Wie weet er een merk/typenr.monitor wat flink voorover kan hellen/buigen? //
De meeste monitoren kun je een heel stuk achterover \\ kantelen maar niet voorover.
Op de foto het zijaanzicht van een Philips monitor die niet verder // kan.
Neem je toch een muurbeugel met een Vesa mount hoor ik u denken...
Nee,dat is nu net niet de bedoeling 
Ik wil 2 losse monitoren op de plank.
Edit\zoeken en dan kantelbaar aanvinken schiet ook niet echt op want ze zijn (bijna) allemaal kantelbaar....
[Bericht gewijzigd door Hubie op (13%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Buiten budget neem ik aan, maar even om te laten zien wat voor voeten er onder zitten (kan je zelf eventueel ook maken uit aluminiumplaat of staalplaat met dan een soort VESA bevestiging voor de monitor):
18" FHD http://www.tvlogic.tv/new/M_Spec.asp?sidx=114
24" FHD http://www.tvlogic.tv/new/M_Spec.asp?sidx=122
Die zijn aardig aan de prijs ja...
maar het bracht mij wel op een idee.Gewoon heel de monitor,met voet en al kantelen en dan borgen/vastzetten zodat de monitor niet voorover lazert.
Met een lat van 1 cm dikte kom ik al aardig in de richting.
Ik heb voor een school een hele tijd terug een paar monitoren aangepast door het pootje er uit te halen en omgedraaid te monteren.
Dat waren Ilyama's dacht ik.
Aan het pootje heb ik iets moeten zagen om het te laten passen.
En het pootje vast gezet met 2 schroeven aan de plank waar ze op stonden tegen het voorover vallen 
En anders kom je met deze dingen ook een heel eind:
https://www.conrad.nl/nl/p/manhattan-462037-monitor-tafelbeugel-1-voud…
Goede tip revado,die voet, + en - 10° dat komt aardig in de richting. lijkt mij genoeg helling.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (15%)]
Die kan nog wel meer als je monitor niet te groot is (monitor tegen pijp is je limiet)
Makkelijk op te lossen door een paar afstandsbusjes achter de VESA mount.
Ja precies,maar mijn inschatting is dat 10°voorover voldoende is en dan is er nog ruimte tussen onderkant monitor en de pijp.Maar we gaan het zien morgen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij meer als 10 graden moet je 'm waarschijnlijk aan de tafel vastschroeven (sowieso aan te raden), anders kukelt 'ie voorover...
Dat heb ik weer...zaterdagavond tot 21:30 zitten wachten op DHL die de 2 monitor voet/steun-gevallen zou komen brengen..
Niet voorover kantelbaar, daar ben ik ook al achter gekomen, omdat ik een spiegeling van een raam wou ontwijken.
Dus dan maar blokjes onder de voet aan de achterkant, bij mij gaat dat zwaartekracht technisch gezien nog wel goed.
Je hebt er niets aan maar bij deze mijn gedeelde verbazing hier over.
In mijn vorige woning had ik 1 monitor aan een Vesamount zwenkarmbeugel aan de muur.
Reuze handig,todat je iets (tafel,werkbank)gaat verplaatsen in het hobbyhok...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 30 juni 2025 12:40:17 schreef Hubie:
In mijn vorige woning had ik 1 monitor aan een Vesamount zwenkarmbeugel aan de muur.
Reuze handig,todat je iets (tafel,werkbank)gaat verplaatsen in het hobbyhok...
zo'n beugel pas nog 1 gemaakt gehad voor een tijdelijke werkplek. er was niks anders meer als 2 dezelfde monitoren zonder vesa ophang mogelijkheid. dus werd het tiewraps om de voet op de 2 armen getrokken. was ook prima verstelbaar zo 
ook al eens zo'n 2 voudige arm verbouwd gehad, bureau was 1mtr diep en de gebruiker zag t niet. dus de armen met een extra gewricht uitgevoerd zodat ze 20cm naar voren gezet konden worden.
Wel frustrerend dat het vaak wel bekend is dat monitoren kunnen kantelen, maar ik vind ook van veel typen nergens hoe veel. Ik hoef het niet, maar ik kan me voorstellen dat je het in elk geval wil weten. De draaihoek van die voet zal waarschijnlijk begrensd worden door de hoogte van je monitor, hebben ze een tekening geleverd met de afstand van het draaipunt tot de mast?
Op vrijdag 27 juni 2025 18:27:47 schreef Arco:
Bij meer als 10 graden moet je 'm waarschijnlijk aan de tafel vastschroeven (sowieso aan te raden), anders kukelt 'ie voorover...
Niet per definitie, als het draaipunt midden achterop is verandert je massamiddelpunt niet. 
Wat iedereen vergeet, of te moeilijk vinden, er zijn ook frames waarbij je ze aan het plafond kan schroeven.
Op dinsdag 1 juli 2025 10:25:01 schreef Kruimel:
Wel frustrerend dat het vaak wel bekend is dat monitoren kunnen kantelen, maar ik vind ook van veel typen nergens hoe veel. Ik hoef het niet, maar ik kan me voorstellen dat je het in elk geval wil weten. De draaihoek van die voet zal waarschijnlijk begrensd worden door de hoogte van je monitor, hebben ze een tekening geleverd met de afstand van het draaipunt tot de mast?[...]Niet per definitie, als het draaipunt midden achterop is verandert je massamiddelpunt niet.
Meestal geven ze het aantal graden aan voor de max.kantelhoek maar zoals Sine hierboven al aangaf,als de onderkant van de monitor de staande drager/pijp raakt dan houdt het op.
Geld terug gekregen en 2 stuks nieuwe en andere monitorstandaards besteld.Deze zijn loeizwaar en gebouwd als een tank.De grondplaat is 6 streep dik staal met daarop een stalen kokerprofiel.No way dat ie voorover lazert.Ook weer opgelost...op naar het volgende probleem oplossing.
Foto 1 = voor
Foto 2 = na
Foto 3 = V.A
Vaak hebben monitoren vier VESA bevestigingspunten aan de achterzijde (daarin zitten draadbussen).
Daarvoor kun je een strip maken en die omzetten aan de einden, zodat de monitor ertussen past.
Een staande beugel dan nog te maken met omhoog gevouwen uiteimden. Zo kun je een voet maken die werkt als in het eerste voorbeeld van deze thread.
De materiaalkosten zullen enkele euro's bedragen.