electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha RAAF12,
Dat is mij wel bekend zeker als je 22m2 minder hebt te vullen 
Ik heb nog veel Philips bouwpakketten FM tuner en MG / KG ontvanger toongenerator voeding compressor / expander voor het mengpaneel.
Maar ik kom er zo een twee drie niet bij als ik iets kan pakken laat ik het weten.
Groet,
Henk.
Op donderdag 19 juni 2025 11:48:05 schreef Bobosje:
Heb je de uitgangsspanning met de oscilloscoop gemeten en was de uitgangsspanning altijd een mooie sinus (zonder zichtbare vervorming zoals clipping van een van de sinus toppen of scheeftrekken van de sinus) bij alle Vac verhogingen / verlagingen?Ik neem aan dat op de uitgangsspanning geen load is aangesloten (alleen R17, R18 en C12 vormen de load).
Kun je R19 (220 Ohm) eens Ohms nameten (een poot losnemen van de print aub).
Welke toleranties hebben de weerstanden en zijn alle toleranties van de weerstanden gelijk?
Mijn scoop moet ik nog reanimeren (Telequipment D61A), geen beelden van de sinus dus.
Geen load, spanning gemeten op de uitgang van C12, maar ook op de uitgang, maakt geen verschil.
R19 is 217,7 Ohm
De toleranties van de brug zijn binnen de 1%. Uitzondering zijn de tandempotmeter (binnen de 5% met een extra R van 680k op R7, op een klein gebied na, zeg maar op de potmeterstand van 9 uur, daar is de tolerantie 9%...)
...en de c van 390nF, daar is de ander 300nF. Komt nog een c van 90nF aan parallel.
Voedingstrafo....week 9 van 1986?
Dank voor de info.
Kun je een aantal DC spanningen meten?
Maak dan eerst een poot van C6 los (dat stopt de oscillatie).
Stel Uprim af zodat Uc16-17 23V bedraagt en wacht dan ongeveer een minuut met meten zodat de DC instelling is gestabiliseerd.
Meet dan de spanning over (t.o.v. van gnd):
- R3
- het lampje L
- het lampje L plus R11
- R16
- R17
Stel Uprim af zodat Uc16-17 23V bedraagt en wacht dan ongeveer een minuut met meten zodat de DC instelling is gestabiliseerd.
Maak daar maar een paar minuten van: eerste meting na een minuut Uprim = 210Vac:
Uc16-17: 23,01V
Meet dan de spanning over (t.o.v. van gnd):
- R3 > 0,997 V
- het lampje L > 13,1 mV
- het lampje L plus R11 > 224,9 mV
- R16 > 17,59 V
- R17 > 17,49 V
- C16-17 op einde meting > 22,48 V
Nieuwe meting Uc16-17: 22,99 V, Uprim = 230,1 Vac
- R3 > 0,999 V
- het lampje L > 13,8 mV
- het lampje L plus R11 > 229,5 mV
- R16 > 21,14 V
- R17 > 21,01 V
- C16-17 op einde meting > 22,98 V
Voor je simulatie zijn de variabelen best groot: de voedingsspanning (de stroombron) en de opwarmtijd van het lampje.
Ter info: even met een flir c3 temperatuur gemeten:
R19 ontwikkelt een warmte van ca 75°C;
R17 ,, ,, ,, ,, 93°C
...en ik maar denken dat R19 een filter vormde i.c.m. C15/16/17....
Metingen verricht met een Nieaff Eazy MM, klein 4 digit pocket DMM, maar wel erg nauwkeurig, meet binnen 1 á 2 digits vergelijkbaar met een gekalibreerde Nieaff 405+
Op donderdag 19 juni 2025 06:22:46 schreef keebrev:
Ergens slingert er nog wel een 220/240V - 14V trafootje rond om tot de 253V te komen.
Laat hem maar ergens rondslingeren.
Het is echt zonde als je trafo van je sinusoscillator uitfikt omdat die op een te hoge spanning werkt. De rest is wel te repareren.
Of je moet heel goed (via een oscilloscoop) in de gate houden dat de primaire stroom niet te hoog oploopt.
Op donderdag 19 juni 2025 18:45:21 schreef keebrev:
R17 ,, ,, ,, ,, 93°C
Hoe warm wordt de AC187?
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (22%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 19 juni 2025 17:10:40 schreef keebrev:
[...]Voedingstrafo....week 9 van 1986?
