Cool, een HASS-doos :)

Wat zijn de specs van het gebakje?

Leuk gemaakt! Weer eens wat anders. :)

Op zondag 8 juni 2025 16:05:24 schreef Sine:
Cool, een HASS-doos :)

Wat zijn de specs van het gebakje?

Het is een MSI MS-98F6 IPC, met een intel celeron J1900 quad core cpu @ 2GHz, 4GB DDR3 en een 128GB mSata ssd.

Ondertussen hangt de doos al klaar om de eertse testjes te doen.

en wat verbruikt zo een pc dan? om die 24/24 draaiende te houden.

ik heb home assistant op een RPI3 draaien nu, maar doe er weinig mee

Ik heb er geen idee van, wordt ook niet echt gespecificeerd in de documentatie, enkel de CPU zou 10W verbruiken. Zal er eens aan meten....

Hij gaat zowiezo zuiniger zijn want mijn huidige setup draait op een thin client van HP, maar die produceert veel meer warmte dan deze....

Woei, dat is wat groter van formaat dan ik dacht :P

Verbruik zal inderdaad wel meevallen.

Op zondag 8 juni 2025 21:28:28 schreef KoenP:
... enkel de CPU zou 10W verbruiken.

Die xx W van een CPU dat is een maximum. Ben je continue grote priemgetallen aan het uitrekenen, dan kom je daar aan. Maar onder normale omstandigheden is het veel minder.

Of een stresstest draaien, dan gaat de opwarming erg snel. Laptop vasthouden op de bodem (heatsink) is dan een goede indicatie dat het werkt. Cinebench is een goeie in de Windows omgeving.

ik zou toch denken aan 10-15W totaal verbruik. die CPU zal zeker 30% vermogen verbruiken in idle, zit je daar al tussen de 2,5 en 3W.
je netwerk nog, rams, storage, wifi....

kleine 100kWh per jaar denk ik zo. probeer zulke dingen altijd te meten voor ik ze gebruik.
mijn eerste server (oude desktop) deed 100W aan het werk en 57W idle.
dan een laptop genomen en omgebouwd naar passieve koeling, die zat op 32W (cpu vermogen verlaagd).
nu met rpi zit op 5-6W
heb een 2KWh battery draaien die mijn sluipverbruik snachts op zich neemt.

zou zonde zijn dat je met dit systeem energiezuinig wil zijn en dat het systeem zelf dan onzuinig is

Het is geen laptop, het hoeft grafisch niets te doen (het ding heeft enkel text output) en draait 90% van de tijd op hooguit een paar % CPU. Dus hier is eigenlijk enkel de realistische belasting interessant. En die is erg laag.

Ik heb een vrij drukke hass installatie (met ffmpeg voor restreamen van camera's en dergelijke) en die staat het merendeel van de tijd uit z'n neus te peuteren.

-edit-

Net nog eens gemeten (want ik wist het zelf niet meer)
Dan kom je op 4,2W idle, met af en toe een piekje naar 7W

[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]

Op zondag 8 juni 2025 15:54:05 schreef KoenP:
Ik heb uit gerecycleerde onderdelen (SBC & 12V voeding en wat kabelprul) een Home Assistant wall box gemaakt.

Leuk bedacht!
Ziet er iig fraaier uit dan mijn saaie NUC-doosje (zoals Sine hierboven die ook heeft).
En herkenbaar Zigbee dongeltje :)

Zaaimachine:
Korte geschiedenis: vrijdags werk ik op een boerderij die groenten verbouwd voor de direkte verkoop. Alleen de boer heeft een beetje last van artititis in zijn handen, en ik was niet snel genoeg met zaaien. Het resultaat van die opmerking in de plaatjes: https://photos.app.goo.gl/LyZzAaKbRVmakHuz6 (Het was mij niet gelukt om ze direkt te laten zien...)

