief op te ruimen en het geheel beheersbaarder te maken.
(responsive is erg "2015" als je het niet ineens goed doet) en dus gevoelig gaat zijn voor frequente updates of na een paar jaar een complete (en compleet onverwachte) overhaul.
Alweer... waddebedoelu?
En zoals ik in mijn laatste reactie benoemde: opgelegd / opgedrongen doet het bij mij erg slecht,
Dat is (alweer) een gevoelszaak, hoeveel inbreng heb je gehad in de laatste twee layout wijzigingen van, laten we zeggen ... tweakers?
Precies, nul.
Natuurlijk wel als het nodig is, maar in de categorie "we zijn allemaal betatesters",
Dat waren de mods, en een groepje uit het beursteam, die konden er al maanden mee spelen en daar is ook een bak feedback uit verwerkt.
Of beter, de mods waren alpha, het beursteam was beta. En de eindgebruikers (jullie) hebben we al de kans gegeven eerder te testen dan dat het officieel live had moeten gaan.
Als we het zonder inbreng actief hadden willen had dat ook gekund, dus nu heb je de kans om feedback te geven en dan is het nog niet goed want dan ben je opeens betatester?
Wat wil je dan?
"slecht gemotiveerd", "omdat het kan" of "totaal niet dringend" hooguit als iets minstens zo goed is als wat het vervangt, of als het een update zonder gevolgen voor de bruikbaarheid is.
Tegen de tijd dat dat fundamentele probleem opgelost is, ga ik eens kijken wat ik van de verbeteringen aan de layout zelf vind, ik heb genoeg andere varkentjes te braden of katjes te villen.
Hier loop je weer met drie gedachtes door elkaar, ik probeer het even uit elkaar te trekken.
1. slecht gemotiveerd: Ik dacht dat daar ondertussen genoeg over gesproken was, zo niet zie punt 2 voor een beknopte samenvatting.
2. Omdat het kan: Nee, om de ervaring voor de mobiele gebruiker te verbeteren, het platform beheersbaarder te maken, en om dingen technisch aan te passen aan de huidige stand.
3. Totaal niet dringend: Ik ben erg benieuwd waar jij ergens urgentie ervaart?
4. In de huidige vorm is het niet bruikbaar, en ik ga me ook vooral niet bemoeien met waarom niet, maar klaag er wel over. En als het straks definitief is ga ik er wel naar kijken ...
Dat is mijn interpretatie van die twee regels ... maar ik kan er naast zitten?
Jeroen
Moderator
Op donderdag 15 mei 2025 22:30:37 schreef wieltje:
Het feit dat alle meta-data op losse regels staat levert nog wel een hoop overhead op. Zie hier een voorbeeld: username, postdatum en reactieknop kunnen op een mobiel scherm prima op één regel om 40% ruimte over te houden.
Waar je met dit soort dingen rekening mee moet houden, is dat een gebruikersnaam ook wat langer kan zijn of een scherm wat smaller waardoor het dus toch niet naast elkaar past. Eventueel zou je dan toch over meerdere regels kunnen gaan, als dat netjes uit ziet. Maar er kan zeker gekeken worden of hier nog wat in mogelijk is.
Op vrijdag 16 mei 2025 09:03:04 schreef Sine:
Ik vond het getal ook ERG hoog, het enige wat ik nog kan bedenken is dat er verschillende bots en scrapers zich wellicht voordoen als een mobiel ding.
Die zijn al uit dat percentage gehaald. Het ligt ook in lijn met de cijfers van andere websites.
Op vrijdag 16 mei 2025 10:56:02 schreef blackdog:
Dit is mijn Samsung Note-9, je hebt een Hubble telescoop nodig om het te lezen,
dit in de standaard instelling in de hoog beeld modus die iedereen zo prettig schijnt te vinden...
Je hebt hier in je browser het vinkje 'Desktopsite' aan staan. Ja, dan is het logisch dat de tekst klein wordt.
Dit is de zelfde pagina maar dan op de Samsung 22 Ultra, mooi he die dynamische schaling en ja, dat is weer sarcasme.
Een prima mobiele weergave, in lijn met andere moderne sites.
En dit is het plaatje van het tablet, hier heb ik gekozen voor de Home Page om de onzin opbouw goed te laten zien.
Ik ben diep onder de indruk van deze pagina, waar b.v. belangrijke info moet staan (in het midden) zie je ............ witte ruimte.
Tja, iedere site heeft een navigatie en een header, daar kom je moeilijk onderuit. En die header ben je kwijt met even scrollen.
Op vrijdag 16 mei 2025 17:57:15 schreef Sine:
Ja, voordat het nieuwe ontwerp voor niet-ingelogde gebruikers werd aangezet waren er zo'n 140 gebruikers die het zelf aangezet hadden.
Dat kruisje zit al jaren op die plek. Eens dat dit wellicht beter op een andere plek kan, maar dat heeft dus niet met het nieuwe ontwerp te maken.
nonius
set SCE to AUX.
Het is tegen beter weten dat ik eigenlijk nog reageer in deze thread.
