Op dinsdag 3 juni 2025 23:32:57 schreef InHogereSferen:
[...]

Nog 1 keer, het zijn 2 vragen:[knip]

Heilige banaan ... als dat werkelijk je vragen zijn ... begin je friggin topic daar dan ook mee 8)7

Het is de bekende misvatting dat een aansluiting stroom in een apparaat kan 'duwen', dat is niet zo!

Dat meen je niet...

Het gaat mij erom dat die 4 x 6mm² afgezekerd is op 35A en dus nog iets van een veiligheid heeft. Ook al heb je hier niets aan tijdens een beschadiging.

Een apparaat hoort in NORMALE omstandigheden niet meer te vragen dan waar hij voor ontworpen is. Maar wat als de omstandigheden abnormaal zijn? Ik had een droger waarbij er door een overgangsweerstand de boel ging smelten en zo de fase en nul langzaam tegen elkaar kwamen. Op een geven moment sloeg de automaat eruit, maar wie weet is voor die tijd de stroom al hoger opgelopen maar nog net niet hoog genoeg om de automaat aan te spreken.
Of bijvoorbeeld vocht.
Noem maar op. Ja, de kans is klein.
Maar je gaat ook niet zeggen: een kookplaat of close in boiler hoef je niet achter een B16 te plaatsen, want het vraagt toch niet meer stroom dan waarvoor hij ontworpen is.

En nu het buiten de wandcontactdoos is, is het ineens: "ja maar die stroom kan er niet gaan lopen".

Als jullie het punt nog niet begrijpen dan geef ik het op.

Op dinsdag 3 juni 2025 23:44:34 schreef Sine:
[...]

Heilige banaan ... als dat werkelijk je vragen zijn ... begin je friggin topic daar dan ook mee 8)7

Sorry dat ik het zeg, maar volgens mij moet jij een bril kopen of gewoon de moeite nemen mijn startpost te lezen.
Echt... wtf... dat zijn letterlijk mijn 2 vragen in het eerste beticht...

En was het vorige bericht niet je laastste bericht in dit topic? 8)7

Nee, beste InHogereSferen , in je startpost staat iets wat flauwtjes in de buurt komt van je uiteindelijke vraag. Iets wat je ELK topic weer klaarspeelt.
Als je EXACT die twee regels in je startpost had gezet waren we alweer een stuk verder geweest.

Stel gewoon eens een concrete vraag, hoe moeilijk is dat?

Het vorige bericht was mijn laatste antwoord, commentaar houdt ik voorbehouden ;)

Op dinsdag 3 juni 2025 23:45:02 schreef InHogereSferen:
[...]
Dat meen je niet...

Het gaat mij erom dat die 4 x 6mm² afgezekerd is op 35A en dus nog iets van een veiligheid heeft. Ook al heb je hier niets aan tijdens een beschadiging.

Een apparaat hoort in NORMALE omstandigheden niet meer te vragen dan waar hij voor ontworpen is. Maar wat als de omstandigheden abnormaal zijn? Ik had een droger waarbij er door een overgangsweerstand de boel ging smelten en zo de fase en nul langzaam tegen elkaar kwamen. Op een geven moment sloeg de automaat eruit, maar wie weet is voor die tijd de stroom al hoger opgelopen maar nog net niet hoog genoeg om de automaat aan te spreken.
Of bijvoorbeeld vocht.
Noem maar op. Ja, de kans is klein.
Maar je gaat ook niet zeggen: een kookplaat of close in boiler hoef je niet achter een B16 te plaatsen, want het vraagt toch niet meer stroom dan waarvoor hij ontworpen is.

En nu het buiten de wandcontactdoos is, is het ineens: "ja maar die stroom kan er niet gaan lopen".

Als jullie het punt nog niet begrijpen dan geef ik het op.

Wil je het echt niet snappen?
Ik denk dat de anderen het heel goed snappen.

