Er moet een nieuwe 43" TV komen dus ik ben wat aan het rondkijken.
Bij o.a. bol zie ik een paar "Buitenlandse" TV's en een opmerking over de fabrieksgarantie en wettelijke garantie (helemaal onderaan de pagina)
Maar garantie is garantie,toch?
Of ik de TV in Appingendam koop of in Timboektoe,de fabrieksgarantie is toch altijd geldig?

De fabrieksgarantie is vaak veel beperkter dan de Europese consumentenwaarborg van 2 jaar.
Dus aan jou de keuze.
Alhoewel die grote elektro-supermarkten mij weggeconcurreerd hebben en ik daar dus boos op ben, geef ik de voorkeur aan zo'n zaak, maar met service, eigen levering enz. Voor België kies ik Vandenborre.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (47%)]

Ik heb hele goede ervaringen met HelloTV, goede service en lage prijzen. (heb er 2 tv's gekocht)
Bij aanschaf kun je zelfs onderhandelen over de (toch al lage) prijs: vaak kun je 'm tot meer als 10% goedkoper krijgen. (geeft toch een goed gevoel... ;) )

Zo te zien komen de TV's in elk geval uit een EU land, dus zou die garantie ook geldig zijn.
Dus dat lijkt me geen probleem. Echter, als je lokaal koopt kun je ook terug naar de lokale verkoper om het toestel in te leveren voor een reparatie.
Hoe dat zit met een online gekocht toestel dat ook nog eens uit een ander EU land komt weet ik niet.
Zijn er nog service centra in de buurt waar je zo'n ding kan droppen in geval van een defect, want een lokale handelaar heeft daar weinig trek in, vermoed ik zomaar.

Garantie moet je claimen bij de verkoper, niet bij de fabrikant.

Op donderdag 17 juli 2025 13:23:45 schreef Jeroen:

Dat klopt, maar je zult het ding toch ergens moeten afleveren. Of komen ze altijd aan huis repareren?

Liever iets meer betalen bij een lokale verkoper waar je naar toe kunt gaan als er iets mis is dan de hele (dure) heisa met het per post moeten terugsturen van de TV en de tijd die het je kost om je recht te halen bij een buitenlandse verkoper waar het Nederlands consumentenrecht niet van toepassing is in het geval van een geschil.
Voor dit soort zaken liever een lokaal verkooppunt.

Vraag me af hoe dat gaat als de zaak waar je 'm gekocht hebt opgedoekt wordt, dan kun je toch wel rechtstreeks bij de fabrikant terecht?

Moet je eens een TV van Thomson kopen en de klantenservice proberen te bereiken... krijg je antwoord van een robot.
Contact met de fabrikant lijkt onmogelijk.

Op donderdag 17 juli 2025 13:23:45 schreef Jeroen:

Klopt wettelijk maar in de praktijk ga je soms beter toch eens bij de (fysische) fabrikant aankloppen.
Een 5-tal jaar geleden heeft mijn pa mij een thermische Ryobi heggenschaar cadeau gedaan bij de lokale Mr.Bricolage bouwmarkt in Hannut.
Spijtig genoeg had deze van in het begin een probleem met de centrifugale koppeling die moeilijk/niet opkwam.
Wegens voorgaande (minder goede) ervaringen met de lokale naverkoopservice van de bouwmarkt ben ik direct naar de invoerder in Zaventem gestapt (lag toen toch ongeveer op onze route van en naar het werk).
Na nog geen week mocht ik een spiksplinternieuwe vervanghaagschaar van het recentste model gaan ophalen (wel een 45cm model i.p.v. een 55cm).

En er zijn specifieke Benelux modellen. Dat kan invloed hebben als er geen Mediabox ect. wordt gebruikt maar de interne tuner met een Smartcard. Of een sat schoteltje.

https://www.bol.com/nl/nl/inf/wat-is-het-verschil-tussen-buitenlandse-…

Toeters en bellen op de TV zijn hier niet nodig.HDMI uit het Ziggo doosje naar een HDMI poort op de TV en klaar is Kees.Ik kan eigenlijk net zo goed een 43" monitor met 1 HDMI poort kopen :)

Eigenlijk niet dus want die zijn duurder dan een complete TV :?