Het is een "simpele" "pick and place" machine, de (meestal bolvormige en tussen de 1 en 3 mm grootte) zaadjes worden met 5 tegelijk opgepakt uit het zaadbakje en in de kompost gedropped. Bij het inschakelen van de spanning word gekeken of de knop ingedrukt is, zodat er eventueel 2 zaadjes per cel gezet kunnen worden.
Hierna word het zaai boompje, -wagentje en -portaal in de beginstand gezet. Druk op de knop en het proces begint; kompressor start en de twee geschakelde vantielen zuigen en blazen op de juiste tijdstippen, waardoor de zaadjes uit het bakje getild worden en gedropt worden. Als er gezogen word, en een zaadje is aangezogen, tilt het naaldje zichzelf op door de onderdruk. Dit maakt de operatie iets meer zichtbaar. Ook het boompje beweegt zich traag als de naaldjes zich in het zaaibakje bevinden, ter voorkoming van zaad beschadiging en uitspringen van de zaadjes uit het zaaibakje. Dan het portaal verplaatst zich naar de volgende kolom. en het proces word herhaalt tot aan einde van de rij (23) dan verplaatst het wagentje zich en weer van voor af aan. Na 23 kolommen weer de volgende rij en na deze 3e afgewerkt te hebben zijn alle 345 cellen van een zaadje voorzien. Twee kleine vibratie motortjes zorgen ervoor dat het zaad netjes verdeeld blijft in het bakje. Pause en stop met dezelfde druk knop, pause kort, stop > 5 sec. Start na een pause een korte druk op de knop.

Opbouw: HW: 18mm multiplex ombouw, lineare glijlagers van IGUS voor het portaal en het wagentje, al het witte plasic is 3-D geprint, ontworpen in Blender, geprint op een Prusa MK4. PCB: design in Eagle, processor PIC16F767 I/SP geprogrameerd in assembler, PICKIT-3 (showing my age..), 5 stepper motor drivers, DRV8825, 2 voor het portaal, een voor de wagen en twee voor het boompje.
Relais uitgangen voor de twee ventielen en de kompressor (Luchtfilter bleek essentieel, nooit geweten hoeveel heel fijn zand er in kompost zit), een 5V stroombegrenste uitgang voor de trilmotortjes. Twee uitgangen voor de rood/groene indikatie LED, groen o.k. oranje knipperen pause, rood knipperen: fout gedetekteerd, rood steady: stop command received.
6 digitale ontstoorde ingangen voor de limietschakelaars en de druk knop. De zuignaalden zijn tweedelig, een miniatuur kabelhuls zit klem in het zaaiboompje, waarin een holle naald (droog) glijdt. Silicone ringetjes, gesneden van een stuk 1mm diameter slangetje voor vistuig zorgen ervoor dat de zuigmond zacht is en het naaldje er niet uit kan vallen.

Graag reakties en mocht je meer willen weten, alle source files kan ik beschikbaar maken.

Groet,

Laurence

Zeer mooi gemaakt :)

Hoe lang duurt het om 345 cellen af te werken?

@Vovpvi: iets meer dan 8 minuten, net genoeg tijd om de vorige tray af te dekken en een volgende tray met compost te vullen. Voor deze machine deden 2 dames er twee dagen over om 40 trays te vullen, nu kunnen we dat in een dag doen. (dames ook weer blij, kunnen hun tijd aan iets anders besteden...)

USB naar 12V

Het idee ontstond bij de aankoop van navigatie verlichting voor m'n boot (sloep). Een powerbank i.c.m. een DCDC converter naar 12V is veel compacter dan steeds een zware loodaccu - die ik nog had liggen - mee te nemen.

Omdat het vaker voorkomt dat je even 12V buitenshuis nodig hebt, besloot ik een kleine, maar universele DCDC converter te maken. Het resultaat is een DCDC converter met een USB ingang en als uitgang twee draaibare 4mm bussen. Met een trimpotmeter is de uitgangsspanning van 5...40V in te stellen met een maximaal vermogen van 15W. Genoeg voor lampjes en kleine verbruikers. Via een LEDdisplay aan de voorzijde is de uitgangsspanning zichtbaar.

Praktijkopstelling: Toplicht op powerbank via de kleine DCDC converter:

Het past allemaal net in de kleine behuizing:

Het zat eigenlijk zo in elkaar :)
Het raampje moet nog van iets dikker kunststof worden, dan kan de voltmeter beter vastgezet worden en er moeten natuurlijk nog wat stickers op om het meer een 'product' te maken.

