Nou nee, die 39 Ohm zit er standaard in kijk maar op het schema, meen dat het setje 68 gulden kostte destijds rond 1970 maar dat staat wel in de prijslijst vermeld. Philips had er een 1 Watt zener in kunnen zetten om de voeding te stabiliseren maar dan had kleine trafootje te weinig stroom kunnen leveren. Toch eens op zoek naar die trafo....

Ah, ik had het schema van de NL5132 kit als basis genomen en daar is R19 220 Ohm, in het schema van de NL6832 kit zie ik dat deze R19 39 Ohm is vandaar mijn verkeerde gedachte.

Blijft de vraag staan of het kitje met de huidige verhoogde netspanning met de afstelpotmeter nog goed valt af te stellen zonder verdere wijzigingen te moeten aanbrengen.

Geen probleem die instelpot had een heel ruim bereik de laatste keer dat ik het ding in handen had zal ten tijde van de XR2206 geweest en dat ik die sweeper bouwde volgens het Elektuur schema. Destijds zal ik op gem. 225V rms, maar met simulatie soft zal het wel de reproduceren zijn wat 235V doet.
Daar (ss) ben ik niet zo handig mee.

Moet een nieuw keybord in mijn Surface laptop of harder timmeren op de toetsen :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 15 juni 2025 11:46:33 (11%)]

Op zondag 15 juni 2025 00:52:13 schreef kris van damme:
[...]

Zelfs in de duurdere RC generaturen (de PM reeks) bleef philips potentiometers gebruiken (wel van een véél betere kwaliteit, draadgewonden, bourns geloof ik).

Das een beetje merkwaardig, want vele andere fabrikanten gebruikten regelbare condensatoren. Die laatste geven minder problemen, zeker als de generator wat ouder wordt.. en ze lijken me niet echt duurder dan draadgewonden potmeters, of vergis ik me?

Yep wirewound lineair en daardoor een andere schaalverdeling dan bij die goedkope stereo log pots in de NL6832 er zijn constructie's geweest met Meccano tandwielen/rondsels om de 2 pots gelijk te laten draaien. Voor Philips was die een makkie om 2 ww pots op 1 as te fabriceren. Met 2 varco's op 1 as elimineer je de gelijkproblemen want de zijn beide bijv 500 puf.

Dus binnen <1% met een trimmer zelfs binnen < 0.5% in te stellen. HP gaf het goede voorbeeld die gebruikte 4 varco's (zie de link al terugbladerend) ik gebruikte een dubbele varco van 500puf maar kreeg het zaakje niet stabiel met een JFET. Oorzaak, niet ingeblikt. Tja ik was 18 ofzo, en dacht dat het wel kon, nee dusss.

Op zondag 15 juni 2025 11:44:24 schreef RAAF12:
Geen probleem die instelpot had een heel ruim bereik de laatste keer dat ik het ding in handen had zal ten tijde van de XR2206 geweest en dat ik die sweeper bouwde volgens het Elektuur schema. Destijds zal ik op gem. 225V rms, maar met simulatie soft zal het wel de reproduceren zijn wat 235V doet.
Daar (ss) ben ik niet zo handig mee.

Moet een nieuw keybord in mijn Surface laptop of harder timmeren op de toetsen :-)

Even snel met een dikke duim gerekend.
225V naar 235V is een verhoging van 4,44%
Met de aanname dat de voedingsspanning van 23,63V dan met hetzelfde percentage omhoog gaat dan wordt dat 24,68V en dat is teveel.

