Hey Frans, mooi dat het weer werkt.
Je hebt blijkbaar twee accounts ... er is er maar eentje toegestaan
Welke wil je behouden?
Op maandag 16 juni 2025 20:17:46 schreef Sine:
Hey Frans, mooi dat het weer werkt.Je hebt blijkbaar twee accounts ... er is er maar eentje toegestaan
Welke wil je behouden?
Oh, dat wist ik niet. Graag dan FrituurFrequentie houden.
Meet de gloeispannings aansluiting eens door tov behuizing magnetron buis, moet volledig open meten..
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Wel op een dusdanige manier dat je de pinnen/dikke draden weer aan elkaar kunt solderen en niet lompweg vlak naast een van de componenten.
Bij "mijn" buis het ik de gelaste draden in de lengte richting toen van elkaar afgeknipt om het te testen. Toen had ik de volledige lengte over.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (39%)]
Ik meet oneindig aan de pennen dus dat zal geen verschil maken.
Mischien toch nog je hulp nodig.
Ik test het apparaat nog eens en vind hem nog wel een behoorlijke klap geven met inschakelen en brommen. Eigenlijk werkt de magnetron functie dan nog niet eens. Als ik vermogen kies en ga verwarmen maakt het in geluid geen verschil.
De magnetron nog eens losgooien en testen?
update:
Ik heb net de magnetron losgegooid en zonder die belasting schakelt hij rustig in en geen heftige brom. Zou deze gebruikte buis toch ook defect zijn 
[Bericht gewijzigd door FrituurFrequentie op (18%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op dinsdag 17 juni 2025 12:45:10 schreef FrituurFrequentie:
Ik meet oneindig aan de pennen dus dat zal geen verschil maken.
Die conclusie is fout. In de doorvoer zitten condensatortjes en die kunnen bij een hoge spannig doorslaan. Dat meet je niet met een multimeter. Of je moet een megger gebruiken dan zie je het wel.
Op dinsdag 17 juni 2025 13:27:36 schreef henri62:
[...] Die conclusie is fout. In de doorvoer zitten condensatortjes en die kunnen bij een hoge spannig doorslaan. Dat meet je niet met een multimeter. Of je moet een megger gebruiken dan zie je het wel.
Oke, maar smd had het over meten tussen naar de behuizing. Jij hebt het over een sluiting in de doorvoer.
Die kan ik inderdaad niet meten omdat de buis zo laagohmig is. (ik wist het niet van die condensatoren) Maar ik heb daarom zonet de doorvoer losgemaakt van de buis. Die meet hoogohmig, en hierna nog eens aangesloten in het apparaat (uiteraard met de buis los). Dat lijkt helaas niet de oorzaak. Maar mischien wel bij de nu geplaatste buis...
Die doorvoeren (met ingebouwd HF filter) maken sluiting tussen pennen en behuizing. Of sluiting, overslag is een beter woord.
Dat kun je met een ohm meter niet meten tenzij het ding verkoold is, en dat zie je meestal ook al aan de buitenkant.
Op dinsdag 17 juni 2025 14:46:41 schreef Sine:
Die doorvoeren (met ingebouwd HF filter) maken sluiting tussen pennen en behuizing. Of sluiting, overslag is een beter woord.Dat kun je met een ohm meter niet meten tenzij het ding verkoold is, en dat zie je meestal ook al aan de buitenkant.
Ik heb heb de originele defecte doorvoer/buis zo getest, dan s er geen brom of overslag. Ik denk dat deze doorvoer dus heel was. 
Al zou hij te geisoleerd kunnen liggen op die transformator, zal hem een betere massa geven.
Update:
Aan de kast geschroefd geeft geen verschil.
henri62
Op dinsdag 17 juni 2025 12:43:19 schreef henri62:
Wel op een dusdanige manier dat je de pinnen/dikke draden weer aan elkaar kunt solderen en niet lompweg vlak naast een van de componenten.
Zo doe je dat dus niet, dat bedoel ik met lomp. On dit geval doorgeslepen.
Die magnetron kun je dus wegmikken is echt defect.
Toch waren de 2M172H zoals het er uitziet wel betrouwbare buizen afgezien van de doorvoer isolator die wel eens doorslaat ik ben bang dat je de sluiting al weggeslepen heb…
Op woensdag 18 juni 2025 22:59:13 schreef henri62:
[...] Zo doe je dat dus niet, dat bedoel ik met lomp. On dit geval doorgeslepen.Die magnetron kun je dus wegmikken is echt defect.
Ik zag een filmpje van iemand die de doorvoer verving en de pinnen weer verbond met de inhoud van een kroonsteentjes. Daaruit maakte ik op dat hij niet normaal gesoldeerd was. Daarom de pinnen juist zo lang mogelijk gehouden.
De doorvoer zou toch vervangen worden indien de test iets zou opleveren.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
De filterkoperdraden zijn gelast op de pinnen.
