Op maandag 5 mei 2025 22:23:50 schreef maartenbakker:
Tegen stukrammelen van gloeidraden zou je "hamertjeslampen" kunnen gebruiken. Die zijn ook nog een tijd verkocht toen gloeilampen al verboden waren, zijn wat minder efficient omdat ze een dikkere gloeidraad hebben - die bovendien beter ondersteund wordt.

Nou dat is niet helemaal waar! Die hebben een paar extra steunpunten voor de gloeidraad.
Maar wat erger is, die zijn niet vooraf "ingebrand" om moedwillig de levensduur te verkorten tot ca 1000 uur.
Dat hele verhaal van de kartelvorming om gloeilampen bewust maar 1000 uur te laten branden heeft hier ergens op een post van de CO gestaan, ging over een lamp die in een kazerne al sind 1900 nogwat brand.

Omdat het leuk was om te bouwen. Zie voor meer info https://www.nfor.nl/

Op dinsdag 6 mei 2025 00:08:27 schreef henri62:
[...] Nou dat is niet helemaal waar! Die hebben een paar extra steunpunten voor de gloeidraad.
Maar wat erger is, die zijn niet vooraf "ingebrand" om moedwillig de levensduur te verkorten tot ca 1000 uur.
Dat hele verhaal van de kartelvorming om gloeilampen bewust maar 1000 uur te laten branden heeft hier ergens op een post van de CO gestaan, ging over een lamp die in een kazerne al sind 1900 nogwat brand.

Ik denk dat dat verhaal zoals je dat gehoord hebt, niet helemaal klopt. Om de levensduur van een normale lamp af te regelen op 1000 uur zoals het kartel deed, werden eigenschappen zoals dikte en lengte van de gloeidraad zorgvuldig onder controle gehouden tijdens het trekken en wikkelen. Het zou natuurlijk contraproductief zijn om een lamp van 2000 uur te maken en die 1000 uur in te branden alvorens hem te verkopen als lamp van 1000 uur ;-) Ook als je hem op een of andere manier korter zou kunnen inbranden met een vergelijkbaar resultaat, is dat voor de fabrikant dure verspilling en gebeurde dus niet. Bij mijn weten werden in serieproductie lampen alleen steeksproefsgewijs uit een batch getrokken om te laten branden tot ze stuk zijn en eventueel aan de hand daarvan het productieproces bij te stellen.

Overigens is het rendement van een 1000 uur lamp ook hoger dan van een 2000 uur lamp. Vroeger was dat geen argument, maar als er ten tijde van het gloeilampenkartel van die milieuletters bestaan zouden hebben... Dan zou het kartel bij de overheid hebben gelobbyd om alleen gloeilampen met energieklasse A+ toe te laten - dat zijn dan (niet helemaal toevallig) precies die lampen die maar 1000 uur meegaan.

Nou chargeer ik een klein beetje, want het verschil in rendement tussen 1000 uur en 2000 uur is relatief klein (levensduur is een 13e-machtsfuntie, rendement als ik het uit m'n hoofd moet gokken ergens tussen een 2e en 6e macht). Maar een lamp die 10.000 uur meegaat is wel een paar energieklasses onzuiniger dan een lamp die 1000 of 2000 uur meegaat. Een gloeilamp is altijd een compromis tussen parameters. Alleen door "vals te spelen" met bijvoorbeeld een halogeencyclus kun je de levensduur met een ordegrootte verbeteren zonder nadelen in prijs, lichtkleur of verbruik.

De beroemde eeuwigdurende lamp geeft vooral infarood licht en schat ik op een rendement van minder dan 1 lm/W. Die dateert nog uit een handgemaakt productieproces met gigantische onderlinge variaties.

Als je 2 normale lampen hebt, kun je zelf een eeuwigdurende lamp bouwen door ze in serie te zetten. Voor het goede kun je er nog een NTC mee in serie zetten om de inschakelklap wat kleiner te maken als de stroom eens uitgevallen is.

Op dinsdag 6 mei 2025 20:53:34 schreef Eric21:
Omdat het leuk was om te bouwen. Zie voor meer info https://www.nfor.nl/

[bijlage][bijlage]

Die gekleurde connectors en draadjes maakt het mooi overzichtelijk, als ik ooit een testkastje bouw jat ik (hopelijk) dat idee ;)

Maareh... Power Main geeft geen licht?

