Hallo Jinny en andere vrienden,
Heb er wél een volledige dag aan gewerkt, maar het brengt toch uiteindelijk nogal wast arbeidsvreugde mee.
Dankzij jullie had ik toch de moed om eraan te beginnen.
Alles is bevestigd op een kunststof afdekplaat van de batterij. Tussen de twee is 20 mm en ik gebruikte slotboutjes met een vierkantje tegen het meedraaien. (na boren vierkant gevijld)
Ik ben geen ervaren elektrieker maar meen dat het resultaat toch niet te slecht is. De contactogen ofte kabelschoenen heb ik wel wat moeten opzuiveren want daar was met de jaren wat oxidatie aan gekomen
[Bericht gewijzigd door Gaardenier op (19%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Voor degenen die nog twijfelen aan wat een 12V werkcontact is. Hier enkele plaatjes.
Eigenlijk zie ik niet in waarom ze niet bedrijfszeker zouden zijn?
Zowel Hella als Bosch verkopen dit. Veroorloven ze zich rommel? Of zijn deze contacten niét of minder gekend door de zgn. échte kenners?
Voor degenen die nog twijfelen aan wat een 12V werkcontact is. Hier enkele plaatjes. Zowel op- als inbouw zijn beschikbaar.
Eigenlijk zie ik niet in waarom ze niet bedrijfszeker zouden zijn?
Zowel Hella als Bosch verkopen dit. Veroorloven ze zich rommel? Of zijn deze contacten niét of minder gekend door de zgn. échte kenners?
We hebben het hier over een sigarettenplug toch? Die semi-connector die eigenlijk alleen voor aanstekers bedoeld was? Waarom die wel bedrijfszeker zouden zijn is hier de vraag die eigenlijk gesteld moet worden.
Tegenwoordig is er misschien meer een markt voor om die dingen als connector geschikt te maken, want aan die oude zaten typisch ook nog wel asresten en zooi, en dat hielp de verbinding niet. Dat was niet erg, want de aansteker die je er op aansloot had als enige doel roodgloeiend te worden en kon wel een knetterend contactje aan. Het zou me niets verbazen als zo een moderne plug niet eens meer geschikt is voor een aansteker. Ik geloof ook niet dat je de aansteker nog bij de auto geleverd krijgt tegenwoordig.
Er is geen mechanisme om de druk op het centrale contact te regelen, dus ook niet om te weten of die geschikt is voor de toegepaste stroom. Als je er zelf naast zit is dat geen groot drama, maar als je een lader inplugt gaat daar vrolijk voor lange tijd stroom door, en er is niets dat de escalatie van het probleem voorkomt. Je gaat van de verzekering geen geld terug krijgen omdat het een Hella of Bosch plug was, en dan is je nieuwe bus wel meteen verminkt.
Wat Gaardenier een werkcontact noemt is was anders dan een sigaretten-aansteker plug. De stekker in zijn plaatje kun je voor beide gebruiken door de rode ring wel of niet te plaatsen. Als ie in een sigarettenaansteker gat wordt geduwd wordt het positieve contact gemaakt met een scherpe punt, HET recept voor slecht contact en ik heb al meerdere van die multi-functionele pluggen van Conrad half opgerookt zien worden.
De Hella plug or werkcontact, in de motorwereld vaak BMW plug genoemd, werkt anders: de scherpe punt wordt van de zijkant van boven en onder ingeklemd waardoor je véél meer contact oppervlak krijgt. Een beetje zoals een keukentang waar je een tennisbal mee oppakt: dan heb je best een stevige grip erop.
Overigens mosterd na de maaltijd, maar als er een 13 polig contact bij de trekhaak zit, hoort daar niet ook een permanente 12V in te zitten? Zou dat zwaarder zijn uitgevoerd dan het gemiddelde sigaretten-aansteker-stopcontact?
Precies deze pluggen heb ik zelf slechte ervaringen mee. 20 uur lang een absorbtie koelkast (Die trekken 8 ampere) er aan en de plug was helemaal gesmolten. En de contacten en bedrading goed aangesloten zonder extreme contactweerstand door vuil of slecht aangedraaide schroeven
Ik denk dat deze pluggen wel degelijk vanuit de ouderwetse aanstekerplug zijn geëvolueerd. De ouderwetse sigaren aansteker was gedeeltelijk van hitte bestendig keramisch materiaal. De gloeispiraal werd met een contactactpen in het midden en een klem aan de buitenzijde die een temperatuurafhankelijke veerkracht had vastgehouden, op de voeding aangesloten. In het handvat van de aansteker zat een sterke veer die de plug terug trok als de klem door de hoge temperatuur ontspande. Met klik sprong het handvat dan uit het dashboard ten teken dat de spiraal voldoende heet was om een sigaar aan te kunnen steken.
Een handige slimmerd heeft ooit een steker bedacht die daar in paste. Die steker was voldoende om een klein lampje aan te kunnen sluiten. In echt oude auto's zat niet eens binnen verlichting. Een kachel en een ruitontwasemingsysteem ontbrak vaak ook. Dus een klein lampje kon heel erg handig zijn en was daardoor als accessoire erg populair. Ik heb dat wel eens cadeau gegeven voor Vaderdag ofzo.