DCDC convertor: Verstelbare Step-Up Boost Converter XL6019, (paar jaar terug aangeschaft, nu iets ander model): https://www.tinytronics.nl/nl/power/spanningsconverters/boost-(step-up…
Voltmeter: (paar jaar terug aangeschaft, nu iets ander model): https://www.tinytronics.nl/nl/gereedschap-en-montage/meten/meetmodules…
Behuizing: https://www.conrad.nl/nl/p/strapubox-2412sw-universele-behuizing-63-x-…
4mm bussen en USB-kabel had ik nog liggen, oorsprong onbekend.

vrouwen en electriciteit, het blijft een moeilijke combinatie (uitzonderingen op de regel zijn er altijd ;-) )

mijn vrouw kan maar niet overweg met dat verbruik/injectie/zonnestroom/....
welke displays of alarm signalen ik ook maak, als ik op het werk ben, zie ik pieken van 4000-5000W passeren omdat ze de vaatwas/droogkast/oven allemaal samen aanzet.
dit is blijkbaar al te ingewikkeld.

boven de 3500W begint een ESP aan mijn pc al te piepen, maar vandaag om 21h had ze de droogkast op gezet, want 'de zon schijnt toch nog'.

moet ik dat maar uitgelegd krijgen dat om 21h de zonnepanelen weinig doen, ook al schijnt de zon nog.

dus zat ik al een weekje te denken aan iets heeeeeeeeeeeeeel simpel.
en het werd simpel. een LCD 1602 en een ESP

nu hoop ik vooral dat zij het begrijpt...
dit is het display als de zon schijnt en vermogen levert. enkel pixelbreed streepje is 100W, hier dus 3500W (7x 5 streepjes of 7x 500W)

display 2 met 4300W verbruik. rood ledje brand ook bovenaan (wou het display rood kleuren, maar dat lukt niet zonder een hoop sloopwerk)

en aan de dampkap bevestigd in de keuken

ipv te rekenen moet ze gewoon kijken wanneer er blokjes 'weg gaan'.

bedoeling is om beide balken zo laag mogelijk te houden, en vooral die onderste mag NIET stijgen.
kan dan ongeveer uitleggen dat 2 blokjes een machine is (wasmachine, droogkast...)
dus als ze 5 blokjes bij SUN ziet, kan ze makkelijk nog 2 machines aanzetten.
is er niks bij SUN en wil ze gaan koken, zal ze moeten opletten dat vaatwas/wasmachine of droogkast uit staan

Op zaterdag 28 juni 2025 22:53:53 schreef fcapri:
vrouwen en ..
....wasmachine of droogkast uit staan

Arme vrouw van jou!

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (34%)]

Tsja, dat moeder de vrouw het niet helemaal snapt kan ik wel in komen. Want ik ben ook lichtelijk confuus na het lezen van bovenstaande :)

Op zaterdag 28 juni 2025 23:14:33 schreef ohm pi:
[...]Arme vrouw van jou!

het is een beetje nadenken. als je om 11h45 gaat koken, moet je de wasmachine om 11h10 niet meer aanzetten, maar pas in de namiddag.
als ik frieten met kip maak op zondag, dan zorg ik dat de kip gaar is in de oven, en pas erna de frietketel moet aanzetten.

in belgie betalen we het capaciteitstarief (de hoogste piek dat je in een kwartier had tijdens de maand).
wij komen van 5-8kW en staan deze maand op 2,08kW als maximale piek (met behulp van mijn zelfbouw thuisbatterij ook die deze pieken opvangt).

als ze 3 zware machines tegelijk aanzet, dan lukt dit niet meer met de batterij

Op zaterdag 28 juni 2025 23:14:33 schreef ohm pi:
[...]Arme vrouw van jou!

Ik denk dat fcapri prioriteit legt op “capaciteitstarief vermijden” waar zijn vrouw prioriteit legt op “zonder bijkomstig gedoe gewoon die was schoon/een maaltijd op tafel/etc”.

Ik zou voorstellen dat fcapri een gebruikerservaringsduurtest doet. Dat wil zeggen: zelf een maandje of 2 alle huishoudelijke taken uitvoert en dan kijkt hoe de diverse metertjes en piepertjes daarbij helpen. >:) (only half kidding…)

Ja, het is een mooi gemaakt project, en als ik zonnepanelen had zou ik iets dergelijks ook wel willen hebben, maar pest er altjeblieft je vrouw niet mee weg. plaag je vrouw er niet te erg mee.