Wat Miedema zegt, de functionaliteit van het forum is er enorm op achteruit gegaan. Even snel een verhaaltje typen, fotootje of twee erbij plakken en posten is niet plezant meer op deze manier. En hoe je pennevruchten dan worden weergegeven.... zum Kotzen. Lezen is een stuk minder prettige ervaring geworden (en nee, het gaat niet alleen om de inhoud! De presentatie van iets is ook zeer belangrijk!), maar het schrijven geloof ik wel, de lol is daar nu wel van af. Dat mogen de foongebruikers voortaan doen 
[PE9SMS] Dat zwarte vlak beslaat 50% vertikale ruimte (desktop)
100%, in mijn geval (laptop).
Overigens, in tegenstelling tot Benleentje (die zich vooral ergert aan de kleuren en meent dat het scrollen wel gaat wennen), is het bij mij net andersom: de kleuren en letters zijn 'meh', maar da's een kwestie van smaak en gewenning. Maar het eindeloze scrollen en door een lege WC-rol moeten gluren, terwijl links en rechts op m'n scherm zeëen van ongebruikte ruimte zijn.... dat is geen kwestie van gewenning. Dat is als een auto die mechanisch op een maximale snelheid van 15km/h begrensd is: je kunt er technisch gesproken mee rijden naar je bestemming, maar eigenlijk net zo goed de fiets pakken. Of thuis blijven en iets anders leuks doen....
miedema
Golden Member
Ha Nonius,
Jammer om te horen....
Ik vind je een verfrissende nieuwkomer op het forum. Een van de weinige. Iemand met kennis en ervaring, en dat wil delen. Ik zal je bijdragen dus node missen.
Helaas moet ik bekennen dat het bij mij net zo aanvoelt.....
Ik denk dat ik moet afleren om mooie uitgebreide posts te maken. En me moet aanleren om in een paar regelig berichtje m'n ei kwijt te kunnen....
Ik heb hetzelfde meegemaakt met het DIYaudio forum. Ook daar een vernieuwde layout waarbij veel functionaliteit verdwenen is. Het plezier is er af, en ik kom er nu eigenlijk nooit meer...
Ik blijf nog steeds hopen dat de legacy layout alsnog een optie blijft...
groet! Gertjan.
De grote vraag voor degene die de Legacy layout beter vinden en willen behouden, gaan we de Legacy layout behouden voor de alreeds geregistreerde gebruikers? De ja of de nee?
Op zaterdag 17 mei 2025 20:01:06 schreef Bobosje:
gaan we de Legacy layout behouden voor de alreeds geregistreerde gebruikers? De ja of de nee?
De optie om het oude ontwerp te kiezen verdwijnt in juli.
lijkt me een duidelijke 'nee' in de doelstellingen
Aangezien het idee gestart is met een technisch / onderhoud reden.
Zou een hele legacy schil behouden en bijhouden wel echt haaks op het beleid staan.
Dus good luck met dat terugdraaien van je
benleentje
Golden Member
2. Omdat het kan: Nee, om de ervaring voor de mobiele gebruiker te verbeteren, het platform beheersbaarder te maken, en om dingen technisch aan te passen aan de huidige stand.
Ja dat snap ik helemaal.
Dat waren de mods, en een groepje uit het beursteam, die konden er al maanden mee spelen en daar is ook een bak feedback uit verwerkt.
Of beter, de mods waren alpha, het beursteam was beta. En de eindgebruikers (jullie) hebben we al de kans gegeven eerder te testen dan dat het officieel live had moeten gaan.
Als we het zonder inbreng actief hadden willen had dat ook gekund, dus nu heb je de kans om feedback te geven en dan is het nog niet goed want dan ben je opeens betatester?
Wat wil je dan?
Ik spreek voor mezelf en vind het totaal niet erg om een beta tester te zijn. Ik ben er eigenlijk wel blij mee, betekend toch dat je mening gewaardeerd word.
Maar wat ik dus niet begrijp is hoe het design zo rampzalig uitpakt, tenminste voor mij.
Het is net of je in de oude lay-out rustig kan genieten van je tuin en en dat als je het nieuwe lay-out inschakelt je dan ineens op een druk snelweg zit. En daarmee bedoel ik er zijn kleuren die tegen je schreeuwen. Een balk boven in die aan het toeteren is voor aandacht. rechts nog een vak wat schreeuwt om aandacht.
Op zaterdag 17 mei 2025 21:01:21 schreef RAAF12:
Nog een keer maar dan op de laptop het vele wit
kiest de ruimste weergave, en klaagt over ruimte
Laat dan op zijn minst de 'extra compact' weergave zien als je een punt wil maken
Ik zal het proberen, zo ver was ik nog niet gekomen. Dit is gewoon standaard hoe de browser die site opent. Ik wil niet aan wielen hoeven draaien bij een website. Hoeft ook niet bij Tweakers 
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op zaterdag 17 mei 2025 21:01:21 schreef RAAF12:
Nog een keer maar dan op de laptop het vele wit
[bijlage]
Zet hem dan standaard in de donkere mode!
Op zaterdag 17 mei 2025 22:23:05 schreef RAAF12:
zo ver was ik nog niet gekomen.
eerst lekker klagen, wel zo makkelijk
En ook bij tweakers heb je hele instellingen pagina's tot custom css