IK vraag me af of ik aan mijn druppelladertje v 12V 10A een stekkertje mag zetten dat in een 12V werkcontact in mijn bestelwagentje past. Op die manier moet ik niet aan de batterijbornen zélf prutsen, maar hoef slechts in te pluggen.
Ik meen dat zulke werkcontacten altijd verbonden zijn, ook wanneer motor niet draait en hoofdcontact afstaat.
Zouden daar bezwaren tegen zijn?
Heb een betrekkelijk nieuw Citannetje maar ik doe bijna énkel korte afstanden en rij er echt niet veel mee.
Zowat om de twee maanden krijg ik een verwittiging dat er moet bijgeladen worden. Vandaar dus.
Dank bij voorbaat voor de goeie raad.
Volgens mij werkt dat prima, wel effe checken of er idd spanning op staat als het contact uit staat.
Ik werk zelf met landbouwmachines welke zo'n 'varkensneusje' hebben, een 3-polige met 2 dikke en 1 dun contact. Daaruit kan je 25A halen en ik gebruik die in de winter om de lader eraan te koppelen. Gewoon op mijn lader zo'n stekker gemonteerd en op de klemmen een vrouwelijke zodat die ook nog bruikbaar zijn.
Voor het bijladen, lader insteken en aanzetten, klaar. Werkt super fijn omdat je nooit de accu moet vrijmaken, geen motorkap moet open doen etc.
In theorie wel, maar in de praktijk zou ik het niet aanraden. Die stekker is naar mijn mening een hele brakke uitvoering voor hogere stromen. Ik heb er al vele gezien die bij 5-6A al warm werden of erger
Ik zou overwegen een aparte aansluiting te maken direct op de accu (met een zekering) dmv een XT60/90 of Anderson Powerpole oid.
Los daarvan is de kans groot dat de sigarettenplug een contact-geschakelde aansluiting is en dan werkt het sowieso al niet
Wat is een werkcontact? Die sigarettenaansluitingen zou ik in elk geval niet gebruiken, die zijn zo hopeloos onbetrouwbaar dat het mogelijk is smeltproblemen te krijgen met 5V/1A telefoonladers. Om daar onbeheerd stroom door te leiden lijkt me onverstandig. In dit specifieke geval zou ik ook kijken naar een lader van minder dan 10A, eerder richting de 1A om te verhinderen dat je onnodig veel stroom toevoert door een mogelijk slecht contact.
Begrijp ik het goed dat je stroom via die verbinding terug wil voeren het boordnet in? Dat is op 12V op zich geen enorm drama, maar niet 100% de bedoeling. Omdat de stroom van een lader begrensd is zou ik geen grote problemen verwachten met de open spanningsvoerende contacten, maar op 230V zouden we zo een constructie een 'widow maker' noemen.
Ook weet ik niet of de verbinding met de accu bij moderne auto's gegarandeerd is. Bij mijn auto schakelt het af met het contactslot, en bij andere auto's die ik tegen ben gekomen met vertraging na het uitschakelen. Dan lijkt het te werken tot je wegloopt. Heel frustrerend. 
Al met al heb ik sympathie voor je doel, maar volgens mij is dit moeilijker goed te doen dan het lijkt. Zeker met een relatief nieuwe bus zou ik er voorzichtig mee zijn omdat het makkelijk is betrouwbaarheidsproblemen te introduceren. Het zal zeker kunnen, je kunt bijvoorbeeld eens kijken of je een geschikte aansluiting ergens op een beschutte plek kan monteren en die dan met een toepasselijke beveiliging op de accu aan kan sluiten. Wat ik ook nog wel heb gezien is een lader in de auto inbouwen en alleen het netsnoer naar buiten voeren. Kan ook, maar wederom moet je wel goed nadenken over de risico's van grote stromen, oververhitting, vochtgevoeligheid en bedrijfszekerheid. Iets dat je lange tijd alleen laat moet veel betrouwbaarder zijn dan een apparaat in je keuken waar je welke dag kan zien of het smeult of niet.
Beste vrienden,
Hartelijk bedankt voor jullie voorstellen.
Ik heb inderdaad zeer goede ervaringen met Anderson stekkers, zowel op startkabels als kleinere voor aansluiten van lader.