Hier een uitleg over de gelijkstroominstelling van de NL6832. Over de NL5132 kan ik niks zeggen, want daarvan heb ik geen principeschema.
In het bijgevoegde schema heb ik de belangrijkste componenten opgenomen. De niet-genoemde componenten zijn niet of minder van belang mbt de gelijkstroominstelling. C13 is alleen als referentie toegevoegd.
De schakeling bestaat uit twee delen, nl

• TR1 met zijn bijbehorende weerstanden
  • TR2 en TR3. TR2 en TR3 is een Sziklai darlington

Werking:
We gaan ervan uit dat alle transistoren in geleiding zijn en geen enkele transistor is in verzadiging.
We gaan ook ervan uit dat alle transistoren een stroomversterking van (tegen de) oneindig hebben en dat de BE-spanning in geleiding 600mV is.
Over R10 staat een spanning van 600mV. Over R11 staat dan een spanning van ca 200mV, want de stroom door R11 is gelijk aan de stroom door R10 en de weerstandswaarde van R11 is een derde van de weerstandswaarde van R10.
Op de basis van TR1 staat dan een spanning van 800mV, nl 200mV over R11 en 600mV over de BE-overgang van transistor TR1.
De spanning over C13 is dan 800mV x 23k (R1+R3)/1k (R1) = 18,4V.
Door de weerstand R19 loopt dan een stroom van (30V-18,4V)/39Ω = 300 mA
Voor R17 kies je die waarde zo dat de uitgangsspanning ongeveer de halve spanning over C3 bedraagt.
Temperatuurstabiliteit:
Als de transistoren TR1 en TR2 warmer worden, dan zakken de BE-spanningen van deze transistoren en dan zakt ook de spanning over C13.
Als de spanning V1 (netspanning) stijgt dan neemt de stroom door R19 toe, maar de spanning over C13 wijzigt niet. (Wel de spanning over R4, want daar loopt vrijwel alle stroom van R19 door)
R16 is alleen van belang voor de ruststroominstelling van TR2. Als je deze weerstand weglaat, dan loopt er door TR2 de basisstroom die TR3 nodig heeft om voldoende in geleiding te komen. Blackdog heeft in zijn simulatie voor R16 een stroombron van 4mA gekozen. Dat is een mooie waarde voor de ruststroom van TR2.
Eigenlijk is deze schakeling (de NL6832) een (slechte) zenerdiode van 24V die ook nog kan oscilleren.

Als de DC spanning over R17 (jouw R4) toeneemt dan moet Ic(Q3) toenemen en daarmee neemt Ib(Q3) toe.
Doordat Ib(Q3) toeneemt neemt Ic(Q2) toe en daardoor neemt Ib(Q2) toe.
Doordat Ib(Q2) toeneemt neemt Ic(Q1) toe en daardoor neemt Ib(Q1) toe.
Ib(Q1) kan alleen toenemen wanneer I(R1) en I(R2) toenemen en dat kan alleen wanneer de voedingsspanning toeneemt en dus ook de spanning over C13.

Net als bij een real-life niet-ideale zenerdiode veranderd de zenerspanning met een verandering van stroom door de diode. Alleen bij een ideale zenerdiode is de spanning constant en onafhankelijk van de stroom door de diode.

@Bobosje,
Je hebt helemaal gelijk. De spanning over C13 neemt toe als de stroom door Q3 of TR3 toeneemt.
Het spanningsverloop over C13 is een ca 30x versterkte spanningsverloop van de BE-overgang van transistor Q1 (het zenergedrag)
Voor de gelijkspanningsinstelling is R4 of R19 R17 niet van belang. Dat kan gewoon een doorverbinding zijn. Vlak voor het plaatsen van het schema heb ik hem toegevoegd en ben ik vergeten het nummer aan te passen.

Edit:
Naar aanleiding van reactie van Bobosje hieronder: R4 of R19 moet zijn: R4 of R17

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 16 juni 2025 20:12:50 (12%)]

R19 speelt (naast RC filtering van de spanningsrimpel) een rol als werkpunt instelling (de voedingsspanning instelling) van de schakeling (vergelijk het met de serie weerstand van een zenerdiode, het snijpunt van de weerstandslijn met de zener karakteristiek bepaald het werkpunt en daarmee de zenerspanning).

Gaat de netspanning omhoog dan verhindert R19 helaas niet dat de voedingsspanning van de schakeling mee omhoog gaat. De mate van stijging is minder dan de stijging van de netspanning.