Nee, Philips heeft nooit met variabele lengte datumcodes gewerkt bij mijn weten (Van der Heem trouwens wel een tijdje dus zo kwam je ze sporadisch ook wel tegen in radio's waar Philips op stond, maar dat was in 1949 al afgelopen). Bij 3 cijfers is de code altijd YWW of tot ongeveer 1965-1967 was het nog vaak WWY. Deze trafo is nieuwer dan dat dus moet de code gelezen worden alsof het week 69 van 1978 is.
Dat is september 1978; om een of andere reden zijn trafo's uit sommige fabrieken gedurende een bepaalde periode niet per week maar per maand genummerd. Vooral in Wetzlar deden ze dat, maar daar komt deze trafo niet vandaan (wel een Duits codenummer, dus elders in Duitsland ontwikkeld).
Op donderdag 19 juni 2025 21:57:02 schreef maartenbakker:
... Bij 3 cijfers is de code altijd YWW of tot ongeveer 1965-1967 was het nog vaak WWY. Deze trafo is nieuwer dan dat dus moet de code gelezen worden alsof het week 69 van 1978 is.Dat is september 1978;
Nooit geweten dat 1978 zolang duurde. Kennelijk ben ik toch een paar weekjes in winterslaap gevallen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (61%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Elk jaar kon bij Philips desgewenst in 12 "weken" van 28 tot 31 dagen verdeeld worden. Die waren dan genummerd 61 t/m 72. Ik denk dat 81 t/m 84 en 91 t/m 92 ook bestonden, maar die heb ik nog nooit gezien.
De reden zal vrij simpel geweest zijn; een datumcode moest in precies 3 cijfers passen en niet dubbelzinnig uit te leggen zijn.
(elders binnen Philips zoals bij Licht maar ook op componenten als de afnemer dat eiste, heeft men wel gebruik gemaakt van datumcodes die uit 2 tekens bestonden, eigen norm zowel als IEC).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (22%)]
Op donderdag 19 juni 2025 18:45:21 schreef keebrev:
[...]Maak daar maar een paar minuten van: eerste meting na een minuut Uprim = 210Vac:
Uc16-17: 23,01VMeet dan de spanning over (t.o.v. van gnd):
- R3 > 0,997 V
- het lampje L > 13,1 mV
- het lampje L plus R11 > 224,9 mV
- R16 > 17,59 V
- R17 > 17,49 V
- C16-17 op einde meting > 22,48 VNieuwe meting Uc16-17: 22,99 V, Uprim = 230,1 Vac
- R3 > 0,999 V
- het lampje L > 13,8 mV
- R16 > 21,14 V
- R17 > 21,01 V
- C16-17 op einde meting > 22,98 VVoor je simulatie zijn de variabelen best groot: de voedingsspanning (de stroombron) en de opwarmtijd van het lampje.
R17 ,, ,, ,, ,, 93°C...en ik maar denken dat R19 een filter vormde i.c.m. C15/16/17....
Metingen verricht met een Nieaff Eazy MM, klein 4 digit pocket DMM, maar wel erg nauwkeurig, meet binnen 1 á 2 digits vergelijkbaar met een gekalibreerde Nieaff 405+
Je metingen zijn bruikbaar, de schakeling is kritisch en de instellingen verlopen al min of meer als je er naar kijkt.
Ik zou graag nog een Ohmse meting van het lampje L willen hebben. Draai het lampje uit de fitting en dan op kamertemp de weerstand meten, lampje niet opwarmen met de vingers aub. Vermeld ook de kamertemp als dat kan.
NB. Trek van de lamp weerstand meting de weerstand meting van de kortgesloten meetpennen van je DMM af (of "relative mode" gebruiken als die op je DMM zit).
Bij de NL 6832 brandt dat lampje amper er is slechts een lichte gloed te zien in het draadje. Als het 3 mA is is het veel (losse pols)
Op vrijdag 20 juni 2025 01:40:50 schreef Bobosje:
[...]Je metingen zijn bruikbaar, de schakeling is kritisch en de instellingen verlopen al min of meer als je er naar kijkt.
Het zal wel persoonlijk zijn, maar ik ben het er niet mee eens.
Bij een variatie van de netspanning van 210V naar 230V (+9,5%) wijzigt de spanning over het lampje van 13,1mV naar 13,8mV (+5,3%)
Het is natuurlijk niet super de luxe, maar voor zo'n eenvoudig toestel (3 transistoren) kan je ook niet veel meer verwachten.
