: Maar ik zou als eerste even de stekkers wisselen. En dan kan of er iets gaat werken. Een ander deel is dan wel aangesloten op de slechte converter dus dat deel zal dan misschien niet meer werken. Maar als er door het verwisselen van stekkers er iets anders wel gaat werken dan weet je dat 1 van de converter slecht is.
Stekkers wisselen is het makkelijks en het snelst. maar ook als er toch niog niets gaat werken dan kan je wel op de plek meten waar je eerst maar 20V hebt gemeten en kijken of daar nu wel 24V staat. Als er daar dan nog maar 20V staat dan is er iets met de bedrading of er word teveel stroom getrokken.
Ik heb alles weer terug gebouwd en stekkers van twee 24Volt converters gewisseld, maar nog steeds niks. Niks deed het.
Toen ben ik maar alle punten op elektrisch schema gaan meten, ik maak zo nog even een lijstje van de uitkomsten en dan upload ik die.
Maar wat mij nog is opgevallen tijdens de metingen.
-Als ik op de + en - die op hoofd PCB binnen komt de spanning meet dan meet ik accu spanning.
-Maar als ik op de + op hoofd PCB en op het frame van de heftruck meet dan meet ik ongeveer 60Volt en die zakt dan weg naar +-45Volt.
Mijn eerste gedacht was, het frame is ook MIN, als bijvoorbeeld ook bij een auto.
Heb iemand enige ervaring hiermee? Moet MIN van accu ook op het frame van de heftruck zitten?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Ik heb in 1 van m"n eerste posts gevraagt of er ook een massa schakelaar op zit. later op het schema zag ik de min alleen aan de motor regelaars, maar dacht zijn ze vergeten te tekenen.
: Ik heb in 1 van m"n eerste posts gevraagt of er ook een massa schakelaar op zit. later op het schema zag ik de min alleen aan de motor regelaars, maar dacht zijn ze vergeten te tekenen.
Er is geen massa schakelaar op deze heftruck.
Dat klopt, min loopt alleen naar de regelaars. Naar mijn idee krijg de motors dan min via het frame? Er lopen alleen de 3 draden naar de motors, geen min.
Ik heb de 24Volt spanning eerst alle keren via de MIN van 80Volt gemeten, toen zakte 24Volt voltage in. Toen ik dat afgelopen zaterdag ontdekte ben ik punten met 24Volt spanning gaan meten via MIN van 24Volt, toen mete ik wel netjes 24Volt op de plek waar spanning vorige keer zo inzakte op punt X47.14.
: Welke waarde heeft jouw weerstand. Want de weerstand gaat niet uit zichzelf 100W trekken dat gebeurt alleen als die weerstand 5,7 ohm is.
Een inverter van 24V die moet gewoon tot zijn maximum van 400W in dit geval op 24V blijven staan. Hij hoort dus geen 2V in te zakken van 1 enkele weerstand.
Als die bij 400W belasting naar bv 23,5V inzak is dat nog wel ok. En dan bedoel ik direct gemeten op de inverter. Als er een stuk draad tussen zit dan mag er op het einde wel bv nog 22V over zijn dat is niet erg.
Ik had die weerstand er tussen, 100W 50ohm. Achteraf misschien iets te groot?
: En, niet onbelangrijk, welke voeding heb je thuis om te testen?
Die zal ook flink vermogen moeten kunnen geven.
Of heb je ze in de heftruck getest /gemeten.
Als er in de heftruck , met de kabels er op, 24 volt uitkomt dan zijn ze goed.
Ik blijf ook twijfelen aan een of andere sensor.
Ik heb een plaatje in de bijlage toegevoegd, dat is de externe voeding waarmee ik 24Volt converters heb getest.
Ik had 24Volt conters afgelopen zaterdag in de haftruc ook nog getest, direct op uitgaande kant van beide converters gemeten, dat was 24.2Volt.
Volgens mij goed toch?
: @ revaldo.