Op maandag 16 juni 2025 18:48:34 schreef ohm pi:
Edit:
Naar aanleiding van reactie van Bobosje hieronder: R4 of R19 moet zijn: R4 of R17

R4 of R17 kortsluiten (bij dezelfde voedingsspanning) zal Q3 niet fijn vinden, Ic(Q3) loopt op tot over de 400mA en Q3 dissipeert daardoor bijna 10W (en genereerd rooksignalen).
Maar R4 of R17 kortsluiten is natuurlijk verder niet zinvol, je krijgt er geen sinus meer uit. ;)

Ik heb bovengenoemde asc-file gedownload en de kortsluitstromen door Q2 en Q3 gemeten.
Bij kortsluiten van R16 is de kortsluitstroom door Q2 8,265 mA en bij kortsluiten van R4 (R17) is de kortsluitstroom 56,54 mA. (Let niet op de cijfertjes achter de komma.)
Dat was voor mij wel verrassend, want ik had verwacht dat beide kortsluitstromen ongeveer gelijk aan elkaar zouden zijn. De transistoren zijn toch niet zo ideaal als ik verwacht had.
Het opgenomen vermogen door Q3 bij kortsluiting is 1,565W
In beide gevallen krijg je inderdaad geen sinus uit, maar is wel goed om inzicht te krijgen in de werking van deze schakeling.

Op maandag 16 juni 2025 23:44:26 schreef Bobosje:
... dissipeert daardoor bijna 10W (en genereerd rooksignalen).

Gelukkig doet mijn LT-spice-progrmma/computer dat niet ;)

Ben maar blij, dat stinkt enorm. ;)

Ie(Q3) kan hoger worden naarmate R17 (R4) kleiner wordt doordat Ib(Q3) toeneemt en I(R16) kleiner wordt, de som van I(R16) en Ib(Q3) is gelijk aan Ic(Q2).

Nah ja, Ib(Q2) veranderd amper 116nA waardoor Ic(Q1) met 277pA veranderd.
Die twee veranderingen mogen we toch wel verwaarlozen...

Bij mij verandert Ic(Q1) van 1,011mA naar 0,920mA. Dat is 91uA {= ca 9%) minder.
De stroomwijziging door R10 moet je ook meenemen in je meting.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 17 juni 2025 23:33:38 (22%)]

Het waren de veranderingen (deltas) in stroom tussen een R17 van 470 Ohm en 0 Ohm, niet de absolute waardes.
Bij deze de absolute waardes:

R17 470 Ohm : Ic(Q1) = 953.88167µA
R17 0 Ohm : Ic(Q1) = 953.8814µA

NB. : Ik gebruik een voedingsspanning van 23,63V (zonder R19).

Op woensdag 18 juni 2025 00:18:51 schreef Bobosje:
NB. : Ik gebruik een voedingsspanning van 23,63V (zonder R19).

Nu snap ik waarom mijn metingen sterk afwijken van jouw metingen. Ik gebruik R19, want die is in de praktijk onmisbaar. Zonder R19 zal Q3 bij overbrugging van R4 (R17) vast wel 10W dissiperen.

Ik vraag mij af of er nog iemand een NL6832 of NL5132 in actieve dienst heeft.

Dat vraag ik me ook wel af, misschuen alleen uit nostalgie dat men het nog eens aanzet of gebruikt (als ze al niet gesloopt zijn).

@miedema heeft er ergens een liggen daar deed hij hier kond van. Die van mij is dev>null

keebrev

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op woensdag 18 juni 2025 12:37:55 schreef ohm pi:Ik vraag mij af of er nog iemand een NL6832 of NL5132 in actieve dienst heeft.