Die 4x6 is niet afgezekerd op 35 A, die is afgezekerd in het trafohuis of verdeelkast in de straat met 200 A of iets dergelijks via de 150 mm2 in de straat.
Die 35 A is om te zorgen dat de installatie er achter niet hoger kan dan 35 A.
Zekeren doe je voor een kabel, niet er achter...

Neemt niet weg aan het feit dat de NEN1010 slechts een NORM is, geen wet..Als je er van afwijkt mag dat, als je maar wel goed vakmanschap toepast.

Die 35 A is om te zorgen dat de installatie er achter niet hoger kan dan 35 A.
Zekeren doe je voor een kabel, niet er achter...

Er wordt geen zekering in de mof gezet.
Hoe denk jij dat de diameter van de aansluitkabel bepaalt wordt? Juist, door de zekering die ACHTER deze kabel gebruikt gaat worden. Op die manier wordt gezorgd dat er dus niet meer stroom door de kabel kan, ook in geval van kortsluiting bij de hoofdschakelaar. Dus in die zin is de aansluitkabel toch afgezekerd ACHTER de kabel.
Om terug te komen om mijn punt: Maar niet ieder apparaat heeft een veilgiheid ingebouwd die zorgt dat er geen 16A over zijn 0,75mm² kan gaan.

Die 4x6 is niet afgezekerd op 35 A, die is afgezekerd in het trafohuis of verdeelkast in de straat met 200 A of iets dergelijks via de 150 mm2 in de straat.

Ik kan jou uit ervaring vertellen dar die 250A (soms van 2 kanten, dus ± 500A) er echt niet zomaar uitgaat bij sluiting in een 6mm².

Maar blijkbaar weten jullie het antwoord niet. Dat is natuurlijk ook gewoon prima. Niets zeggen is ook gewoon een optie.

Op dinsdag 3 juni 2025 23:50:24 schreef Sine:
Nee, beste InHogereSferen , in je startpost staat iets wat flauwtjes in de buurt komt van je uiteindelijke vraag. Iets wat je ELK topic weer klaarspeelt.
Als je EXACT die twee regels in je startpost had gezet waren we alweer een stuk verder geweest.

Stel gewoon eens een concrete vraag, hoe moeilijk is dat?

Het vorige bericht was mijn laatste antwoord, commentaar houdt ik voorbehouden ;)

Dit is echt de grootste onzin.

Letterlijk:

Ik weet dat dit niet meer onder de NEN1010 valt, maar ook hier kan ik geval van defect gewoon 16A op komen te staan toch?
Waarom is 0,75mm² dan toch voldoende.

En dan nog een vraag. Iemand vertelde mij dat je volgens de NEN1010 zelfs 0,75mm² soepeldraad mag gebruiken in de vaste installatie (achter 16A) als deze bedrading is bedoelt voor een apparaat welke niet veel stroom trekt en niet kan zorgen voor overbelasting.

En je zegt:

Als je EXACT die twee regels in je startpost had gezet waren we alweer een stuk verder

Vorige keer had ik mijn vraag niet toegelicht, en toen was het juist weer: "Ja, had deze toelichting er dan bij gezet, dan had dat duidelijk geweest."
Dus maak even een keus in wat je wil, of is het zeuren stiekem gewoon leuker dan het willen beantwoorden van mijn vraag?

Nee meneer Sine, jij doet nooit de moeite om mijn berichten te lezen en te begrijpen. Dat is wat anders. Je haakt ergens halverwege in en begint dan met negatief commentaar. En dat doe jij echt in ELK topic.

Toevoeging: in bijlage 433.3.1b van de NEN1010 zou staan dat de aftakking van 0,75mm² in de vaste installatie alleen beveiligd moet zijn tegen kortsluiten. En als de bedrading kort genoeg is, dan gaat de B16 automaat er binnen 0,4s uit. Er zou niet worden gesproken over beveiliging tegen overbelasting. En dit zou de reden volgens de elektriciën zijn waarom je gewoon 0,75mm² soepel mag gebruiken in een lasdoos die gevoedt wordt door 16A, als deze 0,75mm² bedoelt is voor een enkel apparaat met laag verbruik.