Omdat ik al wat ouder ben zie ik wat tegen het werk op om zowel een grote als een kleine Anderson rechtstreeks op de batterij aan te sluiten. In mijn vroegere wagens deed ik dat wel.
Maar mijn nieuwe Citan is zo propvol en alles is zeer moeilijk bereikbaar. Bovendien sloot ik vroeger alles aan met respectievelijk 16 en 35 mm@.
Ik heb nog twee degelijke druppelladers liggen van max 10A. Eigenlijk gebeurt het maar om de twee tot drie maanden dat er een seintje komt met "batterie!" Dan is ze nog niet leeg maar verdient toch om bv. een WE aan het ladertje te hangen.
Dan moet ik daar gewoon een stekkertje aanzetten.
Ik laat het nu even bezinken en moet daarbij nog opmerken dat de bekabeling van de auto zélf, aan de batterij aan de flauwe kant is, ik schat max een 24mm en het gaat hier toch om een dieseltje met start- stop systeem (dat ik overigens uitgeschakeld heb).
Raadpleeg de gebruiksaanwijzing van uw voertuig!!!
De boordaccu via de sigarettenaansteker-plug opladen of daarop stroom toevoeren mag / kan bij veel moderne voertuigen niet.
Een diesel met start-stop heeft bijna altijd 2 accu's, een hoofd en een hulpaccu.
Die ga je niet beide opladen met een enkele lader.
Ik zou , bij de melding, even meten welke van de 2 accus leeg aan het gaan is, dat zou best wel eens de hulpaccu kunnen zijn .
Bij mijn diesel zet ik het vreselijke start-stop ook uit altijd 
er is veel kans dat je in de zekeringkast ergens een vrije plaats hebt van een relais of zekering.
daar kan je dan een spade connector in duwen met een draad en een zekering eraan om je lader in te pluggen.
is een stuk veiliger dan via zo een sigaretteplug.
soms heb je achteraan in de koffer ook een sigaretteplug, die is meestal wel constant verbonden. ik zou daar aan de kabeling dan een andere connector bijplaatsten voor je lader en niet via die sigaretteplug gaan.
Dat vind ik een goed idee! 
Met een beetje geluk is er een lege relais positie die al intern op een ongemonteerde zekering is aangesloten, dus dan hoef je alleen de connector van het relais aan te sluiten en een geschikte zekering te plaatsen. Heb je nergens een onbeveiligde kabel rondslingeren.
Op maandag 2 juni 2025 23:10:43 schreef Gaardenier:
Ik heb nog twee degelijke druppelladers liggen van max 10A. Eigenlijk gebeurt het maar om de twee tot drie maanden dat er een seintje komt met "batterie!" Dan is ze nog niet leeg maar verdient toch om bv. een WE aan het ladertje te hangen.
Dan moet ik daar gewoon een stekkertje aanzetten.
Hoe wil je deze aansluiting gebruiken? Het is me niet helemaal duidelijk of je nu van plan was om de auto doorlopend aan de druppellader te hebben om te voorkomen dat hij leeg raakt of dat hij bijgeladen zal worden als de melding verschijnt. Ik ging uit van het eerste, maar ik krijg de indruk dat je alleen de lader wil aansluiten als het nodig is en dat het werkelijke probleem is dat je de aansluitingen van de accu bereikbaarder wil hebben.
Wat is een WE trouwens?
Ik laat het nu even bezinken en moet daarbij nog opmerken dat de bekabeling van de auto zélf, aan de batterij aan de flauwe kant is, ik schat max een 24mm en het gaat hier toch om een dieseltje met start- stop systeem (dat ik overigens uitgeschakeld heb).
Er kan een hoop met dunne kabels tegenwoordig doordat de compressie van diesels omlaag is gegaan wegens emissies, gebruik van een turbo, en doordat die start-/stop-systemen soms ook nog controle hebben over kleppentiming waarmee het starten veel makkelijker wordt.
Laadt een accu op zoals deze opgeladen dient te worden en dat is lader aansluiten op de plus-pool van de accu en de min-pool van de lader aansluiten aan het chassis (aan de blanke chassis klem in de motorruimte onder de motorkap).
Hallo Kruimel,
Bedankt voor de goede raad.