Hier gaat er een NL5132 zijn dienstplicht vervullen na ca. 40 jaar uitstel :+

Eerst de elco's getest op waarde en esr, allemaal ok.
Uprim = 220,5Vac (via variac), Usec = 29,2Vac, belast met de schakeling.
Gelijkgericht is Uc15 = 32,9 Vdc, Uc16-17 = 22,9 V >> Ur19 = 10,0 V >> Ir19 = 45,5 mA

Bij Uprim = 235Vac:
Uc15 = 34,3 Vdc, Uc16-17 = 23,3 V >> Ur19 = 11,0V >> 50 mA

Op dinsdag 10 juni 2025 17:43:02 schreef miedema:
Ik zou er ook 1 moeten hebben. (een Philips NL 6832, geen foutmelding ;-)). Gebouwd door mijn vader. Keurig ingebouwd in een soort broodtrommeltje.

Maar waar?? Ik heb hem nog niet boven water weten te krijgen.....

groet, Gertjan.

Ik zie het. Hij zal wel stevig verroest zijn en de vissen zullen de laatste broodkruimels wel opgegeten hebben.

Op woensdag 18 juni 2025 17:50:55 schreef keebrev:
[...]

Hier gaat er een NL5132 zijn dienstplicht vervullen na ca. 40 jaar uitstel :+

Eerst de elco's getest op waarde en esr, allemaal ok.
Uprim = 220,5Vac (via variac), Usec = 29,2Vac, belast met de schakeling.
Gelijkgericht is Uc15 = 32,9 Vdc, Uc16-17 = 22,9 V >> Ur19 = 10,0 V >> Ir19 = 45,5 mA

Bij Uprim = 235Vac:
Uc15 = 34,3 Vdc, Uc16-17 = 23,3 V >> Ur19 = 11,0V >> 50 mA

Je zou R19 kunnen vervangen door een LM317 oid in een stroombronschakeling als je de generator wilt opvoeren. Kies de stroom dan op ca 45 mA.
Let wel op de maximale spanning van de LM317, want bij opstarten is de afvlakcondensator C16 en/of C17 leeg en staat er tussen de in- en uitgang van de LM317 minstens 34V of 253V/235V x 34,3V = 37V

keebrev

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Het primaire spanningsbereik is best wel ruim: de frequentie ingesteld op 1.021 Hz (+/- 1 Hz), uitgangsspanning op 1,018 Vac (+/- 0,001 V), blijkt de uitgangsspanning en frequentie stabiel tussen 180,6 en 238,8 Vac voordat er veranderingen aan de uitgang zijn.

Ergens slingert er nog wel een 220/240V - 14V trafootje rond om tot de 253V te komen.

Heb je de uitgangsspanning met de oscilloscoop gemeten en was de uitgangsspanning altijd een mooie sinus (zonder zichtbare vervorming zoals clipping van een van de sinus toppen of scheeftrekken van de sinus) bij alle Vac verhogingen / verlagingen?

Ik neem aan dat op de uitgangsspanning geen load is aangesloten (alleen R17, R18 en C12 vormen de load).

Kun je R19 (220 Ohm) eens Ohms nameten (een poot losnemen van de print aub).

Welke toleranties hebben de weerstanden en zijn alle toleranties van de weerstanden gelijk?

Op donderdag 19 juni 2025 06:22:46 schreef keebrev:
Het primaire spanningsbereik is best wel ruim: de frequentie ingesteld op 1.021 Hz (+/- 1 Hz), uitgangsspanning op 1,018 Vac (+/- 0,001 V), blijkt de uitgangsspanning en frequentie stabiel tussen 180,6 en 238,8 Vac voordat er veranderingen aan de uitgang zijn.

Ergens slingert er nog wel een 220/240V - 14V trafootje rond om tot de 253V te komen.

Het origineel was een heel klein 220V C-kerntje op de NL6832 PCB, wel jammer dat ie weg is en hopelijk vind Gert-Jan zijn exemplaar en wil die de gegevens delen. Verhuizingen zijn een crime in mijn geval, er treedt dan een nietsontziend scenario in werking waarbij de mooiste spullen ineens tot overbodige last worden gedegradeerd. Ik ga hem ook nabouwen met 2* 50k lineaire, draadgewonden pots erin.