Over garantie zijn hele boeken voor geschreven en je kan veel beter de officiële kanalen daarvoor raadplegen.

Hieronder klein begin maar is ook verre van compleet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/v…

[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]

Op donderdag 17 juli 2025 14:20:43 schreef Bobosje:
Moet je eens een TV van Thomson kopen en de klantenservice proberen te bereiken... krijg je antwoord van een robot.

Thomson als fabrikant bestaat al 20 jaar niet meer. Ik weet niet zeker wie het merk nu gebruikt, mogelijk TCL.

Op donderdag 17 juli 2025 19:56:11 schreef maartenbakker:
[...]Thomson als fabrikant bestaat al 20 jaar niet meer. Ik weet niet zeker wie het merk nu gebruikt, mogelijk TCL.

De home page van Thomson TV doet vermoeden dat het merk nog steeds bestaat : https://tv.mythomson.com/nl/Over-ons/
Bestellingen lopen schijnbaar via StreamView GmbH.
Wilde een Thomson kopen omdat deze TV nog veel "oude" video aansluitingen heeft maar daarover aan de klantenservice vragen stellen of over de specs van de TV zelf leidt tot niets.

Kennelijk inderdaad uit de restanten van het faillisement nog genoeg overgebleven of teruggehaald om stickers te plakken en vrijwel zeker geen zelfstandige fabrikant. Ik ben benieuwd of ze dan inderdaad nog spullen van TCL (Chinese fabrikant die in Polen actief was of is en mogelijk bij het faillisement van Thomson boedel heeft overgenomen) betrekken of dat ze compleet andere fabrikanten gebruiken.

Die website suggereert half om half dat ze in 2023 met televisies begonnen zijn (na onbekende pauze of wisseling van de wacht) zie ik nu, dus wellicht compleet andere betrokken partijen met geen lange ervaring met het verlenen van service en als stickerplakker geen diepgaande kennis van de toestellen.

THOMSON RENEW
Het gaat niet zozeer om het scherm, maar om wat je ervoor beleeft. De herinneringen die je creëert en de lach die je deelt. In 2023 heeft Thomson zijn benadering van de tv-business vernieuwd om weer aansluiting te vinden bij de ware betekenis van innovatie. Nuttig. Toegankelijk. Maatschappelijk verantwoord.

Zie verder nieuw topic.

Nou moet ik zeggen dat Thomson toen het nog intact was, in mijn ogen ook al geen fantastische producten leverde... Genoeg ICC5's opnieuw moeten solderen enzo. Hoe de service toen was, weet ik niet.

Maargoed, on topic: ik denk inderdaad dat fabrikanten doorgaans geen fabrieksgarantie zullen/kunnen weigeren. Winkeliers hebben geen verplichting het toestel aan te nemen. Service centra die voor de fabrikant werken, hebben mogelijk wel een verwijzing vanuit de fabrikant nodig om een toestel aan te nemen.

Proberen te bezuinigen door een apparaat in het buitenland te kopen of wat parallel is ingekocht is zal vaak averechts werken. Gaat het toestel defect dan heb je kort gezegd meestal PECH.
Je koopt het beste bij een lokale leverancier dan heb je altijd een goed aanspreekpunt mocht er iets mis gaan en je kunt er ook altijd terecht met vragen etc. Je betaalt een paar euro meer maar service is ook belangrijk welke een dozenschuiver zelden levert.

Dat hangt er van af wat voor apparaat.Wasmachine,vaatwasser en koelkast koop ik tegenwoordig bij de plaatselijke witgoedboer,waarvan er trouwens nog maar een (1) overgebleven is.Een TV,PC of tablet vind ik toch wat anders.

