Aanschaf nieuwe wasmachine schoonmoeder. Advies

Hallo

Ik zie hier regelmatig problemen voorbij komen met de wasmachines.
Maar nu de volledige andere kant op.
Voor de mensen die regelmatig witgoed repareren professioneel.

Wat is een aan te raden wasmachine voor mijn schoonmoeder?
Iets in de 7 a 8 kilo

Anna

En wasmachine van 8 kilo waar je schoonmoeder in past? Dat zal niet meevallen. Is ze erg vies :+

Op zaterdag 7 juni 2025 23:11:18 schreef fred101:
En wasmachine van 8 kilo waar je schoonmoeder in past? Dat zal niet meevallen. Is ze erg vies :+

Dat is het risico om op zaterdagavond rond 23:00 uur een vraag te stellen!

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (58%)]

Geen Samsung. Kijk maar bij kringloop, daar staan veel Samsungs die nog redelijk nieuw zijn, maar niet voor niets door de eigenaren daar gedumpt zijn.

Goed maar wel flink duur bij aanschaf: Miele. Gaat lang mee en is daarmee per jaar wel goedkoop. Ook weinig wasslijtage.

Ook redelijk goed zijn Bosch en Siemens tegen een wat vriendelijkere prijs.

Dan is daaronder nog een hele reeks. Reparateurs hier kunnen misschien nog wel wat toevoegen. Vooral welke merken niet (Blue air etc.).

Arme arme ikje, ik las op een of andere manier "Aanschaf nieuwe schoonmoeder" :o maar dat is wel heel erg gevaarlijk domein.

@topicstarter: sorry hoor, mijn "serieux" was eventjes off-line. Gaat het hier om een eenpersoonsgezin dat toch per se een eigen wasmachine wil? Dat klinkt eigenlijk onrealistisch - een wasmachine kan gemakkelijk een handvol huishoudens bedienen, de meeste tijd staat dat ding toch stil - maar ik ben in dezelfde situatie.

Ik heb sedert een jaar of 5-6 een Candy, die draait een of twee keer per week, en heeft nog nooit gehaperd (houdt hoofd vast als zijnde dichtstnabije hout)

En waarom een eenpersoonsgezin zo'n grote machine zou nodig hebben vind ik al helemaal raar, ik heb het nooit gewogen maar denk dat ik er nooit meer dan 3 of 4 kg in laad.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (13%)]

Op zaterdag 7 juni 2025 23:23:11 schreef Paulinha_B:
...
En waarom een eenpersoonsgezin zo'n grote machine zou nodig hebben vind ik al helemaal raar, ik heb het nooit gewogen maar denk dat ik er nooit meer dan 3 of 4 kg in laad.

Daarom wil je een machine die 7kg wasgoed aankan: als je die maar met 4kg belast gaat-ie tenminste lang mee

Een wasmachine lichter beladen als waar hij voor gemaakt is, is niet efficiënt. Een 5-6 Kg machine is beter geschikt voor eenpersoons huishoudens.

Ik ben geen reparateur, maar Beko lijkt vrij aardige en probleemloze apparaten te maken zonder opmerkelijk duur te zijn. Mieke staat al jaren niet meer op mijn lijst omdat de prijs-/prestatieverhouding wat mij betreft hooguit middenmoot is vanwege de hoge prijs. Siemens heb ik aardige ervaringen mee, maar die moest ik vrij vroeg in zijn leven repareren vanwege ondermaatse dempers en koolborstels om daarna nooit meer problemen te hebben. Ze maken blijkbaar nog steeds af en toe beginnersfouten door te bezuinigen zonder de nieuw geleverde componenten goed te testen, en wee je gebeente als je in Duitsland eens zelf iets zou maken...

Mijn twijfel gaat trouwens ook uit naar de specificatie van 7-8kg voor een eenpersoons (of ook tweepersoons) huishouden. Ik zie er niet echt meer problemen mee, dus ga je gang als je het wil, maar ik zou mijn keuze er niet door laten beperken.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (14%)]

Op aanraden van dit forum een Asko!

