Aanschaf nieuwe wasmachine schoonmoeder. Advies

Beko. No nonsense machine voor een goede prijs en volgens de tamtam geen gedoe.
LG volgens UKwhitegoods. Een Engelse wasmachine reparateur met erg veel ervaring en dito YouTube filmpjes. Hij vindt allerlei nieuwerwets geleuter over AI in wasmachines kul: een goede wasmachine heeft een deelbare kuip. En daar voldoet LG aan. Miele prijst zich uit de markt met dure onderdelen en hun keuze voor een aluminium trommelkruis. Ieder merk wordt hier besproken.
https://www.ukwhitegoods.co.uk/help/about-the-appliance-industry/manuf…

Nikolai, je ben niet geheel op de hoogte, want Miele heeft al sinds 2021 weer RVS kruizen, nu zelfs al in goedkopere modellen.. maar wat betreft LG is juist een Beko ( Turkse Miele) is ook leuk herstelbaar maar kuipen zijn tegenwoordig niet meer deelbaar

Als Miele weer rvs trommelkruizen heeft dan is dat groot nieuws. Ik vind 1 bron op internet.

Op maandag 14 juli 2025 19:10:22 schreef Nikolai Tesla:
Als Miele weer rvs trommelkruizen heeft dan is dat groot nieuws. Ik vind 1 bron op internet.

Yep. Al enkele jaren rvs. En...geen kruisproblemen. Tenzij voor die periode uiteraard.

Stalen trommelkruizen in een dichtgelaste plastic kuip. De vreugde is weer om zeep. Ik deel de woede van deze man.
https://youtube.com/shorts/3LXPwAIY6LI?si=ASWIPVFPqr-b1_2c

Op maandag 14 juli 2025 19:01:07 schreef smd:
maar wat betreft LG is juist een Beko ( Turkse Miele) is ook leuk herstelbaar maar kuipen zijn tegenwoordig niet meer deelbaar

De Turkse LG's die ik ken, lijken me eerder van Vestel.

Op maandag 14 juli 2025 19:29:45 schreef Nikolai Tesla:
Stalen trommelkruizen in een dichtgelaste plastic kuip. De vreugde is weer om zeep. Ik deel de woede van deze man.
https://youtube.com/shorts/3LXPwAIY6LI?si=ASWIPVFPqr-b1_2c

Zijn ze heden niet bezig met herstelbaarheidslabels? Welke score zouden ze dat geven? Benieuwd wat het gaat worden. Veel raderen voor de ogen?

Op maandag 14 juli 2025 19:36:55 schreef maartenbakker:
[...]
De Turkse LG's die ik ken, lijken me eerder van Vestel.

Leg even uit wat Beko, LG en Vestel met elkaar te doen hebben. Miele doet alleen zaken met Liebherr voor hun koelkasten.
Ik weet dat Vestel wasmachines maakt maar heb er nooit een onder hun eigen merk gezien.
Net zo min ik een BEKO LCD gezien heb.

Beko lcd heb ik al gezien. Enfin, de naam erop gekleefd. Wat het binnenwerk is weet ik niet. Ik trek soms nog deksels open en denk: weer 1 uit de 1 pot nat. Ongeacht de sticker er op. Er wordt redelijk wat geprostitueerd tss de merken onderling. Zeker in de goedkopere reeksen.

Op maandag 14 juli 2025 19:49:59 schreef Nikolai Tesla:
[...]
Leg even uit wat Beko, LG en Vestel met elkaar te doen hebben. Miele doet alleen zaken met Liebherr voor hun koelkasten.
Ik weet dat Vestel wasmachines maakt maar heb er nooit een onder hun eigen merk gezien.

LG koopt (sommige) (goedkopere) wasmachines en drogers in bij Vestel.

BEKO staat al een jaartje of 20 niet meer op televisies omdat ze het merkrecht van Grundig verworven hebben en hun bruingoedfabriek omgedoopt hebben in Grundig A.?. Tot die tijd produceerden ze inderdaad veel voor derden zoals Audiosonic en een van de andere merknamen van dezelfde importeur die ik even vergeten ben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]

Sja, Nikolai, dit is geen nieuws voor me en schokkend? nee, zeker niet. Plastic kuipen zijn stiller, en bij de laatste serie bovenladers van 2015 waren allang al kunststof kuipen van Miele.. Deze waren deelbaar.

Daarintegen laat ik me nooit kennen en alles is te openen, ik heb vele gesealde kuipen hersteld, waarvan AEG Bovenlader het moeilijkst is. ook Miele en andere merken zullen aan de Europese regelgeving moeten voldoen en het weer repareerbaar MOETEN maken. Miele heeft relatief weinig lager issues, ICM RVS kruis is het een goede combinatie.

Ik respecteer je ervaring SMD, maar als je bewust dichtgelaste kuipen maakt, dan ben je bezig met planned obsolescence, en niets anders, en dat is gewoon kwaadaardig. Miele verlaat de goede weg die ze 75 jaar voorthielden, nu zitten er kennelijk een clubje eikels in de directie die vooral aan Mieles portemonnee denken en niet meer aan de klant. Welnu, hun straf krijgen ze hier. KOOP GEEN MIELE! Men had een duurzaamheidsprincipe, maar deze zetten ze vanaf nu bij het grofvuil.

Heeft de schoonmoeder van Anna uit 1980 inmiddels een nieuwe wasmachine en wat is het geworden? O-)

Wat je planned obsolescence noemt, kunnen ook simpelweg bezuinigingen zijn. 2 Turkse bulkfabrieken en een hand vol Chinese, maakt dat noodzakelijk.

Miele is nooit goedkoop geweest. En dat hoeft ook niet. Om dan dit soort herstel uitsluitende acties uit te halen is kwaadaardig.