Dank,. Klopt, scherp opgemerkt.
Power main ledje geeft heel zwak licht. Voorschakelweerstandje is factor 10 te hoog (mijn foutje). Moet ik nog even vervangen.

hmmm, mijn prototype van de boilersturing is al van februari 2024, heb er meer dan een jaar over gedaan om de volgende hardware te maken... zo gaat het niet voorruit natuurlijk.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2489878#2489878

de nieuwe is wel een stuk compacter, had een smartplug liggen die het niet meer deed (met die routerchip erin).
bleek uiteinlijke de lnk voeding kapot. dus ook die weer hersteld, de smartplug werkte weer, maar vertrouw ze toch niet, dus gesloopt en een ESP erin gefoefeld.

https://www.cwad.be/projectpics/CB13.jpg

https://www.cwad.be/projectpics/CB14.jpg

het display is nu wel weg en is volledig webbased geworden. hopelijk is ze nu wel stabieler en is dat vastlopen verleden tijd. die 2 pinnetjes onderaan is voor de temperatuursensor van de boiler.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/168871

prototype naar recente. probeer al een tijdje een fabrikant te vinden die met ESP sturingen werkt in smartplugs, maar de meeste zijn overgestapt naar custome chips. jammer
https://www.cwad.be/projectpics/CB15.jpg

Ik had een Xirion E-book reader (RK2818 2Gb 7" 800x480) gekregen, de accu was defect, werkte wel als je de voeding aansloot, maar er was geen recente Android versie meer voor.

Nu wou ik het display hergebruiken, dus via Ali een printje aangeschaft met een 50 polige connector, gelijk aan wat aan het display zat.

https://vi.aliexpress.com/item/1005004302518914.html

Uiteraard was het een gok of het zou werken, maar dat doet het wel.

Deze keer geen eigen project met de soldeerbout, maar met het toetsenbord. Om mij eens een keertje met wat anders bezig te houden heb ik mijzelf de opdracht gegeven 'beschrijf de geschiedenis van de elektrotechniek in honderd jaartallen'.

Het werd een leuke en interessante zoektocht op internet waar ik heel wat van heb opgestoken en die ik graag met jullie deel:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/geschiedenis-elektrotech…

Op vrijdag 16 mei 2025 09:31:35 schreef Jeever:
Deze keer geen eigen project met de soldeerbout, maar met het toetsenbord. Om mij eens een keertje met wat anders bezig te houden heb ik mijzelf de opdracht gegeven 'beschrijf de geschiedenis van de elektrotechniek in honderd jaartallen'.

[bijlage]

Het werd een leuke en interessante zoektocht op internet waar ik heel wat van heb opgestoken en die ik graag met jullie deel:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/geschiedenis-elektrotech…

Beste Jos, ik heb allebei de documenten doorgelezen.
Fantastisch deze bijdragen.
Jammer dat deze "verscholen" zitten op deze plek, niet iedereen kijkt volgens mij in dit onderwerp "Show your projects!".
Hartelijk bedankt.
Groet, ruud
Toevoeging.
Ik beschik over een originele presentatie uit 1952.
Gedoneerd in 1952 aan de afdeling Electrotechniek HTS-Haarlem, en nu in mijn bezit.
Tijdens het opheffen van de opleiding Elektrotechiek (van HTS naar Hogeschool Inholland :( ) gered uit een vuilcontainer.
ruud.

Op dinsdag 6 mei 2025 23:10:56 schreef maartenbakker:
[...]
Ik denk dat dat verhaal zoals je dat gehoord hebt, niet helemaal klopt. Om de levensduur van een normale lamp af te regelen op 1000 uur zoals het kartel deed, werden eigenschappen zoals dikte en lengte van de gloeidraad zorgvuldig onder controle gehouden tijdens het trekken en wikkelen. Het zou natuurlijk contraproductief zijn om een lamp van 2000 uur te maken en die 1000 uur in te branden alvorens hem te verkopen als lamp van 1000 uur ;-)

Dat zou toch een kwestie van een hogere spanning erop zetten zijn, dat bedoel ik met "inbranden". Dan gaat het hard.
Dat kartel heeft wel bestaan zover ik weet.

Toevoeging.
Ik beschik over een originele presentatie uit 1952.
Gedoneerd in 1952 aan de afdeling Electrotechniek HTS-Haarlem, en nu in mijn bezit.
Tijdens het opheffen van de opleiding Elektrotechiek (van HTS naar Hogeschool Inholland :( ) gered uit een vuilcontainer.
ruud.

Beste Jos, bij het herlezen van mijn reactie zie ik dat ik een incompleet bericht heb gestuurd. |:(
Mijn tekst was bedoeld om daar waar je schrijft over de periode van eerste transistors, dus vóór de Philips transistors, dit aan te vullen met de door mij getoonde Crystal Triodes.
Onze school kreeg toen óók een paar van deze onderdelen om daarmee te experimenteren. Zij konden ook besteld/gekocht worden.
Dus voorjaar 1952.
Ruud

Op zaterdag 17 mei 2025 22:47:36 schreef Bapaktus:
Mijn tekst was bedoeld om daar waar je schrijft over de periode van eerste transistors, dus vóór de Philips transistors, dit aan te vullen met de door mij getoonde Crystal Triodes.

Bedankt voor de info, ik heb het betreffende paragraafje [83] uitgebreid.