Korte samenvatting;

Nieuwe Bosch; na 4 jaar defect en niet te herstellen

3 maanden oude Siemens; na 4 jaar defect en niet te herstellen

2e hands Asko van 100 euro die eigenlijk veel te licht was (6kg met gezin van 4) ; 7x defect door eigen schuld (spullen in de pomp die in zakken blijven zitten en uiteindelijk ook een keer een veer eruit gescheurd). Alles binnen een uur te herstellen door een leek!
Ding heeft het ZONDER extra kosten 8 jaar vol gehouden! (Aanschaf was 100 euro, dus dik eruit)

Dus nu een nieuwe Asko gekocht die wel groot genoeg was. Let wel zijn GEEN goedkope machines. Zit in de Miele prijs range. Hier werd gezegd; Ouderwetse Miele kwaliteit.

Nu even afwachten, want deze machine is nu nog geen jaar oud

Miele is allang niet meer wat het vroeger was, Bosch evenmin. Ik heb nu ruim 20 jaar een wirlpool, destijds in de aanbieding, alleen een keer een kapot deurslot gehad, maar dit is vrij eenvoudig te vervangen.

soms koop je iets wat goed aangeschreven staat en gaat het kort mee. Dat kan dan bv een model zijn met onvoorziene mankementen. Iets wat wij als techniekers ook niet kunnen voorspellen. Veel hangt af van het gebruik!! Je kan een miele kort hebben en een vorte samsung jaren. Er is dus ook een deel geluk bij gemoeid. Waarom ga je niet gewoon naar de winkel en koop op gevoel? Stel dat je een model kiest dat je volledig ligt en dat het maar 5j meegaat, dan ben je toch 5j gelukkig en tevree geweest? Je bent maximaal een paar honderd euro kwijt.
Als hij op de helft vd verwachte leeftijd sneuvelt (door machine falen, niet door eigen toedoen) dan ben je de helft vd aankoop prijs kwijt. Nu ook geen fortuinen. Bij een auto dewelke duizenden euro's kost zou ik wel wat research doen.

PS. Sommige modellen hebben verlengde waarborg. Bv 5j. Dat helpt al met ongeluk in de eerste 5j.
PPS miele is een goede machine maar kan ook stuk. De pijn is dan groter en de onkosten exponentieel! Wordt tijd dat ze hun woord bij hun daad voegen, of hun grote bek over hun niet te evenaren kwaliteit, en de waarborg ook verleggen naar bv 8j zoals Liebherr. Dan ga ik er terug volledig achter staan.

Om het ,,probleem" nog wat lastiger te maken.
Mijn goede vrouw en ondergetekende zijn nu bijna 55 jaar getrouwd en hebben vanaf de start alleen maar AEG machines gehad ; nu al weer 7 jaar de vijfde.
Geen actieve herinnering aan storingen.

Een 'te grote' wasmachine valt reuze mee tegenwoordig.
Mijn bosch (goedkoopste model, 550 euro) kan tot 8kg katoen/linnenwas laden. Echter:
- Op het ecoprogramma wordt het wasgoed in de machine automatisch gewogen en wordt het energieverbruik en het watergebruik zo ongeveer gehalveerd en de wastijd tot ca. 2/3e verkort als je er minder wasgoed in stopt. Bij 8kg wast ie 3:33 uur, met 0,8kWh aan elektriciteit, 37 graden 70 liter water. Bij 2kg is dat 2:20, 0,18kWh, 23 graden en 30 liter water. De temperatuur regelt ie terug, blijkbaar omdat je in een bijna lege trommel gemakkelijker een goed wasresultaat krijgt zelfs op lage temperatuur.
- Uiteraard op ieder programma vult ie niet meer water dan nodig
- Gebruik je de extra snel functie, of een extra kort programma, dan valt de maximum belading terug van 8kg naar 5kg.
- Kreukherstellend, zijde, synthetisch, wol etc. zijn allemaal 4 of 2kg maximaal. Fijne was/synthetisch gebruik ik regelmatig voor kleding die snel 'pilt' en voor m'n sportkleding en thermokleding.
- Bij ieder programma draait ie eerst een paar keer heen en weer zonder water toe te voegen. Ik vermoed dat dat dus het 'wegen' van het wasgoed is. Zou eigenlijk best interessant zijn om de ontwerpers daarover te spreken.

