Grappig genoeg is er op EEVblog nu ook een topic over deze componententester: Obsolete IC replacement L165V Power Amplifier.

Zoals die topictitel al aangeeft, gaat het daar vooral over mogelijke vervangers voor de L165.
Nonius had dat EEV topic ook al ontdekt, en daar doorverwezen naar dit topic op CO. Circuits Online wordt nu dus ook via Google translate gelezen :-)

(Ik wist al dat mensen over de hele wereld via Google translate hier meelezen, doordat ze me soms een mailtje sturen om een print, of met vragen)

.

Ik ben trouwens verbaasd dat het zo stil is in dit topic....
Iedereen heeft nu toch z'n print gekregen? Dus waar blijven de bouwverhalen en foto's??

groet, Gertjan.

Hallo Gertjan
Inmiddels heb ik ongeveer alle onderdelen binnen.
Helaas heb ik nu niet direct de tijd om hem te bouwen.
Zodra ik er mee begin en afgebouwd heb laat ik het hier weten.
gr. Winand

Op dinsdag 13 mei 2025 18:25:35 schreef flash2b:
Ik ga een beugel maken om alle schakelaars vast te zetten op de front plaat van mijn behuizing. Dit kan dan ook (eventueel) als koelplaat voor de L165 dienen. De alternatieve schakelaars passen perfect ook de knoppen daarvoor.

Gertjan, met jouw kennis en kunde, is het een idee om de L165 aan de andere kant van de print te monteren? Dan kunnen de schakelaars op het voorfront gemonteerd worden, en kan de L165 zijn warmte beter kwijt.
Zoiets dus:

Zelf ben ik een kat uit de boom kijker, iedeeën van anderen afwegen of ze de moeite waard zijn. Zoals die van @Blackdog voor het filtertje, waarvoor dank.
Of ik het ga toepassen is een tweede; Ten eerste het is het voor mij geen preciezie-apparaat, als de component voldoet is het ok. Ten tweede: misschien is het ook per print/componenten opbouw afhankelijk.
Verder is het voor mij 30 jaar elektronica stof afblazen, van kennis tot de materialen en componenten ;)

Gr. Paul

Dat is ook een goed plan. Pootjes opnieuw buigen 3 achter, 2 voor en de L165 180° gedraaid monteren. Dat kan prima door de doorgemetalliseerde gaten op de print.

_/-\o_

Al mijn passieve onderdelen zijn gemonteerd:

Dus waar blijven de bouwverhalen en foto's??

Door het mooie en droge weer is het nu ideaal om in de tuin en achterkant gevel te werken. Ik doe het werk graag zittend op de grond en dan wil je geen natte ondergrond hebben. En het is ook nog niet te warm. Als het weer te warm of te nat word ga ik de print eens opbouwen en in een kastje plaatsen.

is het een idee om de L165 aan de andere kant van de print te monteren?

Dat is een briljant idee. Kan er inderdaad een heel wat grotere koelplaat gemonteerd worden. Mischien dat ik hem aan de achterkant met zijn voorkant parallel aan de print monteer, maar dan is het meer omdat ik denk dat dat er mooier uitziet en dan staat het koelprofiel ook mooier.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (34%)]

Op maandag 2 juni 2025 21:19:48 schreef keebrev:
[...] Gertjan, met jouw kennis en kunde, is het een idee om de L165 aan de andere kant van de print te monteren?

Prima idee!
Dan zit die L165 niet zo raar tussen print en front, hoeven de schakelaar assen niet zo lang te zijn, en is de koeling voor de L165 makkelijker.

Een mogelijke praktische uitwerking heeft flash2b al prima verwoord.

Ennn.... leuk dat er nu toch mensen laten zien waar ze mee bezig zijn! :-)

groet, Gertjan.

Ik mis in deze topic de print van de voeding.
Hierbij deel ik mijn gerber file van mijn voeding.
Laat maar weten wat jullie ervan vinden.

Groetjes Pe

Zijn dit soort C's ook geschikt voor C1 en C4?:

Zijn dit wel condensators?
Ze zien uit als een gewone weerstand.

Het zijn condensatoren, deze zijn 21,84 en 21,86 nF. Dik binnen de 1%. Komen van een oud Philips printje, made in Korea. Eind 80'er, begin 90'er jaren

Dan kan goed als ze op de print passen. Of draden verlengen of verkorten wat you wil.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (83%)]

Zoals raaf12 ook laat weten zijn ze er voor te gebruiken.

Hi keebrev, :-)

Ik heb al twee keer in dit topic laten weten dat je beter geen Ceramische condensatoren in Wienbrug schakelingen kan gebruiken.
Daar vallen de door jou getoonde condensatoren ook onder.

Nu is dit meetinstrument niet voor het doen van precisie metingen dus je kan ze toepassen.
Het resultaat zou kunnen zijn een wat grote temperatuur drift van de meetfrequentie en hogere vervorming van de Wienbrug oscillator.

Natuurlijk zijn er oscillatoren waar ook Ceramische condensatoren in zitten voor het frequentie opwekkende deel.
Maar deze condensatoren hebben meestal een goed vastgelegde temperatuur drift zoals ongeveer "0" of -750 of een andere waarde.
Beroemd zijn de grijze en gele platte schijfjes met een kleurtje boven op, hier heb ik een redelijk collectie van dat soort condensatoren en bijna alles is beneden de 1000pF.

