Hallo allemaal,

Ik heb recent een nieuwe controller met een simpel LED-display (met alleen indicaties voor low, med, high) geplaatst op mijn e-bike ter vervanging van de oude. De controller werkt verder goed, maar nu haalt mijn fiets een snelheid van 31 km/u, wat ik eigenlijk te hoog vind.

Mijn vraag is:
Is het mogelijk om de snelheid te begrenzen via zo’n eenvoudig display of via de controller zelf? Of zit de begrenzing enkel in complexere displays/instellingen? En zo ja, hoe zou ik dat kunnen instellen of aanpassen?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt!

de versie met display, die kan je instellen.
deze met leds zijn volgens mij vast.
rijd die op alle standen 31? anders gewoon op "med" laten staan voor gewoon te rijden. "high" is dan voor tegenwind of bergop.
nog nooit gehad dat ze bij mij te snel liepen

Op vrijdag 25 juli 2025 13:36:55 schreef fcapri:
de versie met display, die kan je instellen.
deze met leds zijn volgens mij vast.
rijd die op alle standen 31? anders gewoon op "med" laten staan voor gewoon te rijden. "high" is dan voor tegenwind of bergop.
nog nooit gehad dat ze bij mij te snel liepen

Misschien verkeerde wieldiameter ingesteld?

je kan er ook niks op instellen op die displays

Ik denk dat de snelheid alleen beperkt wordt door de accuspanning en de maximale stroom, als die laatste überhaupt geregeld wordt. Je kunt dus niet triviaal de snelheid beperken; je wilt niet de ondersteuning abrupt afbreken bij 25km/h, maar de mate van ondersteuning afbouwen over een paar kilometer per uur.

Inderdaad, ik denk ook niet dat er iets in te stellen valt. Enkel in stand 'High' haalt hij 32 km/u. In stand 'Medium' rijdt hij ongeveer 18 à 19 km/u.
Ik had ergens gelezen dat je tijdelijk een display kunt aansluiten om parameters te wijzigen, maar dat werkt in mijn geval niet. Ik vermoed dat de instellingen dan alleen in de display zelf worden opgeslagen, en niet in de controller.

Ik begin intussen wel een vermoeden te krijgen wat er mogelijk fout gaat: de motor is 250W op 36V, maar ik heb een controller geïnstalleerd van 250W/350W.
Ik dacht dat zo’n controller geschikt zou zijn voor beide vermogens, maar misschien levert die standaard gewoon iets meer vermogen en dus ook een hogere snelheid. (alhoewel hij ook 13A is)
Ik heb hier nog een setje liggen dat specifiek voor 250W is bedoeld — misschien moet ik dat morgen gewoon eens installeren en kijken of het verschil maakt.

De motor controller ziet iedere omwenteling van het wiel langskomen. Of eigenlijk iedere 1/84e van een omwenteling (of zo'n getal). Die kan dus prima meten dat als dit te snel gaat dat ie dan gas moet minderen. Maar de maker van de software moet dat feature er dan wel inzetten. En als zoiets instelbaar is, dan wil je natuurlijk niet te makkelijk maken. Je fiets wordt in beslag genomen als dat via het display kan wat op de fiets zit. Maar iets anders is natuurlijk weer duurder. Kortom valt "over het algemeen" niet veel over te zeggen.

Op vrijdag 25 juli 2025 22:56:59 schreef petervm:

Ik had ergens gelezen dat je tijdelijk een display kunt aansluiten om parameters te wijzigen, maar dat werkt in mijn geval niet. Ik vermoed dat de instellingen dan alleen in de display zelf worden opgeslagen, en niet in de controller.

nee, dat lukt niet. de versie met display, heeft LCD op de controller staan, en de versie met ledjes niet.
ze zijn dus niet uitwisselbaar.
bij uw controller zal die beperkt de stroom regelen tot de maximale snelheid van de motor.
meeste fietsen gaan maar 27-28 op een volle accu. het display regelt de motor dan terug naar 25km/h (schakelt motor uit als je boven de ingestelde waarde gaat). door het display op bv 32 te zetten, ga je zien dat de motor op eigen kracht maar een 28 haalt. bergaf, als je goed meetrapt, blijft de motor wel doordraaien tot 32 voor die uitschakelt. hoor je goed aan het lawaai.

er zijn natuurlijk verschillende motoren met verschillende poolparen. in de displays kan je dat wel allemaal instellen. je krijgt daar ook fenomenen dat je bv 15km/h op het display ziet als je 25 rijd. of omgekeerd, dat die 40 toont als je 20 rijd.
die met ledjes hebben dat allemaal niet.