Dat er gewichttechnisch 8kg in mag, betekent dus niet automatisch dat het de bedoeling is (dat je het optimale wasresultaat krijgt) als je op ieder willekeurig programma er maar 8kg in stopt.

Ik vind het wel fijn dat ie zo'n grote trommel heeft, dan kan ik namelijk in 1x beddengoed, spijkerbroeken en handdoeken tegelijk wassen.

@ hieronder: ik heb 1 ervaring met electrolux wasmachines uit half jaren 2000, en die was prima uitgezonderd het feit dat ik een speciale schroevendraaier moest kopen op Amazon (werkelijk nergens anders te vinden, ik weet de details niet meer maar met een schroevendraaier met bittenset kwam ik er in ieder geval niet bij) om de koolborstels te vervangen...

Voetnoot: dit is de eerste keer dat ik mijn wasmachine niet met andere mensen hoef te delen en na 5 maanden wassen draaide ik eens een lege was op 90 graden om de machine schoon te houden - dit is tevens de eerste keer dat ik géén schuim zie in een leeg draaiende wasmachine...

Let wel dat AEG tegenwoordig alleen maar een merknaam is. AEG wasmachines komen van Electrolux, die heeft het naamrecht gekocht toen de echte AEG failliet ging.
Niks mis mee overigens, wij hebben ook een AEG machine van Electrolux. Die voldoet prima. Is een 8 kg machine. Lijkt misschien groot voor een tweepersoons huishouden, maar is wel nodig als je een dekbed wil wassen. Dan gaat het niet zozeer om het gewicht, maar om het volume.

heb een miele wasmachine, die intussen 12 jaar is, nog niks aan problemen gehad. droger een bosch maxx welke de 21 jaar haalt, ook nog niks mee gehad. mn 1e machine was een gekregen AEG uit 2001 waar ik de pomp van heb vervangen, jaren later de motorlagers en borstels laten vervangen, die machine heb ik 8 jaar gehad, in aanschaf niks gekost..

Jaartje of 5 een Beko WTV7734 XSO wasmachine en een OK. OTD 71116 wasdroger staan die 1 keer per week draait en storingsvrij is. Goedkoop spul en als het ermee ophoud zien we dan wel weer. Life sucks and then you die :-)

Mijn ervaringen: Mieles top machines maar best duur, LG wasmachines leuke aanschafprijs en draaien goed.Beko 2de keus, absoluut geen Whirlpool Bauknecht en Indesit! ( alhoewel dat sinds kort ook onder Beko valt) Bosch enSiemens helaas veel defecte motor modules wat een dure reparatie is.

Whirlpool / Bauknecht nooit meer!
Hadden wij vroeger thuis; machine hebben we 2 jaar gehad.

3 waterpompen en 3x lagers eruit. Volgens Bauknecht waren we de enige

Toen mijn pa met de defecte pomp een onderdelen zaak (Wimo in Roosendaal toen nog) binnenliep, de man riep vanachter de balie al: aha ik zie het al meneer heeft een Bauknecht, die pompen hebben we minimaal 3 van op voorraad. Toen voor de 3e keer de lagers eruit liepen is hij de schroothoop opgegaan.