Hier de verklaring van WE: "Dan is ze nog niet leeg maar verdient toch om bv. een Week-End aan het ladertje te hangen.
Maar Bobosje doet me toch wel wat twijfelen. Een batterij hoéft niet op een middeleeuwse manier geladen te worden d.m.v. krokodillentangen. Een degelijke stekker die juist is aangesloten biedt heel wat voordelen.
Ook startkabels kunnen veel beter via een geschikte hermafrodiete stekker aangesloten worden.
Elke takelaar gaat zo te werk. Meestal gebruiken ze grijze Andersons op eigen voertuig waarin ze een stel startkabels kunnen pluggen. Sommigen zelfs aan voor- én achterkant van hun hulpvoertuig.
Door jullie allen te lezen besluit ik tóch de moeite te doen en bv. ín de motorruimte een Anderson van min. 175 A én één van 50 A.
Dan moet ik nog overwegen of ik in de laadruimte ook nog een 50 A stekkertje aansluit. Dit, zoals gesuggereerd, aangesloten aan het aanwezige 12V. stekkertje.
Rest nog te overwegen:
- Plaats ik een spatwaterdicht druppelladertje in de motorruimte, of gebruik ik degene die ik heb die gewoon luchtgekoeld is en plaats dat in de laadruimte achteraan.
Ik vermoed echter dat de draadlengte van achteraan naar de batterij wel eens teveel weerstand zou kunnen geven en zo mits spanningsval, de regelelektronica in de war zou kunnen sturen.
Alles dus om te geknoei aan de batterijaansluitingen te vermijden.
Dan is het voor mij wat duidelijker inderdaad. Op zich lijkt je motief goed en is er ervaring om op te bouwen. Mijn twijfels zijn die van implementatie. Een permanente oplossing bouwen in een auto is verrassend lastig en ik zou zelf niet teveel zelfbouw in een nieuwe auto willen hebben. Elektronica voor automotive is echt een vak apart.
Ik snap nog niet helemaal waarom je die 175A connector er nog op wil. Het aansluiten via krokodillentangen als je langs de weg staat is helemaal niet onacceptabel, maar wat mij betreft gewoon geen oplossing voor als je er niet bij bent. Bobosje is hier onnodig inflexibel: in de fabriek laden ze accu's ook niet door er eerst een voertuig omheen te zetten en via het chassis de negatieve pool aan te sluiten. Deze methode lost alleen het heel specifieke probleem op van het veilig aansluiten van een lege accu op een volle, waar er dus geen zinvolle stroombegrenzing is, je de volledige stroom "schakelt" met je tangen en het in het proces een aannemelijke fout is dat je de voedende accu kortsluit tegen het chassis. Het aansluiten van een acculader kent geen van deze problemen, en een 175A Anderson lost geen van deze problemen op. Ik zou zeker niet aanraden om als je langs de weg staat een externe accu op de jouwe aan te sluiten door ze zo te verbinden: dik kans dat je die niet meer los krijgt. Daarvoor is een krokodillentang op een motorhaak veel geschikter, want die kan in essentie niet stuk en geeft je de mogelijkheid het spul los te trekken als er iets begint te smeulen.
Ik zou geen lader in de auto inbouwen in elk geval. Ik denk dat sommige al stuk zouden zijn als je ze een paar jaar gewoon ongebruikt bij je hebt.
Iedereen heeft de vrijheid om goede raad in de wind te slaan.
In de gebruiksaanwijzing van mijn auto staat uitdrukkelijk dat op de sigarttenaansteker-plug GEEN acculader mag worden aangesloten of een ander stroom leverend apparaat. Uitsluitend stroom afname is toegestaan op die plug.
Verder is het laden van de boordaccu (zonder de boordaccu te willen uitbouwen) zoals ik dat aangaf de correcte manier van laden bij voertuigen waar op de min-pool van de accu een sensor/shunt zit die met de boordcomputer is verbonden en de min-pool van de accu is afgedekt met een kapje met daarop de afbeelding dat men de min-pool niet mag contacteren en uitsluitend de chassis klem in de motor ruimte als massa (min) dient te gebruiken.
Maar deze goede raad zal niet van toepassing zijn voor alle moderne voertuigen...
