Husqvarna automower en Gardena R38Li, R40Li, R45li, R50Li, R70Li en R80Li

Beste allen,

Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd om mijn Gardena R50Li op component-niveau te repareren. Dit is (nog) niet gelukt, maar ik ben wel e.e.a. te weten gekomen dat ik hierbij wil delen.

De Husqvarna automower 305 is waarschijnlijk de basis geweest voor de Gardena R50Li en de Husqvarna 308 voor de R70Li. Als je de maaier openmaakt zie je al snel de hoofdprint zitten. Verder zit er nog een prinplaat voor het display en een klein printje voor de bots/lus sensor. Deze printplaten zijn "overal" te koop maar zijn erg duur. Vandaar dat ik met de soldeerbout aan de slag ben gegaan.

Het hele bord is bedekt met een z.g. "conformal coating" dit maakt de print beter bestand tegen water maar de typenummers van de componenten zijn hierdoor moeilijk te lezen.

Op de afbeelding heb ik aangegeven wat er zoal op het main board te vinden is:
A1: MOSFET's met gate-driver voor de rechter BLDC wielmotor
A2: MOSFET's met gate-driver voor de linker BLDC wielmotor
A3: MOSFET's met gate-driver voor de BLDC maaimotor
A4: 74HCT365D voor het aansturen van de MOSFET's
A5: 74HCT365D voor het aansturen van de MOSFET's
B1: MOSFET voor het in/uitschakelen van de maaier (werkt bij mij niet goed. Maaier blijft aan met code 501. Geen idee waarom)
C1: Schakelende Voeding 20V-->5V en 5V-->3.3V
C2: Voltage regulator 5V-->3.3V
D1: Lus sensor
E1: Microcontroller
F1: Ik denk een ASIC of een CPLD?
Onder C1 zit een ti LM339A (quad opamp)

Door de coating is het lastig om componenten uit te wisselen. Het beste kan je de pootjes doorknippen en deze dan één voor één verwijderen met een soldeerbout. Wees voorzichtig want dit is een multi-layer print!!

Vaak gebeurt het dat één van de (dual) MOSFET's voor de motoren kapot gaat (3 dual MOSFET's (FDD8424H of AOD609) per motor). Vergeet in dat geval niet om ook de bijbehorende weerstanden en transistor te checken. Dit kan eenvoudig door de verschillende MOSFET circuits met elkaar te vergelijken m.b.v. een ohmmeter. In mijn geval was waarschijnlijk ook de bijbehorende 74HCT365D kapot gegaan. Heb nieuwe besteld.

Mijn 2e maaier geeft een code 501. Dit zou duiden op een defecte kabel tussen LCD en main PCB. Ik heb deze nagemeten en hij is 100% goed. Wel heb ik gezien dat bij anderen de code 501 soms leidt tot problemen met uitschakelen (bij die van mij ook).

Mijn verlanglijstje:
- Ik heb nog geen e-schema kunnen vinden alle info is welkom
- Er bestaat service-software (autocheck) die via de USB poort toegang geeft tot extra test mogelijkheden voor de maaier. Maar daarvoor heb je een dealercode nodig. Alle info is welkom.
- Ik hoop dat andere mensen deze post kunnen aanvullen met extra informatie over het repareren van deze maaiers!

Groet,
Bert

Hoi Bert,
Ik lees met interesse je post. Is het je nog gelukt om e.e.a. te repareren?

Yep, het is gelukt. De TTL chip was ook overleden...

Waarom staan er 5 andere typenummers in de topictitel, het gaat er om een, is dat een dwaalspoor?

[Bericht gewijzigd door vergeten op (11%)]