Kan iemand dit bevestigen?

Op woensdag 4 juni 2025 06:26:38 schreef InHogereSferen:
Nee meneer Sine, jij doet nooit de moeite om mijn berichten te lezen en te begrijpen. Dat is wat anders. Je haakt ergens halverwege in en begint dan met negatief commentaar. En dat doe jij echt in ELK topic.

Wij kennen Sine al zeer lang op CO als een gemoedelijk en vriendelijk mens. Iemand die vaak en snel mensen verder helpt vanuit een brede kennis. Positief en constructief.

Als je zo iemand zo ver krijgt dat hij uit z'n slof schiet, wordt het hoog tijd om eens goed in de spiegel te kijken.... Vooral als je dat kennelijk bij ELK topic van je lukt.

Op woensdag 4 juni 2025 06:21:49 schreef InHogereSferen:
[...]
Er wordt geen zekering in de mof gezet.
Hoe denk jij dat de diameter van de aansluitkabel bepaalt wordt? Juist, door de zekering die ACHTER deze kabel gebruikt gaat worden. Op die manier wordt gezorgd dat er dus niet meer stroom door de kabel kan, ook in geval van kortsluiting bij de hoofdschakelaar. Dus in die zin is de aansluitkabel toch afgezekerd ACHTER de kabel.
Om terug te komen om mijn punt: Maar niet ieder apparaat heeft een veilgiheid ingebouwd die zorgt dat er geen 16A over zijn 0,75mm² kan gaan.

[...]
Ik kan jou uit ervaring vertellen dar die 250A (soms van 2 kanten, dus ± 500A) er echt niet zomaar uitgaat bij sluiting in een 6mm².

Maar blijkbaar weten jullie het antwoord niet. Dat is natuurlijk ook gewoon prima. Niets zeggen is ook gewoon een optie.

Mijn laatste post op jouw vraag dan geef ik het ook op.
Geef eens antwoord op het volgende voorbeeld svp, misschien ga je het dan snappen.

Even een voorbeeld,
Een kabel in de straat, 150mm2, afgezekerd in de kast met 250A.
Aftakking naar de HAK met 3 x 35A in de woning met 5x6mm.
Nu steekt iemand met een graafmachine door de kabel vlak bij de woning.
Fijn die 35 ampere zekeringen die dan nog eenzaam spanningsloos in de HAK zitten en NIETS konden doen terwijl die 5x6 het gevecht aangaat met die 3 x 250 ampere:)

Bij montagedraad is de maximale stroom voor 0,75 ongeveer 8 ampere.
Dan zou je die, mits in een vaste installatie dus met 6 ampere moeten afzekeren wil je de kabel beveiligen.

Op woensdag 4 juni 2025 07:51:48 schreef miedema:
[...]

Wij kennen Sine al zeer lang op CO als een gemoedelijk en vriendelijk mens. Iemand die vaak en snel mensen verder helpt vanuit een brede kennis. Positief en constructief.

Als je zo iemand zo ver krijgt dat hij uit z'n slof schiet, wordt het hoog tijd om eens goed in de spiegel te kijken.... Vooral als je dat kennelijk bij ELK topic van je lukt.

Grote +1

[...]

Nog 1 keer, het zijn 2 vragen:
1. Waarom mag een 0,75mm² snoer met stekker wel op een wcd terwijl hij afgezekerd is op 16A. (Geen NEN1010)

2. Mag je 0,75mm² gebruiken vanaf een lasdoos afgezekerd op 16A om bijvoorbeeld een tuinlamp te voeden? Volgens de elektriciën die in sprak mocht dit, volgens o.a. bijlage 52.2 van de NEN1010. Je zou volgens hem 0,75mm² mogen gebruiken als het specifiek voor 1 apparaat was met een lage stroom. Dus niet met stekker, maar met lasklem. Dus onderdeel van de vaste installatie imo.

Antwoord 1: Dat kun je in mijn 1e post vinden.

Antwoord 2: Nee, dat mag niet.