Een Citan is een Mercedes model, zo een klein koeriersbusje. Ik heb er zelf nooit aan gewerkt, maar in dat type voertuigen neigt de motorruimte vaak vrij beperkt, en de motorkap klein te zijn, dus ik kan me voorstellen dat het lastig is om er te werken. Als de enige behoefte is om ergens een Anderson connector te maken om er makkelijk bij te kunnen om een 10A ladertje aan te sluiten is wat mij betreft het enige dat je wil uitzoeken of dat een geschakeld contact is. De weerstand van wat draad is voor een lader voor loodaccu's geen probleem, dan gaat het gewoon wat langzamer in de beginfase, maar hier is snelheid duidelijk niet het probleem. Ik zou de lader sowieso niet permanent aangesloten laten aan de auto. Idealiter staat de auto in de garage met het laden en ligt de lader op het "vasteland".
Die aansluiting van jou zal wel wat ampères kunnen hebben, maar is nog steeds zijn die niet bedoeld om het contact te maken tussen accu's. Bovendien is dit niet bedoeld om de auto mee te starten. Als je een keer vast staat kan je de accu contacten heus wel uitbouwen, zo vaak zal dat met een nieuwe auto echt niet gebeuren en ik zou er geen voorzieningen speciaal op inrichten.
Op dinsdag 3 juni 2025 23:24:11 schreef Bobosje:
Iedereen heeft de vrijheid om goede raad in de wind te slaan.[...]
Maar deze goede raad zal niet van toepassing zijn voor alle moderne voertuigen...
Goede raad omdat je de handleiding van je auto hebt gecopy/-paste? Je zegt nu gewoon iets dat van toepassing lijkt, maar geen enkele oplossing biedt of inzicht geeft. Er was toch nergens twijfel over hoe een lader moet worden aangesloten? 
Je verkoopt nu gewoon een irrelevante waarheid als wijsheid, maar ontspoort de discussie er wel mee. De bedoeling is het aansluiten van een acculader makkelijker te maken na dit al gedaan te hebben op de bestaande "moeilijke" wijze.
Er valt zeker wat voor te zeggen om de accu geladen te proberen te houden, loodaccu's kunnen helemaal niet goed tegen leeg staan en die gelaccu's van auto's met een start-/stopsysteem zijn vaak best prijzig. Het is wel zoals revado zegt relevant dat we zeker weten dat we de juiste accu laden.
Zoals aangegeven kan het mogelijk niet van toepassing zijn voor andere moderne voertuigen, er gaat alleen een waarschuwing vanuit.
Het opladen van de boordaccu via bestaande voertuigbekabeling (incl. de sigarettenaansteker-plug) is niet zonder risicos en kan er toe leiden dat (gevoelige) boordelectronica wordt beschadigd en dat kan weer leiden tot een gepeperde repartierekening.
Het voertuig van TS heeft een Start/Stop systeem en dan zal er hoogstwaarchijnlijk een sensor/shunt op een van de polen van de boordaccu zitten die verbonden is met de boordcomputer en dan is het contacteren van de pool waarop de sensor/shunt zit om de accu op te laden sterk af te raden.
Ik ga even mee in sommige meningen, maar:
- Ik leerde van jullie dat autos' met stop/start systemen hebben een aangepaste batterij.
- (her)starten van een dieselmotor zal altijd nogal hoge stromen trekken, maar door de elektronische ingreep op het kleppendiagram begrijp ik, dat men wat naar beneden heeft kunnen trekken. Toch zet ik die functie af omdat ik dit onzinnig vind en bovendien met zekerheid snellere sleet brengt op alle componenten ter zake. Dit was gewoon een late opflakkering van groene/woke/kuren die hoogstwaarschijnlijk terug zullen afgeschaft worden.
- Als men de functie starten en tractie (van secundaire verbruikers) afzonderlijk bekijkt, heb je inderdaad twee uitersten, nl. goed om om de haverklap korte hoge startstromen te leveren, ofwel goed om langdurig kleine stromen te leveren aan secundaire gebruikers.
In het geval van mijn Citan Pro 112 CDI 12 is de batterij dus eerder voorzien om de eerste situatie vooral het hoofd te bieden.