Even een samenvatting. TS heeft na lange tijd eindelijk wat metingen gedaan en waar 24V hoort te staan staat 20V wat dan soms inzakt naar 12V.HEt is nog niet helemaal duidelijk of dat de 24V voedingzelf onderuit gaat of dat er een kabel / verbinding probleem is. Dus eerst moet die 24V overal goe meten en ik hoop dan dat dan ook de problemen over zijn. Maar eerst dus op de 24V concentreren.
Hoewel ik me altijd beter bij onder hoogspanning kan concentreren.
Om hier even op in te haken, als in me nieuwste berichten. Als ik punten meet waar 24Volt op moet staan (met de MIN van 24Volt converter) dan zakt de 24Volt spanning niet meer in. Ik begin me beetje af te vragen of MIN naar frame van de heftruck er moet zijn, zo ja dan heb ik het idee dat dat niet goed is.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 6 mei 2025 08:19:44 schreef HarmNab:
[...]Ik had die weerstand er tussen, 100W 50ohm. Achteraf misschien iets te groot?
Ja te hoog in waarde en die weerstand trekt dan maar ca 0,5A.
Maar als je inverter met 0,5A al 2V inzakt dan is die zeker defect. Ik neem aan dat je die spanning direct op de inverter gemeten hebt?
Ik begin me beetje af te vragen of MIN naar frame van de heftruck er moet zijn, zo ja dan heb ik het idee dat dat niet goed is.
Nee volgens mij niet. Maar het is ook vrij eenvoudig te controleren zit de min van de accu ergens aan het frame? Zitten de minnen van de 24V onderling aan elkaar en zitten ze ook aan de min van de accu? Als die verbindingen er niet zijn dan is er geen frame als massa gebruikt.
Als je wel ergens zo een verbinding vind dat maakt die geen goed contact zou ik denken.
: Ja te hoog in waarde en die weerstand trekt dan maar ca 0,5A.
Maar als je inverter met 0,5A al 2V inzakt dan is die zeker defect. Ik neem aan dat je die spanning direct op de inverter gemeten hebt?
Ik heb spanning wel op inverter gemeten, maar met een kabeltje als in de bijlage er tussen van ongeveer 60cm.
: Nee volgens mij niet. Maar het is ook vrij eenvoudig te controleren zit de min van de accu ergens aan het frame? Zitten de minnen van de 24V onderling aan elkaar en zitten ze ook aan de min van de accu? Als die verbindingen er niet zijn dan is er geen frame als massa gebruikt.
Als je wel ergens zo een verbinding vind dat maakt die geen goed contact zou ik denken.
Ik heb nog gezocht of min ergens naar het frame gaat, maar dat kon ik niet vinden. Tenzij het binnenin de converters naar het frame gaat. Min van accu zit op de twee converters.
Het blijf voor mij nog een raadsel waarom ik spanning meet als ik multimeter aansluit op de + van main PCB en het frame als min (Spanning van 60Volt en zakt in tot 45Volt). Zal een van de motoren dan defect kunnen zijn dat de anker spanning doorlaat? Of laat een stilstaande elektromotor altijd spanning door?
Als frame niet min is, er loopt alleen maar 3 kabels naar motoren, dan ben ik wel benieuwd hoe motoren min krijgen.
Ik kan mij voorstellen dat met accu's van 80 volt men dat niet aan de massa / chassis wil hebben...
Zoals gezegd, als je op die omvormers 24 volt meet met "contact aan"en ze niet inzakken dan zijn ze goed.
Met losse voedingen op het net rommelen zou ik niet doen, wie weet wat er dan verder kapot kan gaan.
De ingaande min van die omvormers zit waarschijnlijk ook aan de uitgaande en dan kan je met losse voedingen wel eens gekke dingen krijgen.
En die spanning die je meet naar het chassis zal wat lekspanning zijn.
Koolstof van de borstels in de motor etc.
Zonder te weten wat je meet ( schema !) ga je hier nooit uitkomen vrees ik.