En zoals gezegd zijn mijn ervaringen met BSH (is dat trouwens niet de afkorting voor BullSHit) zijn niet veel beter, defecte schokdempers, gescheurd trommelkruis, lekke manchet, defecte electronica. Binnen 5 jaar.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (20%)]

Op het einde van dit topic ga je over elk merk zowel pro als contra hebben gehoord en sta je nog niet verder.
Hier heeft 13j een Bauknecht gedraaid zonder enig defect.
De 2de Bauknecht heeft 17j gedraaid waarbij zelf hersteld:
- 2x nieuw reedcontact geplaatst in debietmeter.
- lagers motor vervangen (ding was dicht gefelst, uitgeboord en terug in elkaar gezet met lange inbusbouten)
- 1x pomp vervangen.
Daarna 5j low budget Zanussi... het ganse appartementsblok wist wanneer hij zwierde... bij verhuis verkocht voor een prikje.
Nu draait er de goedkoopste AEG wasm van 450€ en een AEG wp droogkast van 480€.
Eentje van 1000€ is geen garantie dat ze 10j feilloos gaan draaien.
Alle 5j eentje van 500€ kost net zoveel als alle 10j eentje van 1000€...
Waarvan in die 10j ook nog 4j met garantie ipv van 2j
En de volgende auto zal hier ook low budget zijn.... wat die fabrikanten / invoerders / dealers zich de laatste decennia kunnen permiteren is ongezien... wat mij betreft mogen ze zich allemaal letterlijk vastrijden. :9 :P

Op zondag 8 juni 2025 11:38:50 schreef OXO:
Alle 5j eentje van 500€ kost net zoveel als alle 10j eentje van 1000€...

alleen de gedachte om elke 5 jaar een wasmachine te moeten verhuizen is me die 500 euro extra al waard

Hier brengen ze hem aan huis en sluiten desgewenst aan. Verhuizen laat je over aan verhuizers. Maar niet iedereen zal die mogelijkheid hebben, klaarblijkelijk. Woon je in een niet toegankelijke rotswoning? Ik doe maar een gooi. Just curious.

Als je gelijkvloers woont, of een lift hebt wel

Zodra ze trappen moeten gaan tillen krijg je meestal een of andere aansluitservice aan je broek waar ze de hoofdprijs voor willen
Laat staan dat ze er dan nog achterkomen dat de trapleuning gedemonteerd moet worden

Op zondag 8 juni 2025 13:35:27 schreef DK:
Als je gelijkvloers woont, of een lift hebt wel

Zodra ze trappen moeten gaan tillen krijg je meestal een of andere aansluitservice aan je broek waar ze de hoofdprijs voor willen
Laat staan dat ze er dan nog achterkomen dat de trapleuning gedemonteerd moet worden

pas nog een copier van de trap gezeuld die vervangen werd voor een nieuwe. lomp kreng van een 120-150 kilo. altijd een gekloot dat slepen met gewicht..

.

[Bericht gewijzigd door fabrice op (98%)]

Op zondag 8 juni 2025 06:34:50 schreef mel:
Miele is allang niet meer wat het vroeger was, Bosch evenmin. Ik heb nu ruim 20 jaar een wirlpool, destijds in de aanbieding, alleen een keer een kapot deurslot gehad, maar dit is vrij eenvoudig te vervangen.

De goedkoopste Mieles moet je niet nemen, alleen de wat duurdere. Onze vorige Miele wasmachine ging 25 jaren mee. Dan vallen de kosten per jaar toch wel een stuk lager uit dan bij een machine die 4 jaren meegaat. Wel een keer op de PCB de elcos en relais vervangen, en de koolborstels. Van de vorige ook de lagers.

Onze Miele wasdroger blaast nog lekker de warme lucht (en energie) naar buiten. Maar gaat denk ik al zeker 10.00 uren mee. Ik wacht tot hij zijn laatste lucht uitgeblazen heeft, maar hij gaat maar door. Slechts een keer koolborstels vervangen.

Onze Miele vaatwasser heb ik wel na 7 jaren moeten repareren, bekend druk-sensor probleem (waarom doen ze geen duurtesten meer?). Maar dat was redelijk makkelijk opgelost. En doet het nu alweer 10 jaren in totaal goed.

En dan de vraag:
Wat gaat er kapot aan de Bosch en Siemens machines dat ze niet meer repareerbaar zijn? Ik neem aan dat ze bedoelen dat de uren zoveel kosten dat reparatie niet economisch rendabel is?