De door jouw getoonde condensatoren zijn bedoeld voor ontkoppeling en hebben meestal een grote temperatuur en spanning gevoeligheid
en daardoor minder geschikt voor de hier gebruikte Wienbrug, kan het, jahoor, wijs neehoor. ;)

Groet,
Bram

1% keramiek kan prima in deze toepassing ze zijn sowieso nauwkeurig. En anders zoek je maar even het datablad erbij.

Hi Blackdog en RAAF12,

Misschien is mijn vraagstelling onduidelijk geweest.
Het had moeten zijn: Wat voor condensator is dit, en kan ik toepassen voor C1 en C4?

In je bijdragen Bram, had ik al gelezen dat temp co prio 1 is en gelijkheid tussen de twee c's op plek 2 staat.
In mijn ogen was dit type condensator de opvolger van de aloude "buis"condensator, maar dat is het blijkbaar niet. Op zoek naar folie c's.

@Raaf12, (of anderen), heb je een link naar het datablad van dit type c, hoe heten ze eigenlijk? Ze zijn er ook met een lichtgroene behuizing...
1% betwijfel ik, variatie is van 18 tot 24nF
Waar staat die vierde/vijfde ring voor? temp.co?

Beste mensen, alvast bedankt!

Gr. Paul

Ik denk wel dat er gegevens beschikaar zijn van dit soort condensators. Vele videorecorders van Philips hebben dit type op de printplaat zitten.
Voor huiskamergebruik voldoen deze condensatoren goed. Ik zou ze met gerust hart in een oscillator stoppen voor deze toepassing. Een fabrikant gaat geen 1% condensators keramiek erin zetten als vervolgens de tempco zo hoog is dat het ding alle kanten opzwaait. Je kan ze inderdaad zien als een lage spanning holle buiscondensator vervanging zoals gebruikt in de buizentijd. Er zijn foto's te vinden wat voor 'rare' figuren je te zien krijgt bij een grafische componenten tester. De Fluke 867B en oscilloscopes van oa. Hameg en clonen daarvan hebben een componenten tester, de laatste meet alleen met de 50Hz sinus uit het net. Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk bevalt. Pak een zenerdiode en leg die op de soldeerbout je zult verrast zijn wat het ding doet :-)

Er staat hier een Philips buizenscope die het prima doet in X-Y mode. Nog met dank aan user wvogel57 die deze scope weggaf.

Proef op de som:

Kamertemperatuur: 22,1° (Nieaf 407+) C1 = 21,85nF C2 = 21,87nF (Peak LCR meter);
Weller WTCP-S opgestookt, klik-aan, klik-uit....
Temperatuur boven soldeerpunt: 31,5° C1 = 21,54nF C2 = 21,55nF
Meethoogte is de lengte van het meetsnoertje van de LCR, ca 25cm.

Conclusie:temp differentieel blijft nagenoeg hetzelfde, de frequentie zal iets hoger komen te zitten bij hogere temperaturen.

De L165, de warmtebron, komt aan de achterzijde te zitten. Heeft dan ook minder invloed.

Hi,
I'd like to use a component testing machine.
If you don't mind, could you share the Gerber files so I can have a PCB produced?

Ik moest onlangs aan dit topic denken, en aan de lange stilte in dit topic.

Wat zou er toch gebeurd zijn met al die printen, en al dat bouw-enthousiasme??

groet, Gertjan.

Hallo Gertjan
Die van mij licht nog even op de plank.
Ben met herinrichting van mijn hobbykamer bezig.
Ik ga van een gedeelde slaapkamer naar een apparte hobbykamer.
Wanneer ik er mee begin zal ik dat hier plaatsen.
gr. Winand

Hello everyone,
If you don't mind, could you share the Gerber file?

Patience grasshopper, patience...

[Miedema] Ik moest onlangs aan dit topic denken, en aan de lange stilte in dit topic. Wat zou er toch gebeurd zijn met al die printen, en al dat bouw-enthousiasme??

Tsja, ik heb geen printje laten maken maar ben van plan om hem op gaatjesprint op te bouwen. En ben aan het wachten op de feedback en het verdere uit-ontwikkelwerk van de anderen in deze thread, onder het motto 'beter goed gejat dan slecht bedacht' >:)

Daarnaast komen er telkens andere projectjes met hogere prioriteit tussendoor fietsen. Staat nu een Echoflex TDR op de werkbank, die telkens 105 seconden (!) goed blijft werken voordat er storing optreedt. En zo komen er telkens wel andere zaken voorbij die op dat moment net even wat hogere prioriteit hebben dan deze componententester.

Zal wel wachten worden op een regenachtige winterzondagmiddag dat ik me stierlijk zit te vervelen en plots in actie schiet met de zelfbouw ervan.

Oftewel, mañana....

With all due respect, I'm not going to share my Gerber files. I've spent a lot of time on them myself. Initially, it was only meant for private use. But because there was interest, I ordered more PCBs. But that was just a one-time thing. For now, I'd suggest taking a good look at the example from Elektor and creating your own PCB. There are even plenty of tips in this thread on how to improve the layout compared to the original. It'll just take some of your own time.