De NEN 1010 geld voor de vaste installatie omdat je niet weet wat waar wordt aangesloten met een langdurige grote belasting! bij bv een schemerlamp weet je bij benadering wat er wordt aangesloten, en bij een kortsluiting in het korte snoertje zal de groepzekering echt wel springen. En apparaten met Kema-Keur moeten aan de juiste doorsnede voldoen! En wat je zelf thuis in elkaar prutst, is je eigen pakkie aan.

Op woensdag 4 juni 2025 08:30:13 schreef Toeternietoe:

Antwoord 2: Nee, dat mag niet.

Toevoeging: in bijlage 433.3.1b van de NEN1010 zou staan dat de aftakking van 0,75mm² in de vaste installatie alleen beveiligd moet zijn tegen kortsluiten. En als de bedrading kort genoeg is, dan gaat de B16 automaat er binnen 0,4s uit. Er zou niet worden gesproken over beveiliging tegen overbelasting. En dit zou de reden volgens de elektriciën zijn waarom je gewoon 0,75mm² soepel mag gebruiken in een lasdoos die gevoedt wordt door 16A, als deze 0,75mm² bedoelt is voor een enkel apparaat met laag verbruik.

Dus hier lult de elektriciën onzin?

Op woensdag 4 juni 2025 11:24:36 schreef InHogereSferen:

volgens de nen, ja
Maar als hij er voor jou dan een extra stopcontact en stekker tussen zet

Wordt het 200 euro duurder, 1x verbinding en foutkans meer, en wordt het dan echt zoveel veiliger volgens jou?
Want dan is alles volgens de nen prima

Geef eens antwoord op het volgende voorbeeld svp, misschien ga je het dan snappen.

Je stelt geen graag. En je doet de moeite niet om me te begrijpen. Je hoeft mij niet te vertellen waar je een kabel moet afzekeren.
Maar bij de netbeheerder kies je de dikte van de aansluitkabel aan de hand van de zekering die ERACHTER zit. Natuurlijk wordt de kabel niet beschermd met graafschade. Zoals ik zei, die 250A van beide kanten gaat er niet zomaar uit.
Maar de kabel wordt wél beschermd na wat er achter die 35A zekering gebeurd.
Dit is dus veiliger dan helemaal niets, en dat is mijn punt.
Niet ieder apparaat aangesloten op 0,75mm² heeft zo ver ik weet een beveiliging dat er niet meer dan 10A kan lopen in geval van kortsluiting.
Die aansluitkabel van de netbeheerder heeft tenminste nog IETS van beveiliging.

Op woensdag 4 juni 2025 07:51:48 schreef miedema:
[...]

Dat boeit mij niet. Ik snap dat jullie het voor hem opnemen. Forumleden onder elkaar. Maar ik doe hier niets fout. Mijn vraag is gewoon duidelijk als je de moeite WIL nemen om het te begrijpen en lezen.
En dan doen sommige niet.
BenLeentje, jij bent een van de weinige hier in dit topic die (zoals altijd) echt de moeite doet om de vraag zo compleet mogelijk te beantwoorden.

En voor de rest, "uit zijn slof schieten"? Serieus? Haha. Oke.
Nou, een moderator heeft de bevoegdheid om een ban te geven... ik zou zeggen doe er wat mee :?

Op woensdag 4 juni 2025 11:24:36 schreef InHogereSferen:
[...]

[...]

Dat is iets te ver.
Wat wel mag is in een vaste installatie de draaddikte naar een apparaat of toestel aangepast mag worden op de belasting als de bedrading zit tussen de werkschakelaar bij het apparaat en het apparaat zelf.
Er moet dus dan een werkschakelaar bij zitten.
En omdat de werkschakelaar in de onmiddellijke omgeving van het apparaat moet zitten is de kabel/snoer tussen de werkschakelaar en het toestel kort.