Op maandag 16 juni 2025 19:46:29 schreef FrituurFrequentie:
Vandaag toch nog dens de originele magnetron geplaats, gelukkig met een bouwlamp van 500W op de plaats van de zekering. Die bleek dus toch defect!Geen idee of het de doorvoer is, lijkt me dat die dan staat te knetteren oid?
Iedereen die meegedacht heeft bedankt!
Knetteren doet het alleen als er een HV doorslag gaande is.
Dus de bouwlamp van 500W bleef branden met de "oude kapotte" magnetronbuis?
Ook eens zo'n filterdoorvoer aan de capaciteitsmeter gehangen er zitten 3 condensatoren in.
zie:
Om terug te komen op de eerdere vraag, met de defecte buis aangesloten en de bouwlamp ipv de zekering.
De bouwlamp gaat idd vol aan. Het is geen verkeerde test om de rest van het apparaat te beschermen, het verbaast mij eigenlijk dat de relais het met stromen van > 20A het overleefd hebben. Bij een andere oven drukte mijn vrouw een deurschakelaar in met schoonmaken en was de automaat in de groepenkast zelfs defect geraakt door de kortsluitstroom.
Met de goede buis geplaaatst gloeit de bauwlamp, en werkt de magnetronoven.
Interessant daar had ik al naar gezocht maar kon ik niet vinden! (de HV doorvoer met capaciteiten).
Maar als er hier een doorslag zou zijn zou ik dat toch ook merken als ik alleen de HV draad zou aansluiten?
Ik kan mij voorstellen dat als de buis gaat oscilleren er HF spanningen op die doorvoer komen en hij zich heel anders gaat gedragen dan bij de LF spanning van de trafo.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
De magnetronbuis werkt in principe op een pulserende enkelvoudig gelijkgerichte HV DC spanning van een paar kV.
Dat filter dient in combinatie met de dikke ferrietspoelen (je foto) ervoor om de HF (2,4gHz) binnen te houden, dus weg van de magnetron-trafo.
Anders gaat de magnetron op die frequentie via het netsnoer als antenne staan stralen in de omgeving. Dat zal dan je WiFi verbindingen volledig wegdrukken.
Die spoelen hebben dik draad omdat de gloeistroom van de magnetronbuis erdoor loopt en dat is soms wel 8 amp +.
Als je een schema kan vinden, (heb ik toegevoegd aan deze posting) dan zal je zien dat een van de deurschakelaars (meestal 3) volledige kortsluiting kan veroorzaken, als ze niet of niet in de goede volgorde sluiten/opengaan bij openen/sluiten van de magnetrondeur. -zie de gele elips-
Als dat gebeurd en je automaat in de meterkast begeeft het dan was die niet van heel goede kwaliteit.
Inderdaad de test met de seriegloeilamp kan veel gevolgschade voorkomen.
Zie hier een "uitgefikte" filterdoorvoer.
Roland11
Golden Member
Op donderdag 19 juni 2025 11:42:07 schreef vergeten:
Inderdaad de test met de seriegloeilamp kan veel gevolgschade voorkomen.
Maar wat kun je precies met een gloeilamp - van laten we zeggen 100W - doen bij een magnetron? Bij een goede magnetron gaat hij branden, maar bij een defecte ook?
Een gloeilamp van 100W gaat het feest niet trekken en brandt altijd daar het opgenomen vermogen al zo'n 1200 Watt is vaak. Een bouwlamp van 500W is beter, want kan je zien of er volle sluiting is of dat buis tracht in resonantie te komen.
Op donderdag 19 juni 2025 15:48:22 schreef Roland11:
[...]Maar wat kun je precies met een gloeilamp - van laten we zeggen 100W - doen bij een magnetron? Bij een goede magnetron gaat hij branden, maar bij een defecte ook?
Daarom een bouwlamp van 500W, ik had eerst 80W en dat werkte inderdaad niet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
had een tijd terug een magnetron met inverter kapot. dat leek te komen door de buis, en dat bleek wel toen de HV dioden weer stuk gingen na de eerste reparatie. je meet niks ohms over de aarde en de pennen van de buis, maar met een isolatietester was dat wel anders, stevige veranderingen in de weerstand zag ik op de meter op 1 pen gemeten. de andere pen was wel oneindig..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten
Golden Member
Op donderdag 19 juni 2025 20:16:46 schreef FrituurFrequentie:
Dat begrijp ik niet helemaal, de weerstand tussen de twee pennen van de magnetron is eigenlijk niets. Dus je meet de isolatie van beide ingangen tov van massa.
[bijlage]
Ik heb de goed en defecte buis vergeleken met mijn safety tester als mΩ meter maar kon geen verschil meten.
Zoals je hier meet, meet je alleen de gloeidraad van de magnetronbuis. En die heeft een heel lage weerstand als hij in orde is.
Yep Testman, bij jou had de buis vacuum verloren en is gloeispiraal echt doorgebrand een echt Imitatie Panasonic buis issue..