Op zaterdag 17 mei 2025 18:47:23 schreef henri62:
[...] Dat zou toch een kwestie van een hogere spanning erop zetten zijn, dat bedoel ik met "inbranden". Dan gaat het hard.
Dat kartel heeft wel bestaan zover ik weet.

Natuurlijk heeft dat kartel bestaan, maar de hoeveelheid dubieuze verhalen die er onder het algemene publiek en in de populaire wetenschap de ronde over doen is gigantisch. Het was echt best wel simpel om het productieproces zo af te stellen dat de lamp maar 1000 uur meeging, en dat was ook verreweg de goedkoopste manier en geen rare en waarschijnlijk slecht reproduceerbare nabewerkingen "x minuten op y spanning" nodig. Een fractie dunnere gloeidraad * 1.000.000 lampen = veel geld.

Een gloeilamp is altijd een compromis tussen een hoeveelheid parameters, en de kunst was om die te optimaliseren voor een specifiek doel. Bij het kartel was dat doel 1000 uur, maar als er toen een milieulobby was geweest had men er misschien gewoon mee weg kunnen komen door vrijwel hetzelfde compromis als milieulabel A+ te bestempelen omdat een bijwerking was dat de lamp een iets hoger rendement had.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

Dit is de zelfbouw afstandsbediening voor de Nakamichi LX-5 cassetterecorder.

Bij een afstandsbediening denk je altijd aan draadloos, maar dit kan ook natuurlijk. :)

Haha ja de Duitse ZW/W TV van mijn ouders had ook zo'n kabeltje. En een raster wat voor de beeldbuis schoof als er niet werd gekeken. De originele Revox A77 AB had ik ook, maar verkocht aan een roadie van Jan Akkerman. Een ouwe klant van mij. Ik ben blij dat de huidige meestal draadloos zijn. Wat een plezier bijv. om de auto vanaf afstand te kunnen checken op openstaande ramen en deuren met een app. En weer dicht te doen, indien nodig. I love AB's :-)

Dit is hoe het vroeger ging. Ik heb hier een Akai HX-R40 cassetterecorder en een Akai GX-270D bandrecorder staan. Beide zijn uit te breiden met afstandsbediening via kabel. Voor de cassetterecorder heb ik toen een zelf gemaakt.

Jaren geleden opgeborgen in een doos op zolder. Het is er al een puinhoop. Dus, DANK JE. Het is er nu een nog grotere puinhoop geworden door het zoeken. :+ Met tijdens het doorspitten van alle dozen een hoop "oh ja" en "verrek". :9 Ach, je kent het wel.

Dit is de AB die ik voor de cassettespeler had gemaakt. Een originele zou de RC-32.92 zijn. Op internet zie je zelfs aftermarket exemplaren met IR.

Hihi, maar een mooi stukje huisvlijt!!!

Mijn vader had in de jaren '70 al een draadloze voicegestuurde AB op zijn TV, die heette Jinny....

Op woensdag 4 juni 2025 12:59:03 schreef Jinny:
Mijn vader had in de jaren '70 al een draadloze voicegestuurde AB op zijn TV, die heette Jinny....

klinkt helemaal niet bekend ofzo ;) die pokke philips 41cm tv ging maar niet kapot dus pas in 88 kwam er een tv met AB thuis. de tiptoets philips heeft nog zeker 8 jaar bij familie gestaan voor het ding stuk ging.

Op woensdag 4 juni 2025 12:27:12 schreef Nightwalker:
Jaren geleden opgeborgen in een doos op zolder. Het is er al een puinhoop. Dus, DANK JE. Het is er nu een nog grotere puinhoop geworden door het zoeken. :+ Met tijdens het doorspitten van alle dozen een hoop "oh ja" en "verrek". :9 Ach, je kent het wel.

Dit is de AB die ik voor de cassettespeler had gemaakt. Een originele zou de RC-32.92 zijn. Op internet zie je zelfs aftermarket exemplaren met IR.

Herkenbaar, om liedjes van de radio op te nemen had ik ook zoiets gemaakt wat dan aan de stoelleuning kon vastgeklikt worden. Helaas is dat niet altijd handig omdat je hem dan soms ook onbedoeld aanraakt als hij aan het opnemen was :(

Ik heb uit gerecycleerde onderdelen (SBC & 12V voeding en wat kabelprul) een Home Assistant wall box gemaakt.
Het was de eerste keer dat ik een mechanisch ontwerp op deze schaal zelf heb gemaakt (Fusion 360).

Alles paste gelukkig van de eerste keer. Het printwerk zelf is niet 100%, maar aangezien de grootte en duur van een print doen ik het er maar mee :+

De koude stekker aansluiting was er eentje met filter die al enkele jaren in de kelder vertoefde, en deze rookte nagenoeg onmiddelijk op na het aansluiten aan het net. Dus hier moet ik nog een passende vervanger voor zoeken.