En zie deze opmerking van keebrev:
Op donderdag 19 juni 2025 06:22:46 schreef keebrev:
Het primaire spanningsbereik is best wel ruim: de frequentie ingesteld op 1.021 Hz (+/- 1 Hz), uitgangsspanning op 1,018 Vac (+/- 0,001 V), blijkt de uitgangsspanning en frequentie stabiel tussen 180,6 en 238,8 Vac voordat er veranderingen aan de uitgang zijn.
Voor blackdog is deze oscillator onbruikbaar.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Het klopt, ik heb de schakeling zonder de serie weerstand en 1000µF condensatror getest.
En ja, dan is hij nog voeding spanning gevoeliger.
De rede dat ik nu deze generator niet aanbeveel is dat ik een stukje meetapparatuur moet kunnen vertrouwen.
Dat ik er aan moet denken dat eventueel de generator "clipt" door de DC shift en dat het niet het stukje apparatuur is wat ik aan het testen ben,
daar ben ik wel klaar mee na al die jaren testen die ik doe.
Denk niet dat dit alleen voorkomt bij dit soort simpele meetapparatuur.
Twee van mijn KeySight multimeters geven nu error meldingen als ik de netwerk interface aansluit...
Zelfde fout in deze twee multimeters ondanks dat dit productie fouten (IC Rot)zijn wil KeySight daar niets aan doen.
Ik bedoel hiermee, dat ze ongeveer 80% van de nieuwprijs vragen voor reparatie omdat ik buiten de garantie periode zit.
Net Als Rigol staat nu ook KeySight op de niet meer kopen merklijst van mij.
Maar het Philips Sinus bouwpakketje was voor "toen" natuurlijk een goed te bouwen oplossing voor weinig geld voor de hobby markt.
Maar voor nu is een goed audio opamp zoals ik heb laten zien, de betere manier om het low kost te doen.
Je kan de frequentie componenten van het Philips pakket gebruiken met een NE5534a.
Groet,
Bram
Wat ik wilde zeggen is dat de metingen van keebrev voor mij bruikbaar zijn voor het vinden van dezelfde DC instelling in de simulatie iets wat op dit moment nog niet lukt met nominale waardes van de onderdelen en dat is wat ik bedoel met dat de hele schakeling erg kritisch qua opzet is en dat ook blijft.
Zoals eerder vermeld, deze schakeling is geen stabiel of high-tech ontwerp, de juiste werking van de schakeling is afhankelijk van heel veel factoren.
Een aanrader om deze schakeling na te bouwen? Nee niet echt.
Op vrijdag 20 juni 2025 12:39:50 schreef blackdog:
Hi,Het klopt, ik heb de schakeling zonder de serie weerstand en 1000µF condensatror getest.
En ja, dan is hij nog voeding spanning gevoeliger.De rede dat ik nu deze generator niet aanbeveel is dat ik een stukje meetapparatuur moet kunnen vertrouwen.
Dat ik er aan moet denken dat eventueel de generator "clipt" door de DC shift en dat het niet het stukje apparatuur is wat ik aan het testen ben,
daar ben ik wel klaar mee na al die jaren testen die ik doe.Denk niet dat dit alleen voorkomt bij dit soort simpele meetapparatuur.
Twee van mijn KeySight multimeters geven nu error meldingen als ik de netwerk interface aansluit...
Zelfde fout in deze twee multimeters ondanks dat dit productie fouten (IC Rot)zijn wil KeySight daar niets aan doen.
Ik bedoel hiermee, dat ze ongeveer 80% van de nieuwprijs vragen voor reparatie omdat ik buiten de garantie periode zit.
Net Als Rigol staat nu ook KeySight op de niet meer kopen merklijst van mij.Maar het Philips Sinus bouwpakketje was voor "toen" natuurlijk een goed te bouwen oplossing voor weinig geld voor de hobby markt.
Maar voor nu is een goed audio opamp zoals ik heb laten zien, de betere manier om het low kost te doen.
Je kan de frequentie componenten van het Philips pakket gebruiken met een NE5534a.Groet,
Bram
Maar is die afstembaar van 20Hz-180kHz. DAT is nu juist het leuke! We kunnen allemaal heeel eenvoudig een 1000Hz toontje maken wat 0,001 of lager THD doet! Maar daar ga je niet op in. Alleen hameren op lage vervorming maar met een afstembare oscillator kan je bijv. ook luidspreker/kast en kamer resonantie 's opsporen.