[Bericht gewijzigd door revado op (18%)]
benleentje
Golden Member
Ik heb nog gezocht of min ergens naar het frame gaat, maar dat kon ik niet vinden. Tenzij het binnenin de converters naar het frame gaat. Min van accu zit op de twee converters.
OF de min van de converter aan de behuizing zit kan je toch meten. Meet de weerstand tussen de min van de connector en de behuizing.
De de meting op de defecte converter nog eens over. Zet de meter direct op de uitgang van de converter en sluit dan de weerstand aan met die kabeltjes. Dus niet eerst kabeltje en dan de meter maar kabeltjes en meter direct op de converter.
Zonder te weten wat je meet ( schema !) ga je hier nooit uitkomen vrees ik.
Voor mij is een schema een luxe die ik zelden meemaak en toch heb ik alles kunnen oplossen. Het gaat erom dat je weet wat de basis componenten zijn en wat die horen te doen, de rest vogel je dan wel uit. TS of is het OP heeft een basis schema met dat schema moet je toch al een heel eind kunnen komen.
IK vrees een beetje hoewel TS zijn best doet dit toch te hoog gegrepen voor hem is en dan bedoel ik met name het werken en meten aan het elektrische gedeelte. En dat hij er beter iemand bijhaalt die wel het elektrische deel beheerst. Maar desondanks blijf ik hier wel van op afstand je advies geven en verder helpen.
: OF de min van de converter aan de behuizing zit kan je toch meten. Meet de weerstand tussen de min van de connector en de behuizing.
Nu je het zegt, dat kan ik inderdaad zou ook kunnen inderdaad.
: De de meting op de defecte converter nog eens over. Zet de meter direct op de uitgang van de converter en sluit dan de weerstand aan met die kabeltjes. Dus niet eerst kabeltje en dan de meter maar kabeltjes en meter direct op de converter.
Ik neem dit voor een volgende keer ook mee.
: IK vrees een beetje hoewel TS zijn best doet dit toch te hoog gegrepen voor hem is en dan bedoel ik met name het werken en meten aan het elektrische gedeelte. En dat hij er beter iemand bijhaalt die wel het elektrische deel beheerst. Maar desondanks blijf ik hier wel van op afstand je advies geven en verder helpen.
Ik heb een werktuigbouwkundige achtergrond, maar sleutel zelf ook aan apparaten waar elektrische componenten in zit. Is voor mij niet alledaagse werk, ik ben er dan vaak wel even iets langer mee bezig dan iemand die dit alle dagen doet.
In ieder geval bedankt aan iedereen die mee wil denken. Ik bijt me er nog even in vast.
Hunebedbouwer
Je bent de hoge 86Volt feitelijk alleen nodig voor de motor sturingen en daar gaat de spanning dan ook naar toe.
Maar zitten er ook andere aftakkingen op het accu pakket? want je kunt de 12 en de 24 Volt ook gewoon aftakken van de accu.
Er moet nog minstens een schema zijn oa desturing en verlichting.
: De de meting op de defecte converter nog eens over. Zet de meter direct op de uitgang van de converter en sluit dan de weerstand aan met die kabeltjes. Dus niet eerst kabeltje en dan de meter maar kabeltjes en meter direct op de converter.
Bovenstaande vraag, ik had beide converters getest, maar nu waren de converters gevoed door de 80Volt accu van de heftruck.
Beide had na genoeg dezelfde resultaten.
Converter links: 24.3Volt (voor belasting met 100W weerstand), 23.3Volt (tijdens belasting met 100W weerstand).
Converter rechts: 24.2Volt (voor belasting met 100W weerstand), 23.2Volt (tijdens belasting met 100W weerstand).
Spanning op het frame van de heftruck dat ik vorige keer had ontdekt. Ik heb de aardingen gecontroleerd. 80Volt aarding gaat niet naar het frame van de heftruck. 24Volt aarding gaat wel naar het frame van de heftruck. De 24Volt aarding naar het frame was niet goed, het aarde niet goed naar het frame. Nadat het was opgelost mete ik geen spanning meer op het frame van de heftruck. Ik hoopte dat dit het probleem zou oplossen, maar helaas, heftruck doet het nog steeds niet.