ER waren toen ook accessoire leveranciers die apparaatjes voor meer vermogen op de markt brachten. Ik herinner me dat op een vakantie naar Zweden waar een zeer lange autorit voor nodig was er onderweg kopjes soep warm gemaakt moesten worden met een dompelaar. Nou dat werd geen succes Het duurde een kleine duizend jaar voor een klein kopje soep warm was. Toen maar koude soep gegeten. De vakantie was overigens wel een groot succes. De auto heeft de hele rit prima gedaan. Wel een avontuur met drie kleine kinderen zo'n eind rijden naar een in die tijd nogal ongewone bestemming. We waren dan ook op het ergste voorbereid zoals een jerrycan met extra benzine enzo en dus ook die waardeloze dompelaar.
Deze geëvolueerde aansteker stekers gebruik ik dus zelf niet meer. Ik heb er nog wel een paar in de wagen zitten voor als ik een keer iets kleins heb dat is uitgerust met zo'n steker. Ik heb tegenwoordig overal Anderson stekers. Die kun van klein tot erg groot krijgen. En hebben ook voor verschillende spanningen verschillende kleuren. Voor het 12 volt net heb een andere kleur dan voor het 24 volt boordnet.
En om ook DARES spul aan te kunnen sluiten heb ook daarvan wat contacten gemonteerd. Dat werkt ook wel goed. Maar zware belastingen prefereer ik toch de Anderson steker.
De neutric steker volgens de Dares standaard:
Deze en die Anderson stekers doen het bij mij gewoon goed. Hella is een merk dat goede spullen maakt maar die aansteker pluggen zijn alleen goed voor kleine stroom gebruikers. Meer als een wat of 10 vijftien met er niet mee willen aftappen.
Zo'n Neutrik Speakon plug gebruikte ik >20 jaar geleden voor een 600W 230V omvormer (van 200 gulden, geen sinus dus). Op een waterkoker van 500W tijdens een tochtje door Duitsland, Polen, Slowakije, Tsjechië, Oostenrijk (en omdat ik in het Engels Slovenië en Slowakije door elkaar had gehaald...) ook Slovenië en Italië.
Op de terugweg bleek het lager van mijn Peugeot helemaal op (vandaar dat ik geen remdruk had in de bergen een paar dagen eerder: dampbellen in de remleiding door gloeiend heet lager). En ook geleerd dat er geen garage te vinden is die iets doet op zondag in Italië. Het taalprobleem zal daar niet aan hebben geholpen...
Niet veel later, maar wel terug in Nederland, gaf de 55A dynamo de geest. Maar ik dwaal (heel erg) af. De Speakon heeft nooit problemen gegeven met de ~60A die door de 2+2 contacten liep (per contact gespec'd voor 30A).
Bedankt Ex-Fietser. Dat model kende ik niet, het blijkt dus uit de radiowereld te komen.
Ik googelde maar kreeg dit te zien. En dat is wéér een heel anders stekker, het lijkt wel een afleiding van het geslachtsloze Anderson systeem te zijn.
Heb je een url ivm met de blauwe inbouwdoos die je toonde?
Ik meen dat ik van datzelfde merk ook USB inbouw's heb.
Volgens mij heten die blauwe "powercon" i.p.v. "speakon".
https://www.neutrik.com/en/neutrik/products/powercon-r/powercon-r-xx-s…
Ik gebruik de speakon pluggen voor 12V connecties vanwege de dubbel uitgevoerde plug: gemaakt om 4 aders tegelijk aan te sluiten (in PA systemen bi-ampen door met één 4 aderige kabel van de versterkers naar sub en topkast te gaan, op de sub aan te sluiten en een kort kabeltje met twee aders van de sub naar de topkast).
Er zit een contact 1+ en 1- in en een contact 2+ en 2-.
De powercon's hebben maar 3 aansluitingen (fase, nul en aarde) dus ik heb nooit het nut gezien die voor 12V DC te gebruiken.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik gebruik uitsluitend de Anderson varianten.
Werken uitstekend voor mij.
Grootste voordeel, je kan -zien- wat plus en min is.
Voor iemand die al eens een geleende kabel heeft gehad waar een draai in zat (kostte alleen zekeringen gelukkig) is dat toch van enige importantie.
Inderdaad, de genderloosheid van de Anderson is een ongelooflijk voordeel.
Zeker als je de ene keer van een batterij stroom wil afnemen en de andere keer wil laden.
Daar zijn al de andere niet voor geschikt, tenzij je zelf adapters maakt, en dan wordt het weer ingewikkeld en gevaarlijk.
Alleen dit type is dan geschikt. Maar eigenlijk kan je dan evengoed bij Anderson blijven.
Anderson zit inderdaad veel op veeg- en dweilmachines. Ook op bijna alle batterij gevoed intern transport, stapelaars, enz.