Op vrijdag 20 juni 2025 12:39:50 schreef blackdog:
Hi,Het klopt, ik heb de schakeling zonder de serie weerstand en 1000µF condensatror getest.
En ja, dan is hij nog voeding spanning gevoeliger.
Dat is net zoals in een Ferrari rijden waarvan de monteurs de versnellingsbak verwijderd hebben. Je kan nog zoveel gas geven, de motor raakt over zijn toeren, maar hij komt niet vooruit.
Anno 2025 kan je beter naar een DDS-oplossing zoeken.
Even ter herinnering: de metingen zijn gedaan zonder C6, de (uit)koppelcondensator van de brug, gedaan; dit zijn de pure dc-instelling metingen.
Dan: het lampje is het standaard Philips lampje, wat ook in fietsachterlichten destijds en o.a. als stereo-indicator in de diverse plano buizenradio's gebruikt werd: 6V-50mA, type 7121D.
Het lampje heeft in warme toestand (net uit de brug) 12,94Ω en na een uur of zo afgekoeld te zijn bij een kamer temperatuur van 22,4°C een weerstand van 12,58Ω
De meting kan je ook zelf doen, met een nieuw 7121D lampje.
De schakeling is ontworpen bij een netspanning van 220Vac. De eerste keer van de meting deed ik dat direct nadat er netspanning op de schakeling stond, en was nog niet stabiel. In de onderstaande tabel zie je de metingen na een paar uur, met en en zonder C6.
met C6:
Uprim = 220,0 Vac, Uc16-17= 23,20 Vdc,
R3 = 1,009V
Lampje = 34,8 mV
Lampje + R11 = 245,9 mV
R16 = 1,888 V
R17 = 1,881 V
Uc16-17 na meting = 23,19V
zonder C6:
Uprim = 220,0 Vac, Uc16-17= 23,23 Vdc,
R3 = 0,984 V
Lampje = 13,1 mV
Lampje + R11 = 233,1 mV
R16 = 1,907 V
R17 = 1,895 V
Uc16-17 na meting = 23,22V
N.b. De netspanning is hier vrij constant 235 Vac (+/-1V) tijdens de metingen, zit dicht op het trafohuisje. Daarbij is het mooi wolkeloos weer (mij hoor je niet klagen
), waardoor de netspanning niet zo varieert als bij bewolkt weer, wanneer de MPPT's van zonnepanelen omvormers zich te pletter zitten te rekenen wat de optimale opbrengst is.
N.b.2: Eén groot verschil met het meten van de praktische en de simulatie kant is dat er een zeer temperatuur-gevoelig component in de NL5132 zit en in de simulatie vervangen is door een silicium-exemplaar, n.l. T3. Een germanium transistor in een koelblok, die ook nog eens vertraagd reageert op veranderingen.
N.b.3.: Het lampje gloeit niet op, wordt maar 0,1°C warmer dan de omgeving.
R11 = 217, 1 Ohm: dc-stroom door het lampje 1,014 mA (zonder C6).
Dank voor deze nieuwe uitgebreide metingen, ik ga deze meetgegevens verwerken in de simulatie.
Voor de DC instelling zijn de gegevens zonder C6 van belang. Goed dat je na het inschakelen van de netspanning een paar uur hebt gewacht zodat de schakeling goed DC gestabiliseerd is.
Ik wist niet om welk type lampje het precies ging en er is weinig tot geen technische data / datasheet over zo'n 6V/50mA lampje te vinden. Goed om nu ook het type te weten.
M.b.t.:
N.b.2: Met de vorige meetgegevens laat de DC instelling zich al niet instellen met of zonder T3, de basisstroom voor T2 was al niet toereikend genoeg (met nominale, standaard lib waardes / parameters van de onderdelen).
N.b.3.: Het lampje zal inderdaad niet zichtbaar branden met maar tientallen mV's aan spanning, die lage DC spanning over het lampje zie ik ook terug in de simulatie.
N.b.3.: Het lampje zal inderdaad niet zichtbaar branden met maar tientallen mV's aan spanning, die lage DC spanning over het lampje zie ik ook terug in de simulatie.