Ik had ook de twee motors nog doorgemeten om er zeker dan te zijn dat die nog goed zijn. Ik heb een isolatie test van de windingen gedaan, dat was goed. Maar ook de winden naar de behuizing gemeten, dat was ook goed. Naar mijn idee zijn de motors dan goed.
Zijn er nog mensen die mogelijk nog ideeën hebben?
: Je bent de hoge 86Volt feitelijk alleen nodig voor de motor sturingen en daar gaat de spanning dan ook naar toe.
Maar zitten er ook andere aftakkingen op het accu pakket? want je kunt de 12 en de 24 Volt ook gewoon aftakken van de accu.
Er moet nog minstens een schema zijn oa desturing en verlichting.
Er zit geen aftakkingen rechtstreeks op de accu pakket (die 24Volt en 12 Volt word door converters omgezet).
Dat zou zo kunnen, maar ik heb tot op heden nog niet andere tekeningen kunnen vinden helaas. Mogelijk dat iemand mij kunnen helpen met een betere tekening?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op maandag 19 mei 2025 07:34:59 schreef HarmNab:
Bovenstaande vraag, ik had beide converters getest, maar nu waren de converters gevoed door de 80Volt accu van de heftruck.Converter links: 24.3Volt (voor belasting met 100W weerstand), 23.3Volt (tijdens belasting met 100W weerstand).
Converter rechts: 24.2Volt (voor belasting met 100W weerstand), 23.2Volt (tijdens belasting met 100W weerstand).
Ik heb de discussie niet volledig gevolgd en weet dus niet over wat voor soort DC/DC converters we het hebben, maar een '100W weerstand' zegt helaas niets. De weerstandswaarde is hier de bepalende factor om iets zinnigs te kunnen zeggen over de gemeten spanningen.
Als die 100 Watt weerstand dat 50 Ohm exemplaar is, dan denk ik dat we we wel kunnen stellen dat die wat te licht is (er loopt nog niet eens een half Ampère en dat lijkt me voor de besturings-elektronica van een heftruck erg mager)
benleentje
Golden Member
Zijn er nog mensen die mogelijk nog ideeën hebben?
Ik vind beide converter toch wel ver inzakken met maar 50 ohm aan belasting. Want die 100W haal je bij lange na niet. Ik zou kijken of je niet bv een paar autolampen hebt en dan er 2 in serie zetten.
Wat ik daarna verder zou doen is de converter weer aansluiten en nu alle punten die ik eerder genoemd hebt en ook alle andere punten die je via het schema kan meten nog eens een keer goed over doen.
Het is een elektrisch heftruck en dan ook een elektrische storing en die vind je allen door te meten. Maar met alleen meten vind je het waarschijnlijk ook niet moet moet ook goed weten wat en waarom je iets meet. Wat voor spanning je volgens het schema moet staan en kijken wat je ook daadwerkelijk meet. En als je iets afwijkends meet dan ook weten waarom je dat meet.
Ik heb de discussie niet volledig gevolgd en weet dus niet over wat voor soort DC/DC converters we het hebben, maar een '100W weerstand' zegt helaas niets. De weerstandswaarde is hier de bepalende factor om iets zinnigs te kunnen zeggen over de gemeten spanningen.
Als die 100 Watt weerstand dat 50 Ohm exemplaar is, dan denk ik dat we we wel kunnen stellen dat die wat te licht is (er loopt nog niet eens een half Ampère en dat lijkt me voor de besturings-elektronica van een heftruck erg mager)
In de afbeelding nog eens de foto's van 24Volts converters en de weerstand die ik heb gebruikt. Zal ik dan minimaal een weerstand er aan moeten hangen van bijvoorbeeld 450Watt om de converters goed te testen?
: Ik vind beide converter toch wel ver inzakken met maar 50 ohm aan belasting. Want die 100W haal je bij lange na niet. Ik zou kijken of je niet bv een paar autolampen hebt en dan er 2 in serie zetten.