Op donderdag 17 juli 2025 14:20:43 schreef Bobosje:

Daarom moet je ook contact opnemen met de verkoper. Dát is je eerste aanspreekpunt. Staat ook op de website van Consuwijzer: "De verkoper blijft verantwoordelijk voor het product en een juiste oplossing."
Bol.com moet je wat dat betreft ook bij de les houden, ze nemen nog wel eens een loopje met de diverse verantwoordelijkheden. En in geval van twijfel kun je altijd ergens anders kopen!

[Bericht gewijzigd door Hensz op (14%)]

In mijn geval wilde ik voor aanschaf eerst technische informatie hebben over het toestel en met alle respect voor verkopers (het zijn geen techneuten) als je te technische of diepgaande vragen stelt dan krijg je een antwoord hoe je pannenkoeken bakt en daarmee ben je niet geholpen.

Ik weet uit ervaring dat in de professionele sector, de dealers en soms ook de eindgebruikers contact opnemen met de distributeur/fabrikant als de vragen wat lastiger worden (en dan mag ik ze beantwoorden). Zelfs in de professionele sector kan de verkoper niet altijd alle vragen beantwoorden. In de consumentensector is het "hit or miss" maar de echte dealers die nu nog over zijn, zullen het best in staat zijn om vragen te beantwoorden zoals William al schrijft.

Heeft wel als consequentie dat eendagsvliegen of nieuwe dozenschuivers zoals StreamView (Thomson), die dat dealernetwerk missen, volledig zullen moeten vertrouwen op goede training en beschikbaarheid van hun eigen verkopers. Ondanks meerdere verkoopkantoren wereldwijd, lukt ze dat kennelijk niet of nog niet. Als ik hun was zou ik de tent verkopen aan de OEM en die het verder laten uitzoeken. Dan is natuurlijk weer de vraag of Thomson dan nog achter de merklicentie staat. Het is altijd een beetje tricky met dat soort bedrijven.

Een voor de Europese markt bedoelde tv aanschaffen zou ik niet aanraden omdat de Nederlandse/Belgische importeur geen garantie verleend.
In zo'n aanschaf geeft de verkoper garantie op de tv maar als de verkoper om wat voor een reden dan ook ophoudt te bestaan kun je nergens meer een beroep op garantie doen.
De getoonde foto met de voorwaarden is al duidelijk genoeg want niet alleen betreft het de garantievoorwaarden maar ook de mogelijkheden zoals apps en comptabiliteit met bijvoorbeeld een CI+ kaart.
Bol.com verkoopt zelf geen tv's dat doen externe tv verkopers en als het op bemiddelen aankomt wordt je standaard naar de externe verkoper door verwezen.
Veelal eindigt het op een dramatische welles nietes discussie omdat die externe verkoper er alles aan zal doen om onder de garantie uit te komen.
Voor een simpele 43 inch tv lopen de prijzen niet zover uit één en zijn bij bijvoorbeeld Coolblue of Expert ook tegen een redelijke prijs te koop.
Ik hou de populaire MediaMarkt buiten beschouwing want die geeft blijkbaar ook externe verkopers toegang tot de website.

Als je een Samsung koopt en is een Buitenlands model, krijg je van hun geen support. Garantie kan je claimen bij Bol bijvoorbeeld maar die sturen je door naar Samsung, iets met kastje en muur??

Koop gewoon een TV bij locale ondernemer, blij met de service, vaak gewoon goed!

[Bericht gewijzigd door smd op (18%)]

Nu heb ik goede ervaringen met bol verkocht door bol

Maar slechte ervaringen met wederverkopers op bol.nl.

Tv's heeft bol gek genoeg nu ook in de verkoop (gisteren nog en zijn nederlandse modellen). Ik was ook op zoek ,maar kan door bomen bos niet meer zien.

Kwestie van afvinken aanvinken.Pricerange,hoeveel inch,welke merken etc.
Ik kies altijd 2 merken waarvan ik,uit ervaring, weet dat het gewoon goed spul is.