Maar wat blijkt? Ik schakel dus deze functie altijd uit. Dan blijkt dat zelfs de optionele zwaardere alternator niet in staat is om bij voortdurend korte ritjes de startstroom, én airdo, automatische deursloten met ingeschakeld knipperlicht, ruitenwissers, radio, enz. bij te benen.
St is eigenlijk normaal want deze batterij is bedoeld om wél regelmatig korte hoge stromen te leveren, maar geen voortdurende lage stromen, zoals nu wél het geval is.
Vandaar dat de noodzaak zich opdringt om áf en toe wat bv. wat nachtelijke druppelstroom bij te steken, om dit soort batterij niet teveel uit te putten.
Dit is niét elke week nodig. De moderne digitale elektra-beheersing geeft overigens hiervoor een tijdig signaal. Je kan dan wél nog starten, maar zit tegen de onderste limieten.
In andere tijden, toen ik jonger was had ik meerdere voertuigen en had daarop telkens een zowel een grote Anderson, om gemakkelijk een ander (eigen) voertuig te kunnen starten, mits gewoon een kabelset met zware Anderson stekkers. Echter in dezelfde kabelschoen die aan de batterij zat, voegde ik ook een 6 mm kabel toe, waaraan dan een kleine Anderson zat, om eventueel zonder geknoei aan de batterijbornen toch gemakkelijk een lader aan te sluiten.
Nu kom ik terug op mijn oorspronkelijke vraag, en meen dat ik toch best de moeite doe om het oorspronkelijke set dat ik nog steeds bezit, terug volledig aan te sluiten.
Ik meen dat de hedendaagse druppelladers quasi allemaal zonder zorgen in de motorruimte mogen aangesloten worden. Maar dan moet ik dat wel nieuw aanschaffen, want degene dit ik heb zijn niét spatwaterdicht. Destijds stonden ze dan ook in de laadruimte gemonteerd én horizontaal. Dus daar rest nog twijfel of ik dat nu ook doe, of in de motorruimte een spatwaterdichte, die gewoon áltijd is aangesloten op de batterij en ook zijn primaire voeding krijgt van een toestelstopcontact dat bv in de kunststof bumper is ingewerkt. Je hebt dan gewoon een 220V verlengsnoer nodig met de juiste vrouwelijke aansluiting om zonder gelijk wat te moeten openzetten, de batterij rustig bij te laden af en toe.
Zo snel ik wat meer tijd heb zal ik mijn kabelmateriaal fotograferen en de plaatjes hier meedelen
Op woensdag 4 juni 2025 08:23:46 schreef Kruimel:
Een Citan is een Mercedes model, zo een klein koeriersbusje.
Om precies te zijn een Citan is een renault kangoo cloon.
Sterker nog onder de motorkap is alles van renault is weinig mercedes aan behalve de ster in grille. 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Een diesel met start-stop heeft bijna altijd 2 accu's, een hoofd en een hulpaccu.
Huh, sorry, mag ik daar toch enige scepsis bij betonen? Mijn Fiat Ducato - 2,3L HDi, Euro 6, bouwjaar 2020) heeft als rasechte Euro 6 ook die stop/startfunctie, die ook ik systematisch uitschakel, maar heeft toch echt maar een enkele batterij. Met schade en schade heb ik recentelijks ondervonden dat het ook mogelijk is die al te diep te ontladen, alle elektronica en "intelligentie" ten spijt.
Ik zag ook even na welke batterij (géén twee) er inzit en of er plaats is om een grotere te zetten. Het laatste is negatief want de accu zit op mm na in de voorziene behuizing. In vroegere tijden als ik een nieuw karretje kocht vroeg ik telkens om de grootst mogelijke batterij erin te zetten. Maar in dit geval is dat dus reeds zo.
Batterijgegevens:
Exide 70AH Start Stop (EFB) 12V 720a Accu / Batterij EFB 278x175x190 +R (EL700) EXIDE
Ook enkele plaatjes van het type druppellader die ik nog had van vroeger. Daarbij een kabel met ook Anderson 50A stekkertjes. De kabel rubber-soepele kwaliteitskabel is 4x6 mm2 en daarvan zijn twee paren gemaakt. Op die manier kan ik inderdaad mijn ladertje buiten de wagen laten en moet ik voor het laden enkel een vaste Anderson 50A stekker monteren in de motorbehuizing. Aangezien het ladertje secundair beveiligd is moet ik geen bijkomende zekering in de wagen plaatsen.