Op woensdag 4 juni 2025 11:30:44 schreef InHogereSferen:
Niet ieder apparaat aangesloten op 0,75mm² heeft zo ver ik weet een beveiliging dat er niet meer dan 10A kan lopen in geval van kortsluiting.

jij denkt dat de nen afdicht tegen elk bedenkbaar hypothetisch scenario ofzo? Dat is gewoon niet waar

Er heeft nog nooit een lamp 10A defectstroom getrokken, terwijl het volgens natuurwetten wel zou kunnen

[...]

Nog 1 keer, het zijn 2 vragen:
1. Waarom mag een 0,75mm² snoer met stekker wel op een wcd terwijl hij afgezekerd is op 16A. (Geen NEN1010)

Zonder normen aan te halen die ik niet heb... Het netsnoer wordt beschermd door de zekering in het apparaat, en die is in zo'n geval nooit 16A. Natuurlijk is er altijd een klein kansje dat het snoer zelf een storing vertoont, maar in de praktijk is dat alsnog of een voldoende laagohmige kortsluiting of een onderbreking en gebeurt er doorgaans niet zoveel.

Bij een verlichtingsarmatuur zit de zekering doorgaans in de gloei- LED- of spaarlamp of in een driver of EVSA.

In Engeland is de situatie iets anders. Daar is een afzekering van de installatie met 32A of meer niet ongewoon en is het verplicht om het snoer af te zekeren in de steker in plaats van in het apparaat.

Overigens: het is de toon die de muziek maakt. Als jij een hoge toon tegen anderen aanslaat doen anderen dat ook tegen jou en kan het veel makkelijker escaleren.

Op woensdag 4 juni 2025 13:32:04 schreef maartenbakker:
[...]

In Engeland is de situatie iets anders. Daar is een afzekering van de installatie met 32A of meer niet ongewoon en is het verplicht om het snoer af te zekeren in de steker in plaats van in het apparaat.

Lag op 20cm van mijn stek :-)

Idd kwestie van de stekker eruit of het korte lontje nat p*ssen. Grin

Zonder normen aan te halen die ik niet heb... Het netsnoer wordt beschermd door de zekering in het apparaat, en die is in zo'n geval nooit 16A. Natuurlijk is er altijd een klein kansje dat het snoer zelf een storing vertoont, maar in de praktijk is dat alsnog of een voldoende laagohmige kortsluiting of een onderbreking en gebeurt er doorgaans niet zoveel.

Bij een verlichtingsarmatuur zit de zekering doorgaans in de gloei- LED- of spaarlamp of in een driver of EVSA.

Dus er zit in deze apparaten tóch wel altijd een veiligheid of zekering? Want dat zou mijn vraag wel beantwoorden en vind ik een logische verklaring voor hoor het feit dat er een 0,75mm² snoer gebruikt mag worden.

Overigens: het is de toon die de muziek maakt. Als jij een hoge toon tegen anderen aanslaat doen anderen dat ook tegen jou en kan het veel makkelijker escaleren.

Dit geldt natuurlijk 2 kanten uit. En daar laat ik het maar bij.

Op woensdag 4 juni 2025 11:34:13 schreef InHogereSferen:
[...]
Dat boeit mij niet. [...] Mijn vraag is gewoon duidelijk als je de moeite WIL nemen om het te begrijpen en lezen.

Je start een topic steevast met een zeer hypothetische vraag. Met een vraagstelling die van weinig praktisch inzicht getuigt.

Vervolgens komen er antwoorden, en dat zijn naar jouw mening nooit de juiste.

Je snapt het niet, je wilt het niet snappen, of je vindt het gewoon leuk om te trollen.
Gezien het bovenstaande vermoed ik nu het laatste.

Daar ga ik dus geen tijd en energie in steken, en sla je topics dus gewoon over :-)

Wat mij verbaasd is dat anderen maar moeite blijven doen om je serieuze antwoorden te geven, terwijl ze stank voor dank krijgen.

zonder groet, Gertjan.

Op woensdag 4 juni 2025 14:06:25 schreef InHogereSferen:
[...]
Dus er zit in deze apparaten tóch wel altijd een veiligheid of zekering?

altijd? Nee, alleen als het nodig is, altijd is zo'n absoluut iets