jouw controller hier is een vaste stroomregeling met een max van 13A (=vertrekken uit stilstand). meestal rond de 6-8A op snelheid.
op 48V accu zal die 350W zijn, op 36V is die maar 250W. heb ze nog niet tegengekomen dat ze zowel 24-36 als 48 ondersteunen.
meestal is het 24-36 of 36-48V

controller maakt voor de rest niks uit. ik heb 36V 800W controllers, mijn 36Vmotor gaat er niet sneller mee. als ik er bv een 250W 48V controller aan hang op 48V, dan gaat die wel sneller (36V motor op 48V gaat gewoon veel sneller). dat vermogen is gewoon een max dat de controller aankan.
een 1000W motor op 36V zal met een 250W controller maar max 250W krijgen (of controller blaast zichzelf op door de hoge stromen die de motor wil trekken)

ik test zo een controller momenteel op een step die niet wil werken, de motor draait, maar heel traag (max 15km/h ofzo). weet in ieder geval dat de motor goed is nu. de controller kan gewoon die hoge frequenties niet leveren dat die kleine step motor wil

Ik heb intussen nog wat getest met verschillende controllers en PAS-sensoren, en ik merk nu iets eigenaardigs op dat misschien relevant is voor dit onderwerp.

Ik heb dus zo'n eenvoudige LED-controller geïnstalleerd (deze keer de 250w controller), en de fiets rijdt op zich goed — rond de 28 à 30?km/h.

Maar er is iets opvallends: telkens na ongeveer 5?km (ongeveer 8 a 10 minuten rijden) schakelt de ondersteuning zichzelf uit. Je kan hem meteen opnieuw aanzetten, maar het blijft zich herhalen — alsof er een timer actief is.

Eerst dacht ik aan thermische beveiliging, maar dan zou je verwachten dat het sneller opnieuw uitvalt bij de tweede keer, wat niet zo is. Het lijkt dus tijdsgerelateerd.

hmmm, dat is idd raar.
vraagje, op de 6polige hall connector kabel, zit daar toevallig een witte draad in die niet werd aangesloten in de motor?

sommige controllers halen hun snelheid uit de fasedraden, maar andere gebruiken de witte draad als snelheidsdraad.
mogelijks ziet de controller geen snelheid (alsof je de hele tijd 0km/h zou hebben op een display, maar dat zie jij niet) en dat hierdoor de controller uitschakelt omdat die denkt dat de fiets stilstaat.

ik zou eens iets van pulsen voorzien op die witte draad en kijken of het dan nog voorvalt.
geen idee of je die witte ook zomaar op een hall sensor draad mag hangen zonder iets tussen? misschien met een weerstand of diode.

bij mijn step zat die witte ook aangesloten op een hall sensor, maar vermoed met een diode ofzo ertussen

Op maandag 28 juli 2025 19:30:23 schreef fcapri:
hmmm, dat is idd raar.
vraagje, op de 6polige hall connector kabel, zit daar toevallig een witte draad in die niet werd aangesloten in de motor?

sommige controllers halen hun snelheid uit de fasedraden, maar andere gebruiken de witte draad als snelheidsdraad.
mogelijks ziet de controller geen snelheid (alsof je de hele tijd 0km/h zou hebben op een display, maar dat zie jij niet) en dat hierdoor de controller uitschakelt omdat die denkt dat de fiets stilstaat.

ik zou eens iets van pulsen voorzien op die witte draad en kijken of het dan nog voorvalt.
geen idee of je die witte ook zomaar op een hall sensor draad mag hangen zonder iets tussen? misschien met een weerstand of diode.

bij mijn step zat die witte ook aangesloten op een hall sensor, maar vermoed met een diode ofzo ertussen

Klopt inderdaad!

Ik heb even gekeken naar de 6-polige hall connector, en ja, er zit inderdaad een witte draad in, maar die is niet aangesloten, ik heb die ook niet op de motor.
Op het aansluitschema van de controller staat die ook gewoon aangeduid als "empty", dus ik heb die niet verbonden.

kijk eens met een weerstand van 1K ofzo om die witte naar de blauwe ofzo te brengen, dan krijgt die toch een snelheidssignaal en misschien blijft die dan wel wakker
ga morgen eens testen met een controller of dat voldoende is

[Bericht gewijzigd door fcapri op (16%)]