Eigenlijk vind ik een degelijk, vast aangesloten ladertje ín de wagen het best.
Wat betreft de grote Anderson, die is énkel bedoeld voor de zekerheid dat niemand aan de batterijbornen hoeft te fruniken. Vooral om snel en zeker hulp te kunnen bieden in winterstormige toestanden enz. En natuurlijk ook om eventueel zelf hulp te bieden.
In een volgende post enkele plaatjes van het (start) kabelsysteem dat ik nog heb liggen van vroegere tijden.
[Bericht gewijzigd door Gaardenier op (17%)]
Ok, heb één en ander in mijn catacomben gaan zoeken én gevonden.
Enige toelichtingen:
De aansluitingset heeft 2 x 16 mm2 rood die beide op de batterij + kunnen geschroefd worden met de aanwezige M6 boutjes die al op de bornen zitten en nog overschot van lengte hebben.
Idem met de zwarte kabels die op de negatieve born gaan.
Drie uitgangen:
- Een Anderson 175 Amp, die vast gemonteerd wordt, plaats nog te zoeken. Hiermee kan ik zowel starthulp zoeken als geven.
- Een Anderson 50 Amp, plaatsing nog te zoeken. Hiermee kan ik met een externe lader eigen batterij bijladen, indien nodig. (Bijlaadkabel in eerste plaatjes)
- Setje spadestekkers om eventueel ingebouwde lader (waarin zekering) aan te sluiten.
Zelf zag ik nogal op tegen het aansluitwerk, maar na al jullie goede raadgevingen ga ik toch trachten dit aansluitingssetje te plaatsen.
Wellicht kan opgemerkt worden dat dit nogal een dure aangelegenheid is. Want ook de losse startkabels zijn allemaal van 35 mm2 zeer soepele neoprene rubber laskabel gemaakt. Want het speelgoed in de handel is in de winter haast niet te hanteren vanwege de afgrijselijke stijfheid.
Zo, nu nog trachten alle plaatjes naar hier te krijgen. Ik hou ze voorlopig op de grootte die ze standaard hebben, zodat bij inzoomen ook nog duidelijk is wat nuttig kan zijn.
Benieuwd of jullie me gaan motiveren om dit zaakje terug te monteren. Ik had het vroeger in mijn stationwagen MB300 TD T en haalde het setje er terug uit nadat ik die kar verkocht in 1996. Alles heeft dus lange tijd opgeborgen geweest, maar lijkt nog steeds in topconditie.
Nog nuttig om weten: Dit type Anderson komt uit de Amerikaanse mijnbouwindustrie, is zéér betrouwbaar, hermafrodiet én zelfreinigende vingers inwendig. Dus nooit geen mannelijke en vrouwelijke stekkers. Allen wat aandacht bij het monteren van de aders.
naschriftje: mijn MB Citan Pro 112 CDI 12 heeft buiten álle andere opties, ook een fabrieksgemonteerde zwaardere alternator. Alleen rijd ik wat weinig om het verbruik van allerlei snufjes te kunnen bijladen op een normale manier.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Als jij kans zie om eea veilig te monteren, ik zie het probleem niet.
Mooi spul dat Anderson, je komt het op meer plekken tegen..
Inderdaad, zelf leerde ik jaren geleden de Anderson stekkers kennen in de wereld van Elektrische vorkheftrucks en aanverwante. Zéér bedrijfzeker en in allerlei varianten beschikbaar. Zelfs met een extra pilootcontact dat ervoor zorgt dat steeds stroomloos ge- of ontkoppeld wordt.
Er zit ook een veiligheidssleutel op die verschilt naargelang de kleur. Als je dus de regels tijdens de montage toepast zijn vergissingen zowel in spanning als in polariteit uitgesloten.
Het is wél betrekkelijk duur spul, maar de investering kan gerust enkele generaties dienen. Handvatten en alle onderdelen kunnen afzonderlijk aangekocht worden.
[Bericht gewijzigd door Gaardenier op (60%)]