Geacht forum
Een goede vriend van me kwam met deze doorpieper. 'Kapot' zei hij. Of ik er wat mee kon want hij was nu toch zeer onthand zonder deze meter.
Eerder had ik m al een nieuwe 9V connector gegeven want het origineel was aan brokken. Ik denk dat ie m verkeerd heeft aangesloten. Nadere inspectie gaf ook aan dat de speaker stuk is, die meet oneindig Ohm.
Ik heb geprobeerd de boel te reverse-egineeren, maar ik kom er niet uit.
Ik zie 2 transistoren (wv 1 met een uitstulping bovenkant die is doorgefikt denk ik). De markings zijn niet meer te lezen. Verder zie ik 2 weerstanden, 10E en 564 (560k) en achterop zit een condensator .01j630. Ik neem aan 10nF (?)
De speaker lijkt met 1 kant direct aan de +9V te zitten aangesloten. De rode probe middels de 564 weerstand a/d +9V.
Het printje ziet eruit als een home-brew iets. Staan ook wel wat kleine markeringen zoals 'ls' (luidspreker denk ik) 'B' (+9V denk ik) 'GD' (zal wel GND zijn).
Herkent iemand dit ontwerp? Hoe zou het schema eruit zien? Ik kom er zo snel niet uit.
Op de foto zie je een zwart draad (probe zwart) dan zwart draad = +9V, dan zw/wit = GND dan rood = +probe.
Op de speaker staat 8 Ohm 0.25W
Ja dat denk ik ook, maar dan alles geinverteerd vwb NPN en PNP. En waar zit dan de speaker aangesloten?
In dat schema kan de speaker in de plaats van R1 komen.
Het snelste is waarschijnlijk als je gewoon dat nieuwe schema even bouwt. 
Dat zou ik niet doen. Ik heb geen idee waar de meetaansluitingen het beste geplaatst kunnen worden.
En ook: je kunt er blijkbaar netspanning op aansluiten. En betekent doorpiepen ook dat je er een kortsluiting versus onderbreking mee kunt vinden? Op diezelfde meetdraden? En dat het nameten van het circuit zelf al tot problemen kan leiden? Dat staat op de behuizing.
rob040
Golden Member
Op woensdag 18 juni 2025 14:29:24 schreef Brightnoise:
En dat het nameten van het circuit zelf al tot problemen kan leiden? Dat staat op de behuizing.
Haha, dat is bangmakerij waar we hier op CO toch niet voor terugdeinzen?
Gewoon de Mission Impossible (self destruct) schakeling overbruggen.
Een doorpieper...
Wat heb je dan precies gemeten als het bij van alles en nog wat begint te piepen zonder te weten wat van alles en nog wat is?
Op woensdag 18 juni 2025 14:34:29 schreef rob040:
[...]Haha, dat is bangmakerij waar we hier op CO toch niet voor terugdeinzen?
Gewoon de Mission Impossible (self destruct) schakeling overbruggen.
Zo'n printje aansluiten met 2,5mm2 draad is natuurlijk ook niet voor niets. Sommige batterijen, waaronder ook accu's horen kunnen honderden ampères
leveren!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Is het wel een gewone speaker en niet een piezo geval?
Verder zie ik niet hoe je met die 5 onderdelen , diodes en condensators kunt testen en ook nog 0-230V AC(0-100 MHz) en DC kunt testen. Alleen met een buzzer/piezo/speaker als indicator. Zit er niet meer elektronica in?
Ziet er uit als zelfbouw.
Het is een gewone speaker. Zoals in een oud transistorradiootje.
De eigenaar gebruikt m voor zijn motoren. Alles is ook zwart vd olie 
Ik denk dat ie alleen maar meet of iets sluiting maakt. De toon klinkt denk ik anders als er weerstand tussen de meetpennen zit.
Ik heb een handje SMD transistoren liggen dus kan ze zo vervangen. Een geheel nieuw ontwerp maken is vele malen meer werk.
Op woensdag 18 juni 2025 13:36:08 schreef Noordwijk:
Ja dat denk ik ook, maar dan alles geinverteerd vwb NPN en PNP. En waar zit dan de speaker aangesloten?
praktische uitvoering van de A-stabiele multi met complementaire torren is oa de testofon (google eens daarop), en deze audible Ohmmeter:
Ik denk dat dit het is:
De 8E = speaker
de probes tussen 560k en basis NPN
Typenummers zijn wat willekeurig, ik zie in ltspice 600mA door de speaker/PNP daar moet een wat zwaarder type in dan.
Lijkt het bruikbaar?
nonius
set SCE to AUX.
[Brightnoise] En dat het nameten van het circuit zelf al tot problemen kan leiden? Dat staat op de behuizing
'No user serviceable parts inside'. Dat klinkt in mijn oren meer als een uitdaging dan een waarschuwing
Challenge accepted!
Vrij recent had Fred101 het schema van zo'n simpel doorpiepertje in een thread gepost, dat ik van plan was om na te bouwen. Nog niet van gekomen. Was een oud schema, met germanium-transistors. Volgens mij hetzelfde ontwerpje als KrisvanDamme in deze thread heeft gepost. Het ding zou in elk geval enorm zuinig met de batterij zijn.
Op woensdag 18 juni 2025 17:31:13 schreef kris van damme:
[...] praktische uitvoering van de A-stabiele multi met complementaire torren is oa de testofon (google eens daarop), en deze audible Ohmmeter:[bijlage]
Ah, de goede oude testofon 3000...
Die heb ik nog ergens liggen, volgens mij een met een geel / zwart huisje en een met rood/ zwart.
Vroeger heel veel gebruikt.
Ik heb ondertussen Q1 vervangen en er een speaker van 8 Ohm aangehangen. Nu piept ie als ik de probes kortsluit. Ik hoor zelfs piep als ik ze met de hand kortsluit.
Eigenwijs ontwerp dus met reverse aansluiting zoals in het schema.
Ik denk dat Brightnoise het dichtst in de buurt zit met zijn schema.
De condensator kan tegen 630V. Dat is het enige onderdeel dat bestand is tegen 230V. Dus één van de meetaansluitingen is aangesloten op de condensator en misschien ook op de weerstand van 560k.
Die van kris van damme is het niet. De condensator in zijn schema kan (misschien) wel tegen 230V maar de rest niet.
De testofon had een speciale weerstand (PTC of NTC of zoiets waardoor deze wel tegen de 230V kon