Het lampje was een standaard fietsachterlicht lampje van 6V 50mA. Ik kan het Philipsnummer wel voor je opzoeken (of Maarten) Via Arco vernam ik een tijd geleden dat er later een 6.3V 50mA model op de markt kwam. Die is het dus niet!! En zoals gezegd zag ik dat lampje destijds niet oplichten, slechts een heel zwak rood/oranje lichtschijnsel vanaf het spiraaltje in de lamp.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (41%)]
Ik heb de nieuwe meetdata deels in de simulatie verwerkt.
Het DC instelpunt voor Q1 is na wat waarde / parameter aanpassingen van wat componenten (binnen de toleranties) rondom Q1 nu juist. Bij de DC instelling van Q2 en Q3 gaat het mis, binnen de component toleranties lukt het niet om de spanning over R16 en R17 gelijk aan de meetdata te maken, de spanningen in de simulatie liggen stukken hoger (>10V).
Kan het zijn dat Q2 en Q3 op de print defect zijn?
Bij eerdere meting bedroegen de spanningen over R16 en R17 :
Nieuwe meting Uc16-17: 22,99 V, Uprim = 230,1 Vac
- R3 > 0,999 V
- het lampje L > 13,8 mV
- R16 > 21,14 V
- R17 > 21,01 V
- C16-17 op einde meting > 22,98 V
En nu ineens nog maar:
zonder C6:
Uprim = 220,0 Vac, Uc16-17= 23,23 Vdc,
R3 = 0,984 V
Lampje = 13,1 mV
Lampje + R11 = 233,1 mV
R16 = 1,907 V
R17 = 1,895 V
Uc16-17 na meting = 23,22V
De spanning Uc16-17 is hoger geworden dat zou betekenen dat de spanning over R16 en R17 nog hoger zouden moeten zijn als in de eerste meting maar dat zijn ze niet, ik vermoed dat Q2 en Q3 defect zijn.
Op zaterdag 21 juni 2025 15:45:46 schreef Bobosje:
R16 = 1,907 V
R17 = 1,895 V
ik vermoed dat Q2 en Q3 defect zijn.
Q2 en Q3 zijn niet defect.
De spanning over R17 is Vbe van een germaniumtor lager. De stroom door Q3 is 1895/470 mA = ca 4mA, dus niet 0mA bij onderbreking of 50mA of meer bij kortsluiting.
De stroom door Q2 is 1907/4700 mA = ca 0,4 mA. Zelfde verhaal als hierboven.
De spanning over R3 is te laag.
Hoe kan het dat de spanning over R3 lager is bij een Uc = 23,23V dan bij een spanning van Uc = 22,99V?
maartenbakker
Golden Member
Op zaterdag 21 juni 2025 12:44:28 schreef RAAF12:
[...]Het lampje was een standaard fietsachterlicht lampje van 6V 50mA. Ik kan het Philipsnummer wel voor je opzoeken (of Maarten) Via Arco vernam ik een tijd geleden dat er later een 6.3V 50mA model op de markt kwam. Die is het dus niet!! En zoals gezegd zag ik dat lampje destijds niet oplichten, slechts een heel zwak rood/oranje lichtschijnsel vanaf het spiraaltje in de lamp.
Een fietsachterlichtje is tricky, die willen nog wel eens een dikkere gloeidraad hebben dus andere temperatuurcoefficient of zelfs stiekum 100mA zijn.
Er moet een zgn. stereolampje in. Dat is zo snel gezien een type 7121D. Er zal ook een 7121N met bajonetfitting zijn, dat mag natuurlijk ook.
-
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (99%)]
Destijds
zat er echt zo'n lampje 6V 50mA in het achterlicht van een fiets. Heb je een typenummer van een 6V 100mA lamp? Ik heb ze zelf wel liggen maar daar staat alleen P 6V 0.6W HO op.
https://reijnen-fiets.nl/p/ds-lampje-6v-005-e10-0-6w-transparant-6-vol…
'005' dit zou 50mA kunnen betekenen maar die fietswinkel heeft iets met het cijfer 6.
Bailey maakt ze nog wel met hun eigen codering 6V 50mA
dus zelfbouwers niet gevreesd 
https://www.hollandlamp.nl/bailey-e10-g11x24-6v-50ma-c-2r-871468102529…
maartenbakker
Golden Member
6V 50mA kan ook een dikkere gloeidraad hebben en wat minder licht geven om langer heel te blijven. Deze zal dan ook een andere temp. coefficient hebben. Er werd door de jaren heen veel gegoocheld met achterlichten.
Ik ga eens zoeken of ik ook een nummer kan vinden van de 100mA lampjes.