(Want als ik een vrouw had… laat ik het zo zeggen: Ik gun zowel mezelf als een ander een gelukkig huwelijk. Dat ik nog geen vrouw gevonden heb wil niet zeggen dat ik mijn toetsenbord stil houd. Dus iets richting “prioriteer elkaar bovenal”. Korreltjes zout zelf naar smaak toevoegen, ik moet als “poor, lonesome cowboy” zijnde even een was in de droger stoppen ;) )

t probleem is dat zij om 6h wakker wordt, en dan maar de wasmachine doet draaien, de droogkast aan. als het kan de vaatwas ook aan.
ineens 5000W verbruik, capaciteitstarief in de lucht, en vanaf 10h zit ik 5000W te injecteren tot 15h in de namiddag.
daar is het WEL nuttig om die capaciteit en verbruik te vermijden. op een bewolkte dag kan je er niet aan uit.

dus heb haar al veel uitgelegd dat het overdag 'gratis' is als de zon schijnt.
maarja, de zon schijnt ook om 7h (panelen doen 500W) en ook nog om 21h.
zij heeft geen benul hoeveel die panelen dan doen. ik wel.
als ik thuis ben, is de was ook gewassen, de vaat is ook proper, de airco staat overdag boven te koelen om van de injectie vanaf te zijn.

ik ben nu mijn thuis batterij aan het programmeren, en dat is niet eenvoudig als er zo een wispelturig ding van 1000W injectie naar 5000W verbruik schiet in 5min tijd.

vroeger betaalde ik 300€/maand electriciteit
daarna 150€/maand door warmtepomp.
dan naar 40€/maand door zonnepanelen.
en nu, dankzij die digitale meter sta ik weer op 139€. er komt een mentaliteitswijziging aan.

toen ik klein was, hadden we een electriciteitaansluiting van 10A op 220V, monofase. een zekeringkast met 6 zekeringen erin.
als de koffiezet aan stond, en je zette de microgolf aan: PAF, in het donker.
als de vaatwas (kwam net uit) aan het warmen was, moesten ALLE verbruikers uit of we zaten in het donker (inclusief de CRT tv).
nu heeft iedereen 3fase 40-60A en mag in principe ALLEs tegelijk aan, van die luxe zullen we weer moeten afstappen of het zal je VEEEL geld kosten

ons gemiddelde capaciteitstarief van 05-2024 tot 05-2025 is 4.15kW
ons gemiddelde van 05-2023 tot 05-2024 was 5,78kW.
gemiddeld nemen ze in belgie 2,5kW voor een gezin

Op zondag 29 juni 2025 10:31:18 schreef fcapri:
er komt een mentaliteitswijziging aan.

Ik krijg het idee dat je een scheepstoeter nodig hebt. Zijn niet zo duur. Wanneer het verbruik de kritische waarde nadert, even kortstondig activeren met een ESP-module. Dat lijkt me geen rocketscience voor jou om te bouwen. :)

geluid heb ik al, een ESP met display eraan en een speaker.
boven de 3500W verbruik begint die te piepen (1500Hz).
eerst heel kort, 100ms ofzo en dan 900ms uit.
hoe hoger het vermogen, hoe langer de piep wordt.
op 5500W ofzo piept die continue.

maar dan grijpen ook al toestellen in, mijn thuis batterij begint te leveren, mijn boiler heeft zichzelf al uitgeschakelt, de keukenboiler staat nog op de planning.
die zou ik ook nog willen aanpassen, en dat lukt nu aangezien de P1port beschikbaar is op wifi nu. die kan dan enjkel gaan piepen als de capaciteit van deze maand overschreden is.
het is nutteloos om de hele maand onder de 3500W te blijven, als we in het begin van de maand al 4200W hebben aangetikt. dan moet die pas piepen boven de 4200W om een verdere overschrijding te voorkomen.

dat is ook net het toestel dat ze niet begrijpt, moet ze gaan rekenen met getallen (negatief is verbruik, positief in injectie)
ze ziet -3000W staan en denkt dan: we hebben nog over, hopla een machine erbij.
daarom ook al een rode led toegevoegd (netverbruik).

uiteindelijk eenvoudige balkjes gemaakt, veel balkjes bij SUN, zet maar toestellen aan, komt USE omhoog, stop maar of schakel dingen uit.
als er zon voorspelt is kan ze grote verbruikers later in de dag nog inschakelen, is het een bewolkte dag, kan ze gewoon verder doen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (17%)]

Ik zat eerder aan zo'n meter te denken, plaatje is van ChatGPT.