Ok duidelijk. Maar hoeveel Watt aan autolampen zou ik er aan moeten hangen om de converters goed te testen? Totaal in serie geschakelde wattage van autolampen 480Watt?
Is het beter om autolampen met spiraal te gebruiken of zou LED lampen ook kunnen?
: Wat ik daarna verder zou doen is de converter weer aansluiten en nu alle punten die ik eerder genoemd hebt en ook alle andere punten die je via het schema kan meten nog eens een keer goed over doen.
Dan ga ik dat doen, ik had laatste keer weer het een en ander gemeten, wat wel opvalt is dat punten waar 24Volt op moet staan rond de 23,6Volt meet. En punten waar 12Volt op moet staan rond de 11,9Volt meet. In theorie zou dat naar mijn idee te laag zijn
Hunebedbouwer
Terug lezende denk ik dat je terug moet gaan naar je openingspost ; hij deed het soms wel en soms niet! dit duid vaak op een losse of slechte verbinding.
Mogelijk is bij de laatste keer loshalen een min/massa kabel ongemerkt onderuit gezakt,en meet je nu via een onjuiste spanning. Al vind ik het vreemd dat op je hoofdstroom schema de juiste min/massa ontbreekt.
benleentje
Golden Member
Een heftruck heeft voor zover ik ze gezien heb geen min aan de massa en dat is het ook logisch dat dat niet op het schema staat.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op dinsdag 20 mei 2025 07:20:35 schreef HarmNab:
In de afbeelding nog eens de foto's van 24Volts converters en de weerstand die ik heb gebruikt. Zal ik dan minimaal een weerstand er aan moeten hangen van bijvoorbeeld 450Watt om de converters goed te testen?
Oké, dit bedoel ik niet rot, maar nogmaals: zomaar 'een weerstand van 100 Watt' zegt niets.
Het helpt echt om na te gaan hoe de Wet van Ohm werkt. Vermogen krijg je alleen maar met stroom maal spanning en stroom krijg je alleen maar afhankelijk van een weerstandswaarde.
Een weerstand van 450 Watt zegt dus net zo goed niets. Het gaat om de weerstandswaarde van die weerstand. Die bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen bij een bepaalde spanning. Hoe meer stroom, hoe meer de spanning van je bron in zal zakken. Of dat dan veel of weinig is en of dat dan goed of slecht is, zullen we moeten beoordelen, maar feit is dat ik vermoed dat je echt wel een Ampère of 2 moet kunnen trekken op de 24 Volt bus: lampjes/LEDs en relais trekken toch wel wat stroom.
Je kan er een weerstand aanhangen die in staat is 1000 Watt te verstoken wat je wil, maar als de weerstand daarvan 500 Ohm bedraagt, ga je een enorme spanning nodig hebben om er een beetje stroom doorheen te laten lopen en ook maar in de buurt te komen van het gespecificeerde vermogen.
Let overigens ook op dat dat soort weerstanden hooguit een tiende van het opgedrukte/gespecificeerde vermogen weg kunnen stoken zonder geschikt koelblok en zelfs dan nog pittig heet zullen worden.
@ benleentje: ik meen me te herinneren dat de heftruck op m'n vorige werk de massa aan het frame had hangen (er zat in ieder geval een erg zware schakelaar rechts van de bestuurder-stoel) Maar dat ding had ook twee flinke werklampen voorop én het was een oude Yale uit 1986, dus naast een hoog 'bijna een gewone auto' gehalte, zal er in de tussentijd ook wel wat veranderd zijn 
: Terug lezende denk ik dat je terug moet gaan naar je openingspost ; hij deed het soms wel en soms niet! dit duid vaak op een losse of slechte verbinding.
Mogelijk is bij de laatste keer loshalen een min/massa kabel ongemerkt onderuit gezakt,en meet je nu via een onjuiste spanning. Al vind ik het vreemd dat op je hoofdstroom schema de juiste min/massa ontbreekt.
Min/ massa van 80Volt zit niet op het frame van de heftruck. Dat komt dan wel overeen met de schema